Hari Kebangsaan Dalam Norma Baru Dirai Penuh Semangat


Bernama
  Lokasi-lokasi strategik di Putrajaya untuk menyaksikan pertunjukan udara sempena Hari Kebangsaan 2021 hari ini, menjadi tumpuan orang awam yang ingin menyaksikan secara langsung aksi dan formasi aset-aset Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) ketika berada di ruang udara Putrajaya.
Antara yang menjadi pilihan adalah Dataran Putra, Dataran Putrajaya dan Jambatan Seri Perdana, yang mampu memberikan pemandangan yang jelas dan peluang untuk merakamkan aksi berkenaan.
Orang awam yang hadir di lokasi-lokasi berkenaan dengan ada yang membawa Jalur Gemilang dilihat bersemangat meraikan Hari Kebangsaan dalam norma baharu, dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) termasuk memakai pelitup muka, tidak berkumpul hingga mengabaikan penjarakan fizikal dan bersurai sebaik sahaja persembahan udara tamat.
Kereta peronda polis yang memantau turut memberi peringatan menerusi pembesar suara mengenai keperluan memakai pelitup muka dan menjaga jarak masing-masing, bagi mengelakkan risiko jangkitan Covid-19.
Seorang pengunjung, Aza Abdul Murad, 39, berkata beliau datang ke Dataran Putra seawal 7.30 pagi, semata-mata untuk menyaksikan persembahan udara itu.
“Bunyi pesawat melintasi ruang udara seakan-akan bunyi kebebasan. Bunyi itu menakjubkan dan memberi semangat kemerdekaan,” kata anak kelahiran Pahang itu.
Aza yang mengalami kecederaan kaki baru-baru ini, namun tidak patah semangat untuk turun padang meraikan Hari Kebangsaan dalam norma baharu berkata: “Mesej saya kepada anak muda supaya perasaan untuk menyambut Hari Kebangsaan setiap tahun tidak sesekali luntur, walau apa rintangan sekali pun.”
Formasi penerbangan pesawat pejuang membabitkan Sukhoi Su-30MKM, F/A 18D Hornet dan BAE Hawk 108, diketuai oleh Lt Kol Mohd Norazan Othman yang beraksi di ruang udara Putrajaya dalam cuaca yang baik selepas hujan dinihari berhenti, merupakan antara tarikan utama Hari Kebangsaan 2021.
Bagi Mohd Ashraf Mohd Noor, 52, walaupun hujan awal pagi tadi, tiga orang anaknya begitu teruja untuk datang ke Dataran Putra sejak semalam, untuk meraikan Hari Kebangsaan 2021.
“Setahun sekali kita meraikan kecintaan kepada negara dan setiap rakyat Malaysia perlu menzahirkan kegembiraan daripada dijajah sehingga mencapai kebebasan. Walaupun anak-anak tidak melalui sejarah itu, namun ibu bapa harus merangsang mereka, untuk menghargai nilai kemerdekaan,” katanya.
Bagi anak lelakinya Mohamad Mohd Ashraf yang berusia14 tahun, sebagai generasi muda erti kemerdekaan kepadanya adalah untuk bebas daripada pandemik Covid-19.
“Erti kemerdekaan itu adalah bebas daripada penjajah, tetapi sebagai anak muda erti itu pada kami ialah bebas daripada pandemik dan kembali kepada kehidupan seperti dahulu,” katanya.
Bagi pesara tentera udara Syamssul Anwar Zaini, 43, beliau dan keluarga lebih selesa menyambut Hari Kebangsaan di rumah, dengan menyaksikan acara sambutan menerusi televisyen, sambil menyorot kembali perjuangan terdahulu untuk negara bebas daripada penjajah, bersama ahli keluarga.
Menurut beliau sambutan tidak semestinya diraikan di tempat awam seperti tahun-tahun sebelumnya, malah ia boleh diraikan di mana-mana sahaja, dengan memakai pakaian kebangsaan atau pakaian yang melambangkan kemerdekaan.
“Perasaan saya dalam sambutan tahun ini mestilah disambut dengan penuh semangat yang tinggi, walaupun berdepan dengan pandemik Covid-19. Ia bukan alasan untuk tidak menyambutnya,” katanya.
Beliau turut berharap, generasi muda dapat meraikan Hari Kebangsaan setiap tahun dengan penuh bangga dan semangat patriotik yang tinggi.
“Walaupun kehidupan zaman ini serba mudah, namun tanpa pengorbanan orang-orang terdahulu, kita tidak akan merasainya pada hari ini,” katanya.-Bernama



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/hari-kebangsaan-dalam-norma-baru-dirai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vide0 Rai Dalam Kesederhanaan Penuh Rasa Syukur Ini Iklan Terbaik Hari Kebangsaan 2021

Vide0 Rai Dalam Kesederhanaan Penuh Rasa Syukur Ini Iklan Terbaik Hari Kebangsaan 2021

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 312 hits
Tahun ini sekali lagi Hari Kebangsaan disambut dalam suasana yang sederhana tatkala negara sedang berdepan p4ndem1k Orang ramai boleh menyaksikan sambutan Hari Kebangsaan yang ke 64 yang diadakan di Dataran Pahlawan Negara pada 31 Ogos ini ...
Solekan Jalur Gemilang Semarakkan Semangat Hari Kebangsaan

Solekan Jalur Gemilang Semarakkan Semangat Hari Kebangsaan

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 240 hits
Seorang pemilik butik pengantin di sini tampil menyemarakkan sambutan Hari Kebangsaan apabila menggunakan kemahiran solekan yang dimiliki untuk melukis Jalur Gemilang pada wajah modelnya Pemilik Qaseh Inspire Bridal Faridatul Aswani Ahmad Z...
Pm Baru Perlu Diberi Kebebasan Penuh 100

Pm Baru Perlu Diberi Kebebasan Penuh 100

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 141 hits
Kalau PM baru masih nak berkhdiamat dan keutamaan untuk parti kroni silakan tempoh berkuasa kurang lebih dua tahun sahaja Kalau nak bebaskan mereka yang didakwa kerana konspirasi atau pendakwaan terpilih silakan sesuai sekaliKalau nak lanti...
Covid 19 20 897 Kes Baru Pada Hari Kemerdekaan

Covid 19 20 897 Kes Baru Pada Hari Kemerdekaan

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 183 hits
Kementerian kesihatan telah melaporkan 20 897 kes Covid 19 dalam 24 jam terakhir Gambar Hiasan Kes baharu Covid 19 kembali melebihi 20 000 PETALING JAYA Kementerian Kesihatan melaporkan 20 897 kes baharu Covid 19 menjadikan jumlah jangkitan...
Malaysia Quran Hour Sempena Hari Kebangsaan 2021

Malaysia Quran Hour Sempena Hari Kebangsaan 2021

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 212 hits
Malaysia QuranHour tahun ke 7 diteruskan lagi dengan tema Formula Menuju Malaysia Berbudi dan Penyayang yang berlangsung pada 30 Ogos Berlangsung selama sejam dari studio TV Al Hijrah sebagai penyiar rasmi Malaysia QuranHour berjaya mengump...
Hari Kebangsaan 2021 Tun M Ajak Rakyat Ambil Iktibar Bersatumenerajui

Hari Kebangsaan 2021 Tun M Ajak Rakyat Ambil Iktibar Bersatumenerajui

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 229 hits
Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air Tun Dr Mahathir Mohamad percaya rakyat Malaysia mampu mengharungi semua cabaran yang dihadapi Tetapi kata Ahli Parlimen Langkawi itu penting untuk kita ambil iktibar daripada apa yang berlaku SUBSCRIBE now ...
Selamat Hari Kebangsaan 2021

Selamat Hari Kebangsaan 2021

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 278 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraSELAMAT HARI KEBANGSAAN 2021 Apa khabar rakan rakan dan pembaca sekalian Semoga sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera Seperti yang kita sedia maklum tanggal 31 Ogos setiap tahun adalah tarikh keram...
Bapa Saya Meninggal Dunia Kerana Covid 19 Setelah Menghabiskan 4 Hari Di Kerusi Roda Kerana Katil Kecemasan Penuh

Bapa Saya Meninggal Dunia Kerana Covid 19 Setelah Menghabiskan 4 Hari Di Kerusi Roda Kerana Katil Kecemasan Penuh

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 326 hits
Foto hanya Ilustrasi untuk gambaran umum Kota Kinabalu Seorang lelaki telah berkongsi di Instagram bagaimana bapanya meninggal dunia akibat Covid 19 setelah menghabiskan 4 hari di kerusi roda disebabkan Katil di bilik kecemasan hospital Sel...
Selamat Hari Kebangsaan Malaysia Ke 65 Tahun

Selamat Hari Kebangsaan Malaysia Ke 65 Tahun

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 1053 hits
Selamat Hari Kebangsaan Malaysia Ke 65 Tahun Ia bukan sekadar ucapan yang lalu macam angin ia bukan ucapan yang tiada rasa di jiwa Laungkan semangatmu kerana cintakan negara ini Laungan Merdeka Merdeka Merdeka Dari dulu sampai kini tetap me...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live