Himpunan Melayu Pas Umno Tidak Mampu Tumbangkan Pakatan Harapan




Berapa ramaikah yang hadir dalam himpunan anti ICERD semalam?


Pihak polis mengatakan 55 ribu, Malaysiakini menganggarkan 80 ribu, Malay Mail pula mengatakan jumlahnya melebihi 100 ribu manakala Zahid Hamidi dalam ucapannya menyebut 500 ribu.


Tetapi, Tun Mahathir Mohamad kemudiannya menyindir dengan mengucapkan tahniah kerana 1 juta telah hadir dalam himpunan tersebut.


Berapa ramai sebenarnya yang hadir?


Berdasarkah tinjauan dengan rakan-rakan yang hadir dan melalui gambar-gambar yang dipaparkan di media sosial, angka kehadiran paling munasabah dianggarkan hanyalah antara 80 ribu hingga 100 ribu saja. Kalau lebih pun mungkin sekitar 120 ribu.


Apa pun, jumlah tersebut masih dikira sedikit jika dinilai berdasarkan jumlah ahli UMNO ada seramai 3.5 juta dan ahli Pas ada hampir 1 juta. 


Tidak cukup dengan itu, Kelantan pula mengisytiharkan cuti peristiwa pada hari Ahad untuk memudahkan penyokong Pas dari negeri itu datang ke Kuala Lumpur.


Jamal Md. Yunus melalui Gerakan Baju Merah sehari sebelum perhimpunan menjanjikan kehadiran ahli-ahlinya saja adalah seramai 35 ribu.


Tapi, di mana semua itu dan mengapa hanya sekitar 100 ribu saja yang hadir?


Sementara UMNO dan Pas mungkin rasa teruja dengan perhimpunan ini, lebih-lebih lagi bagi UMNO yang telah turun taraf daripada Putrajaya ke jalanraya, manakala Pas terus  kekal di jalanraya, nawaitu sebenar himpunan itu juga terserlah akhirnya.


Beberapa pemimpin UMNO secara terbuka mengatakan perhimpunan   Itu adalah bertujuan menggugat kerajaan Pakatan Harapan, manakala pemimpin Pas dalam doanya jelas memohon kepada Tuhan agar usia kerajaan pimpinan Tun Mahathir ini dipendekkan umurnya.


Makna kata, sebagaimana yang disebut dalam beberapa artikel blog sebelum ini, himpunan Melayu UMNO dan Pas ini hanyalah bertujuan politik dan dan menumbangkan kerajaan, bukan sangat untuk membantah ICERD.


Segala-galanya sudah terserlah kini.


Namun demikian, jika untuk menggugat dan menumbangkan Pakatan Harapan yang diharapkan, himpunan ini sebetulnya masih jauh daripada sasaran dan matlamatnya.


Sekadar orang Melayu saja sekitar 100 ribu yang berhimpunan tidak akan menggugat apa-apa kerajaan yang ada. UMNO dan BN tidak mendapat kelebihan apa-apa untuk mengambil alih semula kerajaan jika hanya orang Melayu yang menyokong mereka.


Kerajaan hanya boleh diambil alih melalui sokongan rakyat pelbagai kaum, lebih-lebih banyak kawasan Parlimen di Pantai Barat, Utara dan Selatan adalah merupakan kerusi campuran pelbagai kaum. Kerusi Melayu hanya ada di kawasan Pantai Timur saja.


Dengan yang demikian, menghimpunkan orang Melayu melalui UMNO dan Pas, tetapi tidak disertai oleh kaum-kaum lain, tidak akan menggugat Pakatan Harapan. 


Dengan sokongan Melayu selebihnya yang ada dalam Bersatu, PKR dan Amanah tetapi bulat mendapat sokongan daripada pengundi kaum lain, Pakatan Harapan masih lagi mampu memenangi PRU15 akan datang.


Sebaliknya, yang untung dengan himpunan Melayu ini ialah Pas kerana ia akan membolehkan parti itu terus menguasai Kelantan dan Terengganu.


Sememangnya pun Pas hanya minat terhadap Kelantan dan Terengganu saja lantaran mereka juga sedar ketidakmampuan menampilkan pemimpin-pemimpin berkualiti untuk mentadbir kementerian serta negara.


Sebab itu Pas dengarnya mahu mengajak UMNO mengatur lagi beberapa perhimpunan lain selepas ini. 


Ternyata Pas sudah nampak untungnya untuk mereka melalui himpunan Melayu ini. Pas peduli apa kiranya UMNO kalah lagi dalam pilihanraya akan datang nanti. 


Malah Pas sebenarnya lebih suka Pakatan Harapan menguasai Putrajaya kerana royalti minyak nampaknya lebih mudah diperolehi berbanding jika BN yang berkuasa.


Baru tujuh bulan Pakatan Harapan menguasai Putrajaya, Pas senang-senang sudah memperolehi ratusan juta ringgit royalti minyak, sedangkan berpuluh tahun di bawah BN sebelum ini, hanya bau minyak yang mereka perolehi. (ShahbudinHusin 09/12/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/12/himpunan-melayu-pasumno-tidak-mampu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Icerd Satukan Umno Pas Goyahkan Pakatan Harapan

Icerd Satukan Umno Pas Goyahkan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 247 hits
Suara Tanpa SempadanKUALA LUMPUR Himpunan bantah Kerajaan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum pada Sabtu ini simbolik kepada penyatuan PAS dan UMNO sebagai sebuah parti pembangkang yang k...
Umno Runtuh X Berupaya Perjuang Melayu Islam Pas Perlu Ke Depan

Umno Runtuh X Berupaya Perjuang Melayu Islam Pas Perlu Ke Depan

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 281 hits
ALOR SETAR Pas menyifatkan krisis yang melanda Umno kebelakangan ini telah meruntuhkan struktur kepimpinan parti itu sekaligus dilihat tidak berupaya memperjuangkan agenda Melayu Islam Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan berkata be...
Umno Runtuh Pas Perlu Ke Depan Perjuang Agenda Melayu Islam

Umno Runtuh Pas Perlu Ke Depan Perjuang Agenda Melayu Islam

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 311 hits
Diterbitkan 15 Dis 2018 9 57 malamPAS menyifatkan krisis yang melanda Umno kebelakangan ini telah meruntuhkan struktur kepimpinan parti itu sekaligus dilihat tidak berupaya memperjuangkan agenda Melayu Islam Setiausaha Agung PAS Takiyuddin ...
Kejayaan Himpunan 812 Jadi Asas Agenda Kerjasama Umno Pas Rileksmedia

Kejayaan Himpunan 812 Jadi Asas Agenda Kerjasama Umno Pas Rileksmedia

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 407 hits
HIMPUNAN umat yang berjaya dijalankan semalam wajar menjadi asas kepada kerjasama lebih rapat dan terarah dalam kalangan umat Islam terutama melibatkan parti Melayu utama UMNO dan PAS Demikian tegas Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Datuk Dr Asy...
Pemimpin Umno Pas Warnai Himpunan 812 Rileksmedia

Pemimpin Umno Pas Warnai Himpunan 812 Rileksmedia

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 505 hits
MERIAH Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang antara pemimpin parti politik yang hadiri himpunan DaulatHimpunan812 Turut kelihatan ialah Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan se...
5 000 Pemuda Umno Unit Amal Pas Kawal Setengah Juta Perserta Himpunan Icerd

5 000 Pemuda Umno Unit Amal Pas Kawal Setengah Juta Perserta Himpunan Icerd

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 317 hits
Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata PAS dijangka dapat membawa kira kira 300 000 penyokong manakala 200 000 lagi mewakili Umno dalam himpunan bantah ICERD pada 8 Disember ini di Kuala Lumpur Bagaimanapun Tuan Ibrahim berkata...
Himpunan Tolak Icerd Perkara Sia Sia Hanya Agenda Politik Pas Dan Umno

Himpunan Tolak Icerd Perkara Sia Sia Hanya Agenda Politik Pas Dan Umno

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 696 hits
Melayu Pemalas Di Larang BacaBiarlah kalau orang muda kita sendiri pun kata himpunan Daulat 812 hanya kerja sia2 sahaja Tambahan pula di katanya modal politik UMNO dan PAS sahaja Lagi pun peluang dalam isu ICERD inilah titik penyatuan terba...
Umno Atau Pakatan Harapan Yang Sedang Bergegar

Umno Atau Pakatan Harapan Yang Sedang Bergegar

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 322 hits
Baru2 nie politik tanah air di panaskan dengan berita 14 pemimpin Umno Sabah tinggalkan parti dan menyatakan sokongan secara terbuka kepada Dr Mahathir Bila berita nie meletup ramai yang menjangkakan bahawa ini adalah penghujung kepada riwa...
Pesan Tun Razak Jika Apa2 Berlaku Pd Umno Pilihan Melayu Islam Ialah Pas

Pesan Tun Razak Jika Apa2 Berlaku Pd Umno Pilihan Melayu Islam Ialah Pas

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 396 hits
JOM PENYOKONG UMNO MASUK PAS Daftar atas talian di ALMARHUM TUN RAZAK BERPESAN PADA 1973 JIKA BERLAKU APA APA PADA UMNO PILIHAN ORANG MELAYU ISLAM IALAH PASJANGAN biarkan isu ketuanan Melayu jadi perdebatan Syed Saddiq dan Dr Asyraf Wajdi a...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah