Balik Raya Bawa Bayi Ibu Ayah Kena Kerap Berhenti Keluarkan Anak Dari Carseat 2 Jam Sekali


Kebanyakan warga kota berpusu-pusu memenuhi lebuhraya menuju ke destinasi kampung halaman. Balik raya membawa bayi dan kanak-kanak, ibu ayah mesti tahu caranya.
Perkongsian daripada Uswatun Hasanah, Konsultan Tangisan Bayi Malaysia ini boleh ibu bapa aplikasikan. Pengggunaan kerusi keselamatan atau car seat amat penting untuk mengurangkan risiko kecederaan seandainya berlaku kemalangan.

Namun, menurut Uswatun, ia penting kerana fitrah bayi dan kanak-kanak meniarap dan merangkak. Ibu bapa tidak boleh kedekut meluangkan sedikit masa, setiap dua jam untuk memberhentikan kenderaan dan mengeluarkan si manja sebentar bagi menikmati kelegaan tubuh.
5 INFO DAN TIP ‘TRAVEL’ JAUH DENGAN ANAK KECIL
#1: MEMASANG SUNSCREEN
Pasang ‘suncreen’ atau letak kain untuk elak silau yang buat anak tak selesa. Jika anak anda jenis yang mudah teruja dengan ransangan sekeliling dan sukar tidur akibat ini, menghalang pemandangan dengan cara begini boleh menyelesaikan hal ini. Lebih lagi, tahukah anda, bila retina mata menangkap jumlah cahaya yang kurang, pengeluaran hormon tidur iaitu Meletonin akan jadi lebih efektif.
#2: SEDIAKAN SLEEP PROP
Tiru semula cara tidur anak yang biasa seperti ketika tidur dirumah mengikut umur masing-masing. Cara tidur adalah peralatan tidur (sleep prop) sepertinya bantal, katil, selimut dan penutup mata untuk orang dewasa. Kita mendapatkan ‘sleep prop’ ini setiap kali mahu masuk tidur, bukan?
Maka, untuk anak kecil, misalnya jika anak biasa berbedung, bedunglah sebelum meletak anak didalam car seatnya. Jika anak biasa tidur ditemani ‘white noise’ , bawalah sumber bunyian tersebut contohnya patung berbunyi atau CD nya.
Sebahagian bayi merasa cukup dengan bunyi enjin kereta sedia ada. Jika anda menaiki kapal terbang, pilihlah tempat duduk berdekatan enjin untuk sumber bunyi. Jika anak mengguna buai? Biasanya hayunan dari gerakan kereta sudah memadai terutama bila anak di bedung dan dipasangkan ‘white noise’ secara serentak.

#3: MESTI TAHU PUNCA BAYI MENANGIS
Mengapa bayi resah dan menangis jika kereta berhenti di lampu merah atau bergerak amat perlahan akibat kesesakan?:
1. Kerana ‘matinya’ sensasi hayunan bila kereta berhenti bergerak. Sensasi hayunan tak kira dalam bentuk apa: dodoi, gendong, tepuk-tepuk dan buaian di gemari SEMUA kategori bayi kerana mereka telah kenal nikmat di hayun sejak di kendong rahim.
2. Cuaca yang panas (Malaysia ler tu..) menyumbang kepada kenaikan suhu kereta. Cermin tertutup memerangkap udara panas dan dalam masa yang sama bertindak sebagai konduktor haba. Pada suhu 27 darjah, 10 minit sudah cukup untuk menaikkan suhu ke paras bahaya.
Oleh kerana suhu badan anak kecil menaik 3 hingga 5 kali ganda lebih cepat dari orang dewasa, badan mereka akan berpeluh lebih banyak bila aliran darah ke kulit menambah. Berpeluh berlebihan meningkatkan dehidrasi malah memberi stress kepada jantung untuk mengepam darah lebih laju.
Ini adalah mengapa anak yang mula bahang dan kepanasan mula hilang sabar, hatta Bayi ‘easy going’, hatta bayi yang asalnya tak berbuai pun.
Gambar: Freepressjournal #4: PERHATIKAN ANAK TERTIDUR DALAM CAR SEAT
Adalah tidak selamat untuk membiar anak kecil lena di ‘car seat’ untuk tempoh begitu lama. Lebih kecil usia bayi anda, lebih besar risikonya. Beberapa kajian ulangan mendapati, kadar degupan jantung dan pernafasan bayi kecil mula meningkat selepas 30 minit berada didalam ‘car seat’ dan kadar oksigen dalam darah mula menurun.
Bayi kecil
Mengapa?. Ini kerana bayi kecil tiada kawalan otot kepala. Kedudukan kerusi yang condong 40 darjah dan posisi ‘terhimpit’ dalam car seat menyumbang kepada masalah pernafasan bebas dan lapang.
Gambar: pazerandepstein.com Kanak-kanak
Buat anak yang lebih besar, mereka tetap harus diperhatikan bila kepala mereka mula melentok ke dada. Berat kepala yang menekan dada boleh menyempitkan laluan udara lalu mencetus asphyxiation (lemas).
Sifir mudahnya: car seat untuk tujuan ‘traveling’ paling selamat, tetapi katil yang rata adalah tempat tidur paling selamat buat bayi, bukan ‘car seat’. Ini bukan sahaja benar untuk car seat, tetapi juga teraplikasi dengan sebarang bentuk sistem ‘traveling’ anak kecil termasuk kereta sorong. Keluarkan anak dari ‘car seat’ setiap sekurang-kurangnya 2 jam sebelum kembali meletakkan mereka di dalam ‘car seat’.

#5: SEDIAKAN MASA BERHENTI
Jangan kedekut masa untuk berhenti seketika ,beberapa kali bagi memberi ruang anak kecil ‘melonggarkan’ otot, menyedut udara segar, meredakan pemandangan dengan berlari, bergolek-golek, berbaring rata, meniarap dan sebagainya.
Adalah tidak realistik untuk memiliki misi sampai cepat ke destinasi dengan ‘memerangkap’ anak kecil berjam-jam malah mungkin berbelas jam dalam ruang tertutup yang bertentangan dengan fitrah mereka.

 
Sumber: Baby Language
The post Balik Raya Bawa Bayi, Ibu Ayah Kena Kerap Berhenti. Keluarkan Anak Dari Carseat 2 Jam Sekali appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/balik-raya-bawa-bayi-ibu-ayah-kena-kerap-berhenti-keluarkan-anak-dari-carseat-2-jam-sekali/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aksb Bab 9 Ibu Larang Anak Cucu Balik Raya

Aksb Bab 9 Ibu Larang Anak Cucu Balik Raya

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 338 hits
Ibu larang anak dan cucu balik raya Ini kes sudah terbalik Kita biasanya mendengar ibu bapa merayu atau mengharapkan agar anak dan cucu pulang berhari raya Manakala pasangan suami isteri pula sanggup bergaduh untuk pulang ke rumah ibu bapa ...
Lepas Salam Tak Semestinya Dapat Duit Raya Ibu Ayah Kena Betulkan Mindset Anak

Lepas Salam Tak Semestinya Dapat Duit Raya Ibu Ayah Kena Betulkan Mindset Anak

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 752 hits
Kala sambutan raya kanak kanaklah menjadi orang yang paling seronok Girang gembira dan teruja elok juga dingatkan beberapa pesanan penting supaya menjaga adab Manisnya menyambut hari raya buat kanak kanak kenangan yang akan terpahat dalam i...
Nak Anak Perangai Elok Ke Open House Raya Ibu Ayah Pastikan Cukup Ini Elak Mengamuk Hiper

Nak Anak Perangai Elok Ke Open House Raya Ibu Ayah Pastikan Cukup Ini Elak Mengamuk Hiper

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 487 hits
Syawal sudah kini sudah dihari keempat jemputan rumah terbuka raya diterima daripada sanak saudara dan rakan taulan Bagi ibu bapa yang mempunyai anak kecil siap sedia dari awal supaya mood anak sentiasa terjaga Ya memang betul Hanya ibu bap...
Duit Raya Anak Hak Anak Haram Jika Mak Ayah Guna Kalau Pinjam Wajib Bayar Balik

Duit Raya Anak Hak Anak Haram Jika Mak Ayah Guna Kalau Pinjam Wajib Bayar Balik

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 779 hits
f3r Hukumnya haram jika kita menggunakan duit raya anak anak Jika keadaan terlalu mendesak kita boleh meminjam namun adalah wajib dibayar balik Buka akaun simpanan untuk anak anak Sebaik saja mereka mendapat duit raya kita sebagai ibu bapa ...
Ibu 7 Anak Kongsi Nasi Berlauk Air Garam Sentuh Hati Aliff Syukri Hajat Bagi Bantuan Raya

Ibu 7 Anak Kongsi Nasi Berlauk Air Garam Sentuh Hati Aliff Syukri Hajat Bagi Bantuan Raya

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 375 hits
Beberapa hari lepas tular mengenai seorang wanita beserta tujuh orang anak yang hanya cukup cukup makan dan mengharapkan ihsan jiran untuk menampung hidupnya sekeluarga Menerusi laporan dari Malaysia Gazette wanita yang dikenali sebagai Mar...
Ibu Hamil Hilang Rupanya Dijerut Sampai Mati Perut Ditoreh Untuk Keluarkan Bayi

Ibu Hamil Hilang Rupanya Dijerut Sampai Mati Perut Ditoreh Untuk Keluarkan Bayi

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 452 hits
The ReporterSeorang remaja perempuan hamil berusia 19 tahun telah diumpan ke sebuah rumah di Southwest Side sebelum dibunuh dan bayi dalam kandungannya dikeluarkan secara paksaan dari rahimnya Pihak polis mengesahkan mayat yang ditemui dala...
Faham Raya Setahun Sekali Tapi Elak Cium Dukung Anak Orang Bayi Mudah Dijangkiti

Faham Raya Setahun Sekali Tapi Elak Cium Dukung Anak Orang Bayi Mudah Dijangkiti

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 499 hits
Bayi yang masih kecil jangkitan mudah berlaku Cium didukung orang yang individu lain boleh mendedahkan mereka kepada pelbagai penyakit Antibodi bayi tidak sekuat orang dewasa Ketahanan tubuhnya sedang dibina dan ini mendedahkan kepada pelba...
Ibu Hamil Makan Juadah Raya Pastikan Sedikit Tapi Kerap Hand Sanitizer Kurangkan Risiko Jangkitan

Ibu Hamil Makan Juadah Raya Pastikan Sedikit Tapi Kerap Hand Sanitizer Kurangkan Risiko Jangkitan

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 576 hits
Ibu hamil tidak terkecuali boleh merayakan kehadiran Syawal Namun atur pemakanan dan asas kebersihan agar boleh mengelakkan kemudaratan kepada kesihatan ibu dan bayi dalam kandungan Perkongsian daripada Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita Ke...
Anak Cctv Terhebat Ibu Ayah Elak Gaduh Depan Depan Ada Mata Memerhati Nak Tiru

Anak Cctv Terhebat Ibu Ayah Elak Gaduh Depan Depan Ada Mata Memerhati Nak Tiru

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 513 hits
Hancurnya hati billa anak tunjuk kelakuan tak baik dan biadap Mungkin ibu ayah sendiri tanpa sedar membiarkan anak terdedah kepada punca puncanya Menggunakan perkataan kasar dan negatif berkelakuan ganas tidak hormat peraturan tidak menghor...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang

Nep Influenced Policies In South Africa Created A Minority Elite Says Envoy