Henti Politikkan Isu Pinjaman Pendidikan


SHAH ALAM – Isu pinjaman pendidikan perlu dihentikan daripada terus menjadi bahan politik kerana ia melibatkan masa depan peminjam yang kebanyakannya terdiri daripada golongan muda.
Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah & Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr Muzaffar Syah Mallow berkata, isu ini sepatutnya tidak dipolitikkan dari awal lagi bagi mengelak isyarat salah kepada peminjam apabila terlalu banyak janji manis politik yang diberikan mengenai perkara itu.
“Peminjam akan beranggapan bahawasanya tidak salah bagi mereka untuk terus berlengah-lengah, menangguhkan serta untuk tidak terus membayar balik segala pinjaman pendidikan yang telah mereka buat.
“Akhirnya ia akan mengakibatkan mereka menjadi individu yang tidak bertanggungjawab serta individu sambil lewa terutamanya dalam aspek pengurusan kewangan di masa hadapan kelak,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Semalam, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mungkin akan memperkenalkan semula sekatan perjalanan ke luar negara terhadap peminjam yang gagal membayar balik pinjaman jika perkara itu dimahukan orang ramai.
Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif PTPTN, Mastura Mohd Khalid berkata, pihaknya juga bercadang menyekat peminjam daripada memperbaharui pasport, lesen, cukai jalan dan lesen perniagaan kepada Kabinet.
Dalam pada itu, Dr Muzaffar Syah berkata, tidak salah sekiranya ada pihak lantang bersuara untuk membantu peminjam pendidikan melunaskan segala hutang mereka dengan memudahkan proses pembayaran balik pinjaman.
“Namun satu perkara pokok yang paling penting dalam perkara ini ialah setiap daripada diri peminjam perlu diberitahu dengan tegas bahawa setiap hutang yang dibuat perlu dibayar balik mengikut perjanjian yang telah dibuat serta tanpa berlengah-lengah.
“Kerana, pihak yang terlibat dengan pemberian pinjaman telah bertungku-lumus memastikan peminjam dapat melunaskan kembali segala pinjaman dengan cara penuh tertib, hikmah serta mengikut budi bicara semua pihak terlibat,” katanya.
Tambahnya, adalah amat menyedihkan isu pinjaman pendidikan sentiasa muncul tiap kali tibanya musim pilihan raya di negara ini.
“Sudah pasti peminjam akan mengambil jalan mudah untuk mencari mana-mana pihak yang sudi menabur pelbagai jenis janji manis bagi meringan beban hutang mereka.
“Akibatnya, peminjam berkenaan akan terus berlengah-lengah untuk membayar kembali pinjaman yang telah dilakukan oleh mereka sendiri kerana mengharapkan segala janji manis yang telah diberikan kepada mereka ditunaikan oleh pihak yang terlibat,” katanya.


Sumber: kulihatlangitbiru.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/05/henti-politikkan-isu-pinjaman-pendidikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cadangan Sekatan Perbaharui Pasport Lesen Dan Cukai Jalan Kenderaan Jika Gagal Bayar Pinjaman Ptptn

Cadangan Sekatan Perbaharui Pasport Lesen Dan Cukai Jalan Kenderaan Jika Gagal Bayar Pinjaman Ptptn

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 431 hits
PTPTN sedang mempertimbangkan langkah lain untuk peminjam membayar hutang mereka berdasarkan maklum balas daripada perbincangan dengan pemegang berkepentingan termasuk melarang peminjam ingkar memperbaharui pasport lesen memandu dan cukai j...
Selama 2 Tahun Afpi Gelontorkan Pinjaman Hingga Rp33 Triliun

Selama 2 Tahun Afpi Gelontorkan Pinjaman Hingga Rp33 Triliun

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 175 hits
Asosiasi Fintech Pendanaan Bersama Indonesia mencatat hingga per Maret 2109 total pendanaan penyaluran telah mencapai sebanyak Rp 33 triliun Angka tersebut diakumulasi selama dua tahun dari 113 anggota fintech tergabung di AFPI
Pihak Ptptn Cadang Sekat Pembaharuan Lesen Memandu Cukai Jalan Bagi Mereka Yang Culas Dan Liat Bayar Pinjaman

Pihak Ptptn Cadang Sekat Pembaharuan Lesen Memandu Cukai Jalan Bagi Mereka Yang Culas Dan Liat Bayar Pinjaman

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 740 hits
Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional bercadang untuk menyekat pembaharuan lesen memandu dan juga cukai jalan kenderaan bagi peminjam tabung berkenaan yang culas untuk melangsaikan hutang mereka Menurut Timbalan Ketua Eksekutif PTPTN...
Putrajaya Tuntut Nfc Bayar Sepenuhnya Pinjaman Rm250 Juta

Putrajaya Tuntut Nfc Bayar Sepenuhnya Pinjaman Rm250 Juta

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 267 hits
Putrajaya tuntut NFC bayar sepenuhnya pinjaman RM250 juta Dikemas kini 5 minit yang lalu Diterbitkan pada 20 May 2019 11 57AM
Najib Tandatangan Perjanjian Pinjaman Tambahan Rm2 Bilion Kwap Saksi

Najib Tandatangan Perjanjian Pinjaman Tambahan Rm2 Bilion Kwap Saksi

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 356 hits
Bekas Penolong Naib Presiden KWAP Amirul Imran Ahmat Foto oleh malay MailKumpulan Wang Persaraan menerima resolusi daripada Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd untuk mendapatkan pinjaman tambahan RM2 bilion pada 14 Mac 2012 Perkara i...
Saksi Tertekan Terburu Buru Siapkan Kertas Kerja Pinjaman Rm4 Bilion Src

Saksi Tertekan Terburu Buru Siapkan Kertas Kerja Pinjaman Rm4 Bilion Src

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 287 hits
MALAYSIAKINI KES NAJIB l Seorang saksi memberitahu Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini bahawa beliau berada dalam keadaan tertekan ketika menyediakan kertas kerja pelaburan Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan berhubung pinjaman wang ...
Src Had Kelayakan Pinjaman Hanya Rm1 Bilion Saja

Src Had Kelayakan Pinjaman Hanya Rm1 Bilion Saja

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 244 hits
foto sumber internet KUALA LUMPUR Permohonan SRC International Sdn Bhd bagi pinjaman wang berjumlah RM3 95 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan pada tahun 2011 hanya boleh diluluskan dengan had kelayakan RM1 bilion saja Bekas Penolong Na...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis