Hukum Berkenaan Melewatkan Mandi Wajib Kerana Menunggu Darah Haid Habis Keluar



Wanita akan mula mengalami haid pada usia purata awal adalah 12 tahun. Tetapi biasanya anatara usia 8 hingga 15 tahun. Tempoh kitaran haid biasnaya berbeza. Ada kitaran pendek dan kitaran yang lebih panjang tempohnya. 


Hukum Berkenaan Melewatkan Mandi Wajib Kerana Menunggu Darah Haid Habis Keluar
Credit Pic : SUMBER 

Semasa kedatangan haid, seseorang perempuan itu akan kehilangan darah. Proses haid akan membuang keluar darah, mukus atau sel-sel yang sudah mati.


Hukum Berkenaan Melewatkan Mandi Wajib Kerana Menunggu Darah Haid Habis Keluar
Soalan : 

Apakah hukum sekiranya seseorang wanita melambatkan mandi wajib dengan niat ingin menunggu lagi jika ada darah haid yang masih tertinggal seperti darah di hujung yang warnanya coklat kerana kekadang darah berhenti sekejap selama satu atau dua hari dan akan bersambung pada hari berikutnya.


Jawapan : 

Dalam kes ini, wanita tersebut perlu terlebih dahulu memeriksa keadaan dirinya. Sekiranya darah masih tidak keluar apabila dia memasukkan kapas atau seumpamanya ke dalam alat sulitnya (bahagian faraj yang tidak wajib dicuci ketika istinja' dan hanya kelihatan ketika mencangkung) lalu didapati pada kapas tersebut masih ada kesan darah termasuklah warna coklat, maka dia masih berada dalam keadaan fatrah haid, yakni tempoh haid. Ini berdalilkan riwayat Aisyah dalam sahih al-Bukhari dan al-Muwatta yang bermaksud :


Dahulu, para wanita datang menemui Aisyah dan menunjukkan kain yang berisi kapas (yang dimasukkan ke dalam faraj) yang padanya ada kesan kekuningan (kesan darah haid) lalu Aisyah berkata kepada mereka,'' Janganlah kamu tergesa-gesa (untuk mandi wajib dan bersolat) sehinggalah kamu melihat warna cecair putih pada kapas yang menunjukkan kamu suci daripada darah haid,'' (Rujuk al-Majmu' [2/389] oleh Imam al-Nawawi)
Namun sekiranya dia tidak mendapati warna darah, termasuklah warna kekeruhan atau warna kekuningan, maka dia sebenarnya dalam keadaan naqo' yang beerti bersih daripada darah haid. Keadaan naqo' boleh jadi keadaan haid ataupun  keadaan suci.

Pada asalnya apabila berlaku naqo' maka dia secara zahirnya sudah dianggap berhenti darah haid dan diwajibkan untuk mandi dengan segera dan hendaklah melakukan kewajipan apabila sudah suci seperti solat dan berpuasa.

Namun, sekiranya seseorang wanita itu memiliki adat muwa'adah al-dam (yakni darah haidnya keluar kemudian behenti kemudian datang kembali tetapi cukup sehari semalam). Maka di sisi mazhab ada dua pendapat ulama : 

- Pertama. Wanita itu mengambil hukum suci. Justeru dia mandi wajib dan melakukan kewajipan ketika bersuci seperti solat dna puasa. Ini merupakan pendapat Imam al-Nawawi dalam al-Majmu'.

- Kedua. Wanita itu mengambil hukum haid secara zahirnya masih berhaid kerana mngikut adatnya, Justeru tidak perlu mandi wajib lagi sewaktu berlakunya intiqita' (putus) atau naqo' itu. Ini menurut pendapat yang disahihkan oleh Imam al-Rafie, Imam al-Nawawi dalam Raudhah al-Talibin dan dianggap tepat oleh Imam Ibn hajar al-Haitami. (Rujuk Tuhfah al-Muhtaj [1/400] , Asna' al-Matalib [1/112].

Contoh bagi pendapat kedua ialah Siti mempunyai adat berhaid 7 hari dalam keadaan pada hari keempat akan berlaku naqo' selama sehari dan sambung keluar darah kembali sehingga hari ketujuh. Justeru, apabila berlaku naqo' pad ahari keempat, Siti tidak perlu mandi wajib kerana dia masih dianggap haid. 

Namun begitu, sekiranya Siti masih menunggu daripada hari keempat sehingga hari ketujuh tetapi darah tidak kembali keluar juga, maka Siti diwajibkan untuk mandi dan mengqha'kan solat-solat yang ditinggalkan pada hati keempat sehingga hari ketujuh kerana berkemungkinan haidnya sudah habis .

Jawapan di atas tidak merujuk kepada kes wanita mustahadah, mubtada'ah (yang baru mengalami haid bulan pertama), kes haid yang mutaqatti' (terputus-putus) kerana beranggapan bahawa penanya ialah wanita yang beradat dan keluar darah seperti kebiasaan.


SUMBER

Baca Juga : Apakah Hukum Memakai Pelapik Kasut Kulit Babi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dakcaii.blogspot.com/2019/06/hukum-berkenaan-melewatkan-mandi-wajib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Berkenaan Pemasangan Cctv Di Surau Wanita

Hukum Berkenaan Pemasangan Cctv Di Surau Wanita

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 432 hits
Pemasangan kamera CCTV di surau wanita yang diawasi oleh pengawal keselamatan lelaki Adakah di bolehkan atau sebaliknya Soalan Apakah hukum memasang kamera cctv di surat wanita yang diawasi oleh pengawal keselamatan lelaki Hukum Berkenaan P...
Hukum Berkenaan Pengambilan Pil Minda Untuk Anak Anak

Hukum Berkenaan Pengambilan Pil Minda Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 269 hits
Lambakan pil minda yang dari pelbagai jenama yang dikatakan mampu membuatkan anak lebih bijak dan pintar semakin banyak di jual di pasaran Tetapi adakah ianya dibolehkan dalam Islam Hukum Berkenaan Pengambilan Pil Minda Untuk Anak AnakCredi...
Niat Mandi Wajib Beserta Rumi

Niat Mandi Wajib Beserta Rumi

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 1101 hits
Niat Mandi Wajib RumiRumi Nawaitu rof al hadasil Akbari Fardo Alayya Lillahi Ta alaMaksudnya Sahaja aku mengangkat hadas besar fardu atasku kerana Allah Ta ala Ini adalah salah satu niat yang boleh digunakan untuk mandi wajib yang merangkum...
Mandi Wajib Hanya Niat Dan Mengguyurkan Air Seperti Mandi Biasa

Mandi Wajib Hanya Niat Dan Mengguyurkan Air Seperti Mandi Biasa

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 342 hits
Mandi Wajib Hanya Niat dan Mengguyurkan Air Seperti Mandi Biasa Pertanyaan Apakah kalau mandi wajib cuma niat lalu mengguyur dan membersihkan seluruh badan sah mandi wajib nya Jawaban Bismillah wassholatu wassalamu ala Rasulillah Saudara sa...
Darah Nifas Berhenti Kemudian Datang Balik Ramai Yang Keliru Antara Nifas Haid

Darah Nifas Berhenti Kemudian Datang Balik Ramai Yang Keliru Antara Nifas Haid

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 1756 hits
Sejurus selepas melahirkan bayi para ibu akan mengalami Nifas Nifas ialah darah yang keluar dari rahim wanita atas sebab melahirkan anak Darah ini keluar sama ada di saat melahirkan anak selepas melahirkan anak atau dua hingga tiga hari seb...
10 Cara Mandi Wajib Yang Betul Dan Sempurna Jom Amalakn

10 Cara Mandi Wajib Yang Betul Dan Sempurna Jom Amalakn

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 1653 hits
10 CARA MANDI WAJIB YANG BETUL DAN SEMPURNA Mandi wajib atau juga dipanggil mandi junub tidak boleh dipandang ringan Samada terkelur air mani selepas bersetubuh atau selepas haid atau nifas cara mandi wajib yang betul adalah sangat penting ...
Tiga Hari Selepas Sampai Di London Ainul Tiba Tiba Sesak Nafas Dan Keluar Darah Daripada Mulutnya Bapa

Tiga Hari Selepas Sampai Di London Ainul Tiba Tiba Sesak Nafas Dan Keluar Darah Daripada Mulutnya Bapa

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 563 hits
Ainul Mardhiah buah hati kesayangan ramai rakyat Malaysia kini semakin menunjukkan perkembangan positif setelah selamat menjalani pembedahan membuang tumor selasa lalu Besar harapan dan doa rakyat Malaysia agar anak syurga itu akan terus si...
Mandi Wajib Menggunakan Sabun Dan Sampo

Mandi Wajib Menggunakan Sabun Dan Sampo

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 253 hits
Mandi Wajib Menggunakan Sabun dan Sampo Pertanyaan Bismillah Bolehkah mandi wajib menggunakan sabun dan shampoo karena agar saya lebih yakin kalau badan sudah bersih dan air sudah merata ke seluruh badan Jawaban Bismillah Wassholatu wassala...
Uri Lambat Keluar Masa Bersalin Hari Ke 6 Ibu Tumpah Darah Tak Sedarkan Diri

Uri Lambat Keluar Masa Bersalin Hari Ke 6 Ibu Tumpah Darah Tak Sedarkan Diri

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 765 hits
Uri lambat keluar masa bersalin Hari ke 6 ibu tumpah darah sehingga tak sedarkan diri Cemasnya situasi nyawa bagaikan di hujung tanduk adalah merupakan selaput dan saluran yang berkembang seiring dengan perkembangan si manja Adakalanya kesu...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe