Ibu Ke Umrah Buat Kali Pertamanya


Ibu Ke umrah buat kali pertamanya| Alhamdulillah..Niat ibu dipermudahkan selepas pelbagai onak duri dan dugaan ibu tempuh.Syukur sangat.Tapi bila mengingatkan dugaan yang ibu dapat, rasa sedih bila dikenang.
Ibu dah pun berlepas ke Umrah menaiki Flight MAS pada 11 Disember 2018 pada pukul 6.15 petang.Walaupun kami adik beradik tak dapat nak menghantar ibu ke KLIA, syukur adik ada sorang yang berada di sana.Yang boleh uruskan keperluan yang masih belum mencukupi.Ibu belum sempat nak tukar duit.
Bila sebut pasal nak ke umrah ni kan,siapalah yang tak nak ke sana kan.Kalau ada rezeki, dan dah tiba masanya pasti akan menjejakkan kaki juga di Rumah Allah.Actually, aku sebagai anak pun, rasa ralat sangat sebab tak dapat nak support dia ke umrah.Maksudnya tak dapat nak bayarkan duit umrah dia tu.Tapi tetap bersyukur, segala persiapan barangan ke umrah,kami adik beradik dapat selesaikannya.
Tapi kalau nak dikenang kembali ibu hampir-hampir melupakan niatnya ke umrah gara-gara orang yang nak sponsor ibu ke sana tiba-tiba tak dapat nak bayar kos untuk ke sana.Actually,ibu memang dah berhajat nak ke sana bila dia dapat duit EPF dia bila dia berumur 55 tahun.Maksudnya selepas sahaja dia  dapat duit EPF, barulah dia plan untuk ke sana.Tapi tetiba ada terdengar dari salah seorang saudara kami, ada yang sudi nak sponsor ibu ke sana.So,tarikh untuk ke umrah tu dipercepatkan kerana mengikut salah satu Travel agency yang membawa orang ke umrah.
Selepas tu,ibu pun menghadiri kelas umrah beberapa kali.Tapi bila dekat dengan tarikhnya,Abg Zali iaitu yang menguruskan mak untuk ke sana bagitahu orang yang nak sponsor ibu tu mendiamkan diri.Sehinggalah sebulan sebelum pergi, dia bagi jawapan yang dia tak boleh nak sponsor ibu.
Masa tu, Allah je yang tahu betapa kecewanya ibu kerana hal macam ni.Sampai hati orang tu kan.Kami adik beradik turutlah rasa kecewa,sedih yang teramat sangat sebab barang-barang keperluan dia ke umrah dah pun kami beli.Masa tu ibu ingatkan duit EPF tu,boleh dapat sebelum dia ke Umrah,rupanya tidak..Ia mengambil masa juga.Masa tu mulalah rasa nak buat pinjaman untuk ibu,supaya dia ke sana.Tapi apakan daya,umi memang tak boleh berbuat demikian.So, bila dibincang balik dengan Abg Zali,alhamdulillah,ibu boleh pergi,dan syarikat travel melepaskan ibu kerana ibu dah bagi bukti bahawa duit EPF tu akan keluar dalam masa terdekat.Kami memang tak senang hati selagi masalah ni tak selesai.Hari-hari kami berdoa supaya Allah swt permudahkan urusan ibu untuk ke sana.
Ibu dan umi di pagi yang syahdu Kalau boleh taknak dia berhutang kan, hanya semata-mata untuk ke sana.Malam sebelum ibu berlepas,terdetik hati adik untuk lihat acc ibu.Masa tu umi ada masukkan duit ke acc ibu hadiah dari seseorang untuk ibu ke sana.Tapi bila adik tengok acc ibu dalam tu banyak,maka betullah duit EPF ibu dah masuk ke dalam acc.Syukur sangat.Malam tu jugak adik membayar duit kepada travel agencies dan bayar semua hutang-hutang mak yang tinggal.Yelah..Niat dia nak settlekan hutang yang tertunggak sebelum dia pergi Umrah.
Tak sangka duit EPF tu masuk awal.Sebab katanya duit tu diproses selepas betul genap umur dia 55 tahun.Sebelum tu ibu dah meraikan harijadinya pada 9 disember 2018.Sempatlah kami meraikan bersama-sama walaupun ada adik beradik yang tak turut sama.
Rezeki ibu lagi bila menantu dia jugak ada memberikan sumbangan.Subhanallah..Memang rezeki ibu untuk ke sana Allah swt permudahkan.Gembiranya dia..
Seawal pagi 11 disember 2018,selepas solat subuh,kami terus menghantar ibu ke lokasi yang telah ditetapkan iaitu di Masjid Jamek Kota Tinggi.Sebelum ibu pergi,di situlah satu perasaan yang tak dapat nak aku ungkapkan bila lihat dia berpakaian lengkap untuk ke sana.Allahu…sedih..sedih dan sedih…Dari dalam kereta lagi aku dah rasa kesedihan.Mampu menahan air mata sampailah kami bergambar beramai-ramai.Memang satu kelainan bila korang akan berpisah dengan parents korang yang akan ke sana.
Antara adik beradik, ipar duai dan anak-anak  mengiringi nenek ke sana Tak sangka dia dah dijemput ke sana.Syukur dan syukur sangat.
Masa ni ibu dan makngah dah pun sampai di KLIA Kalau ikut plan,ibu dan jemaah akan naik flight pada pukul 6.15 petang.Memang banyak masa kerana ibu sampai ke KLIA pada pukul 1.30 tengahari.Nasib baik adik ada sorang yang tolong tunggu mak kat sana,Jadi sempatlah mak tukar duit, dan makan sebelum berlepas.
Terima kasih pihak ElIzzah Travel and Tours kerana memahami ibu kami.Kepada korang yang ingin ke Umrah, boleh la menggunakan khidmat dari Elizzah Travel and Tours ni.Korang boleh layari website di bawah ini untuk melihat kursus umrah dan haji dan juga pakej yang di tawarkan.
     http://www.elizzahtravel.com/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kisahsidairy.com/ibu-ke-umrah-buat-kali-pertamanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tengok Banyak Kali Pun Tak Jemu Reaksi Siti Aafiyah Apabila Ibu Balik Kerja Memang Comel Habis

Tengok Banyak Kali Pun Tak Jemu Reaksi Siti Aafiyah Apabila Ibu Balik Kerja Memang Comel Habis

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 359 hits
Pada 13 Oktober 2017 selepas 11 tahun berkahwin Datuk Siti mengumumkan yang beliau kini disahkan hamil empat bulan di dalam satu sidang media khas yang diadakan di kediamannya di Bukit Antarabangsa Ampang Selangor Ini merupakan kehamilan be...
Perlu Ke Saya Pulangkan Balik Qayyum Ibu Kandung Qayyum Tampil Pada Kali Ini

Perlu Ke Saya Pulangkan Balik Qayyum Ibu Kandung Qayyum Tampil Pada Kali Ini

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 904 hits
Menerusi entri terbaru Datin Shahida dalam laman instagram nya difahamkan ibu kepada Qayyum meluahkan perasaan pada datin dengan penjelasan panjang lebar Datin memuatnaik gambar kata kata daripada Ibu Qayyum dengan kapsyen apa pendapat anda...
Tiap Kali Selit Nama Mak Dalam Doa Semua Doa Ibu Muda Ini Dimakbulkan Belum Pernah Gagal Macamana Caranya Rileks Media

Tiap Kali Selit Nama Mak Dalam Doa Semua Doa Ibu Muda Ini Dimakbulkan Belum Pernah Gagal Macamana Caranya Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 407 hits
Sedikit perkongsian daripada seorang ibu di laman sosial Berkongsi pengalaman tentang cara berdoa yang diamalkan Doa adalah permohonan kepada Allah yang disertai kerendahan hati untuk mendapatkan suatu kebaikan dan permintaan yang berada di...
Tahniah Jakel Menghargai Pelanggan Dengan Membawa 200 Pemenang Menunaikan Ibadah Umrah

Tahniah Jakel Menghargai Pelanggan Dengan Membawa 200 Pemenang Menunaikan Ibadah Umrah

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 347 hits
Tahniah Jakel Menghargai Pelanggan Dengan Membawa 200 Pemenang Menunaikan Ibadah UmrahTahniah Jakel Bawa 200 Pemenang Menunaikan Ibadah Umrah Assalamualaikum Salam Sejahtera gais Momi pasti semua orang pernah beli baju atau kain dekat Jakel...
Jakel Tunaikan Hasrat Umrah Percuma Kepada Pelanggan

Jakel Tunaikan Hasrat Umrah Percuma Kepada Pelanggan

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 409 hits
Umrah Percuma Dilaksanakan Jakel Trading merealisasikan impian seramai 200 orang pelanggan bertuah dari seluruh Malaysia untuk menunaikan ibadah Umrah secara PERCUMA bagi memenuhi hasrat mereka yang ingin menjejakkan kaki ke Tanah Suci Meka...
Majlis Penyerahan Hadiah Pakej Umrah Kepada 200 Pemenang Cabutan Peraduan Jakel Beli Menang 2017 2018

Majlis Penyerahan Hadiah Pakej Umrah Kepada 200 Pemenang Cabutan Peraduan Jakel Beli Menang 2017 2018

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 742 hits
Hi Korang Ermm siapa yang tak kenal dengan Jakel kan Gedung pakaian yang terkemuka di Malaysia ini khususnya di Lembah Klang tak kira apa musim pun gedung Jakel ini senantiasa penuh dengan para pelanggan setianya yang tersendiri Even kak li...
200 Pelanggan Jakel Menunaikan Umrah Percuma

200 Pelanggan Jakel Menunaikan Umrah Percuma

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 613 hits
200 Pelanggan Jakel Menunaikan Umrah Percuma Assalammualaikum semua Alhamdulillah Jakel terus memberi pulangan kepada pelanggan setianya Membeli belah di Jakel tidak rugi kerana kita akan dapat pulangan balik Ruby sentiasa ikuti Jakel di so...
Nora Tunai Umrah Tajaan Datuk Seri Vida

Nora Tunai Umrah Tajaan Datuk Seri Vida

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 264 hits
ARINA AZLAN 03 Disember 2018 2 23 PM KUALA LUMPUR Penyanyi Nora Ariffin 45 telah berangkat mengerjakan ibadah umrah di Mekah hasil tajaan pengasas kosmetik tersoho
Pergi Umrah Diam Diam Awie Risau Digelar Riak

Pergi Umrah Diam Diam Awie Risau Digelar Riak

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 247 hits
Mengakui sebelum ini identitinya seringkali terpalit dengan kisah dan imej kurang baik Awie sebenarnya dalam diam diam sudah pun menunaikan umrah baru baru ini The post appeared first on
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir