Hutang Negara Rm1 Trilion Jawatankuasa Khas Parlimen Sahkan



Fitnah Pertama:
1. Dulu ketika mula-mula Kerajaan Pakatan Harapan memerintah, PH kata hutang Negara sudah mencecah RM 1 trillion ringgit. Hutang Negara ini termasuk Hutang Liability Negara.
3. Bila Laporan Rancangan Malaysia di bentangkan di Parlimen oleh PM Dr. Mahathir, jelas di dalam Laporan tersebut, Hutang Negara adalah sebanyak RM688 billion ringgit. Bukannya RM 1 trillion ringgit.
5. Amat jelas kpd. Rakyat, ini merupakan SATU PEMBOHONGAN, terhadap Rakyat.
Jawapan:
1. Tangunggan kerajaan bukan hanya dari i) hutang kerajaan, tetapi juga ii) jaminan pinjaman kerajaan seperti DanaInfra, ECRL, iii) 1MDB, dan iv) liability lain-lain seperti PFI. Kesemuanya adalah lebih RM1 TRILLION.
2. Ini terbukti apabila pada July 2019, Jawatankuasa Pilihan Khas Bajet Parlimen mengesahkan hutang negara RM1.1 trilion (https://www.sinarharian.com.my/article/38270/BERITA/Nasional/Jawatankuasa-Pilihan-Khas-Bajet-sahkan-hutang-negara-RM11-trilion)
3. Pecahan itu adalah seperti berikut : i) RM741 bilion hutang kerajaan Persekutuan, ii) RM132.7 bilion membabitkan jaminan pinjaman yang ditanggung kerajaan, iii) RM32.2 bilion hutang bersih 1Malaysia Development Berhad (1MDB) , iv) faedah dan liabiliti lain berjumlah RM184.9 bilion”
4. Antara ahli Jawatankuasa ini adalah tiga Menteri Perikatan Nasional iaitu Datuk Seri Mustapha Mohamed, Khairy Jamaluddin Abu Bakar, dan Datuk Alexander Nanta Linggi.
FITNAH KEDUA :
6. Lim Guan Eng, Menteri Kewangan kemudiannya melakukan Pembohongan Kedua, iaitu melakukan pinjaman Bon Samurai drp. Negara Jepun 2 kali. Kononnya Negara tiada duit untuk membayar projek, gaji dan hutang Negara.
7. Tetapi kenapa kini, Tengku Zafrul, Menteri Kewangan kata, Kerajaan Tidak Perlu Pinjam Duit dari Luar Negara, kerana kedudukan kewangan Negara masih kukuh.
8. . Apa Guan Eng buat dengan duit Petronas RM 82 billion ringgit yang di ambik tahun lalu ?
9. Menjadi persoalan kenapa kerajaan terlucut PH buat pinjaman wang melalui bon samurai ? Apa sebenarnya motif Mahathir dan Lim Guan Eng selaku menteri kewangan kerajaan terlucut PH ?.
Jawapan:
1. Bon Samurai: Pada tahun 2019, kerajaan menerbitkan samurai bon, sejumlah 200bil Yen (RM7.3b) Pinjaman ini dibayar balik dalam tempoh 10 tahun.
a. Kenapa meminjam: Jawapanya mudah- faedah yang dikenakan adalah 0.63% setahun. Ini jauh lebih murah dari pinjaman dari sumber yang lain. Kerajaan Jepun menawarkan faedah yang amat rendah kerana keyakinan mereka terhadapat ekonomi negara di bawah kepimpinan Tun Mahathir.
b. Kita jangan lupa, bahawa apabila kerajaan BN pimpinan Najib meminjam dari luar, faedah yang dikenakan jauh lebih tinggi. Faedah yang dikenakan kepada 1MDB syarikat penuh kerjaan Najib adalah hampir SEPULUH KALI GANDA dari faedah samurai bon, iaitu 5.99%.
c. Kita juga jangan lupa bahawa wang dari samurai bon digunakan untuk pembangunan negara untuk sector Pendidikan dan kesihatan, manakala duit 1MDB terus hilang dijoli oleh Najib dan sekutu beliau.
2. Duit Petronas : Pada tahun lepas, Petronas membayar divided sebanyak RM24 bil (normal dividend yang dibayar setiap tahun), dan one-off RM30 billion dividen khas. Bukannya RM82 billion. Itu tidak betul.
a. Sepertinya pemahaman penulis agak lemah terkait apa yang telah di bayar oleh Petronas kepada Kerajaan. Izinkan saya memberi sedikit penjelasan, pertama untuk tahun kewangan 2019 Petronas telah membayar Dividend sebanyak RM 54 Billion (24B Divided biasa dan 30B Dividend khas).
b. Harus diingatkan, kerajaan PH adalah konservatif dalam menerima dividen tahunan dari Petronas. Dividen yang diterima pada tahun 2019 lebih rendah dari apa yang kerajaan Najib ambil dari Petronas. Contohnya, pada akaun petronas tahun 2016, peratus dividen yang ambil oleh kepada Kerajaan BN adalah 122% daripada keuntungan selepas cukai Petronas. Ini jauh lebih tinggi daripada yang diberi kepada kerajaan PH.
c. Persoalan terkait apa yang dibuat dengan dividend khas RM30bil? Ianya telah digunakan untuk pembayaran balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan cukai pendapatan yang tertunggak oleh Kerajaan BN. Dalam erti kata lain, dikembalikan kepada rakyat. Jumlah GST refund dan cukai pendapatan refund adalah RM37bil.
d. Kerajaan PH boleh menanguhkan bayaran balik GST dan cukai pendapatan, namun kerajaan ketika itu tahu jika syarikat -syarikat terutamanya syarikat kecil dan sederhana tidak mendapat kembali ‘refund’ dari GST, banyak akan bungkus kerana aliran tunai tidak positif. Jika syarikat PKS gagal, ramai akan hilang perkerjaan.
e. Segala penggunaan wang hasil yg disatukan adalah tertakluk kepada Akta Tatacara Kewangan 1957.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27032

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jawatankuasa Pemilihan Sahkan Dr Mahathir Pengerusi Bersatu

Jawatankuasa Pemilihan Sahkan Dr Mahathir Pengerusi Bersatu

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 240 hits
TUN Dr Mahathir Mohamad disahkan sebagai Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia setelah menang tanpa bertanding pemilihan parti itu Mengesahkan demikian Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Parti Tan Sri Syed Hamid Albar berkata ia setelah pr...
Rm1 Bilion Dana Jaminan Makanan Negara Pm

Rm1 Bilion Dana Jaminan Makanan Negara Pm

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 145 hits
PERDANA Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata memastikan bekalan makanan negara sepanjang tempoh kritikal ini adalah perkara penting Dalam tempoh kritikal ini adalah penting untuk memastikan bekalan makanan kekal terjamin dan mencukupi K...
Pkp Zoo Negara Terima Rm1 3 Juta Dari Kerajaan Pusat

Pkp Zoo Negara Terima Rm1 3 Juta Dari Kerajaan Pusat

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 238 hits
SEMUA pihak terkesan dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang diumumkan oleh kerajaan bermula 18 Mac lalu dalam usaha untuk memutuskan rantaian wabak COVID 19 Antara organisasi yang terkena tempias PKP ialah Zoo Negara yang mana pendapatan d...
Jawatankuasa Khas Ditubuhkan Bagi Jalankan Audit Terhadap Kematian Pesakit Covid 19 Di Hospital

Jawatankuasa Khas Ditubuhkan Bagi Jalankan Audit Terhadap Kematian Pesakit Covid 19 Di Hospital

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 271 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Dr Noor Hisham Abdullah sebentar tadi telah mengumumkan bahawa satu jawatankuasa khas bagi menjalankan audit terhadap kematian para pesakit Covid 19 telah ditubuhkan Menerusi satu perkongsian yang dikongsi ...
Penggunaan Wang Negara Dan Rakyat Perlu Kelulusan Parlimen

Penggunaan Wang Negara Dan Rakyat Perlu Kelulusan Parlimen

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 274 hits
HASSAN ABDUL KARIM Saya Hassan Abdul Karim Ahli Parlimen Pasir Gudang pertama tama ingin mengucapkan tahniah kepada YAB Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang telah berjaya membentangkan Pakej terbaru rangsangan ekonomi prihatin yang...
Mesyuarat Khas Parlimen Tak Jalan Kah

Mesyuarat Khas Parlimen Tak Jalan Kah

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 140 hits
awang al kenitMUSIM MEREKA BOLEH ADA KAN MESYUARAT MENGAPA MESYUARAT KHAS PARLIMEN DI TOLAK
Sidang Khas Parlimen Tiada Gerakan Untuk Tumbang Kerajaan Anwar

Sidang Khas Parlimen Tiada Gerakan Untuk Tumbang Kerajaan Anwar

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 154 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim sekali lagi menggesa PM Muhyiddin Yassin memanggil sidang parlimen tergempar membahaskan pekaej ransangan ekonomi RM250 bilion Beliau dalam kenyataan secara langsung di Facebook semalam memberi jaminan pembangkang...
Sidang Khas Parlimen Wajar Aziz Bari

Sidang Khas Parlimen Wajar Aziz Bari

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 225 hits
IPOH Sidang Khas Parlimen bagi membincangkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat yang diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin wajar diadakan Pakar Perlembagaan yang juga bekas Exco Perak Dr Abdul Aziz Bari berkata jika tidak...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan