Yay Pilihan Raya Lagi


 

BERSATU 1, ENAM AHLI PARLIMEN 0. Mungkin itu kedudukan yang boleh mencerminkan kesan pindaan perlembagaan Bersatu berkait enam Ahli Parlimennya yang dikatakan mengkhianati parti selepas diluluskan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM) untuk berkuat kuasa Isnin lalu.
“Yay pilihan raya lagi!” kata satu hantaran Tentera Troll Kebangsaan Malaysia di Facebook sejurus keputusan JPPM Isnin lalu dihebahkan. Dah namanya pun “troll”, sindiran sedemikian yang membayangkan PRK bakal diadakan di enam kawasan Parlimen terbabit – dikatakan selepas Hari Raya Aidilfitri ini – adalah pramatang atau mendahului proses undang-undang yang akan berjalan. Lebih-lebih pun, ia hanya layak dianggap jenaka “April Fool”.
Kelulusan pindaan itu semata-mata tidak bermakna Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar), Suhaili Abdul Rahman (Labuan), Azizi Abu Naim (Gua Musang), Zahari Kechik (Jeli), Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (Bukit Gantang) dan Dr Zulkafperi Hanafi (Tanjong Karang) – yang menyokong Perdana Menteri, Anwar Ibrahim dalam tempoh antara 12 Okt 2023 dan 24 Jan lalu – dikira sudah mengosongkan kerusi Parlimen masing-masing secara automatik. Tidak sama sekali.
Hamzah Zainudin pula berkata, Suhaili mendakwa kerusi Parlimennya selamat, tetapi yang akan tentukan bukannya dia. Tepat sekali kenyataan setiausaha agung Bersatu itu kerana pindaan perlembagaan parti itu yang berkuat kuasa Isnin lalu bermakna ia bukan lagi dalam kawalan Ahli Parlimen Labuan berkenaan disebabkan ia bakal ditentukan proses undang-undang.
Tapi, tepat juga perkara itu bukan dalam kawalan Hamzah sendiri kerana sebarang ikhtiar mengosongkan kerusi Parlimen enam wakil rakyat Bersatu itu tidak semudah diharapkan parti itu, melainkan kesudahannya akan diputuskan mahkamah. Keenam-enam Ahli Parlimen terbabit juga dari awal sudah menyatakan mereka tidak akan menerima sebarang pindaan perlembagaan Bersatu sambil berbaring, sebaliknya akan mencabarnya hingga penghujung.
Baik kepada Hamzah mahupun kepimpinan partinya dan juga enam Ahli Parlimen Bersatu itu, apa yang boleh mereka lakukan ketika ini ialah menunggu proses mengosongkan kerusi Parlimen terbabit berjalan mengikut aturannya. Tapi, sekurang-kurangnya halangan pertama dalam menantikan pindaan perlembagaannya 2 Mac lalu diluluskan JPPM sudah dilepasi. Itu langkah besar pertama dalam usaha Bersatu untuk mengosongkan kerusi enam Ahli Parlimen terbabit yang didakwa mengkhianati parti.
Ada juga pihak menimbulkan kehairanan bagaimana JPPM boleh meluluskan pindaan perlembagaan itu begitu cepat – cuma sebulan – dibandingkan ketika Umno mengusulkan pindaan perlembagaannya pada 2022 yang memerlukan empat setengah bulan untuk mendapat kelulusan. Bagaimanapun, ini sudah dijelaskan Ketua Pengarah JPPM, Mohd Zulfikar Ahmad bahawa ia memenuhi kehendak Seksyen 11 Akta Pertubuhan 1966, selain pindaan peruntukan dilaksanakan parti itu dibuat mengikut perlembagaannya.
Ketua Penerangan Bersatu, Razali Idris dalam kenyataan 6 Mac lalu turut yakin JPPM tidak akan “susahkan” parti itu untuk meluluskan pindaan mengosongkan kerusi jika wakil rakyatnya sokong lawan, apatah lagi usul itu mendapat sokongan sebulat suara dalam perhimpunan agung khasnya 2 Mac lalu kerana menganggap pindaan seupamanya perkara biasa. Namun, perkara terpenting ialah apa yang dinyatakan Azizi bahawa “kelulusan ekspres” itu satu lagi bukti langkah terpuji Anwar dan kerajaan Madani tidak menggunakan kuasa politik serta tidak campur tangan dalam pengurusan agensi atau kementeriannya.
Dalam pada itu, seperkara yang enggan ditonjolkan sangat oleh Bersatu dalam hebahannya ialah surat JPPM yang secara khusus menyatakan pindaan perlembagaan diluluskan itu “boleh dijalankan mulai 1 April 2024”. Lantarannya juga, Suhaili dan Azizi berkeyakinan mereka serta empat yang lain tidak perlu mengosongkan kerusi Parlimen masing-masing kerana sokongan kepada Anwar dinyatakan antara Oktober dan Januari lalu – lebih awal sebelum pindaan berkenaan dikuatkuasakan.
“Kami selamat, kami buat sokongan ini tahun lepas…sedangkan surat JPPM sebut pindaan itu hanya boleh dijalankan mulai 1 April,” kata Suhaili. Azizi pula berkata: “Kami lihat tiada kaitan dengan tindakan kami tahun lalu. Melihat kepada fasal itu, tiada perubahan pun, kecuali satu seksyen mengatakan keahlian boleh terbatal sekiranya mana-mana ahli menyokong kerajaan selain daripada parti kita sendiri, namun ia berkuat kuasa 1 April.”
“Selamat? Tunggu kejutan kami,” Hamzah beritahu enam Ahli Parlimen itu – demikian tajuk berita FMT yang memetik reaksi setiausaha agung Bersatu itu pada Rabu lalu. Bersatu, katanya, akan menunjukkan bukti untuk mengesahkan enam Ahli Parlimennya yang menyokong Anwar melanggar perlembagaan parti yang memerlukan mereka mengosongkan kerusi masing-masing. “Beliau (Suhaili) hendak dakwa selamat biarlah, tetapi yang akan tentukan bukannya dia,” katanya.
Menyusuli kenyataan itu, Razali pula berkata, Hamzah akan menghantar surat kepada enam Ahli Parlimen itu dan seorang Adun di Selangor (Abdul Rashid Asari – Selat Klang) untuk memberi peluang kepada mereka menetapkan pendirian semula sebelum tindakan pengguguran keahlian dilakukan. Mereka diberi tempoh untuk menyatakan pendirian, jika tetap menyokong Anwar, keahlian akan gugur secara automatik.
“Kita parti yang mengamalkan sikap bertimbang rasa, tidak akan mengambil tindakan tergesa-gesa, sebaliknya masih memberi peluang kepada mana-mana ahli parti untuk kembali menyokong perjuangan parti,” kata Razali sambil menambah tindakan susulan akan dilakukan selepas menerima maklum balas enam Ahli Parlimen dan Adun berkenaan.
Namun, keahlian yang akan gugur di sini patut diperjelaskan sebagai keahlian parti, bukannya keahlian di Dewan Rakyat atau DUN. Bersatu tiada kuasa melucutkan keahlian melangkaui parti sendiri kerana selebihnya itu dalam bidang kuasa speaker.
Akta Perlembagaan (Pindaan) (No 3) 2022 (Akta A1663) melarang Ahli Dewan Rakyat bertukar parti berkuat kuasa 5 Okt 2022. Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) ketika itu, Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, dengan pelaksanaan akta itu, mana-mana Ahli Dewan Rakyat yang bertukar parti pada atau selepas tarikh terbabit, akan hilang kelayakannya.
Cuma, dalam kes enam Ahli Parlimen itu, mereka tidak mengisytiharkan keluar parti, tapi menyokong perdana menteri demi manfaat pengundi di kawasan masing-masing yang memerlukan peruntukan pembangunan.
Kerana itu juga, Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Ramli Mohd Nor pada Rabu lalu berkata, perlu ada “hitam putih” yang mencadangkan Bersatu menulis surat kepada Speaker Johari Abdul sebelum status enam Ahli Parlimen terbabit dapat diputuskan.
“Kena maklumkan kepada speaker, baru proses boleh berjalan. Kena diangkat kepada speaker, kemudian akan diputuskan berdasarkan peruntukan undang-undang. Kena ada hitam putih, bukan dengan cakap-cakap di luar,” katanya.
Apa juga pendirian speaker nanti, tambahan jika ia tidak menepati hasrat Bersatu, boleh dicabar di mahkamah.
Apa yang boleh kita jangkakan, perkara ini akan berbalik kepada pandangan peguam kanan, Mohamed Haniff Khatri Abdulla pada 12 Mac lalu yang mengumpamakan ikhtiar Bersatu mengosongkan enam kerusi Parlimen terbabit sebagai “mendaki Gunung Everest”.
“Bersatu boleh menulis kepada speaker, tapi jika keputusan speaker berlawanan kehendak parti itu, kes ini boleh dirujuk ke mahkamah. Ia akan membabitkan proses panjang daripada Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan akhirnya Mahkamah Persekutuan yang boleh mengambil dua hingga tiga tahun.
“Jika pun mahkamah memutuskan Ahli Parlimen berkenaan perlu mengosongkan kerusi mereka, ia mungkin ambil masa hingga dua tahun, bermakna tinggal kurang dua tahun daripada pembubaran Parlimen secara automatik dan tidak akan ada PRK diadakan,” katanya.
Jika ada yang mengharapkan PRK dalam masa terdekat seperti usikan Tentera Troll Kebangsaan Malaysia, jawapannya lambat lagi. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/04/yay-pilihan-raya-lagi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sempat Raya Lam Lokap Kot No

Sempat Raya Lam Lokap Kot No

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 87 hits
Najib Bakar Dengan bangga dan seronok menuduh Muslim lain sebagai kafir Si Mohammad Husainie M H https www facebook com Blackvandetta mibextid ZbWKwLAku sebarkan mukanya untuk jadi pengajaran kepada walaun lain yang lebih sudu dari kuah leb...
Kerja Di Negeri Lain Air Tak Ada Kemudahan Kiok Bonus Raya Tak Ada Bangga

Kerja Di Negeri Lain Air Tak Ada Kemudahan Kiok Bonus Raya Tak Ada Bangga

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 119 hits
Mohd Faiful Jenis ni payah pastu pi masjid pun pakai baju ni kadang makmum yang dok belakang terbaca juga Ni panggil apa lagu ni Riak ka Nak bangga apa nombor tu Bonus raya dapat ka negeri negeri ni Dengar cerita gaji GLC pun tak dapat baya...
Anwar Announces Rm500 Raya Aid For Civil Servants

Anwar Announces Rm500 Raya Aid For Civil Servants

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 127 hits
Prime Minister Anwar Ibrahim today announced that civil servants will be receiving RM500 aid for Hari Raya Aidilfitri starting this Friday This will be given to civil servants in Grade 56 and below he said Anwar who is also the finance mini...
Koleksi Poster Dan Ucapan Selamat Hari Raya Aidil Fitri 1444h 2024m

Koleksi Poster Dan Ucapan Selamat Hari Raya Aidil Fitri 1444h 2024m

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 236 hits
KOLEKSI POSTER DAN UCAPAN SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI 1444H 2024M Beberapa hari lagi sahaja kita akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri untuk tahun 2024 Masih berjinak jinak lagi dalam membuat poster dan ini umi kongsikan koleksi poster dan...
Luas Tenang Dan Lapang Wah Putih Bersihnya Lebaran Yang Akan Tiba Deco Raya

Luas Tenang Dan Lapang Wah Putih Bersihnya Lebaran Yang Akan Tiba Deco Raya

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 77 hits
Luas tenang dan sejuk seperti hati yang menanti Hari Raya yang bakal tiba Deko Raya yang menenangkan dan menyegarkan mata memandang Kredit Eja Aziz Link gambar 1 Link gambar 2 Link gambar 3 Link gambar 4 Link gambar 5 Luas tenang lapang Wow...
Kupasan Iklan Raya Mr Diy 2024 Sama Sama Melangkah

Kupasan Iklan Raya Mr Diy 2024 Sama Sama Melangkah

papar berkaitan - pada 31/3/2024 - jumlah : 152 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Mr DIY melancarkan filem pendek yang menyentuh hati bertajuk Sama Sama Melangkah tepat pada masanya untuk Hari Raya Aidilfitri yang memaparkan intipati ikatan keluarga Filem pendek berdurasi 4 minit ini m...
Punca Beli Handbag Raya

Punca Beli Handbag Raya

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 126 hits
Assalamualaikum guyssss Akibat kedai ni tulis RAMADAN MUBARAK maka ai beli handbag di situ nbsp nbsp nbsp Sebab tak semua ada inisiatif membuat customer research macam ni dalam berniaga nbsp Haruslah kita hargai Ingatkan kenapa la semua bua...
Saya Dah Buat Susah Susah Dah Bayar Puluhan Ribu Akui Kecil Hati Dikecam Aliff Syukri Padam Mv Love Raya Demi Ibu

Saya Dah Buat Susah Susah Dah Bayar Puluhan Ribu Akui Kecil Hati Dikecam Aliff Syukri Padam Mv Love Raya Demi Ibu

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 98 hits
Bonda Rozita sebelum ini membuat hantaran teguran buat anak lelakinya Datuk Seri Aliff Syukri mengenai muzik video raya Love Raya yang dianggap keterlaluan dan tidak mencerminkan akhlak umat Islam Aliff Syukri mohon maaf Akur dengan permint...
Duit Raya U Turn Is Anwar Bending Backwards To Pander To Civil Servants And At What Cost

Duit Raya U Turn Is Anwar Bending Backwards To Pander To Civil Servants And At What Cost

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 115 hits
Didn t Anwar earlier claim that the government has to be more prudent in spending due to the excesses of the previous governments IT is no secret that the unity government s Achilles heel is its fledgling support from the Malays which forms...
Amalan Menyambut Kelahiran Bayi

20 Sekolah Terbaik Keputusan Spm 2023 Mengikut Gred Purata Sekolah

Primary School Teacher Crowned Kaamatan Queen

Setan Menyukai Musik

Six Mps Who Back Pm Anwar No Longer Bersatu Members Says Party Deputy President

Kucaimars Aku Fobia Chord

Vaksin Si Bulus Seawal Usia Dua Bulan

What Does Umno S Willingness To Take Back Sacked Members Signal Analysts Weigh In



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Singgah Mandi Manda Di Burmese Pool Taiping

Make Your Austin Home Stand Out With Contemporary Casement Windows

Oku Dipukul Polis Siasat Dakwaan 3 Laporan Disediakan Anggota Sendiri Peguam

Pru16 Orang Melayu Tak Mahu Islam Mereka Nak Duit

Selamat Datang Bulan Jun

Trump Akan Fail Rayuan Gelar Hakim Seperti Syaitan