Hukuman Mandatori Mereka Yang Hina Institusi Raja Melayu



1. Isu penghinaan terhadap institusi raja yang berlaku mutkahir ini bukanlah suatu perkara baru berlaku dalam negara Malaysia. 
2. Penghinaan demi penghinaan telah dilakukan oleh segelintir masyarakat Malaysia yang tidak bertanggungjawab terhadap institusi raja. 
3. Perkara seperti ini mula dapat dilihat semakin berleluasa apabila dunia mula menerima ledakan teknologi khususnya media sosial yang tidak terkawal. 
4. Ada pihak yang mula berani menyerang serta menghina institusi raja Melayu ibarat baling batu sembunyi tangan kerana pada mereka sukar bagi pihak berkuasa untuk mengenalpasti identiti mereka melalui sosial media. 
4. Institusi raja yang selama ini menjadi payung masyarakat Malaysia berbilang kaum sedikit demi sedikit telah diusik individu yang mungkin kurang memahami kepentingan institusi raja melayu kepada negara Malaysia. 
5. Sebagai ketua negara, ianya sepatutnya dihormati oleh semua masyarakat tanpa ada kompromi apatah lagi peranan institusi raja cukup penting menjaga kepentingan semua rakyat Malaysia. 
6. Lihat sahaja artikel 153 dalam perlembagaan Malaysia, menjadi tanggungjawab yang dipertuan agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu, bumi Sabah sarwak dan kepentingan sah kaum lain. 
7. Peranan institusi raja bukan hanya mencakupi untuk menjada orang melayu, tetapi peranan institusi agung ini mencakupi semua rakyat tanpa mengira bangsa dan kaum

8. Sepatutnya, institusi ini perlulah dipelihara oleh semua pihak kerana inilah institusi tertinggi dalam negara Malaysia sejak zaman berzaman. 
9. Penghinaan terhadap instistui raja ini mungkin semakin berleluasa kerana tindakan atau hukuman yang pernah dikenakan ke atas mereka yang pernah melakukan kesalahan yang sama terlalu ringan hingga tidak memberi kesan kepada pelaku apatah lagi pengajaran pada orang lain. 
10. Sepatutnya, dalam isu ini, pihak kerajaan tidak boleh berkompromi dengan si pesalah dan hukuman mandatori perlu diwujudkan. 
11. Kita tidak mahu, masyarakat luar melihat sistem pentadbiran negara kita yang diketui oleh YdPA Agong kelihatan lemah sehinggakan rakyat sendiri bebas menghina secara ekstrim. 
12. Walaupun negara mengamalkan sistem demokrasi dan setiap orang mempunyai hak untuk menyuarakan pandangan, tetapi kita perlu ada peraturan agar tidak semua perkara boleh diperlekehkan apatah lagi institusi sah yang menjadi tunjang utama kepada pentadbiran negara. 
13. Gantung pekerjaan, dilucutkan jawatan, membayar denda tidaklah cukup untuk memberi pengajaran terhadap pelaku yang membuat kesalahan besar seperti ini. 
14. Kita menuntut agar pihak kerajaan memandang serius perkara ini supaya kesalahan seperti ini tidak berlaku di negara yang mengamalkan sistem pentadbiran demokrasi parlimen dan raja perlembagaan.             Sehungan dengan itu.... PERKASA NEGERI PERAK MENYOKONG PENUH CADANGAN SETIAUSAHA AGUNG PERKASA AGAR HUKUMAN BERAT TERMASUK HUKUMAN ROTAN DIKENAKAN KEPADA INDIVIDU MAHUPUN PIHAK- PIHAK YANG MENGHINA RAJA & INSTITUSI RAJA..SEKIAN


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://taipingmali.blogspot.com/2019/01/hukuman-mandatori-mereka-yang-hina.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hina Raja Melayu Cabaran Pemimpin Ph Agar Tmj Masuk Politik Itu Biadap

Hina Raja Melayu Cabaran Pemimpin Ph Agar Tmj Masuk Politik Itu Biadap

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 629 hits
Baru baru ini Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan mencabar Tunku Makhota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim untuk turun dari singgahsana dan sertai politik sepenuhnya kerana tindakan baginda lantang menyuarakan suara hati rakyat dan menegur ker...
Lelaki Dipenjara 3 Tahun Denda Rm5 130 Kerana Hina Dan Ugut Bunuh Raja

Lelaki Dipenjara 3 Tahun Denda Rm5 130 Kerana Hina Dan Ugut Bunuh Raja

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 217 hits
Lelaki dipenjara 3 tahun denda RM5 130 kerana hina dan ugut bunuh rajaMahkamah di Kemboja menjatuhkan hukuman penjara selama tiga tahun terhadap seorang lelaki kerana menghina raja dalam penulisannya di Facebook Tertuduh Ieng Cholsa mengaku...
Hina Raja Polis Bertindak Dap Halang Keadilan Sebelah Pengkhianat

Hina Raja Polis Bertindak Dap Halang Keadilan Sebelah Pengkhianat

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 755 hits
Kita bersyukur apabila individu individu yang menghina Yang diPertuan Agong XV dan Raja raja Melayu dikenakan tindakan oleh syarikat tempat mereka bekerja Kita tahu suara kita didengari oleh syarikat syarikat tersebut akibat kuasa viral yan...
Cybertrooper Rba Dap Kena Tahan Sebab Hina Raja

Cybertrooper Rba Dap Kena Tahan Sebab Hina Raja

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 733 hits
Cybertrooper RBA DAP kena tahan sebab hina raja Cybertrooper RBA DAP kena tahan sebab hina raja
Lelaki Thailand Di Penjara 35 Tahun Hina Raja Di Malaysia Berapa Cina India Dah Kena Tahan

Lelaki Thailand Di Penjara 35 Tahun Hina Raja Di Malaysia Berapa Cina India Dah Kena Tahan

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 633 hits
Memandangkan semakin ramai yang biadap dan kurang sopan mungkin kita boleh kenalkan undang undang seperti di Thailand untuk mereka yang menghina Sultan Raja Apa pendapat sahabat semua Setuju firdauswongFirdaus Wong Wai HungSelama ini Hanya ...
Polisi Malaysia Tangkap Tiga Orang Diduga Hina Raja Yang Baru Turun Takhta

Polisi Malaysia Tangkap Tiga Orang Diduga Hina Raja Yang Baru Turun Takhta

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 302 hits
Meski tak gaduh Negeri Jiran sedang menghadapi situasi yang luar biasa Sehari sebelumnya sang Kepala Negara Sultan Muhammad V memutuskan turun takhta Itu adalah kali pertama terjadi sepanjang sejarah Malaysia sejak kemerdekaan dari Inggris ...
Hina Mantan Yang Dipertuan Agong Benarkah Mereka Digantung Diberhentikan

Hina Mantan Yang Dipertuan Agong Benarkah Mereka Digantung Diberhentikan

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 443 hits
Ini hal yang berlaku apabila ada kalangan kita bersikap biadap dengan menghina mantan Yang DiPertuan Agong Sultan Muhammad V selepas Baginda meletakkan jawatan Memang ya pelbagai reaksi kita lihat terutamanya di sosial media Ada yang tertan...
Peraturan Undang Undang Termasuk Untuk Raja Raja Melayu Tun M

Peraturan Undang Undang Termasuk Untuk Raja Raja Melayu Tun M

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 315 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bercakap kepada media pada Majlis Sambutan Ulang Tahun Ke 20 Muzium Kesenian Islam di Muzium Kesenian Islam Jalan Lembah Perdana Tasik Perdana Kuala Lumpur foto AFFAN FAUZI KUALA LUMPUR Perdana Menter...
Trend Hina Raja Semakin Berleluasa Kerajaan Harus Lebih Tegas Menanganinya

Trend Hina Raja Semakin Berleluasa Kerajaan Harus Lebih Tegas Menanganinya

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 300 hits
Terlihatnya kebelakangan ini semakin ramai rakyat negara kita tidak kira Melayu Cina atau India seolah olah semakin ghairah dan seronok menghina Raja Raja Melayu Komen komen yang terpapar di media sosial akhir akhir ini dan bagaimana ayat s...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024