Ibu Hamil Yang Ada Masalah Uri Di Bawah Tidak Digalakkan Pulang Beraya Jauh


Membuat persediaan menyambut lebaran pastinya menjadi lebih bermakna bagi ibu hamil disebabkan keterujaan menanti kehadiran orang baru. Terutama mereka yang tinggal berjauhan dengan keluarga pastinya perasaan tidak sabar untuk pulang berhari raya di kampung semakin terasa.
Namun begitu, kaum ibu perlu beringat yang mereka sedang mengandung dan tidak boleh berjalan jauh terutama wanita yang sedang menunggu hari atau sudah melepasi usia kandungan 36 minggu.

Menurut Pakar Obstetrik dan Ginekologi, Dr Wan Norizah Wan Musa secara umumnya ibu hamil yang tidak mempunyai sebarang komplikasi serius boleh memulakan perjalanan jauh sama ada darat atau udara ketika trimester kedua iaitu pada usia kandungan 13 hingga 28 minggu.
“Namun jika kandungan sudah memasuki 36 minggu atau lebih, mereka tidak digalakkan pulang ke kampung kerana dalam tempoh ini mereka sudah boleh melahirkan bayi pada bila-bila masa sahaja. Ini kerana menurut kajian sebanyak 70 hingga 80 peratus wanita melahirkan bayi pada usia kandungan 36 minggu,” katanya.

Selain berada pada trimester ketiga, terdapat juga golongan yang tidak digalakkan menempuh perjalanan yang panjang terutama jika melebihi lima hingga enam jam ke atas antaranya:
1. Ibu yang mempunyai darah tinggi yang tidak terkawal.
2. Mempunyai masalah jantung. Kesesakan jalan raya akan menyebabkan aliran darah menjadi tidak stabil dan jantung mengepam lebih cepat.
3. Masalah plasenta previa atau uri di bawah menyebabkan pendarahan berlaku pada bila-bila masa.
4. Sejarah kelahiran pramatang. Mereka yang mempunyai sejarah kelahiran pramatang dan kelahiran kembar turut berdepan komplikasi kelahiran yang tidak dijangka. Jadi golongan ini tidak digalakkan pulang ke kampung.
5. Ibu hamil yang mempunyai masalah praeklampsia (tekanan darah tinggi ketika hamil) atau hampir sawan.
6. Ibu hamil yang pecah air ketuban awal boleh menyebabkan kelahiran pramatang.
Dr Norizah turut menjelaskan, bonggol dan jalan raya yang tidak rata atau bengkang-bengkok tidak menyebabkan kelahiran menjadi lebih cepat. Ini kerana bayi berada selamat di dalam rahim ibu kerana dilindungi air ketuban.
“Ada sesetengah ibu berpendapat bonggol atau jalan yang tidak rata menyebabkan kelahiran menjadi lebih cepat. Sebenarnya ia langsung tiada kaitan. Proses kelahiran sebenarnya disebabkan oleh faktor badan ibu itu sendiri,” katanya.
AWASI SEBARANG TANDA KELAHIRAN
Ketika dalam perjalanan, ibu hamil harus peka terhadap sebarang tanda kelahiran dan membawa isteri segera ke klinik kesihatan atau hospital berdekatan untuk pemeriksaan lanjut sekiranya keluar tanda seperti:
1. Pendarahan dari vagina. Sama ada sedikit atau banyak.
2. Kontraksi atau sakit perut yang berlarutan atau kerap.
3. Pecah air ketuban.
4. Tanda-tanda praeklampsia seperti sakit kepala berterusan, kabur penglihatan secara tiba-tiba, sesak nafas, bengkak kaki dan tangan.
5. Muntah-muntah dan cirit-birit yang teruk.
6. Sakit atau lenguh pada kaki terutama di kawasan betis, bengkak dan panas serta kemerahan kerana ia adalah anda-tanda pembekuan darah pada salur darah.
7. Pergerakan janin yang tidak aktif.
Untuk itu, perkara paling utama bagi yang ingin memulakan perjalanan jauh adalah berbincang dengan doktor terlebih dulu dan menjalani pemeriksaan kandungan bagi memastikan ibu dan bayi dalam keadaan sihat.
Pastikan juga ibu membawa buku rawatan kehamilan sama ada dari klinik kesihatan atau swasta ke mana sahaja dia berada terutama bagi yang sudah hampir tarikh bersalin. Sediakan juga ubat-ubatan, vitamin dan kit kecemasan di dalam beg sebagai persiapan sepanjang tempoh perjalanan.
“Paling penting adalah menyediakan kelengkapan ibu dan anak ketika bersalin dan proses berpantang. Ini bagi memastikan ibu bersedia sekiranya risiko kelahiran awal berlaku,” katanya.
Di pihak suami pula, mereka boleh mengenal pasti lokasi klinik kesihatan dan hospital terdekat di sepanjang perjalanan agar memudahkan urusan sekiranya berlaku sebarang kecemasan.
Pastikan juga laluan sama ada ingin menempuh lebuh raya atau jalan biasa. Kira juga sekiranya berlaku kesesakan jalan raya yang teruk berapa lama anda perlu berada di dalam kereta.
“Bagi saya perjalanan paling selamat wajar diutamakan. Sebagai contoh menggunakan lebuh raya adalah lebih baik berbanding jalan biasa walaupun ia lebih jauh sedikit. Begitu juga menaiki kenderaan sendiri adalah lebih baik berbanding kenderaan awam.
Ini kerana anda tidak berupaya bergerak bebas kerana tempat duduk yang disediakan agak sempit. Keadaan ini tentunya kurang selesa, apatah lagi kebanyakan bas berhenti sekali sahaja sepanjang perjalanan bagi membolehkan penumpang berehat,” jelasnya.
Pakai tali pinggang keledar dengan betul iaitu dengan meletakkan tali pinggang di bawah perut. Ini bagi mengelak memberikan tekanan terhadap kandungan anda akibat tali yang ketat.
Bagi wanita yang sudah memasuki trimester ketiga, menaiki pesawat dianggap tidak selamat disebabkan faktor logistik. Apatah lagi, kebanyakan pesawat tidak dilengkapi peralatan khusus untuk menyambut kelahiran bayi. Keadaan akan bertambah buruk seandainya berlaku komplikasi atau kecemasan ketika di udara.
“Bagi yang masih berkeinginan menaiki kapal terbang, anda perlu mendapatkan surat rujukan doktor yang menyatakan kandungan anda sihat dan sesuai untuk melalui perjalanan itu. Bagi memudahkan pergerakan, anda dinasihatkan memohon tempat duduk berdekatan laluan dan bukannya di tepi tingkap,” katanya.
KETIKA DALAM PERJALANAN
1. Sekiranya anda tidak berpuasa, pastikan minum air mencukupi. Ini kerana perjalanan jauh amat memenatkan jadi pengambilan air yang banyak boleh mengelak dehidrasi.
2. Sentiasa melakukan regangan kaki dan tangan ketika di dalam kenderaan bagi membantu pengaliran darah lebih lancar.
3. Berehat setiap dua jam selepas menempuh perjalanan jauh. Guna masa rehat ini untuk bangun dari kereta, berjalan dan meregangkan badan supaya aliran darah terutama pada kaki berjalan lancar.
4. Pakai pakaian longgar dan selesa ketika dalam kenderaan. Begitu juga dengan kasut bagi mengelak kaki bengkak.
Persediaan beraya ibu hamil
5. Elakkan menempuh perjalanan ketika kesesakan jalan raya. Pilih waktu sesuai bertolak. Biar lambat asal selamat.
6. Minum banyak air dan makan makanan berkhasiat sekiranya anda tidak berpuasa untuk mendapatkan tenaga.

Saksikan rancangan TV Pa&Ma Episod 13 dengan topik Ibu Hamil Beraya, Selasa ini jam 12 tengah hari dan ulanganya 9 malam di Astro Prima & Prima HD.
Sumber: Hmetro
The post Ibu Hamil Yang Ada Masalah Uri Di Bawah Tidak Digalakkan Pulang Beraya Jauh! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-hamil-yang-ada-masalah-uri-di-bawah-tidak-digalakkan-pulang-beraya-jauh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Konsumsi Keripik Kentang Bisa Sebabkan Sejumlah Masalah Pada Ibu Hamil

Konsumsi Keripik Kentang Bisa Sebabkan Sejumlah Masalah Pada Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 46 hits
Ketika hamil terdapat makanan yang sebaiknya tidak dikonsumsi untuk menjaga kondisi Sebuah penelitian menyebut bahwa wanita sebaiknya tidak mengonsumsi minyak sayur serta keripik kentang ketika hamil
Pulang Beraya Isteri Hamil Suami Tak Perlulah Terkejar Kejar Elok Berhenti 2 3 Jam Sekali

Pulang Beraya Isteri Hamil Suami Tak Perlulah Terkejar Kejar Elok Berhenti 2 3 Jam Sekali

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 89 hits
Isteri sarat hamil suami perlu tahu menyusun perjalanan agar selesa dan selamat Tidak perlu terkejar kejar yang penting semuanya mesti selamat Menjelang penghujung Ramadan masing masing akan bergerak pulang ke kampung halaman Dalam keserono...
Bahaya Urutan Naikkan Uri Kepada Ibu Hamil Bayi Boleh Maut Jika Berlaku Pendarahan

Bahaya Urutan Naikkan Uri Kepada Ibu Hamil Bayi Boleh Maut Jika Berlaku Pendarahan

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 48 hits
Uri atau tembuni adalah tisu atau organ yang terbentuk bersama janin bagi membolehkan bayi mendapat oksigen dan nutrisi daripada ibu melalui salur nadi yang ada di dalam tali pusat Bahan bahan kumuhan bayi pula disalurkan melalui pembuluh d...
Tak Sangka Ia Pertemuan Terakhir Ibu Hamil 5 Bulan Antara 4 Maut Seorang Cedera Dalam Kemalangan Di Kuala Nerus

Tak Sangka Ia Pertemuan Terakhir Ibu Hamil 5 Bulan Antara 4 Maut Seorang Cedera Dalam Kemalangan Di Kuala Nerus

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 94 hits
Empat maut seorang cedera dalam kemalangan yang melibatkan dua buah kereta berhampiran tempat pembuangan sampah di Kampung Sungai Ikan Kuala Nerus hari ini Dalam kejadian yang berlaku pada jam 9 20 pagi tadi di Kilometer 31 Jalan Kuala Tere...
Tak Kesampaian Jadi Ibu Wanita Hamil 5 Bulan Maut Kemalangan Sempat Jamah Hidangan Diidam

Tak Kesampaian Jadi Ibu Wanita Hamil 5 Bulan Maut Kemalangan Sempat Jamah Hidangan Diidam

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 112 hits
Tidak kesampian menjadi ibu wanita hamil maut dalam kemalangan Lebih memilukan perginya ibu ini tidak hanya bersama bayi dalam kandungan malah suaminya juga turut maut Dalam kemalangan di Kilometer 31 Jalan Kuala Terengganu Setiu berhampira...
Buku Pink Vitamin Mesti Bawa Dua Kali Raya Travel Masa Hamil Ibu Kongsi Tip Dalam Pa Ma Tv

Buku Pink Vitamin Mesti Bawa Dua Kali Raya Travel Masa Hamil Ibu Kongsi Tip Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 85 hits
Beraya ketika berbadan dua tentunya lain dari biasa Ibu kini mempunyai seseorang di dalam rahim yang perlu dijaga selain daripada diri sendiri Perkongsian daripada Puan Atiqah Ali yang muncul dalam rancangan TV Pa Ma Musim Ke 4 episod 13 Be...
Ibu Buat Bodoh Bila Anak Mengadu Sering Dinoda Bapa Dalam Semak Waktu Pergi Pulang Sekolah

Ibu Buat Bodoh Bila Anak Mengadu Sering Dinoda Bapa Dalam Semak Waktu Pergi Pulang Sekolah

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 390 hits
Bukan ke patutnya tugas seorang ibu tu untuk lindungi anak dorang Inilah masalahnya bila orang bagi anak dekat kau kau buat anak macam binatang Admin memang tak bolehlah dengan orang macamni Sakit hati Menurut Namun pada Jumaat lepas nafsu ...
Yeay Adira Dan Ibu Sedondon Beraya Dengan Busana Jamilah

Yeay Adira Dan Ibu Sedondon Beraya Dengan Busana Jamilah

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 63 hits
Assalamualaikum dan salam sayang Alhamdulillah sekarang dah masuk minggu ketiga kita berpuasa dan makin rancak juga melakukan persiapan untuk menyambut
Lepas Ayah Setuju Tukar Nama Tanah Kat Kami Adik Beradik Baru Nak Tinggalkan Ayah Di Rumah Orang Tua Anak Perempuan

Mic Bela Ltte Kenapa Pas Umno Diam Soal Firdaus Wong

Terkini Fenomena Belalai Air Di Jitra Penduduk Laung Azan Minta Perlindungan

Nak Tau Apa Beza Antara Halal No Pork Dan Free Pork Meh Baca Perkongsian Ni Kalau Nak Tau

Meow Meow Cat With Quotes

Entry Level Street Fighter Modenas Pulsar Ns160 Vs Benelli 150s

Xiaomi Airdots Di Lazada Cuma Rm69

Keputusan Separuh Akhir Piala Malaysia Kedah Lawan Pahang



Siapa Sebenarnya Pemerintah Hong Kong

5 Nama Kumpulan Rock Yang Berunsurkan Elemen Agama

Kisah Kampung yang Dipenuhi Patung 10 Kali Ganda Melebihi Penduduk

Keputusan Markah Peserta Konsert Gegar Vaganza 6 2019 Minggu Kedua

Senarai Lagu Tugasan Konsert Gegar Vaganza 6 2019 Minggu Ketiga


Buang Eg0 Alhamdulillah Farah Lee Ally Iskandar Bersatu Demi Anak Buat Ramai Yang Teruja Ini Sebabnya

Remy Ishak Akui Sedang Berubat Bakal Jumpa Psikiatri

Najib Minta 039 Bincang Dengan Jho Low 039 Berhubung Kehilangan As 1 Bilion Kata Saksi

Video Pernah Gagal Spm Kini Pendapatan Lebih Rm20 000 Sebulan

Hari Sukan Sempena Bulan Sukan Negara Di Tasik Utp Tronoh Perak

Saya Tak Boleh Bergerak Benda Tu Gelak Mengilai