Hidup Dia Nak Protect Saya Saja Isteri Reda Suami Ada Peny4kit Obses Tervk Dengan Dirinya Tiada Kawan Famili


KEINGINAN untuk melindungi pasangan membuatkan pender1ta Obsessive Love Disorder (OLD) mahu mengongkong atau mengawal segala perkara berkaitan dirinya.
Malah, wujud perasaan ingin menjaga pasangan melebihi tahap normal sehingga pengh1dap tidak percaya kepada sesiapa pun untuk melindungi pasangannya walaupun ahli keluarga terdekat.
Salah seorang individu yang berdepan dengan situasi ini ialah Wan Nur Fathiyah, 31, yang mana suaminya, Nik Akmal memiliki OLD dengan wujud rasa cemburu yang terlampau.
Dia yang senang disapa Eya berkata, terdapat perbezaan antara OLD yang lebih cenderung untuk melindungi pasangan dan othello syndr0m seperti yang dilakonkan oleh Syukri Yahaya dalam drama bersiri Andainya Takdir.
“Dalam kes saya, suami selalu anggap saya ni lemah, tak pandai pertahankan diri sendiri, sebab tu trigger dia jadi overprotective. Dia sanggup kehilangan segalanya termasuk sahabat atau keluarga untuk lindungi saya.

“Saya tak pernah bercinta dengan lelaki lain sebelum terima dia. Jadi saya ada rasa takut sebab tak tahu macam mana bab couple ni. Ada lelaki datang kelas ajak dating pun saya lari sebab takut.
“Saya tak pernah sangka pula selepas terima suami sebaik habis SPM (Sijil Pelajaran Malaysia), dia tak lepaskan saya sampai sekarang… dah 14 tahun perkenalan kami,” kata Eya ketika dihubungi mStar.
Menurut Eya yang mengusahakan perniagaan menjual pewarna bibir, penyakit ini berlaku disebabkan beberapa faktor seperti borderline personality disorder (mood swing), obsessive compulsive disorder, kemurungan dan bipolar.
Penerangan-penerangan itu, katanya, telah dijelaskan oleh doktor di sebuah klinik yang terletak di Johor Bahru, Johor.
Kata Eya, Nik sentiasa berasa takut akan kehilangan dirinya dalam hidup kerana menganggap dia sebagai ‘pengecas’ kebahagiaan yang selalu ada di sampingnya ketika susah.
     View this post on Instagram           A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Eya dan Nik mengenali satu sama lain sejak sekolah menengah.
Perkenalan mereka bermula semasa berada di sekolah menengah di mana Nik mula memerhati Eya di kelas namun tidak berani meluahkan perasaan kerana takut luahan hati ditolak.
Walaupun kini sudah lebih lapan tahun berumahtangga, keadaan Nik yang obses dengan isteri sendiri menjadi lebih parah apatah lagi setelah memiliki dua cahaya mata.
“Dulu masa awal percintaan kami memang susah dan struggle sangat-sangat. Saya tak pernah dapat hadiah atau rasa dilayan macam kekasih sebab suami tak mampu bagi hadiah.
“Berjumpa pun setahun tiga kali saja. Nak dating pun kena naik bas walaupun jarak 40 minit. Saya sentiasa ada dengan suami waktu susah dan lowest point dalam hidup dia lepas kehilangan mak ayah pada usia 27 tahun.
“Disebabkan ada banyak kenangan susah senang juga membuatkan suami ada sikap obsessive ni. Dia selalu cakap Apa-apa jadi biar depan dia, takut dia jadi gila,” ujarnya lagi.
Eya yang menetap di Johor Bahru mengakui situasi bertambah sukar apabila suami mula bergantung kepada dirinya 100 peratus dalam mengekalkan keharmonian rumah tangga mereka.
Menurut psikiatri lagi, keadaan Nik yang terlalu berharap dengan Eya menyebabkan wanita itu terpaksa menjaga kelakuan dan berwaspada supaya ‘mood’ suami dijaga sepanjang masa, bimbang dia melakukan sesuatu yang memudaratkan.

Pasangan ini sudah berumah tangga lebih lapan tahun.
“OLD ni hidup dia nak protect pasangan saja. Sebab bagi dia pasangan inilah segalanya. Dia rasa hidup dia musnah kalau pasangan hilang. Tapi dia tak abusive, cuma boleh menjadi bah4ya terhadap orang lain.
“Pernah dulu saya ada cuba nak tinggalkan dia pergi kepada lelaki lain, tapi dia tetap usaha sampai dapat saya balik dengan apa cara sekali pun. Dia pernah ugut untuk ced3rakan lelaki yang cuba mendekati saya. Lelaki yang ada OLD ni dia takkan lepaskan orang yang dia obses.
“Dia susah terima penolakan daripada pasangan dan akan berusaha apa jua sekalipun untuk selamatkan hubungan dengan pasangan walaupun terpaksa kehilangan keluarga dan sahabat,” jelas Eya mengenai peny4akit suaminya.
Susulan perkongsian Eya mengenai peny4kit suaminya, video tersebut menjadi tular sehingga meraih lebih 700,000 tontonan.

Eya dan Nik memiliki dua cahaya mata.
Jelasnya, perkongsian tersebut telah dipersetujui oleh suami sebagai memberi kesedaran kepada khalayak mengenai penyakit mental itu.
“Saya pun ambil masa 14 tahun untuk sedar suami ada obsessive sebab selama ni ingatkan dia dengki saja kalau ada life lain selain dia. Rupanya bila dah rujuk psychiatrist, disorder ni berat juga. Perlu rawatan ubat antidepressent dan antipsyhotic sebab dia ada sifat untuk memudaratkan orang lain.
“Mujur juga kami sedar tentang disorder ni. Saya pun tak ada dah lawan perasaan sendiri sebab dah mula faham rupanya suami ada mental illness.
“Dia pun tak minta jadi macam ni sebab semua di luar kawalan minda. Suami pun rasa makin tenang bila dah discover tentang penyakit ni. Selama ni dia pun tertanya-tanya kenapa dia ada perasaan tu,” ujarnya.
 
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Koleksi Viral
Sumber : https://ift.tt/zBfVlde


Sumber: Sinar Viral

Booking Bilik Hotel Dengan Harga Yang 23% Lebih Rendah



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2022/08/hidup-dia-nak-protect-saya-saja-isteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pesanan Untuk Suami Ayah Nak Anak Beradab Kena Layan Isteri Baik Baik Depan Anak

Pesanan Untuk Suami Ayah Nak Anak Beradab Kena Layan Isteri Baik Baik Depan Anak

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 122 hits
Anak tengok dan anak akan tiru kerana anak anak ibarat CCTV yang akan meniru semua perbuatan orang dewasa Wahai ayah Nak didik anak jadi sopan bersikap sopanlah kepada ibunya Nak didik anak jadi pemberani lindungilah ibunya dengan sepenuh j...
8 Sebab Suami Isteri Bergaduh Dan Cara Nak Selesaikannya

8 Sebab Suami Isteri Bergaduh Dan Cara Nak Selesaikannya

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 232 hits
8 Sebab Suami Isteri Bergaduh dan Cara Nak Selesaikannya Ingat tak lagi lagu P Ramlee Sedangkan lidah lagi tergigit apa pula suami isteri Bait lagu tu satu inspirasi yang patut dihayati oleh semua pasangan suami isteri Bergaduh dan konflik ...
Isteri Susah Nak Menangis Sekali Jatuh Air Mata Hanya Suami Tahu Jawapannya

Isteri Susah Nak Menangis Sekali Jatuh Air Mata Hanya Suami Tahu Jawapannya

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 140 hits
Lumrah seorang wanita selagi dia boleh bertahan jarang dia nak menitiskan air mata Kecuali jika benar benar dah sampai kemuncaknya hanya air mata boleh buat dia sedikit tenang Menurut Pakar Motivasi Dato Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah suami h...
Doa Isteri Mahal Rajin Amalkan Mudah Hidup Suami Rezeki Pun Luas

Doa Isteri Mahal Rajin Amalkan Mudah Hidup Suami Rezeki Pun Luas

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 170 hits
Rezeki dan kemudahan dalam hidup semuanya adalah milik Allah SWT Sebagai manusia berusahalah supaya dipermudahkan segala urusan serta diluaskan pintu rezeki Sebagai suami bebanan itu berat tetapi isteri boleh ringankan dengan iringan doa Ji...
Isteri Tak Nak Lain Cukup Suami Faham Kenapa Tak Bersiap Rumah Bersepah

Isteri Tak Nak Lain Cukup Suami Faham Kenapa Tak Bersiap Rumah Bersepah

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 141 hits
Kadang kadang tu ayat semudah mengucapkan terima kasih kepada isteri dah dapat buat dia rasa cukup bahagia Biarpun kedengaran ringkas tetapi impaknya sangat besar untuk emosi seorang isteri yang mungkin sudah terlalu letih dengan bebanan ke...
Kecil Hati Seorang Isteri Bila Suami Sebut Benda Ni Depan Dia Sedih

Kecil Hati Seorang Isteri Bila Suami Sebut Benda Ni Depan Dia Sedih

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 116 hits
Memang sudah kita ketahui hati seorang wanita ni lembut Mudah terasa dan kecil hati kalau orang bercakap tentang dirinya Apa lagi jika yang berkata kata tu adalah orang yang mereka sayangi Suami misalnya jagalah tutur kata anda di depan ist...
11 Tahun Tunggu Zuriat Akhirnya Isteri Achey Buat Kejutan Untuk Suami Buat Ramai Doakan

11 Tahun Tunggu Zuriat Akhirnya Isteri Achey Buat Kejutan Untuk Suami Buat Ramai Doakan

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 170 hits
Sempena ulang tahun kelahiran yang ke 36 tahun pelawak Achey Bocey menerima kejutan hadiah istimewa daripada isterinya Nor Hasanah Yahaya dalam usaha mendapatkan zuriat kandung
Pesanan Dato Fadzilah Buat Suami Jangan Berkira Sambil Lewa Dengan Isteri

Pesanan Dato Fadzilah Buat Suami Jangan Berkira Sambil Lewa Dengan Isteri

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 196 hits
Bila dah hidup berpasangan masing masing perlu bertolak ansur dan tak boleh fikirkan untuk diri sendiri semata mata Sebahagian hidup isteri kini untuk suaminya manakala suami pula untuk isteri Sebab itu kedua duanya perlu sentiasa bertolak ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Ketika Orang Lain Sedang Bergembira

Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges