Ibu 1st Time Nak Bersalin Kena Ambil Tahu Ini Perkara Akan Berlaku Dalam Bilik Bersalin


Perasaan gementar di kalangan ibu yang pertama kali bersalin adalah suatu perkara yang biasa. Tambahan pula ia adalah pengalaman pertama.

Ingat, pengalaman setiap individu adalah berbeza antara satu sama lain. Jadikan pengalaman mereka sebagai panduan dan persediaan sebelum melalui proses kelahiran.
Dengan mengetahui sedikit sebanyak tentang pengalaman dalam bilik bersalin, dapatlah anda menjangkakan dan membuat persediaan mental dan fizikal.
Bagi anda yang bakal dan cuba bersalin secara normal, berikut adalah antara perkara yang boleh anda jangkakan bakal berlaku semasa di bilik bersalin.
Dibawa ke bilik bersalin selepas fasa aktif kelahiran bermula Jangan ingat sebaik sahaja merasai kontraksi dan bergegas ke hospital, anda akan terus dimasukkan ke dalam bilik bersalin.
Tidak. Bukan begitu. Anda akan diperiksa terlebih dahulu. Salah satu rutinnya ialah pemerikaan bukaan serviks. Untuk itu, doktor akan memasukkan jari ke dalam faraj dan mengira luas bukaan serviks ketika itu.
Jika masih dalam fasa awal, anda akan ditempatkan di wad buat sementara waktu. Setelah kontraksi berlaku setiap 5 minit, barulah anda akan dibawa ke bilik bersalin. Kena buang najis terlebih dahulu Selepas dimasukkan ke bilik bersalin, jururawat akan memberikan ubat pelawas supaya anda membuang air besar.
Sekiranya boleh, jangan minum terlalu banyak air sebelum ke bilik bersalin. Selain itu, pastikan anda sudahpun mencukur bulu kemaluan. Hal ini dapat memudahkan proses jahitan sekiranya anda perlu melahirkan anak secara pembedahan atau menjalani episiotomi.
 Bilik bersalin biasanya bersuhu dingin Bilik bersalin biasanya sejuk. Ada segelintir ibu bersalin tiba-tiba boleh mengalami peningkatan suhu badan dan demam lantaran tidak dapat menahan kesejukan.
Jadi, ada baiknya anda bawa baju sejuk daripada rumah. Jika ia masih tidak dapat memberikan kehangatan, anda boleh minta selimut daripada jururawat. Sesetengah hospital membenarkan suami masuk untuk menemani anda. Jika tidak dibenarkan, anda akan berada di dalam bilik bersalin bersama jururawat sehingga bayi betul-betul bersedia untuk keluar.
Ubat tahan sakit boleh beri kesan sampingan Dalam fasa aktif, kontraksi yang dialami semakin kerap dan sakit. Jija ada keperluan, doktor akan menawarkan pengambilan ubat tahan sakit seperti gas entonoks, suntikan pethidine atau epidural.
Dua jenis suntikan ini biasanya meninggalkan kesan sampingan seperti mengantuk atau loya. Ada pengalaman di mana ibu terlalu mengantuk sehingga tidak dapat meneran akibat pengambilan ubat tahan sakit jenis ini. Namun, ramai yang mengaku bahawa ubat tahan sakit ini amat membantu dalam mengurangkan kesakitan yang dialami.
Kelahiran normal ada waktunya perlu guna alat bantuan Jika anda berjaya melahirkan secara normal, bayi anda akan keluar apabila diteran. Sekiranya anda mengambil masa terlalu lama atau laluan terlalu sempit, doktor akan membuat potongan episiotomi.
Jika masih tidak berjaya, doktor mungkin akan menggunakan peralatan seperti vakum dan forsep.
Sesi sentuhan kulit ke kulit dengan bayi Setelah berjaya dikeluarkan, bayi yang baru lahir akan ditunjukkan kepada anda terlebih dahulu untuk pengesahan jantina. Kemudian, hidung dan matanya dibersihkan sebelum diserahkan kepada anda untuk sesi sentuhan kulit ke kulit.
Namun, hal ini hanya akan berlaku sekiranya bayi dan proses kelahiran tiada apa-apa komplikasi.
Sesi ini amat penting untuk anda dan bayi. Ia dipercayai dapat menstabilkan suhu badan bayi. Inilah juga masanya untuk anda menyusukan bayi untuk kali pertama.
Selepas itu, bayi akan dibawa semula ke nurseri untuk dimandikan dan diazankan oleh suami anda.
Proses keluarkan uri Selepas bayi selamat dikeluarkan, proses seterusnya ialah mengeluarkan uri daripada dalam rahim. Biasanya jarak masa melahirkan bayi dan mengeluarkan uri tidak lama. Sekitar 5 hingga 30 minit.
Anda mungkin dapat merasakan kontraksi kecil ketika proses ini. Ia adalah tanda uri sedang terpisah daripada dinding rahim dan sedia untuk dikeluarkan. Walau bagaimanapun lebih ramai ibu yang langsung tidak menyedari proses ini. Ada yang tidak perasan pun uri sudah keluar. Proses jahit perineum tidak sakit Jika melalui proses episiotomi, luka akan dijahit semula sebaik sahaja uri dikeluarkan. Walaupun sakit, namun tahap kesakitannya tidak teruk. Ramai ibu menyatakan boleh bertahan dengan kesakitan jahitan perineum kerana sakit kontraksi lebih menyakitkan.
Selepas proses ini, anda akan dipantau seketika bagi memastikan rahim mengecut dan tidak berlaku pendarahan. Selepas semuanya selesai, anda akan dibawa ke wad untuk berehat.
___________
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ibu 1st Time Nak Bersalin Kena Ambil Tahu! Ini Perkara Akan Berlaku Dalam Bilik Bersalin appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-1st-time-nak-bersalin-kena-ambil-tahu-ini-perkara-akan-berlaku-dalam-bilik-bersalin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sakit Bersalin Bukan Main Main Doktor Terangkan Fungsi Epidural Buat Ibu Bersalin Kalau Perlu Jangan Takut Nak Guna

Sakit Bersalin Bukan Main Main Doktor Terangkan Fungsi Epidural Buat Ibu Bersalin Kalau Perlu Jangan Takut Nak Guna

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 325 hits
Sakit nak bersalin memang luar biasa Tak dapat digambarkan dengan kata kata Maka itu ada beberapa kaedah yang digunakan untuk mengurangkan sakit dan menjadi pelega buat ibu yang bakal bersalin Namun ada sesetengah keadaan yang membuatkan ki...
Macam Macam Ibu Bapa Fikir Sebelum Beli Susu Anak Cerewet Nak Yang Terbaik

Macam Macam Ibu Bapa Fikir Sebelum Beli Susu Anak Cerewet Nak Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 457 hits
Sebagai ibu bapa kita pasti menginginkan hanya yang terbaik buat si manja Apabila sudah masanya anak perlu minum susu tepung formula kita akan memilih jenama yang diyakini dengan pelbagai kandungan nutrisi yang bagus untuk kesihatan anak Ib...
Ibu Biarkan Anak Mati Dalam Bilik Air Dakwa Banyak Syaitan Dalam Rumah

Ibu Biarkan Anak Mati Dalam Bilik Air Dakwa Banyak Syaitan Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 359 hits
Seorang wanita warga emas ditahan polis pada Khamis lalu kerana dipercayai telah membiarkan anak lelakinya yang juga Orang Kurang Upaya mati di bilik air setelah dibiarkan selama beberapa hari lapor Daily Star Cheryl Christensen 60 didakwa ...
Bukan Tak Sayang Anak Kita Juga Manusia Betty Rahmad Akui Jadi Ibu Juga Perlu Ada Me Time

Bukan Tak Sayang Anak Kita Juga Manusia Betty Rahmad Akui Jadi Ibu Juga Perlu Ada Me Time

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 484 hits
Menjadi seorang ibu memang perlukan kekuatan dan pengorbanan Macam macam benda nak kena buat dalam satu hari dari pagi sampailah tidur Jadi amat penting untuk seorang ibu luangkan sedikit masa untuk diri sendiri melakukan perkara atau aktiv...
Ibu Ibu Lepas Bersalin Kena Tau Petua Ni Jom Baca

Ibu Ibu Lepas Bersalin Kena Tau Petua Ni Jom Baca

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 321 hits
IBU IBU LEPAS BERSALIN KENA TAU PETUA NI JOM BACA Kalau ikutkan pantang orang tua banyak je bila cerita pasal lepas bersalin ni Namun rasa rasa semua orang ikut betul betul ke pantang ni semua Bagi cikla ikut masing masinglah Badan sendiri ...
Rasa Nak Ketawa Menangis Atau Marah Ibu Terkejut Anak Order 19 Hidangan Dari Food Panda Rm226 76

Rasa Nak Ketawa Menangis Atau Marah Ibu Terkejut Anak Order 19 Hidangan Dari Food Panda Rm226 76

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 255 hits
Sudah menjadi kebiasaan bagi golongan ibu bapa berkongsi telefon pintar dengan anak anak kecil untuk mereka menonton video dari aplikasi YouTube mahupun bermain permainan video sebagai hiburan di kala ibu bapa sedang sibuk menguruskan sesua...
Impian Ibu Nak Susukan Anak Dengan Susu Ibu Sehingga 2 Tahun Boleh Tercapai Dengan Cara Ini

Impian Ibu Nak Susukan Anak Dengan Susu Ibu Sehingga 2 Tahun Boleh Tercapai Dengan Cara Ini

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 290 hits
Setiap ibu menyusu pasti sentiasa berdoa supaya bekalan susu badannya mencukupi untuk keperluan anak membesar Semua ibu menyusu mengimpikan untuk menyusukan anak dengan susu ibu sehingga berusia dua tahun Namun perjalanan menyusukan anak bu...
Nak Masak Ikan Ini 8 Perkara Kena Tahu Supaya Lauk Ikan Kita Sedap

Nak Masak Ikan Ini 8 Perkara Kena Tahu Supaya Lauk Ikan Kita Sedap

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 441 hits
Ikan memang sedap dimakan sebab dagingnya lembut Ikan juga sesuai untuk orang yang sedang diet Tapi nak masak ikan tak semudah masak ayam Kena ambil tahu perkara penting pasal ikan supaya masakan ikan kita lebih sedap Tidak kira ikan sungai...
4 Tahap Koyakan Bersalin Ibu Bukan Kena Jahit Hidup Hiduplah Doktor Akan Bius Dulu

4 Tahap Koyakan Bersalin Ibu Bukan Kena Jahit Hidup Hiduplah Doktor Akan Bius Dulu

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 470 hits
Antara perkara ngeri yang sering ditakuti ibu mengandung adalah jahitan bersalin Ramai ibu ibu terutama yang baru pertama kali mengandung ditakutkan atau dimomokkan dengan kesakitan jahitan bersalin atau ngerinya pengalaman itu Tidak salah ...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang