Apa Hukum Baca Quran Di Handphone Tanpa Berwudhuk Mesti Baca Dan Share



Inilah hukum membaca Qur’an di handphone tanpa berwudhu. Semak selengkapnya. Sahabat, bagaimanakah hukumnya membaca quran tanpa berwudhu sebelumnya, dan juga membaca quran melalui aplikasi di handphone yang ketika ini sudah banyak dimiliki di setiap gadget, apakah boleh membacanya jika dalam keadaan berhadas kecil?
Mari kita semak bersama pembahasannya berikut:
Jika telah memiliki hafalan quran, orang yang berhadas kecil masih boleh membaca quran tanpa menyentuh mushaf. Hal ini seperti yang diriwayatkan dari Ali Radhiyallahu ‘Anhu:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْتِي الْخَلَاءَ فَيَقْضِي الْحَاجَةَ ثُمَّ يَخْرُجُ فَيَأْكُلُ مَعَنَا الْخُبْزَ وَاللَّحْمَ وَيَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَلَا يَحْجُبُهُ وَرُبَّمَا قَالَ لَا يَحْجُزُهُ عَنْ الْقُرْآنِ شَيْءٌ إِلَّا الْجَنَابَةُ
“Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam masuk ke kamar kecil lalu menyelesaikan hajatnya. Kemudian beliau keluar dan makan roti dan daging besama kami, beliau juga membaca Al-Qur’an. Tidak ada yang menghalanginya Shallallahu ‘Alaihi Wasallam –boleh jadi berkata: tidak menghalanginya- dari membaca Al-Qur’an kecuali junub.” (HR. Ibnu Majah)
Sementara jika membaca quran sambil menyentuh mushaf, para ulama berbeza pendapat. Ada yang membolehkannya, ada juga yang mensyaratkan harus terbebas dari hadas besar dan hadas kecil.
Yakni sesuai dengan ayat al quran: “Sesungguhnya Al Qur’an ini adalah bacaan yang sangat mulia, pada kitab yang terpelihara (Lauhmahfuz), tidak menyentuhnya kecuali hamba-hamba yang disucikan. Diturunkan dari Tuhan semesta alam. Maka apakah kamu menganggap remeh saja Al Qur’an ini?” (QS. Al-Waqi’ah: 77-81)
Selain itu terdapat hadis Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, “Tidak boleh menyentuh Al-Qur’an kecuali orang yang suci.” Hadis ini lemah secara sanad, namun para sahabat Nabi memberikan fatwa demikian sebagai penghormatan terhadap Al-Qur’an dan bukti bahwa Al-Qur’an adalah kalamullah.
Lalu bagaimana jika membaca quran dengan menggunakan tablet atau handphone? Perlukah berwudhu sebelumnya?
Sahabat, Hp dan peralatan semisalnya yang di dalamnya dirakam Al-Qur’an tidak seperti hukumnya mushaf. Kerana huruf Al-Qur’an yang terdapat di peralatan ini berbeza dengan keberadaan huruf di mushaf.
Maka sifat yang dibacanya tidak ada, yang ada adalah sifat gelombang yang terdiri dari huruf dengan gambarnya ketika diminta, barulah akan terlihat di layar dan akan hilang ketika dipindah ke yang lainnya.
Maka dari itu, pendapat yang paling kuat adalah dibolehkan menyentuh hp atau kaset yang di dalamnya ada rakaman dan dibolehkan membaca quran darinya, meskipun tanpa berswudhu sebelumnya.
Bacaan Al-Qur’an dari hp memudahkan bagi wanita haid, dan bagi orang yang kesukaran membawa mushaf bersamanya. Atau di tempat yang sukar untuk berwudhu kerana tidak disyaratkan bersuci dalam menyentuhnya.
Al-Qur’an di kalangan muda-mudi sekarang hampir saja hilang. Namun dengan adanya teknologi, kita sekarang boleh membuka Al-Qur’an di mana saja. Tinggal buka HP lalu buka surah yang mahu dibacakan.
Sungguh canggih tekhnologi sekarang ini. Ketika ini yang jadi permasalahan ialah jika kita membuka Al-Qur’an melalui handpone ada yang berwudhu dan tidak. Akibat hal ini banyak menimbulkan peselisihan di antara ulama. Kerana Al-Quran adalah firman Allah. Dan termasuk upaya mengagungkan firman Allah, hendaknya tidak dibaca kecuali dalam keadaan suci.
Adapun membaca Al-Quran dengan membawa mushaf maka disyaratkan suci dari hadas kerana memegang mushaf, berdasarkan hadis yang masyhur,
‘Tidak boleh menyentuh Al- Quran kecuali orang yang suci.’
Juga berdasarkan riwayat dari para sahabat dan tabi’in. Maka inilah pendapat mayoritas ulama,bahwa dilarang bagi orang yang berhadas untuk memegang mushaf, baik untuk dibaca mahupun untuk tujuan lainnya.
Oleh kerana itu, HP atau peralatan lainnya, yang berisi kandungan Al-Quran, tidak boleh dihukumi sebagai mushaf. Kerana teks Al-Quran pada peralatan ini berbeza dengan teks Al-Quran yang ada pada mushaf. Tidak seperti mushaf yang dibaca, namun seperti vibrasi yang menyusun teks Al-Quran, ketika dibuka boleh nampak di layar dan boleh hilang ketika pindah ke aplikasi yang lain. Oleh kerana itu, boleh pada saat membaca Al-Qur’an boleh menyentuh HP atau kaset yang berisi Al-Quran,sekalipun tidak bersuci terlebih dahulu.
Jika dulunya kita membaca Al-Qur’an langsung dari kitabnya. Bererti kita harus mengamalkan adab-adab dalam membaca Al-Qur’an, seperti berwudhu sebelum memegang mushaf dan menghadap kiblat dan lain sebagainya.
Wallahu ‘alam bisshowab. Semoga bermanfaat.
Nota:
Pengertian Mushaf dan Suhuf
Suhuf – adalah ayat-ayat AlQuran yang ditulis berselerak pada berbagai macam objeck seperti batu, tulang, pelepah tamar dsb.
Mushaf – adalah ayat-ayat AlQuran yang dikumpul atau dibukukan secara sistematik dan teratur. Pendek kata Mushaf adalah buku atau kitab yang mengandung ayat-ayat AlQuran yang sempurna, lengkap dan tersusun.
(Pengertian Mushaf dan Suhuf menurut Daud Ismail & Asyraf Ab Rahman dalam buku Sejarah dan Perkembangan Mushaf Uthmani di Malaysia tahun 2013)
Rujukan : Definisi Menurut Para Ahli
The post Apa Hukum Baca Quran Di Handphone Tanpa Berwudhuk? Mesti Baca dan Share! appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/apa-hukum-baca-quran-di-handphone-tanpa-berwudhuk-mesti-baca-dan-share/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Herba Dan Rempah Yang Baik Untuk Jantung Anda Mesti Baca Dan Share

10 Herba Dan Rempah Yang Baik Untuk Jantung Anda Mesti Baca Dan Share

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 414 hits
Jantung adalah organ yang berotot kira kira saiz genggaman tangan anda Ia mengepam darah melalui rangkaian arteri dan vena dipanggil sistem kardiovaskular ke seluruh badan Darah ini membekalkan tubuh badan anda dengan oksigen dan nutrien da...
Jutawan Dengan Banyak Baca Quran

Jutawan Dengan Banyak Baca Quran

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 349 hits
ZIKIR AL QURANSurah Al Ikhlas 100xSurah Al Falaq 100xSurah An Naas 100x Surah Al Fatihah 100x Jumlah 2 200 Ayat Tingkatan Jutawan Al QuranAL MUQANTIRIN Pembaca Lebih Dari 300 Ayat Siapa membaca pada satu malam 300 ayat Quran adalah ditulisk...
Lawatan Sehari Ke Putrajaya Bersama Kafa Alansar Nasyrul Quran Lokasi Menarik Yang Mesti Dikunjungi

Lawatan Sehari Ke Putrajaya Bersama Kafa Alansar Nasyrul Quran Lokasi Menarik Yang Mesti Dikunjungi

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 624 hits
Nasyrul Quran terletak di Presint 14 Putrajaya merupakan kompleks serta pusat pencetakan AlQuran bersepadu utama di rantau Asia Tenggara serta pusat pengeluaran al Quran kedua terbesar di dunia selepas Pusat Percetakan Al Quran Raja Fahd di...
Bolehkah Kita Mengucapkan Kalimah Rest In Peace Mesti Baca

Bolehkah Kita Mengucapkan Kalimah Rest In Peace Mesti Baca

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 220 hits
Islam By rencah7 Individu beragama Islam amat tidak digalakkan untuk mengucapkan Rest in Peace kepada seorang yang bukan Islam apabila berlaku kematian Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia Datuk Othman Mustapha berkata
Hukum Waqaf Dan Ibtida Dalam Pembacaan Al Quran

Hukum Waqaf Dan Ibtida Dalam Pembacaan Al Quran

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 326 hits
dalam bab waqaf dan ibtidak ini Asasnya tak ada hukum wajib sunat harus haram melainkan jatuh haram jika ada sebab ini perkara utama yg kita kene faham Tanda2 alamat yg diletakkan pada al Quran itu ia merujuk pada ayat samaada ia TAM atau K...
Dah Dewasa Tak Pandai Baca Quran

Dah Dewasa Tak Pandai Baca Quran

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 226 hits
Assalamualaikum Saya doakan anda yang menziarahi blog ini sentiasa dilimpahkan rahmat dan kasih sayang daripada Allah Semoga Allah memasukkan kita semua ke dalam syurga tanpa dihisab Dah Dewasa Tak Pandai Baca Quran Ghamai orang dewasa hari...
Hukum Lepas Wuduk Memakai Mekap Baca Dan Fahami

Hukum Lepas Wuduk Memakai Mekap Baca Dan Fahami

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 447 hits
Lepas wuduk pakai mekap Apakah hukumnya seorang wanita mengambil wuduk kemudian memakai mekap ke wajah sebelum menunaikan solat Jawapan Bagi Persoalan Hukum berwuduk adalah wajib ketika hendak melakukan solat dan beberapa ibadat lain sepert...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan