Ibu Hamil Makan Juadah Raya Pastikan Sedikit Tapi Kerap Hand Sanitizer Kurangkan Risiko Jangkitan


Ibu hamil tidak terkecuali boleh merayakan kehadiran Syawal. Namun atur pemakanan dan asas kebersihan agar boleh mengelakkan kemudaratan kepada kesihatan ibu dan bayi dalam kandungan.
Perkongsian daripada Dr Muhammad Izzat Abdul Razak, Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita & Kehamilan memberikan beberapa tips berkaitan untuk ibu hamil.
KANDUNGAN 36 MINGGU KE ATAS Ibu mengandung yang kandungan dah berusia lebih 36 minggu, tak dinasihatkan travel jejauh. Kalau naik kapal terbang pun tak lepas dah.
Mohon berjumpa dan bertanya pada Dr dulu mengenai kesesuaian untuk travel jejauh. Tapi, kalau nak gak travel jauh ada beberapa DO and DONT’S yg boleh diamalkan :
KEHAMILAN BERMASALAH  1) Uri bawah, pernah melahirkan kehamilan pramatang, darah tinggi ketika hamil yang mencanak, pernah ada darah beku kat kaki ( thrombosis ) dan embolism dan masalah-masalah lain setelah dipikirkan Dr tak sesuai tuk travel, silalah ambil berat dan jangan berdegil. Dok je kat umah diam diam, tunggu orang datang beraya. Boleh kan?

KENDERAAN SENDIRI  2) Kalau boleh guna kenderaan sendiri berbanding kenderaan awam. Yelah, kalau kenderaan sendiri boleh la adjust perjalanan tu, boleh berhenti-henti untuk berehat jap, nak pegi tandas ke apa kan?Bila dah hujung-hujung kehamilan ni biasanya akan selalu terkencing-kencing, disebabkan rahim yg membesar tu akan menekan pundi kencing si ibu. Biasa tu akan terkencing-kencing. Maka kalau kenderaan sendiri, senang la.
BERHENTI SETIAP 2 JAM SEKALI 3) Kalau perjalanannya jauh, berhenti setiap 2 jam. Buat regangan kaki dan tangan, keluar dari kereta berjalan sikit dan kemudian sambung perjalanan. Penting ni untuk peredaran darah yang bagus pada kaki, jangan duduk memanjang sepanjang perjalanan.
PAKAI STOKING KHAS  4) Pakai TED stoking (Thrombo-Embolus Deterrent). Stoking jenis ini memastikan peredaran darah lancar pada kaki, sebagai usaha mengelakkan darah beku pada kaki (thrombosis).
Ni bukan stoking biasa kita pakai pada paras pergelangan kaki tu. TED stoking ni dibuat mengikut kaki individu tu dipakai hingga ke paras paha.

5) Perjalanan yang berliku-liku ibarat ular kena palu ataupun jalan tak rata – BUKAN penyebab ibu tu terberanak. Tak ada kena mengena. Proses bersalin tu datangnya dari sistem fisiologi badan, bukannya sebab jalan tak rata atau berliku-liku. Jangan mengarut!
TALI PINGGANG KELEDAR 6) Tali keledar keselamatan jangan lupa pakai. Tkde alasan. Jangan nampak abang polis abang JPJ baru kelam kabut nak pakai.

Ada cara pemakaian yg betul – tali pinggang keledar di tengah-tengah dada ibu di celah buah dada dan bahagian bawah diletakkan pada bahagaian bawah perut yg besar tu, bukan direct atas perut.
Kalau berlaku eksiden ( mintak dijauhkan ) tali pinggang keledar ini melindungi ibu dan mengurangkan impak eksiden. Perut yg besar tu tak berfungsi sebagai AIRBAG. Yang takmau pakai seatbelt dah kenapa?

HOSPITAL/ KLINIK YANG BEROPERASI SEPANJANG PERJALANAN 7) Mintak bantuan En. suami sekalian, tolong survey dan gugel gugel klinik kesihatan, hospital kerajaan atau hospital private yang terdekat sepanjang perjalanan yang anda akan lalui untuk pulang ke kampung atau ke destinasi beraya.
Kata kunci kat sini adalah HOSPITAL TERDEKAT. Jangan nak memilih hospital cantik la, hospital wangi la, hospital yg ada doktor cantik, hospital ada aircond la dan seumpana dengannya. Kalau da nama pun kecemasan, pergi je hospital TERDEKAT, kecemasan pun nak choosy kemain. Macam-macam korang ni.
BAWA BUKU REKOD KEHAMILAN 8 ) Buku follow up mengandung bawak ke mana-mana, sumbat dlm handbag. Kang kalau cakap buku pink, yg dok follow up kat private terasa lak sebab buku dia bukan kaler pink mcm kat gomen.
Senang cite, buku follow up mengandung bawak ke mana-mana, anggap sebagai passport atau IC – ada pelbagai maklumat kehamilan. Kot-kot la mak ni pengsan ke, dijumpai tak sedar diri ke, sakit nak beranak ke, buku ni akan memberikan maklumat apa yang doktor mahukan.

UBAT-UBATAN 9) Ubat-ubatan ; kalau ada insulin ke ubat darah tinggi ke atau ubat ubat lain yg perlu – angkut le skali. Jangan buat buat lupa atau tinggalkan. Nnti tekanan darah mencanak tinggi, gula pulak haywire sapa nak jawab?
MAKAN BERPADA, SEDIKIT TETAPI KERAP 10) Nama pun raya kan? Mmg la macam-macam makanan ada. Jangan makan sampai tak ingat dunia. Makan berpada-pada, bersederhana. Makan sikit-sikit tapi kerap. Yang manis-manis, air gas manis-manis tu amek sikit-sikit dahla.

RANCANG PERJALANAN 11) Rancang jadual perjalanan, takyah la berkampung dalam kereta dan terperangkap dalam jem. Pilih waktu perjalanan yg kurang jem supaya ibu tak terperap dalam jem memanjang. Yelah raya kan, jalan mana tak jem ? So rancang elok-elok. Takda orang hobinya suka terperangkap mengelamun dalam traffic jam.

PENDEDAHAN KEPADA KUMAN 12) Kita tak tahu orang disekeliling kita sihat ke tak atau pembawa kuman. Orang mengandung ni senang terdedah kepada penyakit. Jadi sentiasa berjaga-jaga dan berwaspada. Kurangkan exposure di tempat yg terlalu ramai orang.

Sentiasa gunakan hand rub/hand sanitizer selepas bersalaman dengan org. Ada yg jenis botol kecik tu senang dibawa kemana-mana.
Menjaga dan memelihara kesihatan juga adalah salah satu cara dalam memelihara Syawal.
Setulus ikhlas,
Sumber: Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak
Pegawai Perubatan
Kesihatan Wanita & Kehamilan
The post Ibu Hamil Makan Juadah Raya, Pastikan Sedikit Tapi Kerap. Hand Sanitizer Kurangkan Risiko Jangkitan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-hamil-makan-juadah-raya-pastikan-sedikit-tapi-kerap-hand-sanitizer-kurangkan-risiko-jangkitan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Obes Turun 5 7 Berat Badan Sebelum Mengandung Kurangkan Risiko Janin Cacat Bayi Meninggal

Ibu Obes Turun 5 7 Berat Badan Sebelum Mengandung Kurangkan Risiko Janin Cacat Bayi Meninggal

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 529 hits
Berat badan memainkan peranan penting dalam kehamilan Obesiti atau kegemukan akan mengundang pelbagai risiko yang tidak baik kepada diri dan kandungan Menurut Dr Sharina Mohd Razali Pakar Perbidanan Sakit Puan Hospital Columbia Asia Bukit R...
Buku Pink Vitamin Mesti Bawa Dua Kali Raya Travel Masa Hamil Ibu Kongsi Tip Dalam Pa Ma Tv

Buku Pink Vitamin Mesti Bawa Dua Kali Raya Travel Masa Hamil Ibu Kongsi Tip Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 493 hits
Beraya ketika berbadan dua tentunya lain dari biasa Ibu kini mempunyai seseorang di dalam rahim yang perlu dijaga selain daripada diri sendiri Perkongsian daripada Puan Atiqah Ali yang muncul dalam rancangan TV Pa Ma Musim Ke 4 episod 13 Be...
Nak Anak Perangai Elok Ke Open House Raya Ibu Ayah Pastikan Cukup Ini Elak Mengamuk Hiper

Nak Anak Perangai Elok Ke Open House Raya Ibu Ayah Pastikan Cukup Ini Elak Mengamuk Hiper

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 489 hits
Syawal sudah kini sudah dihari keempat jemputan rumah terbuka raya diterima daripada sanak saudara dan rakan taulan Bagi ibu bapa yang mempunyai anak kecil siap sedia dari awal supaya mood anak sentiasa terjaga Ya memang betul Hanya ibu bap...
Balik Raya Bawa Bayi Ibu Ayah Kena Kerap Berhenti Keluarkan Anak Dari Carseat 2 Jam Sekali

Balik Raya Bawa Bayi Ibu Ayah Kena Kerap Berhenti Keluarkan Anak Dari Carseat 2 Jam Sekali

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 519 hits
Kebanyakan warga kota berpusu pusu memenuhi lebuhraya menuju ke destinasi kampung halaman Balik raya membawa bayi dan kanak kanak ibu ayah mesti tahu caranya Perkongsian daripada Uswatun Hasanah Konsultan Tangisan Bayi Malaysia ini boleh ib...
Sejumlah Hal Yang Penting Diketahui Oleh Ibu Hamil Yang Melakukan Mudik

Sejumlah Hal Yang Penting Diketahui Oleh Ibu Hamil Yang Melakukan Mudik

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 201 hits
Muhammad Fadli spesialis kebidanan dan kandungan Rumah Sakit Pondok Indah Pondok Indah mengatakan ada waktu yang paling aman bagi ibu hamil untuk melakukan perjalanan jauh
Perginya Ibu Anak Di Penghujung Ramadan Hajat Nak Cat Rumah Sempena Raya Tak Sampai

Perginya Ibu Anak Di Penghujung Ramadan Hajat Nak Cat Rumah Sempena Raya Tak Sampai

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 467 hits
Ajal dan maut di tangan Allah Siapalah kita untuk melawan ketentuannya Dalam girangnya menyambut Syawal keluarga ini berduka kehilangan isteri dan anak sekali gus Keterujaan sebuah keluarga membeli cat untuk memperindahkan kediaman sempena ...
Faham Raya Setahun Sekali Tapi Elak Cium Dukung Anak Orang Bayi Mudah Dijangkiti

Faham Raya Setahun Sekali Tapi Elak Cium Dukung Anak Orang Bayi Mudah Dijangkiti

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 501 hits
Bayi yang masih kecil jangkitan mudah berlaku Cium didukung orang yang individu lain boleh mendedahkan mereka kepada pelbagai penyakit Antibodi bayi tidak sekuat orang dewasa Ketahanan tubuhnya sedang dibina dan ini mendedahkan kepada pelba...
Gambar Wow Baru Form 2 Tapi Cik B Dah Beri Duit Raya Pada Tetamu

Gambar Wow Baru Form 2 Tapi Cik B Dah Beri Duit Raya Pada Tetamu

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 557 hits
Please follow and like us 0 Menjelang Syawal pastinya perkara yang ditunggu tunggu adalah pemberian duit raya khusus buat kanak kanak Lihat sahaja wajah riang dan senyuman mereka tatkala menerima sampul raya berwarna warni Dalam pada itu an
Adik Cuma Nak Salam Peluk Cium Ibu Di Pagi Raya Sekejap Pun Jadilah Anak Rayu Ibu Kesayangannya Kembali

Adik Cuma Nak Salam Peluk Cium Ibu Di Pagi Raya Sekejap Pun Jadilah Anak Rayu Ibu Kesayangannya Kembali

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 495 hits
Remaja perempuan berusia 15 tahun bernama Ika ditinggalkan ibu kandungnya di rumah perlindungan di Kuala Lumpur dan tidak pernah kembali untuk mengambil mahupun menjenguknya Si ibu berbuat demikian tahun lalu kerana keadaan kewangannya yang...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas