Hutang Bukan Ccus Pas Alukan





Teknologi CCUS jadi bukti komitmen negara tangani perubahan iklim. Dengan kemudahan teknologi ini, ia dapat memberi sumber pendapatan baru kepada negara. Tuan Ibrahim Tuan Man.
1. ‘Hutang negara makin bertambah, bukannya berkurang’ 
Isham Jalil

KUALA LUMPUR: “Hakikatnya, hutang negara adalah semakin bertambah dan bukannya berkurang seperti mana yang dinyatakan oleh pihak kerajaan.”

Mantan Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno, Isham Jalil berkata demikian, sambil menyatakan sebelum ini menegaskan bahawa kerajaan telah menambah hutang yang berjumlah RM90 billion.
“Namun begitu, kerajaan pula menyatakan sebaliknya dengan mendakwa ‘pertambahan’ hutang telah berkurang berbanding dengan tahun-tahun lepas dan mereka bangga.
“Mereka kata kerajaan-kerajaan sebelum ini yang menambah hutang sebanyak RM100 billion tetapi zaman Pakatan Harapan (PH) ini hanya menambah hutang kurang (RM10 bilion) daripada jumlah tersebut,” katanya dalam akaun media Facebooknya semalam.
Isham menjelaskan bahawa tindakan tersebut jelas menunjukkan bahawa kerajaan tetap menambah hutang walaupun hanya meminjam RM90 billion.
(Selanjutnya, sila lihat ‘Hutang negara makin bertambah, bukannya berkurang’–HARAKAHDAILY 15/10/2024)


2. Hutang negara rekod RM1.173 trilion tahun lalu, naik 8.6 peratus 

SHAH ALAM - Hutang Kerajaan Persekutuan direkodkan sebanyak RM1.173 trilion pada tahun 2023, meningkat sebanyak RM92.918 bilion atau 8.6 peratus berbanding tahun 2022 yang berjumlah RM1.080 trilion.
Menurut Laporan Ketua Audit Negara 3/2024, hutang itu terdiri daripada Pinjaman Dalam Negeri berjumlah RM1.143 trilion atau 97.5 peratus daripada jumlah keseluruhan Hutang Persekutuan dan Hutang Luar Negeri berjumlah RM29.851 bilion atau 2.5 peratus. 

(Selanjutnya, sila lihat 'Hutang negara rekod RM1.173 trilion tahun lalu, naik 8.6 peratus' (Sinar Harian 14 Oktober 2024)


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, kenyataan T/Presideen PAS, Tuan Ibrahim kali ini sebagai suatu perutusan atau pengisytiharan kepada kepada rakyat Malaysia dan dunia, bahawa PAS turut mengalu-alukan.
CCUS jadi bukti komitmen negara tangani perubahan iklim.  
Tuan Ibrahim ketika menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Alam Sekitar, Sains dan Perladangan yang disampaikan oleh ExxonMobile.


Mengenal Teknologi CCUS, Sebagai Salah Satu Upaya dalam Dekarbonisasi.
a. Pemerangkapan, Penggunaan dan Penyimpanan Karbon atau Carbon Capture, Utilization and Storage (CCUS) akan dijadikan bukti untuk menunjukkan komitmen negara dalam menangani perubahan iklim dan mencapai matlamat Perjanjian Paris dalam Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke arah Pembangunan Pelepasan Karbon Sifar menjelang 2050.
b. CCUS merupakan teknologi inovatif yang digunakan untuk memerangkap pelepasan karbon dioksida daripada dilepaskan ke atmosfera. Karbon dioksida akan disimpan dengan suntikan berskala besar dalam penyimpanan jangka panjang di bekas takungan minyak yang habis. Permintaan terhadap CCUS dijangka akan meningkat dengan mendadak disebabkan cukai karbon yang akan dikenakan ke atas syarikat yang melepaskan gas rumah hijau.  
c. Dengan kemudahan teknologi ini, ia dapat memberi sumber pendapatan baru kepada negara. Ia melalui kaedah pemajakan tempat penyimpanan karbon kepada negara luar. Buat masa sekarang Terengganu, Sabah dan Sarawak adalah negeri yang berpotensi besar dalam menerajui teknologi CCUS. 
Justeru rancangan kerajaan untuk memperkenalkan Rang Undang-Undang berkaitan CCUS diadakan di negara ini amat dialu-alukan.
Sekian, al-hamdulillah!
.
....


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/10/hutang-bukan-ccus-pas-alukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Floods In Ijok Caused By Pas Leader S Failed Project Mb S Aide Hits Back

Floods In Ijok Caused By Pas Leader S Failed Project Mb S Aide Hits Back

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 122 hits
In the latest development in a heated debate over the Selangor floods political secretary to the state s menteri besar Saifuddin Shafi Muhammad told Selangor PAS Youth that the floods in Ijok were caused by the party s deputy president Tuan...
Should Non Muslims Trust Pas To Rule Selangor After It Promises To Preserve Their Lifestyle

Should Non Muslims Trust Pas To Rule Selangor After It Promises To Preserve Their Lifestyle

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 240 hits
SUCH is the provocative question to Selangor folks after Ratu Naga the pro opposition social media influencer echoed the call by the state s PAS commissioner Datuk Dr Ab Halim Tamuri that the Islamist party will always respect the rights of...
Tanpa Isu 3r Pemimpin Pas Lesu

Tanpa Isu 3r Pemimpin Pas Lesu

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 111 hits
Tanpa Isu 3R Pemimpin PAS Lesu Pemimpin PAS memang terkenal dengan sikap suka menunggang isu agama untuk dilihat berkredibiliti sebagai seorang pemimpin Jadi tidaklah menghairankan sekiranya pemimpin PAS tertunggu tunggu isu agama untuk tam...
Tu Pun Cita Cita Nak Rampas Selangor Bagi Ke Pas Melingkup La Selangor

Tu Pun Cita Cita Nak Rampas Selangor Bagi Ke Pas Melingkup La Selangor

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 81 hits
RMS Amerika negara paling maju didunia Jepun China pun tak boleh halang banjir Pasal tu kena baca Harakah untuk mulakan hari dengan keceriaan
Pas Lawmaker Slams Mindef For Needing Middleman In Black Hawk Purchase Instead Of Entering G2g Deal

Pas Lawmaker Slams Mindef For Needing Middleman In Black Hawk Purchase Instead Of Entering G2g Deal

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 75 hits
THE Madani government has been taken to task for having surprisingly appointed a commercial firm to be a middleman in the acquisition of Black Hawk helicopters to replace its decommissioned Nuri fleet when the Defence Ministry can do so on ...
Islam Tak Perlukan Pas Orang Ramai Sekolahkan Abdul Hadi

Islam Tak Perlukan Pas Orang Ramai Sekolahkan Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 120 hits
HarapandailyOrang ramai dilihat menyekolahkan Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang termasuk menegaskan bahawa Islam sebenarnya tidak memerlukan parti yang dikenali menunggang agama itu Reaksi umum itu membanjiri hantaran Abdul Hadi di plat...
Are Non Malays Not Backing Pn Because Of Pas

Are Non Malays Not Backing Pn Because Of Pas

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 91 hits
From Moaz NairA Bersatu man was reported on Oct 6 as saying that PAS is the reason non Malays are not supporting Perikatan Nasional Honestly PAS has to do some soul searching if it aspires to become a political entity for people of all race...
Gempak Tidak Sama Tapi Serupa Pas Akmal Sokongan Pemimpin Pas Terha

Gempak Tidak Sama Tapi Serupa Pas Akmal Sokongan Pemimpin Pas Terha

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 90 hits
Naib Presiden DAP Teresa Kok paling berpotensi untuk berubah menjadi harimau bukan Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Salleh dan PAS menurut Setiausaha Agungnya Takiyuddin Hassan Dia memberi maklum balas terhadap kenyataan ahli akademik Tajuddin Mo...
Lg S Brand Reinvention A Global Success Story

Chegu Bard Bellringer Sebenar Skandal Pasir Selangor

Ah Chong Posmen

Ruu Mufti Mufti Hentam Menteri Agama Kurang Faham

Senarai Hotel Murah Di Hatyai Harga Bawah Rm200

What S New In Android 15 Plus More Updates

Kini Tampil Bertudung Shasha Abedul Syukur Dapat Hidayah

Video Gelagat Kacak Tak Mahu Tiket Flight First Class Netizen Puji Sangat Humble Tak Berlagak


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


10 Rekomendasi Aplikasi Kasir Terbaik Di Indonesia

Kes Bunuh Kerat Lapan Abah Hayat Terlepas Tali Gantung

Lelaki Didakwa Menceroboh Rumah Wakil Rakyat

Certot Cicak

Viral Alarm Struggles Of Roommates Tips On How To Test Your Own

Murid Selamatkan Ribuan Kasut Putih Yang Tak Terjual