Hukum Lepas Wuduk Memakai Mekap Baca Dan Fahami


Lepas wuduk pakai mekap. Apakah hukumnya seorang wanita mengambil wuduk, kemudian memakai mekap ke wajah sebelum menunaikan solat?

Jawapan Bagi Persoalan Hukum berwuduk adalah wajib ketika hendak melakukan solat dan beberapa ibadat lain seperti tawaf dan memegang al-Quran. Ia disunatkan untuk dijaga pada bila-bila masa, kecuali uzur.

Firman Allah Firman Allah yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman, apabila kalian hendak mengerjakan solat, cucilah wajah kalian dan tangan kalian sampai dengan siku, dan usaplah kepala kalian dan (cucilah) kaki kalian sampai pada kedua mata kaki.” (Surah al-Maidah, ayat 6)

Hukumnya Harus Hukum mekap wajah adalah harus selagi mengikut batas syarak dan tidak terlampau berlebihan. Justeru mekap yang dikenakan selepas berwuduk ketika hendak menunaikan solat adalah diharuskan dan sah wuduk berserta sah solatnya selagi mekap berkenaan tiada unsur najis yang boleh membatalkan solat. Oleh itu, menjadi tanggungjawab saudari mencari mekap yang boleh digunakan untuk solat.

Bolehkah Wanita Berfesyen? Bolehkah Wanita Berfesyen? Baca Dan Fahami. “Wahai anak anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik baiknya.

Apa syariat dia? Menutupi aurat. Pakaian labuh longgar tak ketat tak jarang tak nampak bentuk badan. Tidak menggoda ajnabi. Tidak keterlaluan.

Pakaian yang terbaik adalah pakaian takwa Iaitu kita berpakaian untuk mendapat keredhaan Allah, demi Allah semata mata. Bukan semata-mata nak tarik perhatian lelaki or nak dapat pujian. Takwa is back to niat, pakai kerana Allah Ta’ala bukan kerana manusia.

Apa dia fesyen Islam? Menutupi aurat yakni seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan. Tidak jarang sehingga nampak warna kulit. Tidak ketat sehingga nampak bentuk tubuh badan.Tidak tabarruj sehingga menarik perhatian. Tidak berlebihan dalam berpakaian.
Artikel Lain

Buat Pasangan Jarak Jauh, Ini Tip Buat Anda Ubat Rindu! Hubungan jarak jauh ni bukan mudah. Hanya orang yang kuat je mampu melalui perjalanan ini. Buat yang sedang melalui hubungan jarak jauh, jangan mudah putus asa, ini tip buat korang ubat rindu.

1. TERUS BERHUBUNG Namun usah lakukan kerana terpaksa dan pastikan anda sentiasa ada setiap kali si dia mahu berkongsi cerita. Selagi pasangan anda masih mahu berhubung maknanya si dia masih lagi serius untuk meneruskan hubungan yang dijalin walau jarak waktu dan masa memisahkan anda berdua.

2. EKSPRESIKAN PERASAAN BUAT SI DIA Sedangkan pasangan yang sering bersama pun kadang sukar untuk menyatakan perasaan sebenar apatah lagi mereka yang bercinta jarak jauh. Namun ada cara bagaimana anda boleh memperbetulkan situasi ini. Dr. Gary Chapman menerusi artikelnya ‘The Five Love Languages for Singles’, menyatakan cara terbaik meluahkan perasaan adalah dengan pemilihan kata dan ayat yang betul kepada pasangan anda.

3. TULUS DAN SETIA Syarat pertama harus jujur dan telus. Tiada apa yang boleh kekal lama tanpa ketulusan juga ketelusan dalam mengukuhkan sesuatu perhubungan. Jika syarat ini tidak berjaya dipegang kedua-dua belah pihak maka kasih dijalin hanya sekadar di permukaan, sama ada kerana takut putus atau sekadar bermain tarik tali.

4. BERIKAN KEJUTAN Kejutan manis buat si dia adalah perkara yang sentiasa boleh anda fikirkan. Tidak salah wang yang anda laburkan setiap kali keluar bersama dulu dikumpul dan gunakan untuk memberi kejutan dengan mengunjungi si dia yang jauh. Hal ini pasti saja akan memberi keterujaan kepada pasangan selain menjadi bukti sayang kepada si dia.

5. RAIKAN MASA SENDIRI Cipta hobi serta minat baru agar masa lapang yang selalunya anda habiskan bersama si dia terisi. Dekatkan diri dengan aktiviti kesukaan anda seperti membeli-belah, bersukan atau meluangkan masa bersama keluarga dan rakan-rakan anda.
Artikel Lain

Anak Sulong Seorang Ceria. Betul Ke Ni? Ada yang bakal berkahwin dengan anak sulung ke? Mesti korang dah nampak sikit-sikit perangai mereka ni kan. Walaupun nampak matang, tapi sebenarnya ada karakter pelik tapi baik dari anak sulung ni. So, bersedialah untuk mengahsbiskan waktu-waktu tua bersama ya.

Matang Biasalah anak pertama kan, perangai ‘kakak-kakak’ atau ‘abang-abang’ tu wajib ada. Mudah memaafkan, tidak kedekut, murah hati. Tak berdendam, anak sulung ni sejenis yang mudah memaafkan, tak kedekut pulak tu. Paling penting, sentiasa murah hati. Nampak garang tapi sebenarnya lembut hati . Dah jadi kakak atau abang, kena la tegas sikit kan?

Seorang Yang Ceria Dengan adanya sikap matang tu membuatkan mereka sentiasa ceria dan tak suka terbawa-bawa emosi negatif.

Penyayang, mudah mesra Dari kecil lagi mak ayah dah pupuk sifat penyayang pada anak pertama ni. Iye la mana taknya, siapa lagi nak jaga dan sayang adik-adik kalau bukan kak long atau abang long kan? Hiks!

Suka tersenyum walaupun tengah sedih Tak suka tunjuk dia sedang bersedih, so anak sulung ni lebih banyak tersenyum sepanjang masa. Caring, susah nak lupakan orang yang dia sayang. Dah penyayang, mestilah caring. Kalau dah sayang seseorang, mereka memang susah betul nak lupakan orang tu. Hati-hati.

Manja tapi tak tunjuk Jangan tak tahu, anak first pun sebenarnya manja juga tau. Tapi tak tunjuk sangat pun. Baru nampak cool kan?

Bertanggungjawab Dah biasa galas tanggungjawab sejak kecil lagi. Anak sulung la yang mak ayah selalu harapkan untuk membantu mereka buat kerja rumah dan jaga adik-adik yang lain.

Kadang-kadang degil Bukan anak bongsu je degil, anak pertama ni pun ada degilnya juga. Tapi kadang-kadang je la. Selebihnya mereka memang selalu beralah. Apa-apa pun, ini hanyalah pemerhatian dan mungkin segelintir daripadanya mempunyai sikap yang berlainan.
Sumber: pesona pengantin
The post Hukum Lepas Wuduk Memakai Mekap? Baca Dan Fahami! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/hukum-lepas-wuduk-memakai-mekap-baca-dan-fahami/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Hukum Baca Quran Di Handphone Tanpa Berwudhuk Mesti Baca Dan Share

Apa Hukum Baca Quran Di Handphone Tanpa Berwudhuk Mesti Baca Dan Share

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 277 hits
Inilah hukum membaca Qur an di handphone tanpa berwudhu Semak selengkapnya Sahabat bagaimanakah hukumnya membaca quran tanpa berwudhu sebelumnya dan juga membaca quran melalui aplikasi di handphone yang ketika ini sudah banyak dimiliki di s...
Ramai Yang Tak Tahu Cara Nak Bersihkan Air Cond Baca Dan Fahami

Ramai Yang Tak Tahu Cara Nak Bersihkan Air Cond Baca Dan Fahami

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 341 hits
Ramai Yang Tak Tahu Cara Nak Bersihkan Air Cond Baca Dan Fahami Tak ramai yang tahu cara nak bersihkan air cond malah mungkin ramai yang guna bertahun sampailah air cond itu ada masalah disebabkan habuk Nak tahu bilik kita banyak habuk ke t...
Hukum Lelaki Sembahyang Memakai Kopiah

Hukum Lelaki Sembahyang Memakai Kopiah

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 303 hits
Soal Apakah hukumnya orang lelaki sembahyang pakai penutup kepala seperti kopiah dan apakah hukumnya sembahyang dengan tidak memakai penutup kepala Jawab Sebahagian ulamak membilang memakai kopiah adalah sunat bagi lelaki samada di luar sem...
Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 578 hits
Solat Hajat adalah solat yang didirikan untuk memohon sesuatu hajat daripada Allah s w t Solat ini dilakukan bagi mengharapkan pertolongan daripada Allah s w t dalam meminta sesuatu yang dihajati atau menolak sesuatu yang tidak diingini Ras...
Inilah Rahsia Kulit Cantik Untuk Perempuan Yang Jenis Malas Mekap Jangan Sampai Skip Salah Satu Langkah Ini

Inilah Rahsia Kulit Cantik Untuk Perempuan Yang Jenis Malas Mekap Jangan Sampai Skip Salah Satu Langkah Ini

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 645 hits
Inilah Rahsia Kulit Cantik Untuk Perempuan Yang Jenis Malas Mekap Jangan Sampai SKIP Salah Satu Langkah Ini Mesti ramai perempuan yang nak sangat tahu rahsia kulit cantik tanpa perlu mekap Selama mana kita boleh sembunyikan kekurangan pada ...
3 Watak Antagonis Filem Malaysia Yang Memakai Serban Bagi Tahun 2018

3 Watak Antagonis Filem Malaysia Yang Memakai Serban Bagi Tahun 2018

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 730 hits
Semenjak dua menjak ni isu serban memang jadi isu yang panas di media sosial Hari ni admin nak explen tiga watak negatif yang memakai serban dalam filem yang diterbitkan pada tahun ini AMARAN POST INI ADA SPOILER JADI JANGAN BACA KALAU BELU...
Percubaan Eya Memakai Tudung Ke Sekolah

Percubaan Eya Memakai Tudung Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 155 hits
Tahun depan Eya ni dah masuk darjah 1 Sekarang ni dia prasekolah dan tak pakai tudung Actually ada jer kengkawan dia pakai tudung Saja la cakap2 kat yang nanti adik masuk darjah 1 kene pakai tudung tau sekolah kebangsaan kene pakai sekolah ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses