Hukum Membayar Hutang Menggunakan Wang Hasil Tidak Halal


Hukum Membayar Menggunakan Wang Hasil Tidak Halal. Hutang itu suatu yang wajib dibayar kerana ia merupakan hak manusia yang perlu disempurnakan. Malah, Baginda SAW pernah menyebut mengenai roh orang yang mati syahid namun jika masih ada hutang yang tidak dibayarnya, maka rohnya tetap tergantung.
BACA: Cara Dikasihi Atau Mendapat Kasih Sayang Allah?
Hukum Membayar Menggunakan Wang Hasil Tidak Halal
Walau bagaimanapun, jika seseorang itu menggunakan wang hasil dari sumber yang haram untuk membayar hutangnya kepada pemiutang seperti hasil dari perniagaan yang haram atau berjudi dan menang loteri, bagaimana pula hukumnya?
Di kawasan kampung pula, ada golongan yang menggunakan wang hasil dari memburu haiwan yang haram dimakan seperti menjual daging babi dan anjing kemudian hasil itu digunakan untuk membayar nafkah kepada isteri atau melangsaikan hutang yang ada.
Jadi, apakah hukum wang tersebut kepada si pemiutang? Adakah boleh menerima dan menggunakannya atau menunggu sehingga si penghutang membayar duit anda dengan menggunakan wang halal?
Hukum Membayar Menggunakan Wang Haram
Membuat kerja haram dan hasil pendapatan yang diperoleh sudah terang-terangan akan menjadi hasil yang haram. Jika seseorang itu mengetahui pekerjaannya adalah haram, maka segala sumber yang diperoleh menggunakan wang haram tersebut juga adalah haram.
Sumber yang dimakan dengan menggunakan wang tersebut adalah haram dan hukumnya adalah berdosa. Yang paling utama, ubah pekerjaan anda dan cuba lakukan kerja yang halal.
Ia adalah untuk menjadikan kehidupan anda lebih berkat dan untuk menyelamatkan anda di akhirat kelak. Namun, jika wang tersebut digunakan untuk membayar hutang, maka hutang anda dikira langsai dan wang tersebut dikira halal kepada si penerima.
Akan tetapi, dosa wang haram tersebut tetap menjadi tanggungan anda walaupun si penerima tahu dari mana wang tersebut diperoleh. Ini ada disebut dalam perbahasan ulama’ dan golongan ahli melalui kalamNya yang berbunyi:
Mafhum: “Dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh tiap-tiap seorang melainkan orang itulah sahaja yang menanggung dosanya.”
(Surah Al-An’am, 3:164)
Ini juga ada disebut oleh Al-Syeikh al-‘Allamah Muhammad Solih ibn al-‘Uthaimin RA ketika ditanya mengenai hukum nafkah yang diterima oleh isteri dan anak dari suami yang terlibat dengan bank riba.
Beliau menjawab: “Ambillah nafkah itu dari bapa kamu. Kamu mendapat kenikmatan, dia pula mendapat dosa. Ini kerana kamu mengambil nafkah tersebut secara berhak. Harta padanya, dan kamu tiada harta. Kamu mengambilkan dengan cara yang benar.
Jangan risau akan kesalahan dan dosa ke atas bapa kamu. Baginda SAW pun menerima hadiah dari Yahudi, memakan makanan Yahudi sedangkan mereka terkenal dengan riba dan harta haramnya tetapi Baginda memakannya dengan jalan yang halal. Maka, jika seseorang itu memiliki dengan jalan yang halal adalah tidak mengapa.”
Sama juga dengan situasi gaji yang dibayar kepada anda adalah hasil dari sumber perjudian atau perniagaan yang haram atau fakir miskin yang menerima bantuan oleh kerajaan dengan sumber wang yang haram – maka, si penerima halal menggunakannya, tetapi dosa tetap ditanggung oleh si pelaku.
Kesimpulan
Justeru, wang yang diberikan kepada anda untuk membayar hutang adalah halal digunakan kerana anda mengambilnya dengan cara yang halal dan ia merupakan hak anda yang perlu dilangsaikan.
Hutang tersebut juga dikira langsai, namun dosanya berkenaan sumber wang tersebut akan ditanggung oleh si pembayar hutang itu sendiri.
Oleh itu, berhati-hati dalam melakukan pekerjaan agar sumber yang diperoleh halal dan tidak menjadi sesuatu yang ragu-ragu dalam kehidupan.
Wallahu a’lam.
Sumber: Tazkirah Net
The post Hukum Membayar Hutang Menggunakan Wang Hasil Tidak Halal appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/hukum-membayar-menggunakan-wang-hasil-tidak-halal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Menggunakan Laman Cari Jodoh Dan Muat Naik Gambar Di Dalamnya

Hukum Menggunakan Laman Cari Jodoh Dan Muat Naik Gambar Di Dalamnya

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 262 hits
SOALAN Nak tanya berkenaan dengan hukum page mencari jodoh serta gambar yang diupload biasanya tabarruj yang boleh menimbulkan fitnah Apa hukum menggunakan page yang seperti ini ya JAWAPAN Jodoh dan PerkahwinanAllah SWT menciptakan manusia ...
Hukum Bekas Pelacur Guna Duit Simpanan Hasil Kerja Melacur Dulu Ustaz Kazim Elias

Hukum Bekas Pelacur Guna Duit Simpanan Hasil Kerja Melacur Dulu Ustaz Kazim Elias

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 330 hits
Hukum Bekas Pelacur Guna Duit Simpanan Hasil Kerja Melacur Dulu Ustaz Kazim Elias Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Mahar Nikah Hasil Utang Apakah Istri Yang Wajib Membayar

Mahar Nikah Hasil Utang Apakah Istri Yang Wajib Membayar

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 249 hits
Mengungkit Mahar Hasil dari Pinjaman Assalaamualaikum wa rahmatullaahi wa barokaatuh Pak Ustadz saya mau tanya bagaimana hukumnya jika mertua saya selalu mengungkit ungkit mahar yang pernah diberikan kepada saya Beliau selalu mengatakan bah...
Hukum Shalat Menggunakan Masker

Hukum Shalat Menggunakan Masker

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 273 hits
Hukum Shalat Memakai Masker Bolehkah shalat dengan memakai masker Mengingat sekarang lagi musim debu dan asap Mohon penjelasannya Jawab Bismillah was shalatu was salamu ala rasulillah amma ba du Para ulama sepakat bahwa menutup mulut dalam ...
Kini Anda Boleh Menggunakan Dompet Digital Touch N Go Untuk Membayar Parkir Perbandaran

Kini Anda Boleh Menggunakan Dompet Digital Touch N Go Untuk Membayar Parkir Perbandaran

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 203 hits
Touch n Go sedia menambah satu demi satu ciri baru pada aplikasi dompet digital mereka Terbaru mereka turut telah menambah sokongan untuk membuat pembayaran parkir pihak majlis perbandaran terus menggunakan aplikasi berkenaan Buat masa ini ...
Mahkamah Tuntutan Kecil Cara Tuntut Hutang Dari Kawan Yang Liat Membayar

Mahkamah Tuntutan Kecil Cara Tuntut Hutang Dari Kawan Yang Liat Membayar

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 342 hits
Kita sering dihidangkan dengan pelbagai kisah yang melibatkan isu kewangan terutamanya hutang yang dilihat semakin rancak apabila pihak yang berhutang mendiamkan diri setiap kali pihak yang memberi hutang meminta kembali jumlah wang yang pe...
Sarawak Kemuka Formula Baru Perkongsian Hasil Dengan Petronas

Sarawak Kemuka Formula Baru Perkongsian Hasil Dengan Petronas

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 180 hits
KUCHING Kerajaan Sarawak telah mengemukakan formula baru kepada Putrajaya mengenai perkongsian hasil dengan Petronas dalam usaha untuk mendapatkan semula kehilangan hasil daripada royalti minyak kata Ketua Menteri Abang Johari Openg Beliau ...
Rm96 1 Juta Hasil Lelongan 25 Supercar

Rm96 1 Juta Hasil Lelongan 25 Supercar

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 136 hits
CHESEREX Lelongan di Switzerland ke atas 25 supercar yang dirampas dari anak lelaki presiden Equatorial Guinea berjaya mengumpulkan 21 6 juta euro semalam jauh lebih tinggi dari yang dijangkakan Wang hasil lelongan di Genev
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara

Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan