Ibu Bapa Patut Tahu Kenapa Bayi Kena Penyakit Kuning Selepas Bersalin Inilah Sebabnya




Masalah penyakit kuning di kalangan bayi baru lahir adalah fenomena yang kerap berlaku. Jika ditanya, ramai ibu menyatakan anak mereka kuning ketika minggu pertama selepas kelahiran.

Tidak kurang pula rawatan tradisional atau alternatif yang digunakan seperti susu kambing, menjemur di pagi hari serta mandi menggunakan ubat tabib Cina. Apakah penyakit kuning dan bagaimana ia berlaku?

Penyakit kuning, atau jaundis, sebenarnya bukan satu penyakit. Ia berlaku akibat sel dar ah merah yang pecah. Lebih banyak sel dar ah merah yang pecah, lebih tinggi kadar jaundis. Bayi terbabit mempunyai najis berwarna kuning dan air kencing jernih.



Terdapat beberapa keadaan di mana sel da rah merah pecah pada kadar lebih tinggi seperti:

1. Pendar ahan di bawah kulit kepala iaitu ‘subaponeurotic haemorrhage’

2. Dar ah bayi yang pekat. Ini biasanya berlaku pada bayi dilahirkan ibu yang mengalami masalah

3. Kencing manis

4. Jangkitan kuman

Jenis da rah yang berbeza antara ibu dan anak. Biasanya risiko lebih tinggi sekiranya salah seorang mempunyai da ra h jenis O. Dalam keadaan sebegini, jaundis mungkin bermula dalam 24 jam pertama selepas lahir dan tahapnya mungkin melebihi 340 micromol atau liter.

Mengenali Jaundis : Bayi jaundis boleh dikenali dengan warna kulitnya yang kuning. Ia biasanya bermula dari muka dan turun ke perut dan kemudiannya ke kaki. Untuk mengenal pasti sama ada bayi anda mengalami jaundis, tekan pada kulitnya untuk beberapa saat dan kemudian lepaskan. Sekiranya jaundis, kulit di bahagian yang ditekan akan kelihatan kuning.



Sekiranya jaundis itu fisiologikal atau berpunca daripada salah satu sebab di atas, air kencing jadi jernih manakala najis pula kuning.

Rawatan Jaundis : Doktor biasanya akan mengambil da rah untuk mengenal pasti tahap dan jenis jaundis. Sekiranya perlu, bayi akan diletak di bawah lampu fototerapi. Ini akan membantu mengurangkan tahap jaundis.

Ketika menjalani rawatan fototerapi, baju dan seluar akan ditanggalkan dan mata akan ditutup dengan cermin mata khas untuk mengelakkan kerosakan pada retina. Bayi juga perlu diberi susu dengan lebih kerap dan banyak untuk mengelakkan daripada dehidrasi.

Sekiranya tahap jaundis terlalu tinggi, doktor mungkin perlu melakukan pertukaran da rah.

Rawatan tradisional? : Rawatan menggunakan susu kambing atau ubat mandian tidak mempunyai bukti saintifik mengenai keberkesanannya, manakala menjemur pula kurang efektif kerana ia bergantung pada cuaca.

Pendedahan pada matahari terlalu lama boleh menyebabkan kulit menggelupas. Pendedahan pada cahaya matahari juga akan membuatkan kulit menjadi gelap. Kuning tidak kelihatan tapi tidak bermakna ia tidak ada lagi.

Mohon Jangan Suka-Suka Rawat Sendiri Bayi Kuning. Kata Doktor Ia Berpotensi Memudaratkan Anak Kalau Tak Rujuk Di Hospital!



Majoriti bayi baru lahir mesti akan kena jaundis atau kuning. Info ini wajib diketahui oleh semua yang bakal bergelar ibu ayah. Ia sebagai persediaan dan tahu apa patut dilakukan dan apa yang tak patut dibuat untuk merawat bayi yang kena jaundis.

Sebaiknya bawa bayi yang kena jaundis ke klinik kesihatan atau hospital untuk pemeriksaan rapi dan rawatan lanjut mengikut tahap bacaan jaundis mereka.

Baca penerangan Dr Amirul Amzar seperti dikongsi dalam laman facebook Medical Mythbusters Malaysia kenapa ibu ayah tak perlu jemur bayi, mandikan dengan mandian herba, bagi minum susu kambing dan sebagainya lagi rawatan alternatif untuk turunkan kuning anak.

BAYI SAYA KUNING!

Bayi yang baru lahir kebiasaannya akan mengalami kuning atau juga dikenali sebagai “jaundice”. Kebanyakan masa, ianya boleh pulih dengan sendiri tanpa apa-apa intervensi. Tetapi, ada bayi yang mengalami kuning yang teruk hingga perlu rawatan hospital.

Adakah masyarakat tahu apa punca kuning?

Kuning atau “jaundice” adalah disebabkan oleh kehadiran pigmen BILIRUBIN yang berlebihan dalam dar ah. Pigmen ini akan mendap di kulit dan memberikan warna kekuningan pada bayi. Pigmen ini adalah hasil pemecahan sel da rah merah bayi.

Kenapa sel dar ah merah bayi pecah?

Sel dar ah merah bayi hanya sesuai untuk kegunaan dalam alam rahim. Apabila lahir, penukaran sel dar ah merah perlu berlaku bagi memastikan cukup oksigen dibawa oleh sel-sel da rah merah itu. Penukaran ini melibatkan pemecahan sel dar ah merah bayi tersebut. Ia dipanggil HEMOLYSIS. Apabila ini berlaku, hasil pecahan sel dara h merah itu menghasilkan bilirubin. Bilirubin yang banyak dalam da rah akan menyebabkan kuning. Proses ini akan berterusan mencapai kemuncak pada hari kelima bayi dan semakin berkurang selepas itu. Kesannya, kuning juga akan turun sendiri.

Namun, kenapa sesetengah bayi kuningnya tinggi hingga perlu intervensi?



Perlu difahami, badan bayi menyingkirkan sendiri pigmen bilirubin yang berlebihan. Proses ini melibatkan metabolisma pigmen ini di HATI, dan seterusnya penyingkiran melalui berak dan kencing. Jika proses ini difahami, mudah lah kita faham apa risiko bayi mendapat kuning yang tinggi.

Secara mudah kita bahagikan penyebab kuning tinggi kepada 3.

1. Penghasilan pigmen bilirubin berlebihan dari biasa

Ini boleh disebabkan oleh pemecahan sel da rah merah bayi yang keterlaluan. Kes ini kebiasaannya berlaku dalam ibu berda rah O, ibu berda rah jenis rhesus negatif, bayi menghidapi G6PD (sejenis masalah kekurangan enzim dalam sel dar ah merah) atau jangkitan yang membuat sel dar ah merah bayi pecah terlalu banyak.

2. Kegagalan hati memproses pigmen bilirubin dan mengeluarkan ke air kencing dan najis

Hati bayi tidak sematang hati orang besar. Jika ibu mengambil suplemen atau jamu, ia akan pergi melalui susu ibu ke hati bayi, seterusnya menyebabkan hati bayi bengkak. Ini mengurangkan fungsi hati dan menyebabkan kuning susah disingkirkan. Apatah lagi kalau bayi diberi terus ubat-ubatan atau suplemen secara terus tanpa konsultasi doktor. Masalah kongenital seperti biliary atresia atau choledocal cyst (masalah pembentukan salur hati tidak sempurna) juga akan menyebabkan pigmen bilirubin tidak boleh disingkirkan lantas menyebabkan kuning.

3. Bayi kurang berak dan kencing.

Kuning disingkirkan melalui berak dan kencing setelah bilirubin dimetabolisma oleh hati. Jika bayi kurang disusukan, mereka akan kurang berak dan kencing lantas melambat proses bilirubin disingkirkan.

Oleh itu, jika bayi anda kuning, teruskan penyusuan dengan kerap (1-2jam sekali) dan JANGAN BAGI APA-APA suplemen, jamu atau ubat tanpa nasihat doktor. Mandian herba juga TIDAK BERKESAN menurunkan kuning kerana ia tidak langsung membantu proses yang diterangkan di atas.

Kalau kuning tinggi sangat bahaya ke?



Bahaya! Pigmen bilirubin yang tinggi akan pergi menembusi selaput otak bayi yang tidak matang lantas menyebabkan keradangan pada otak dan saraf tunjang. Ini akan menyebabkan bayi berpotensi TERENCAT AKAL kelak dan juga PEKAK! Sebab itu kuning ini perlu dirawat dengan betul.

Apa rawatan yang betul untuk kuning ni?

Teruskan penyusuan, pastikan bayi mendapat hidrasi dari susu yang mencukupi bagi membantu penyingkiran pigmen bilirubin melalui air kencing dan najis. Jika kuning dikesan terlalu tinggi, rawatan fototerapi boleh membantu. Fototerapi menggunakan sinar ultraviolet bagi menukarkan pigmen bilirubin yang termendap di kulit bagi menjadi sebatian yang larut air dan mudah disingkirkan melalui kencing dan berak. Pendek kata, fototerapi memudahkan tugas hati dalam metabolisma bilirubin.

Jika kuning terlampau tinggi, penukaran dar ah (exchange transfusion) akan dilakukan bagi memastikan pigmen bilirubin tidak mencacatkan otak dan pendengaran bayi.

Kenapa kuning bayi saya lama sangat?

Kuning berpanjangan boleh disebabkan banyak perkara. Jangkitan kuman, kurang penyusuan, masalah tiroid, masalah hati, masalah usus dan juga boleh jadi sesuatu perkara yang normal sahaja. Apabila bayi anda didapati menghadapi masalah kuning berpanjangan, klinik kesihatan akan merujuk bayi anda ke hospital bagi memastikan tiada masalah-masalah yang disebut di atas. Penyiasatan akan dilakukan. Jika semua siasatan normal, jangan risau, teruskan penyusuan, kuning akan turun. Pihak hospital akan membuat pemerhatian sehinggalah kuning turun.

Jadi, perlukah serbuk mutiara, sengkuang cina, mandian herba dan sebagainya untuk menurunkan kuning?

Sudah tentu tidak. Bukan sahaja ianya satu pembaziran malah ia berpotensi memudharatkan bayi kesayangan anda. Rujuklah pada yang ahli, bukan penjual produk yang berpaksikan keuntungan semata-mata.

Sumber: Facebook Medical Mythbusters Malaysia © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/01/ibu-bapa-patut-tahu-kenapa-bayi-kena.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hentikan Ambil Jamu Lepas Bersalin Doktor Kongsi Ibu Lepas Bersalin Alami Kerosakan Hati Bayi Jadi Kuning

Hentikan Ambil Jamu Lepas Bersalin Doktor Kongsi Ibu Lepas Bersalin Alami Kerosakan Hati Bayi Jadi Kuning

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 1184 hits
Sudah menjadi amalan masyarakat melayu mengamalkan jamu sebelum atau selepas bersalin Rata rata beranggapan bahawa pengambilan herba semulajadi tidak akan mendatangkan kesan berbanding ubat ubatan Malangnya tanggapan itu salah sama sekali I...
Doktor Jelaskan Bersalin Normal Selepas Caeser Berkali Kali Berisiko Tinggi Rahim Boleh Pecah Bayi Boleh Meninggal

Doktor Jelaskan Bersalin Normal Selepas Caeser Berkali Kali Berisiko Tinggi Rahim Boleh Pecah Bayi Boleh Meninggal

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 499 hits
Doktor terangkan ibu yang ingin bersalin secara normal selepas caeser boleh tapi perlu tahu risikonya Rahim pecah terpaksa dibuang sangat tinggi Doktor ini jelaskan secara lanjut Menurut Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita Kehamilan ada kes ...
Parents Pemalas Guna Lift Sehingga Anak Jatuh Netizen Ini Teruk Dihentam Selepas Salahkan Ibu Bapa Tersebut

Parents Pemalas Guna Lift Sehingga Anak Jatuh Netizen Ini Teruk Dihentam Selepas Salahkan Ibu Bapa Tersebut

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 678 hits
Bila sudah jadi ibu bapa bermacam macam tanggungjawab yang perlu anda ambil untuk pastikan anak yang dijaga dalam keadaan selamat dan happy Tersilap langkah boleh membawa padah pada anak anak Baru baru ni viral di kejadian seorang bayi terg...
Tips Maintain Badan Selepas Bersalin Cara Saya Ibu Kepada 4 Orang Anak Kongsikan Rahsia Rileks Media

Tips Maintain Badan Selepas Bersalin Cara Saya Ibu Kepada 4 Orang Anak Kongsikan Rahsia Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 459 hits
Tips maintain badan lepas bersalin cara saya I am a mother of 3 1 Jarak setahun setahun setengah sorang ya 4 orang anak dlm masa 6 tahun bukan kerja mudah Jaga body figure lagi susah So lets check this out 1 Keep br3ast f3 eding your baby T...
Proses Bersalin Yang Sangat Lama Punca Bahu Bayi Tersangkut Ibu Hidap Kencing Manis Golongan Berisiko

Proses Bersalin Yang Sangat Lama Punca Bahu Bayi Tersangkut Ibu Hidap Kencing Manis Golongan Berisiko

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 403 hits
Bahu bayi tersangkut ketika kelahiran ialah antara masalah kecemasan yang boleh berlaku ketika kelahiran Ikuti penerangan Dr Sharina Mohd Razali Pakar Perbidanan Sakit Puan Columbia Asia Bukit Rimau Bahu bayi tersangkut ketika kelahiran ia ...
Bersalin Caesar Tak Boleh Makan Lada Hitam Ibu Perlu Tahu Makanan Apa Yang Perlu Dielakkan Selepas Caesar

Bersalin Caesar Tak Boleh Makan Lada Hitam Ibu Perlu Tahu Makanan Apa Yang Perlu Dielakkan Selepas Caesar

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 549 hits
Ada yang kata kalau bersalin caesarean tak boleh makan lada hitam Tapi sebenarnya lada hitam boleh diamalkan oleh semua orang kecuali ibu hamil Ia sangat bagus diambil oleh ibu yang bersalin secara caesarean Kenapa bagus Lada hitam berfungs...
Ibu Berpantang Terkejut Bantal Tungku Moden Meletup Selepas Cas 5 Minit Nyaris Cederakan Bayi

Ibu Berpantang Terkejut Bantal Tungku Moden Meletup Selepas Cas 5 Minit Nyaris Cederakan Bayi

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 445 hits
Nak putus nyawa mama nak tercabut jantung meletup dekat dengan baby Nasib baik Tuhan nak tolong lagi demikian luah seorang ibu yang terkejut dengan kejadian yang berlaku baru baru ini dan nyaris mencederakan bayinya Menurut bantal tungku el...
Sedih Sangat Pelajar Ini Menetap Di Pondok Usang Kerja Menombak Sawit Selepas Ditinggal Ibu Bapa

Sedih Sangat Pelajar Ini Menetap Di Pondok Usang Kerja Menombak Sawit Selepas Ditinggal Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 727 hits
SEORANG pelajar lelaki terpaksa tinggal di sebuah pondok usang selepas ditinggal oleh kedua ibu bapanya yang masing masing beragama Islam dan Kristian Menurut Cikgu Arbin yang berkongsi kisah sedih pelajar tingkatan 3 tersebut remaja bernam...
Bagaimana Cara Berkhitan Bagi Bayi Perempuan Sebelum Berkhitan Ibu Bapa Wajib Tahu Prosedur

Bagaimana Cara Berkhitan Bagi Bayi Perempuan Sebelum Berkhitan Ibu Bapa Wajib Tahu Prosedur

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 298 hits
Saya bakal melahirkan bayi perempuan dan merancang untuk melakukan khitan pada bayi saya beberapa hari selepas bersalin Saya ingin memohon pandangan dan pendapat doktor tentang cara berkhitan untuk bayi perempuan Bagaimana cara ia dilakukan...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Fashion Forward Styling Tips For Incorporating Shapewear Into Your Outfits

Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang