Hukum Mengebumikan Mayat Bersama Al Quran Seperti Yang Diwasiatkan



Soalan:
Apakah hukum mengebumikan mayat bersama dengan al-Quran seperti yang diwasiatkan oleh si mati ketika hayatnya? Mohon penjelasan. Terima kasih.

Jawapan:
Allah SWT mengagungkan dan memuliakan kedudukan al-Quran al-Karim sebagai kitab suci di sisi-Nya. Antara keagungan dan kemuliaan al-Quran ialah Allah SWT menjaganya daripada diselewengkan oleh tangan-tangan jahat seperti yang telah dilakukan kepada kitab-kitab suci sebelumnya seperti Injil dan Taurat. Allah SWT berfirman:

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
“Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.” (Surah al-Hijr: 9)

Telah berlaku ijma’ dalam kalangan ulama’ Islam wajib untuk mengagungkan mushaf al-Quran, menghormatinya, menjaganya dan memeliharanya daripada segala perkara yang kotor dan menjijikkan. Para fuqaha’ telah menetapkan bahawa seseorang itu wajib suci daripada hadath kecil dan besar terlebih dahulu sebelum memegang mushaf al-Quran. Haram bagi perempuan yang berada dalam keadaan haid dan nifas, serta orang yang berhadath untuk menyentuhnya. Allah SWT berfirman:

لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ
“(Al-Quran itu) yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci.” (Surah al-Waqi’ah: 79)

Disebabkan hal ini, Imam Muslim meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW melarang untuk lembaran al-Quran al-Karim dibawa bermusafir ke wilayah negara musuh. Ini kerana dikhuatiri bahawa al-Quran sampai ke tangan musuh, lalu mereka mencemarkan kemuliaan dan kesucian al-Quran. (Rujuk Tafsir Ibn Kathir, 1:79)

Allah SWT menyifatkan al-Quran dengan ‘al-azim’ bermaksud yang agung dan dengan ‘al-karim’ bermaksud yang mulia. Justeru itu dapatlah difahami bahawa Allah SWT mengagungkan dan memuliakan al-Quran tersebut sebagai kitab suci yang terakhir yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. Begitulah betapa Allah SWT mengagungkan al-Quran al-Karim sebagai kitab suci yang terakhir diutuskan kepada Nabi Muhammad SAW. Berbalik kepada hukum mengebumikan mayat bersama dengan al-Quran, hukumnya adalah haram serta tidak boleh untuk mewasiatkan perkara tersebut kerana beberapa sebab:

Perbuatan tersebut menyalahi sunnah Rasulullah SAW (mukhalafat al-sunnah) kerana Rasulullah SAW dan juga para sahabat RA serta para tabi'in tiada melakukan perkara tersebut. Begitu juga, imam-imam mazhab termasuklah al-Imam al-Syafie tidak melakukan perkara tersebut.Ia boleh menyebabkan penghinaan terhadap al-Quran kerana ia diletakkan pada tempat yang tidak sepatutnya dan terdedah kepada perkara mencemarkan kesuciaannya. Contohnya, al-Quran tersebut akan ditimbus dengan tanah dan tanah itu pula akan dipijak dengan kaki orang yang mengebumikan mayat tersebut. Ia tidak patut dilakukan sedemikian atas kemuliaannya.Ia menyebabkan al-Quran tersebut tidak boleh dimanfaatkan oleh orang yang masih hidup. Sedangkan jika al-Quran tersebut diwaqafkan kepada masjid, surau atau madrasah, ia boleh dimanfaatkan dengan lebih banyak. Tambahan pula, pahalanya sampai kepada orang yang mewaqafkan tersebut.Al-Quran yang suci tersebut akan dikotori dengan najis, haiwan perosak dan kotoran daripada mayat yang berada di dalam tanah tersebut.
Disamping itu, Syeikh Hasanain Makhluf dalam fatwanya menyatakan: “Tidak syak lagi bahawa mayat yang dikebumikan akan mengalami proses pereputan yang menyebabkan keluar najis dan cecair yang kotor daripada jasadnya. Jika diletakkan mushaf al-Quran bersama-sama dengan mayat di dalam kubur, maka sudah tentu najis dan kotoran tersebut akan terkena al-Quran dan akan mengotorinya. Justeru itu, perkara tersebut menyebabkan perbuatan meletakkan mushaf al-Quran bersama dengan mayat di dalam kubur adalah haram dari sudut syarak.” (Rujuk Fatawa Syar’iyyah wa Buhuth Islamiah, 1:45)

Kesimpulan

Berdasarkan perbincangan dan perbahasan di atas, kami menyimpulkan bahawa hukum mengebumikan mayat bersama dengan al-Quran adalah haram atas sebab akan terdedah kepada penghinaan dan tidak hormat terhadap kesucian al-Quran daripada perbuatan tersebut.

Begitu juga, tidak boleh untuk mewasiatkan untuk meletakkan al-Quran bersama mayat kerana perkara tersebut perbuatan yang haram dari sudut syarak. Jika si mati telah mewasiatkan perkara tersebut, waris daripada ahli keluarga si mati tidak perlu untuk melaksanakannya.

Sebaliknya, kami mencadangkan bahawa al-Quran tersebut diwaqafkan di tempat yang sesuai untuk dimanfaatkan oleh orang ramai seperti surau, masjid, madrasah tahfiz dan yang seumpamanya. Maka, pahala orang yang membaca al-Quran tersebut akan terus mengalir kepada si mati selama mana ia dimanfaatkan oleh orang ramai.

Selain itu, haruslah juga kita menginsafi bahawa meletakkan mushaf al-Quran sahaja tidak membantu menyelamatkan kita dari azab kubur kelak. Yang membantu kita menghadapi ujian di dalam alam kubur kelak ialah amalan bacaan al-Quran dan amal soleh yang kita lakukan semasa masih hidup. Dalam satu haditih yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ: إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ
“Apabila seorang manusia meninggal dunia, maka terputuslah pahala amalannya kecuali tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakannya.” [Riwayat Muslim: (1631)]

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang sahih kepada kita terhadap agamanya dan memberikan taufiq kepada kita untuk terus melakukan ibadah dengan ikhlas kepada-Nya. Amin.

Wallahua’lam.

+ Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/06/hukum-mengebumikan-mayat-bersama-al.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hmi Pihak Yang Tolak Keputusan Mk Seperti Jalankan Demokrasi Tanpa Koridor Hukum

Hmi Pihak Yang Tolak Keputusan Mk Seperti Jalankan Demokrasi Tanpa Koridor Hukum

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 89 hits
Saddam menyampaikan setiap generasi bangsa harus menyudahi politisasi demokrasi politisasi gerakan hingga politisasi keputusan konstitusional
Al Quran Tagging Al Quran Tajwid Berwarna Dengan Terjemahan Siap Tagging Untuk Tadabbur Harian Anda

Al Quran Tagging Al Quran Tajwid Berwarna Dengan Terjemahan Siap Tagging Untuk Tadabbur Harian Anda

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 936 hits
Pernahkah anda terlihat atau terdengar mengenai kewujudan Al Quran Tagging Ya sebuah Al Quran yang telah disiapkan tag dengan penuh pengisian DOA PANDUAN bagi melengkapkan lagi penghayatan kalian terhadap AL QURAN Al Quran Tag ini menggunak...
Tag Alquran Anda Sendiri Dengan Set Quran Tagging Diy Enuur

Tag Alquran Anda Sendiri Dengan Set Quran Tagging Diy Enuur

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 841 hits
Membuat Coding dan Tagging Al Quran anda sendiri memerlukan ilmu dan rujukan yang lengkap Tagging paling mudah ialah Tagging 30 Juzuk Al Quran atau Tag Setiap Surah sebanyak 114 kesemuanya Ini merupakan Tagging Quran termudah sekali Bagaima...
Underwater Clouds Mentioned In The Quran

Underwater Clouds Mentioned In The Quran

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 227 hits
Allah SWT mentioned in the Quran Surah an Nuur Atau adalah umpama keadaan gelap gelita di lautan yang dalam yang diliputi oleh ombak bertindih ombak di sebelah atasnya pula awan tebal gelap gelita berlapis lapis apabila orang itu mengeluark...
198 Set Kit Tagging Quran Panduan Disediakan

198 Set Kit Tagging Quran Panduan Disediakan

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 214 hits
MANUAL TAG AL QURAN MATINADA 168 TAG DAN 30 TAG JUZUK ALQURANApa itu tag mika TAG matin ini kesemuanya adalah ayat baru Terdapat 168 ayat tag dan 30 tag juzuk Keseluruhan 198 tagsContoh ayat ayat pilihan Doa Mendapatkan ZuriatTugas Umat Muh...
Panduan Majlis Khatam Al Quran

Panduan Majlis Khatam Al Quran

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 233 hits
Panduan Majlis khatam Al Quraan Dilakukan dengan tertib Boleh dibuat pada bila bila masa yang afdal
Kenapa Kena Baca Al Quran Kuat Bersuara

Kenapa Kena Baca Al Quran Kuat Bersuara

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 254 hits
Share Prof Dr Delfitri Munir MENGAPA SAAT BACA AL QUR AN DISARANKAN UNTUK BERSUARA Mau Sihat Baca terus Al Quran Sel Kanser pun Bunuh Diri Pengaruh Tilawah terhadap kesihatan tubuh Masya Allah Bukti bukti ilmiah Al Qur an sudah nampak di ak...
Kenapa Pahala Membaca Surah Al Ikhlas Bersamaan Sepertiga Al Quran

Kenapa Pahala Membaca Surah Al Ikhlas Bersamaan Sepertiga Al Quran

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 1348 hits
Surah al Ikhlas Antara surah terpendek yang hanya mengandungi 4 ayat namun manfaat dan pahalanya disisi Allah SWT sangatlah tinggi kerana nilai pahala jika membaca surah ini adalah bersamaan dengan anda membaca Al Quran dan isinya Adakah ke...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally