Icerd Satukan Umno Pas Goyahkan Pakatan Harapan


SUARA TV
Suara Tanpa Sempadan
Admin
December 7, 2018

KUALA LUMPUR – Himpunan bantah Kerajaan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) pada Sabtu ini simbolik kepada penyatuan PAS dan UMNO sebagai sebuah parti pembangkang yang kuat dan bakal menggoyahkan kedudukan Pakatan Harapan secara konsisten sekarang hingga pilihan raya yang akan datang.

Oleh sebab itulah, kerajaan tersebut membantah keputusan nekad kedua-dua parti untuk tetap mengadakan himpunan itu, kata ahli Parlimen Kuala Nerus, Dr Mohd Khairuddin Aman Razali.

“Sangat jelas ketakutan pemimpin Pakatan Harapan (PH) terhadap Himpunan Bantah ICERD. Pelbagai alasan dan hujah dangkal dikeluarkan oleh pemimpin tertinggi mereka bagi mengurangkan impak kejayaan program ini. Kenapa sampai begitu sekali ketakutan mereka?

“Jawapannya ialah kerana Himpunan ini bakal menyatukan ahli dua parti terbesar Melayu-Islam iaitu PAS dan UMNO.Sekiranya kesatuan ini kekal sehingga ke pilihanraya umum ke-15 (PRU15), semua telah dapat meramal apa nasib Kerajaan PH termasuk di peringkat negeri,” katanya.

Negeri seperti Kelantan, Terengganu, Pahang, Perlis, Kedah dan Perak menurutnya tidak akan menjadi milik Pakatan Harapan lagi pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) dengan kerjasama kedua-dua parti Melayu-Islam ini.

Maka keputusan tidak melaksanakan ICERD juga kata Mohd Khairuddin adalah titik tolak kepada kebimbangan kerajaan Pakatan Harapan terhadap kebangkitan kedua-dua parti Melayu-Islam terhadap isu ini selepas ia dicetuskan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri P. Waytha Moorthy.

“Justeru itu, saya melihat pengumuman penangguhan ICERD oleh Pejabat Perdana Menteri hanyalah satu strategi bagi menghalang kesatuan Melayu Islam ini.

“Ia bukan datang dari hati suci nurani dan atas kesedaran bahawa ICERD perlu ditolak kerana bercanggah dengan Perlembagaan dan kepentingan Melayu dan Islam yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan,” ujar ahli Majlis Syura Ulamak PAS Pusat dan Ahli Jawatankuasa (AJK) Kerja PAS Pusat itu lagi.

Terdahulu Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata sebarang bentuk perhimpunan membantah ICERD tidak perlu diadakan susulan keputusan kerajaan tidak akan meratifikasikannya.

Selain itu Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut menyifatkan bahawa himpunan itu janggal jika diadakan mengikuti perkembangan terbaharu terhadap keputusan kerajaan.

Mufti Pulau Pinang, Dr Wan Salim Wan Mohd Noor turut bersuara dan mendakwa himpunan ini akan menjadi medan pihak-pihak tertentu untuk menangguk di air yang keruh.

Terdahulu selain akan menukarkan himpunan bantah ICERD untuk himpunan kesyukuran dalam masa yang sama PAS dan UMNO sepakat untuk memberi peringatan tentang terdapat lagi konvensyen antarabangsa yang belum diratifikasikan oleh Malaysia.

Selain itu kedua-dua parti tersebut curiga keputusan yang dibuat Pakatan Harapan menerusi Pejabat Perdana Menteri baru-baru ini hanya akan bersifat sementara ekoran ia tidak dibuat secara rasmi dalam Dewan Rakyat untuk direkodkan secara rasmi dalam hansard.

-SuaraTv

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2018/12/icerd-satukan-umno-pas-goyahkan-pakatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Himpunan Melayu Pas Umno Tidak Mampu Tumbangkan Pakatan Harapan

Himpunan Melayu Pas Umno Tidak Mampu Tumbangkan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 376 hits
Berapa ramaikah yang hadir dalam himpunan anti ICERD semalam Pihak polis mengatakan 55 ribu Malaysiakini menganggarkan 80 ribu Malay Mail pula mengatakan jumlahnya melebihi 100 ribu manakala Zahid Hamidi dalam ucapannya menyebut 500 ribu Te...
Isu Icerd Siapa Mulakan Dahulu Jangan Salahkan Umno Atau Pas

Isu Icerd Siapa Mulakan Dahulu Jangan Salahkan Umno Atau Pas

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 457 hits
Wan Hafiz HamzahKUALA LUMPUR 24 Nov Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan segala kemelut penentangan terhadap ICERD sehingga memperlihatkan demonstrasi demi demonstrasi dilakukan di seluruh negara bukan dimulakan oleh UM...
Deepak Jaikishan Crosses Over From Umno To Pakatan Harapan

Deepak Jaikishan Crosses Over From Umno To Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 363 hits
A black and white portrait of Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail was sold for RM150 000 to carpet seller Deepak Jaikishan during the Pakatan Harapan charity dinner at PICC December 9 2018 Two businessmen once close to the previous Barisan ...
Himpunan Icerd Juga Tuntut Janji Pakatan Harapan Kata Asyraf Wajdi

Himpunan Icerd Juga Tuntut Janji Pakatan Harapan Kata Asyraf Wajdi

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 325 hits
Perhimpunan di ibu negara pada 8 Disember ini bukan sahaja untuk membantah Kovensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum tetapi juga menuntut janji kerajaan Pakatan Harapan Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berka...
Seluruh Kepimpinan Umno Sabah Isytihar Keluar Umno Sokong Pm Dr Mahathir Pakatan Harapan

Seluruh Kepimpinan Umno Sabah Isytihar Keluar Umno Sokong Pm Dr Mahathir Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 265 hits
Seluruh kepimpinan UMNO Sabah sebentar tadi mengumumkan peletakan jawatan serta bertindak keluar parti serta merta Pengerusi UMNO Negeri Datuk Seri Hajiji Noor dalam satu sidang media khas memaklumkan UMNO Sabah kini bergerak sebagai perger...
Pemimpin Umno Perguna Pemimpin Pas Isu Icerd Kata Khalid Samad

Pemimpin Umno Perguna Pemimpin Pas Isu Icerd Kata Khalid Samad

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 279 hits
Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara Khalid Abdul Samad menyifatkan barisan kepimpinan Pas kini semakin lemah sehingga membenarkan diri mereka dipergunakan oleh UMNO khususnya dalam soal Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segal...
Muhyiddin Suruh Pas Umno Buat Di Masjid Saja Doa Selamat Kesyukuran Icerd

Muhyiddin Suruh Pas Umno Buat Di Masjid Saja Doa Selamat Kesyukuran Icerd

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 265 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata tidak perlu bagi PAS dan Umno membuat himpunan bantahan ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum di padang Merbuk pada 8 Disember Menteri Dalam Negeri Tan Sri M...
5 000 Pemuda Umno Unit Amal Pas Kawal Setengah Juta Perserta Himpunan Icerd

5 000 Pemuda Umno Unit Amal Pas Kawal Setengah Juta Perserta Himpunan Icerd

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 317 hits
Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata PAS dijangka dapat membawa kira kira 300 000 penyokong manakala 200 000 lagi mewakili Umno dalam himpunan bantah ICERD pada 8 Disember ini di Kuala Lumpur Bagaimanapun Tuan Ibrahim berkata...
Icerd Modal Umno Pas Tarik Sokongan Melayu Kata Abim

Icerd Modal Umno Pas Tarik Sokongan Melayu Kata Abim

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 254 hits
Diterbitkan 27 Nov 2018 8 29 pagiUmno dan PAS didakwa sengaja mempolitikkan isu ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum bagi meraih sokongan orang Melayu di negara ini Mengambil contoh peratus...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord