Hishamudin Tidak Layak Menjadi Menteri Perhahanan Semula



Kabinet kerajaan BN-Perikatan Nasional (PN) yang diumumkan semalam tidak menepati jangkaan rakyat malah mengecewakan dengan saiz yang kekal besar sewaktu ekonomi meleset dan menteri yang dianggap rakyat ‘luput tarikh’ untuk menjalankan tugas dengan berkesan.
Bagi Naib Presiden KEADILAN, Chang Lih Kang, Perdana Menteri (PM) Ismail Sabri tidak sepatutnya mengembalikan 80% menteri-menteri kabinet Mahiaddin Yassin yang ternyata gagal sebelum ini, sedangkan banyak lagi pemimpin dalam parti beliau sendiri atau PN yang lebih layak.
“Saya kecewa terhadap barisan kabinet baru yang diumumkan oleh PM. Datuk Seri Ismail Sabri tidak wajar memilih menteri dari kumpulan calon yang sama dengan yang dimiliki Tan Sri Mahiaddin.
“Begitu juga, tidak ada tanda-tanda pengurangan kabinet, seperti yang diharapkan oleh banyak orang. Lebih buruk lagi, menteri-menteri dengan catatan prestasi buruk dilantik ke posisi yang sama seperti yang mereka di kedudukan sebelumnya.
“Contohnya, Datuk Seri Azmin Ali dan Datuk Radzi Jidin sama-sama gagal menguruskan kementerian semasa pandemik. Tetapi kedua-duanya kembali ke kementerian masing-masing, dan mengekalkan kedudukan menteri kanan mereka. Seorang menteri lain yang telah mengundang banyak kritikan ialah Datuk Seri Rina Harun. Malangnya, dia dikembalikan ke Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat,” kata Lih Kang.
Selain itu, beliau yang juga mantan Ahli Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen untuk Pertahanan dan Hal Ehwal Dalam Negeri tidak bersetuju Datuk Seri Hishamuddin Hussein dikembalikan ke Kementerian Pertahanan.
Katanya, Hishamuddin sebelum ini bertanggungjawab meletakkan Malaysia sebagai negara yang tidak lagi berkecuali apabila terlibat dalam operasi tentera di Yaman dan seharus sosok itu dihindarkan sama sekali dari kementerian terbabit.
“Dia dilantik sebagai Menteri Pertahanan, jawatan yang dipegangnya dalam pentadbiran Barisan Nasional sebelumnya. Semasa pemerintahannya, Hishamuddin menentang kebijakan luar negara kita tanpa campur tangan, dengan menghantar tentera bersama misi ketenteraan Riyadh, semasa Ops Yemen 2 pada tahun 2015. Tentera Malaysia dikerahkan membantu Arab Saudi dalam operasi di Yaman.
“Menurut jawapan rasmi di Parlimen oleh Kementerian Pertahanan, Ops Yemen 2 tidak mendapat arahan awal dari kabinet.
“Kementerian juga telah mengesahkan bahawa Angkatan Bersenjata kita terlibat dalam operasi logistik yang membawa peluru, alat ganti dan bahan letupan untuk Perikatan Arab. Ringkasnya, tentera Malaysia terlibat dalam “aktiviti tempur” tanpa mandat dari PBB dan pengetahuan kabinet,” katanya.
Sehubungan itu, Lih Kang menyeru pentadbiran Ismail Sabri mengambil tindakan tegas ke atas Menteri Pertahanan yang membuat keputusan melulu dan membahayakan nyawa tentera Malaysia.
Katanya, Ismail yang berikrar bersama pemimpin Pakatan Harapan tempoh hari untuk melakukan reformasi dalam pentadbirannya harus mengambil tindakan ke atas mereka yang bertanggungjawab.
Sementara itu, Datuk Seri Hishamuddin Hussein harus dibebaskan dari memimpin Kementerian Pertahanan dan menjauhkan diri dari masalah pertahanan sehingga dia membuktikan dirinya tidak bersalah dalam Ops Yemen 2 yang kontroversi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32937

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perdana Menteri Tidak Layak Buat Tawaran Shafie Afdal

Perdana Menteri Tidak Layak Buat Tawaran Shafie Afdal

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 307 hits
Presiden Parti Warisan Datuk Seri Shafie Afdal menyifatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak layak menawarkan sebarang tawaran memandangkan beliau bukan lagi seorang yang layak memegang jawatan Perdana Menteri Ketika ditemu bual Awani pada Sab...
Hiburan I Ni Berjiwa Rakyat Sajat Yakin Diri Layak Jadi Timbalan Perdana Menteri

Hiburan I Ni Berjiwa Rakyat Sajat Yakin Diri Layak Jadi Timbalan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 203 hits
Sebelum ini jutawan kosmetik Datuk Seri Aliff Syukri mencalonkan diri untuk mengambil posisi Perdana Menteri Malaysia yang Ke 9 kerana itu netizen telah memetik nama Nur Sajat bagi menyandang jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri ARTIKEL...
Lihat Kabinet Menteri Indonesia Ni Ludah Jilat Semula

Lihat Kabinet Menteri Indonesia Ni Ludah Jilat Semula

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 157 hits
HAMZAH RIE NADAH LUDAH JILAT BALIK Muka tak tahu malu sorang letak jawatan Menteri lepas tu terima balik jawatan Menteri yg sama Sorang berdegor ugut tarik sokongan kerajaan PN lepas tu terima jawatan Menteri untuk dapat nyawa Begitulah waj...
Warna Warni Ismail Dari Pemimpin Mahasiswa Menjadi Perdana Menteri Pandemik

Warna Warni Ismail Dari Pemimpin Mahasiswa Menjadi Perdana Menteri Pandemik

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 178 hits
Jika ada senarai orang yang mungkin menjadi perdana menteri pada satu hari nanti Ismail Sabri Yaakob seperti Abdullah Ahmad Badawi yang berkhidmat dari 2003 hingga 2009 mungkin tidak berada di dalamnya Namun tidak seperti Abdullah yang mend...
Kecilkan Kabinet Henti Pelantikan Senator Menjadi Menteri

Kecilkan Kabinet Henti Pelantikan Senator Menjadi Menteri

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 170 hits
Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah Negara sebesar China menteri Kabinetnya sekitar 20 25 orang sahaja PERDANA Menteri telah pun dilantik Tahniah Akan diikuti dengan pembentukan Kabinet Tugas yang amat berat menanti mengurus negara ketika pan...
Analisis Bakal Perdana Menteri Sekurang Kurang Ada 5 Nama Besar Calon Pm Adakah Mereka Layak

Analisis Bakal Perdana Menteri Sekurang Kurang Ada 5 Nama Besar Calon Pm Adakah Mereka Layak

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 210 hits
KUALA LUMPUR Sorotan penting politik negara hari ini lebih tertumpu kepada Yang di Pertuan Agong apabila ketua ketua parti akan dipanggil menghadap dipercayai bagi menentukan calon Perdana Menteri kesembilan serta proses pembentukan kerajaa...
Isu Icerd Saifuddin Paling Tak Layak Pegang Menteri Luar Jawatan Sama Ketika Zaman Ph

Isu Icerd Saifuddin Paling Tak Layak Pegang Menteri Luar Jawatan Sama Ketika Zaman Ph

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 150 hits
BANGI Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam berpandangan bahawa Datuk Saifuddin Abdullah adalah individu yang paling tidak layak memegang jawatan Menteri Luar Negeri Menjelaskan pandangan itu Pengerusi PEMBELA Haji Aminuddin Yahaya berkata in...
Shafie Kecewa Gps Tidak Sokong Calon Perdana Menteri Dari Borneo

Shafie Kecewa Gps Tidak Sokong Calon Perdana Menteri Dari Borneo

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 363 hits
Presiden Warisan Shafie Apdal Presiden Warisan Shafie Apdal tidak lagi mencalonkan diri untuk menjadi calon perdana menteri Shafie nampaknya berharap dapat memperoleh sokongan dari GPS untuk menambah jumlah sokongan pembangkang tetapi gagal...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku