Uri Lambat Keluar Masa Bersalin Hari Ke 6 Ibu Tumpah Darah Tak Sedarkan Diri


Uri lambat keluar masa bersalin. Hari ke-6 ibu tumpah darah sehingga tak sedarkan diri. Cemasnya situasi, nyawa bagaikan di hujung tanduk!
adalah merupakan selaput dan saluran yang berkembang seiring dengan perkembangan si manja. Adakalanya kesukaran mengeluarkannya boleh menyebabkan ibu tumpah darah.
Uri adalah sokongan kepada bayi yang sedang  berada di dalam kandungan. Ia bertugas sebagai tempat menyimpan bahan zat mineral seperti karbohidrat, protein, kalsium  dan ferum yang di salurkan kepada bayi melalui  aliran darah.
Uri mempunyai pelbagai fungsi kepada janin dalam kandungan. Namun kegagalan mengeluarkan uri selepas kelahiran boleh menyebabkan mudarat kepada ibu, malah lebih teruk lagi boleh menyebabkan kematian disebabkan oleh tumpah darah atau jangkitan kuman.
Apabila tiba waktu untuk bersalin, bayi akan keluar terlebih dahulu dan akan disusuli oleh uri. Uri akan bercerai dari dinding rahim dan bersedia untuk keluar seketika selepas proses kelahiran bayi berlaku. Namun kegagalan uri untuk keluar sejurus selepas kelahiran boleh menyebabkan tumpah darah!
Perkongsian daripada Dr Muhammad Izzat Abdul Razak, Pegawai Perubatan
Kesihatan Wanita & Kehamilan ini boleh dijadikan panduan buat mama papa untuk memahami punca pendarahan selepas bersalin.

Tumpah Darah – Nyawa Ibu Dalam Bahaya! Kes #1 Ibu 42 tahun, bersalin secara normal anak yang ke 8, hamil cukup bulan. Ibu tidak mempunyai masalah semasa mengandung dan semasa proses kelahiran bayi, walau bagaimanapun uri mengambil masa agak lama untuk dikeluarkan. Ibu dibenarkan pulang ke rumah selepas 2 hari bersalin.
Ibu mengalami darah nifas seperti biasa sehingga hari ke 6 selepas bersalin, ibu secara tiba-tiba mengalami tumpahan darah nifas yang berlebihan sehingga ibu pengsan dan tidak sedarkan diri. Ibu tersebut terus dikejarkan ke hospital.
 
Kes #2 Seorang gadis 18 tahun, hamil anak luar nikah dan merahsiakan kehamilannya. Ibu muda ini tidak mempunyai pemeriksaan antenatal yang rapi kerana bimbang kehamilanya diketahui umum. Ibu muda ini secara tiba-tiba mengalami sakit bersalin di rumah sewanya dan telah melahirkan bayi secara sendirian. Beliau kemudian memotong tali pusat bayi menggunakan gunting dan merentap sendiri uri di mana sebahagian besar uri masih tertinggal di dalam rahim.
Disebabkan kebimbangan yang amat, beliau telah memberitahu teman lelakinya yang kemudiannya datang untuk membantunya. Pasangan muda ini masih takut untuk ke hospital sehingga 3 hari kemudiannya ibu muda ini mengalami tumpah darah nifas yang serius sehingga tidak sedarkan diri.

BAGAIMANA PENDARAHAN YANG SAYA JANGKAKAN SELEPAS BERSALIN? Adalah menjadi kebiasaan untuk mengalami pendarahan selepas bersalin. Darah itu mungkin keluar daripada rahim ataupun koyakan perineum yang terjadi semasa proses kelahiran itu sendiri.
Pendarahan selalunya akan menjadi banyak sejurus sahaja selepas bersalin dan akan berkurang secara berperingkat dalam beberapa jam. Pendarahan akan berterusan dan akan berkurangan dalam beberapa hari lagi dan disertai dengan perubahan warna darah tersebut daripada merah terang ke warna coklat. Pendarahan ini dinamakan Lochia dan seharusnya berhenti apabila bayi anda berusia 6 minggu.
Pendarahan berterusan, berlebihan dari biasa adalah TIDAK normal dan dinamakan sebagai tumpah darah selepas bersalin (postpartum haemorrhage)

APAKAH TUMPAH DARAH SELEPAS BERSALIN? Pendarahan yang berlebihan dan luar daripada biasa selepas bersalin. Terdapat 2 jenis tumpah darah selepas bersalin yang dinyatakan seperti berikut :
Tumpah darah primer (Primary Postpartum Haemorrhage)
Kehilangan darah selepas bersalin lebih dari 500 ml dalam lingkungan 24 jam selepas bersalin, kadar kebiasaan berlaku pada 5 daripada 100 wanita yang bersalin.
Pendarahan yang teruk, melebihi 2 liter adalah jarang berlaku, dalam kekerapan 6 daripada 1000 wanita yang bersalin.
Tumpah darah sekunder (Secondary Postpartum Haemorrhage)
Kehilangan darah selepas bersalin dalam lingkungan 24 jam hingga 12 minggu selepas bersalin. Berlaku pada kekerapan kurang daripada 2 daripada 100 wanita yang bersalin.

MENGAPAKAH TUMPAH DARAH SELEPAS BERSALIN BERBAHAYA? Jika anda kehilangan banyak darah selepas bersalin, akan mengakibatan keletihan yang luar biasa kepada anda, ditambah pula dengan keletihan yang sedia ada selepas bersalin.
Apabila pendarahan dibiarkan berterusan tanpa perhatian dan rawatan pihak doktor, akan menyebabkan anda hilang lebih banyak darah sehingga boleh meragut nyawa. Maka ianya perlu dikesan, dan dirawat dengan segera sebelum keadaan menjadi lebih teruk lagi.

8 KEADAAN TUMPAH DARAH MUDAH TERJADI Tumpah darah primer – Siapakah yang berisiko? Pernah mengalami tumpah darah kahamilan terdahulu. Indeks Jisim Badan (BMI) melebihi 35kg/m2. Pernah melahirkan 4 orang anak atau lebih. Kehamilan kembar atau triplet. Uri bawah (placenta praevia). Uri lekang (placenta abruptio). Tekanan darah tinggi. Kekurangan sel darah merah (anemia). Semasa bersalin Kelahiran secara pembedahan caeserean Proses kelahiran yang dipaksa (induction of labour Cebisan uri tertinggal di dalam rahim Kelahiran yang dibantu menggunakan Forceps atau Vacuum Bayi yang besar, berat melebihi 4 kg Melahirkan anak yang pertama apabila umur anda melebihi 40 tahun
IBU BERISIKO, AMBIL LANGKAH BERJAGA-JAGA Kebiasaannya, tiada apa yang boleh dilakukan kepada senarai risiko-risiko seperti di atas. Walau bagaimanapun langkah berjaga-jaga akan di ambil untuk mengurangkan risiko anda mengalami tumpah darah selepas bersalin ini, sekaligus mengurangkan keperluan untuk transfusi/penggantian darah.
Misalnya, jika anda mempunyai masalah kurang sel darah marah (anemia) ketika hamil, pengambilan zat besi tambahan akan mengurangkan keperluan untuk transfusi darah, jika berlakunya masalah tumpah darah selepas bersalin.

PASTIKAN URI TIDAK MELEKAT PADA PARUT CAESAR SEBELUM INI Jika anda sudah menjalani pembedahan caeserean pada kehamilan terdahulu, adalah amat penting untuk memeriksa sama ada uri pada kehamilan sekarang tidak melekat pada parut pembedahan caeserean yang lalu.
Jika masalah ini timbul, uri tidak akan tertanggal dengan mudahnya selepas bayi dilahirkan, dan menyebabkan tumpah darah yang sangatlah serius. Jika keadaan ini sudah dapat dipastikan, cadangan rawatan anda akan dirancang sebaik-baiknya melibatkan pelbagai pakar perubatan.
Sumber: Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak
Pegawai Perubatan
Kesihatan Wanita & Kehamilan
The post Uri Lambat Keluar Masa Bersalin. Hari Ke-6 Ibu Tumpah Darah, Tak Sedarkan Diri appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/uri-lambat-keluar-masa-bersalin-hari-ke-6-ibu-tumpah-darah-tak-sedarkan-diri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiga Hari Selepas Sampai Di London Ainul Tiba Tiba Sesak Nafas Dan Keluar Darah Daripada Mulutnya Bapa

Tiga Hari Selepas Sampai Di London Ainul Tiba Tiba Sesak Nafas Dan Keluar Darah Daripada Mulutnya Bapa

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 563 hits
Ainul Mardhiah buah hati kesayangan ramai rakyat Malaysia kini semakin menunjukkan perkembangan positif setelah selamat menjalani pembedahan membuang tumor selasa lalu Besar harapan dan doa rakyat Malaysia agar anak syurga itu akan terus si...
Terpaksa Bedah Kali Ke 2 Keluarkan Darah Beku Sebesar Bantal Luka Caeser 6 Hari Terbuka Semula

Terpaksa Bedah Kali Ke 2 Keluarkan Darah Beku Sebesar Bantal Luka Caeser 6 Hari Terbuka Semula

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 487 hits
Terpaksa dibedah dua kali gara gara bahagian luka pembedahan caesarean terbuka dan berdarah Siap ada darah beku sebesar bantal Kelahiran secara caesarean tidam dapat dielakkan terutamanya jika ada komplikasi Bayi Puan Asyekeen Talib dia per...
Malu Perut Menggeleber Buncit Lepas Bersalin Lakukan Cara Ni Tanpa Mudaratkan Diri

Malu Perut Menggeleber Buncit Lepas Bersalin Lakukan Cara Ni Tanpa Mudaratkan Diri

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 255 hits
Masalah perut menggeleber selepas bersalin tidak mungkin dapat dielakkan selepas bersalin sungguhpun sesetengah wanita tidak menambah banyak berat badan ketika mengandung Menurut perubahan hormon akan berlaku sebaik saja bayi dilahirkan di ...
Masa Menggayakan Kostum Karakter Komik Dc Kegemaran Anda Pada Hari Adiwira Dc

Masa Menggayakan Kostum Karakter Komik Dc Kegemaran Anda Pada Hari Adiwira Dc

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 645 hits
Pernahkah rasa untuk terbang lebih pantas daripada sebutir peluru laju Mempertahankan kotaraya daripada penjahat Berjuang demi maruah penduduk Amazon atau rasa seperti pahlawan kebenaran Pada 30 Jun 2019 ini anda boleh jadi seperti itu mala...
Astaufirughallah Umi Hafilda Dedahkan Darah Memancut Keluar Dari Dubur Azmin

Astaufirughallah Umi Hafilda Dedahkan Darah Memancut Keluar Dari Dubur Azmin

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 1074 hits
Rentetan dari video akhir zaman yang sedang panas kini di media sosial melibatkan individu berstatus Menteri kanan dan dikatakan mirip Azmin Ali Ini respon daripada adik Azmin iaitu Umi Hafilda Ali di media sosial Kamu buang mak mcm sampah ...
Nabila Huda Bengang Ibu Tiri Kaitkan Hari Bapa Dengan Agama

Nabila Huda Bengang Ibu Tiri Kaitkan Hari Bapa Dengan Agama

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 386 hits
Meskipun sudah lama tidak bersua muka sempena sambutan Hari Bapa baru baru ini pelakon Nabila Huda turut tidak ketinggalan memberikan ucapan manis buat The post appeared first on
Bayi 7 Bulan Mati Kelaparan Selepas Seminggu Ditinggalkan Ibu Bapanya Keluar Berhibur Dengan Rakan Rakan

Bayi 7 Bulan Mati Kelaparan Selepas Seminggu Ditinggalkan Ibu Bapanya Keluar Berhibur Dengan Rakan Rakan

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 522 hits
The ReporterSeorang bayi perempuan berusia tujuh bulan meninggal dunia akibat kebuluran selepas ditinggalkan bersendirian di rumah oleh ibu bapanya Lapor The Korea Times Gyeon 18 dan suaminya Cho 21 terdahulu bertengkar pada malam 23 Mei da...
Buku Pink Lesen Besar Ibu Mengandung Wajib Ada Dalam Beg Sampai Bersalin

Buku Pink Lesen Besar Ibu Mengandung Wajib Ada Dalam Beg Sampai Bersalin

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 1276 hits
Buku pink dan ibu mengandung berpisah tiada Ibaratnya seperti anak dan ibu Buku pink akan dibuka apabila ibu didapati telah hamil Kiranya buku pink ni merupakan rekod pemeriksaan kesihatan sepanjang ibu mengandung Bila Waktu Sesuai Buka Buk...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools