Hilang Punca Umno Barangkali Akan Hilang Terus Di Pilihan Raya Akan Datang Siri 2






Oleh Sarajun Hoda Abdul Hassan












Sokongan kepada ahli politik Umno dari pengundi separa bandar semakin merudum sementara sokongan pengundi bandar sudah lama hilang


Semua ini merujuk kepada kampung-kampung, di mana wujudnya keperluan Melayu, minda Melayu dan seterusnya bank undi orang Melayu.

Undi daripada etnik minoriti – yang telah pun lenyap bersama MCA, MIC dan Gerakan – nampaknya tidak lagi diidamkan oleh Umno lagi.

Parti dominan di dalam BN itu sepenuhnya sedar yang hari-hari di mana ia mempunyai kawalan monopoli ke atas tampuk persekutuan telah pun berakhir. Kelangsungannya kini bergantung pada hubungannya dengan gabungan lain yang menerajui kerajaan. Ia hanyalah salah satu daripada gerabak kereta api, bukan lagi lokomotif.

Kementerian yang diterajui oleh presiden Umno Zahid Hamidi mempunyai semua alat yang diperlukan partinya untuk pulih dari segi politik, jika dia pandai menggunakannya dengan baik. Di bawah kuasanya, beliau mempunyai Kemas (untuk pembangunan masyarakat), Jakoa (untuk Orang Asli) dan Mara (untuk perniagaan dan biasiswa pelajar).

Di bawah bidang kuasanya, beliau juga mempunyai pihak berkuasa pembangunan di negeri Kedah, Kelantan dan Terengganu (negeri sekarang di bawah pimpinan Pas), serta agensi pembangunan di Johor dan Pulau Pinang.

Lebih cantik, Zahid juga seorang Timbalan PM, yang memberinya hak untuk menjual mukanya ke mana-mana sahaja.



READ MORE:  Having lost its way, Umno could be toast in the next polls!

 

Portfolio lain yang dipegang oleh menteri kabinet daripada Umno barangkali tidak akan banyak membantu dalam usahanya mengembalikan undi Melayu – kecuali untuk pertahanan (undi tentera), perdagangan dan industri (usahawan), pendidikan tinggi, perladangan dan komoditi, bersama dengan portfolio beberapa timbalan menteri, yang memainkan peranan yang lebih kecil.

Jadi, Umno kini berada dalam mod survival. Kerajaan “Madani” kehilangan begitu banyak kerusi utama kepada PN, disebabkan oleh kekalahan teruk Umno dalam beberapa pilihan raya negeri tahun lepas. Sebahagian besar berpendapat ia akan menjadi tugas berat bagi Umno untuk tidak terus lenyap dalam pilihan raya umum akan datang.

Kapal Umno telah pun hilang angin dalam layarnya yang compang-camping itu dan dengan memalukan, gagal menghalang ‘gelombang hijau’ daripada memamahnya. Adalah satu pertaruhan yang sia-sia, malah bodoh, bagi Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk mengorbankan lebih banyak kerusi kepada Umno dengan memberinya lebih banyak kerusi untuk bertanding dalam pilihan raya akan datang, hanya untuk mudah diratah oleh PN.

Setakat ini, tiada tanda-tanda Umno sedang melakukan perkara yang betul untuk memenangi hati dan fikiran. Demografi – undi Melayu – hanya melebihi 50% daripada penduduk Malaysia. Bumiputera lain, terutamanya dari Sabah dan Sarawak, tidak semestinya menyokong dasar perkauman Umno.

Jadi perebutan undi Melayu akan diperjuangkan menerusi empat cara: Pas dan Bersatu – yang berjuang untuk hidup, Umno dan PKR + Amanah.

Tetapi dengan membuang begitu banyak pemimpin berpengaruh yang terdahulu serta kehilangan hala tuju selepas pilihan raya umum lalu, Umno tiada lagi daya tarikan dan sinarnya.

‘Diskaun’ hukuman 50%, siri rentetan di mana para panglima Umno yang menerima hukuman lepas tanpa pembebasan, dan tingkah laku Akmal yang angkuh hanya membantu menguburkan parti untuk selamanya.

Boikot – sokong membawa rebah?

Ramai penganut Islam berang dengan isu stoking yang mengandungi perkataan “Allah” yang didakwa dijual di KK Super Mart, menganggapnya sebagai menghina agama.

Walaupun kita tahu sekarang ia tidak dilakukan dengan sengaja dan telah melalui banyak peringkat pemeriksaan – kastam, pengimport, pembekal dan kawalan kualiti KK – entah bagaimana, stokin itu masih terlepas untuk dijual.

Seadilnya, sebaik sahaja laporan polis telah dibuat dan mereka yang terlibat kemudian didakwa di mahkamah, orang ramai harus membiarkan undang-undang dan keadilan dijalankan.

Itulah titah Agong kita, Sultan Ibrahim. Tiada siapa yang patut menyemarakkan lagi kemarahan. Sebaliknya, mereka harus terus menghormati sensitiviti kepercayaan masing-masing dan mengekalkan keamanan dan ketenteraman.

Di negara yang rencam seperti Malaysia, konflik kecil kadangkala timbul disebabkan oleh budaya dan tradisi yang berbeza. Untuk mengatasi keadaan sedemikian, kita mesti bersedia untuk meredakan konflik dengan cepat bersama-sama dan kekal bermotivasi untuk membina suasana keterangkuman melibatkan semua rakyat Malaysia.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/04/hilang-punca-umno-barangkali-akan_15.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hilang Punca Umno Barangkali Akan Hilang Terus Di Pilihan Raya Akan Datang Siri 1

Hilang Punca Umno Barangkali Akan Hilang Terus Di Pilihan Raya Akan Datang Siri 1

papar berkaitan - pada 15/4/2024 - jumlah : 82 hits
Hilang punca Umno barangkali akan hilang terus di pilihan raya akan datang Sokongan kepada ahli politik Umno dari pengundi separa bandar semakin merudum sementara sokongan pengundi bandar sudah lama hilang Oleh Sarajun Hoda Abdul Hassan Umn...
Hilang Punca Umno Barangkali Akan Hilang Terus Di Pilihan Raya Akan Datang Siri 3

Hilang Punca Umno Barangkali Akan Hilang Terus Di Pilihan Raya Akan Datang Siri 3

papar berkaitan - pada 15/4/2024 - jumlah : 67 hits
Sokongan kepada ahli politik Umno dari pengundi separa bandar semakin merudum sementara sokongan pengundi bandar sudah lama hilangOleh Sarajun Hoda Abdul HassanMalangnya sesetengah ahli politik terbawa bawa oleh emosi didorong oleh keangkuh...
Kami Datang Nak Duit Raya Je

Kami Datang Nak Duit Raya Je

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 139 hits
KAMI DATANG NAK DUIT RAYA JE Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang Assalammualaikum semua PUASA DAH HUJUNG HUJUNG ni kan Mesti ramai yang dah sediakan duit raya untuk keluarga dan saudara mara Tak kiralah sikit ke banyak k...
Umno Selangor Akan Terus Hanyut Tengku Zafrul Patut Mula Berfikir Cari Kapal Lain

Umno Selangor Akan Terus Hanyut Tengku Zafrul Patut Mula Berfikir Cari Kapal Lain

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 71 hits
Tanpa angin tanpa ribut Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz dengan tak semena mena mengumumkan perletakan jawatannya sebagai Bendahari UMNO Selangor Dalam satu hantaran di Facebook Menteri Pelaburan Perdagangan dan Industri itu berkata beliau m...
Singapura Hilang Tarikan Sebagai Ibu Pejabat Serantau Pilihan Kata Laporan

Singapura Hilang Tarikan Sebagai Ibu Pejabat Serantau Pilihan Kata Laporan

papar berkaitan - pada 11/4/2024 - jumlah : 68 hits
SYARIKAT multinasional sedang memindahkan beberapa ibu pejabat serantau Asia Tenggara mereka jauh dari Singapura untuk menjimatkan wang dan mengejar peluang yang diperluaskan menurut laporan di Nikkei Asia Walaupun Singapura kekal sebagai h...
Marshmallow Elle Tudung Raya Sarung Terus Sedondon Ibu Dan Anak

Marshmallow Elle Tudung Raya Sarung Terus Sedondon Ibu Dan Anak

papar berkaitan - pada 12/4/2024 - jumlah : 1259 hits
Dengan Bismillah Marshmallow Elle Tudung Raya Sarung Terus Sedondon Ibu dan Anak dengan 11 pilihan warna kesukaan ramai sudah pun berada di pasaran dan tanpa perlu tangguh tangguh lagi dah boleh anda dapatkan segera di sini Nak diingatkan s...
Hiburan Tak Ada Drama Air Mata Siri Hari Raya Celcomdigi Tampil Kelainan Bukan Macam Tipikal Iklan Raya

Hiburan Tak Ada Drama Air Mata Siri Hari Raya Celcomdigi Tampil Kelainan Bukan Macam Tipikal Iklan Raya

papar berkaitan - pada 9/4/2024 - jumlah : 133 hits
Asal iklan raya je nak sedih asal sedih je raya Kliselah iklan raya macam ni predictable sangat Tahun ni CelcomDigi antara jenama yang berjaya keluar dari sterotaip video raya melalui Siri Hari Raya Bukalah Hati yang menerokai keindahan ert...
Warna Hitam Terpilih Untuk Pilihan Raya 2024 Kajian Santai Menunjukkan Warna Dipilih

Warna Hitam Terpilih Untuk Pilihan Raya 2024 Kajian Santai Menunjukkan Warna Dipilih

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 122 hits
Hitam Jadi Pilihan Raya 2024 Poll santai yang telah diadakan membuktikan warna hitam kekal menjadi warna tema raya paling popular untuk 2 tahun berturut turut Pemilihan warna hitam dilihat sebagai warna yang elegant menawan serta tidak lupu...
Yay Pilihan Raya Lagi

Yay Pilihan Raya Lagi

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 62 hits
BERSATU 1 ENAM AHLI PARLIMEN 0 Mungkin itu kedudukan yang boleh mencerminkan kesan pindaan perlembagaan Bersatu berkait enam Ahli Parlimennya yang dikatakan mengkhianati parti selepas diluluskan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan untuk berkuat ...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst