Ibu Hamil Amalkan Doa Ini Agar Anak Terpelihara Dalam Kandungan Mudah Bersalin


Surah ini boleh dijadikan sebagai doa untuk ibu mengandung dibacakan kepada anak yang dikandung. Semoga ayat-ayat daripada surah ini menjadi penyejuk hati dan juga permintaan yang dimakbulkan, insya-Allah.

Surah Al-Fatihah
Surah ini boleh dijadikan sebagai doa penerang hati kepada ibu yang mengandung. Juga boleh menjadi penyejuk hati anak yang sedang dikandung
Surah Maryam
Latar belakang surah ini adalah tentang Maryam yang hamil sehingga melahirkan anaknya, Nabi Isa AS. Insya-Allah surah ini boleh dijadikan ikhtiar kepada ibu yang ingin bersalin untuk dimudahkan urusan.
Surah Al-Kahfi
Surah ini sememangnya sunat untuk dibaca pada setiap hari Jumaat. Jika sudah biasa dilazimi sejak ibu mengandung, boleh disambung sunnah ini apabila anak itu telah dilahirkan kelak. Semoga surah ini akan melindungi ibu dan anak yang dikandung dari fitnah dajjal.
Surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas
Surah-surah ini boleh dibacakan kepada ibu atau ibu itu sendiri boleh membacanya sebagai perlindungan ketika tidur. Insya-Allah malam dan mimpi akan dilindungi daripada gangguan syaitan.
Ayatul Kursi
Fadhilat ayat ini dibaca setelah selesai solat fardhu sangat besar. Ayatul kursi ini adalah ayat yang sangat berkuasa dan boleh melindungi diri dari kejahatan dan syaitan, insya-Allah.

Doa Dimudahkan Untuk Bersalin
Selain daripada surah-surah yang dinyatakan sebagai doa untuk membantu sepanjang perjalanan kehamilan, para ibu atau sesiapa sahaja boleh membacakan doa dalam bahasa yang mereka selesa sebagai permintaan kepada Allah untuk kesejahteraan ibu dan bayi. Doa untuk ibu mengandung tidak terhad kepada doa yang di dalam surah sahaja.
Doa yang dibacakan sendiri seperti, “Ya Allah, permudahkanlah kelahiran anakku ini, sihatkanlah kami berdua” juga memadai.
Semoga Allah memudahkan ibu untuk bersalin secara normal atau c-sec tanpa kesakitan yang melampau dan diberikan kemudahan sepanjang proses itu.
Para ibu juga boleh mendoakan dengan potongan ayat daripada surah Ibrahim, ayat 40;
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء
Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.”
Ingatlah Allah tidak akan menolak doa hambanya kerana Dia memahami kemahuan dan apa yang baik untuk hambanya. Berdoalah seperti anda tahu doa akan dimakbulkan.
Riwayat oleh Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
ادْعُوا اللَّهَ وَأَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالإِجَابَةِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لاَ يَسْتَجِيبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبٍ غَافِلٍ لاَهٍ
Maksudnya: Berdoalah kamu semua kepada Allah dalam keadaan kamu yakin ia akan dimustajabkan. Dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah tidak akan memustajabkan doa dari jiwa yang lalai lagi alpa.
Riwayat al-Tirmizi (3479)
Doa Untuk Anak Dalam Kandungan Dan Yang Dilahirkan
Imam al-Nawawi dalam al-Adzkar (hlm. 289) ada menyebut pada bahagian Bab Sunatnya Mengucapkan Tahniah dan Menjawabnya:
“Disunatkan untuk mengucapkan tahniah kepada orang yang menerima kelahiran. Berkata para Ashab kami (Syafieyyah): Disunatkan bagi seseorang untuk mengucapkan tahniah, berdasarkan riwayat yang datang daripada al-Husain RA (sebahagian ulama mengatakan al-Hassan bin Ali manakala sebahagian lain mengatakan dia al-Hassan al-Basri – Wallahua`lam – Pent.) bahawa beliau mengajar seseorang untuk mengucapkan tahniah dengan katanya: “Ucapkanlah!:
بَارَكَ اللهُ لَكَ فِي المَــوْهُوْبِ لَكَ، وشَكَرْتَ الوَاهِبَ، وبَلَغَ أَشُدَّهُ، وَرُزِقْتَ بِرَّهُ
Maksudnya: “Semoga Allah memberkatimu dengan anugerah yang dikurniakan kepadamu, agar engkau mensyukuri Sang Maha Pemberi, semoga anak ini membesar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya, dan agar engkau direzekikan dengan anak itu berbuat baik kepada ibu bapanya.”
Jika bayi itu perempuan ucapkanlah:
وبَلَغَ أَشُدَّهَا، وَرُزِقْتَ بِرَّهَا
Kemudian, disunatkan orang yang diucapkan tahniah itu untuk membalas ucapan itu dengan:
بَارَكَ الله لَكَ، وَبَارَكَ عَلَيْكَ، وَجَزَاكَ الله خَيْرًا، وَرَزَقَكَ اللهُ مِثْلَهُ، أَوْ أَجْزَلَ اللهُ ثَوَابَك
Maksudnya: “Semoga Allah memberkati keluargamu, memberkatimu kerana menjaga mereka, membalasmu dengan ganjaran kebaikan, dan memberikanmu rezeki seumpamanya.”
Jika orang yang diucapkan tahniah itu perempuan ucapkanlah:
بَارَكَ اللهُ لَكِ فِي المَــوْهُوْبِ لَكِ، وشَكَرْتِ الوَاهِبَ، وبَلَغَ أَشُدَّهُ، وَرُزِقْتِ بِرَّهُ
Atau diucapkan:
أَجْزَلَ اللهُ ثَوَابَكِ
Maksudnya: “Semoga Allah melipat gandakan pahalamu.”
Atau ucapan-ucapan seumpama itu.”
Jika dilihat pada artikel dari Mufti Wilayah Persekutuan, ada juga doa yang dibacakan oleh Rasulullah kepada kanak-kanak.
Aisyah R.Anha meriwayatkan daripada Rasulullah ﷺ mendoakan seorang kanak-kanak:
اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ بَاسا [بَارًا] رَشِيدًا وَأَنْبِتْهُ فِي الإِسْلَامِ نَبَاتًا حَسَنًا
Maksudnya: “Ya Allah! Aku bermohon engkau jadikan anak ini anak yang baik, berani dan cergas, serta besarkanlah ia dalam Islam dengan baik.”
Riwayat Abu Nu`aim (2/84) dalam Tarikh Asbahani; al-Jami` al-Kabir (no.269) oleh Jalaluddin al-Suyuti; Musnad al-Firdaus (no.2064) oleh al-Dailami
Ada juga beberapa potongan ayat dari surah Ali Imran ayat 26.
Seperti doa Hannah, ibu Saiyidatina Maryam alaihassalam sewaktu melahirkan dan juga sebagai perlindungan daripada syaitan.
Untuk bayi lelaki, boleh dibaca:
اللَّهُمَّ إِنِّي أُعِيذُهُ بِكَ وَذُرِّيَّتَهُ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon perlindungan untuknya dan zuriatnya daripada syaitan yang direjam”.
Untuk bayi perempuan, boleh dibaca:
اللَّهُمَّ إِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon perlindungan untuknya dan zuriatnya daripada syaitan yang direjam”.
Ini pula adalah doa Nabi Muhammad untuk cucu-cucunya Saiyidina al-Hassan dan al-Hussein – alaihimassalam
Daripada Ibn Abbas R.Anhuma bahawa Rasulullah ﷺ pernah meminta perlindungan untuk al-Hasan dan al-Hussein dengan sabdanya:
إِنَّ أَبَاكُمَا كَانَ يُعَوِّذُ بِهَا إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ: أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ، مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّةٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya moyang kalian (yakni Nabi Ibrahim) pernah memohon perlindungan untuk (anaknya) Ismail dan Ishak (alaihimussalam): “Aku memohon perlindungan untuknya dengan kalimat-kalimat Allah dari segala Syaitan, kesusahan, dan pandangan yang jahat.”
Riwayat al-Bukhari (no.3371); dan Ibn Hibban (no.1012) dalam Sahih-nya
Untuk bayi lelaki, boleh dibaca:
أُعِيْذُهُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّآمَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَآمَّةٍ وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لَآمَّةٍ
Maksudnya: “Aku memohon perlindungan untuknya dengan kalimat-kalimat Allah dari segala Syaitan, kesusahan, dan pandangan yang jahat.”
Untuk bayi perempuan, boleh dibaca:
أُعِيْذُهَا بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّآمَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَآمَّةٍ وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لَآمَّةٍ
Maksudnya: “Aku memohon perlindungan untuknya dengan kalimat-kalimat Allah dari segala Syaitan, kesusahan, dan pandangan yang jahat.”
Doa-doa dan surah-surah ini adalah antara yang disarankan untuk dibaca sebagai doa untuk ibu mengandung. Ada juga yang sememangnya sunnah untuk dijadikan amalan seperti surah al-Kahfi dan juga Ayatul Kursi. Jika dalam kehidupan seharian disarankan untuk dibaca, apatah lagi ketika mendapat berita begini.
Selain itu ayat-ayat ini juga adalah sebagai penyejuk hati dan penyedap hati gelisah ibu yang mengandung. Jika dia tidak mampu untuk membacanya, sesiapa sahaja boleh membacakan bagi pihaknya. Semoga dengan bacaan kerap, urusan ibu hamil dimudahkan.
Kredit: EZQURBAN

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Ibu Hamil Amalkan Doa Ini, Agar Anak Terpelihara Dalam Kandungan & Mudah Bersalin appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-hamil-amalkan-doa-ini-agar-anak-terpelihara-dalam-kandungan-mudah-bersalin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Anak Maut Bot Terbalik Di Krabi

Ibu Hamil Anak Maut Bot Terbalik Di Krabi

papar berkaitan - pada 27/1/2023 - jumlah : 161 hits
Kejadian berlaku ketika mangsa sekeluarga menaiki bot menuju ke Pulau Poda PETALING JAYA Seorang ibu hamil dan anak perempuannya berusia enam tahun dari Malaysia yang melancong ke Thailand maut selepas bot dinaiki terbalik berhampiran panta...
Tak Sebut I Love You Tapi 10 Ayat Ini Ungkap Rasa Cinta Ibu Bapa Kepada Anak

Tak Sebut I Love You Tapi 10 Ayat Ini Ungkap Rasa Cinta Ibu Bapa Kepada Anak

papar berkaitan - pada 21/1/2023 - jumlah : 467 hits
Kadangkala mak ayah kita tak semestinya sentiasa cakap i love you ke kita Kadang mereka katakan ini bagi menzahirkan rasa cintanya ke kita Jom kita selongkar Love Language mak abah selalu gunapakai untuk sampaikan rasa cinta kepada anak 1 H...
Anak Teruja Sekolah Dah Buka Tapi Ibu Yang Gugup

Anak Teruja Sekolah Dah Buka Tapi Ibu Yang Gugup

papar berkaitan - pada 23/1/2023 - jumlah : 110 hits
Anak Teruja Sekolah Dah Buka Tapi Ibu Yang Gugup Assalamualaikum dan hai semua Finally sekolah dah buka Berakhirlah episode PDPR yang memeningkan para ibu ayah Baru kita tahu betapa besar pengorbanan seorang guru kan Alhamdulillah Geng 4A d...
Saya Nak Bakal Isteri Anak Dara Sanggup Tinggal Dengan Ibu Mentua Kata Wak Doyok

Saya Nak Bakal Isteri Anak Dara Sanggup Tinggal Dengan Ibu Mentua Kata Wak Doyok

papar berkaitan - pada 21/1/2023 - jumlah : 200 hits
nbsp IKON fesyen Wak Doyok mengakui sedang mengenali hati budi seorang wanita untuk dijadikan isteri Kata Wak atau Mohd Azwan Md Nor 48 dia memasang hasrat untuk berkahwin dan menginginkan hubungan yang mampu berkekalan hingga ke akhir haya...
Ibu Didakwa Tekup Anak Sampai Mati

Ibu Didakwa Tekup Anak Sampai Mati

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 127 hits
Samadi Ahmadam hmetro com myTERTUDUH dibawa ke Mahkamah Majistret Sepang FOTO Aizuddin SaadSepang Seorang ibu muda didakwa di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas dakwaan membunuh anak kandung berusia satu tahun enam bulan dengan meneku...
Temui Ajal Ditangan Ibu Bagi Alasan Jatuh Sofa Rupanya Tekup Muka Anak Dengan Bantal

Temui Ajal Ditangan Ibu Bagi Alasan Jatuh Sofa Rupanya Tekup Muka Anak Dengan Bantal

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 202 hits
Seorang ibu muda tergamak menekup dan mencekik anak lelakinya berusia setahun enam bulan hingga mati Suspek berusia 20 tahun itu bagaimanapun ditahan bersama teman lelakinya di sebuah kondominium di Cyberjaya di sini pada 12 Januari lalu Be...
Anak Asyik Nak Berdukung Melalak Bila Tak Nampak Ibu Ot Kongsi Cara Atasinya

Anak Asyik Nak Berdukung Melalak Bila Tak Nampak Ibu Ot Kongsi Cara Atasinya

papar berkaitan - pada 23/1/2023 - jumlah : 101 hits
Penatnya Ya Ampun anak asyik nak berdukung je Bila letak terus menangis Pernah tak anda mengalami situasi ini kadang kadang penat dengan sikap anak yang tak boleh nak berpisah langsung ANAK SAYA 24 JAM NAK BERDUKUNG Baru baru ini ramai mak ...
Last 11 Tahun Lalu Bersalin Mac Ini Syura Berdebar Macam Bersalin Anak Sulung

Last 11 Tahun Lalu Bersalin Mac Ini Syura Berdebar Macam Bersalin Anak Sulung

papar berkaitan - pada 27/1/2023 - jumlah : 163 hits
Terus terang perasaan kali ini berbeza dan sedikit gementar kerana sudah 11 tahun tidak mengandung Itu perasaan yang dilalui oleh penyanyi Syura Badron yang bakal menimang cahaya mata lelaki tak lama lagi Menurut Syura 36 dia juga berasa se...
Kongsi Gambar Terbaru Tanpa Ayah Anak Zainal Abidin Luah Sokongan Terhadap Ibu

Kongsi Gambar Terbaru Tanpa Ayah Anak Zainal Abidin Luah Sokongan Terhadap Ibu

papar berkaitan - pada 25/1/2023 - jumlah : 131 hits
nbsp Baru baru ini kecoh di media sosial mengenai dua isteri bekas jurulatih kebangsaan Datuk Zainal Abidin Hassan yang didakwa bergaduh di sebuah restoran mamak di Seksyen 9 Shah Alam Selangor Namun apa yang menarik perhatian netizen ialah...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris