Malaysia Quran Hour Sempena Hari Kebangsaan 2021



Malaysia #QuranHour tahun ke-7, diteruskan lagi dengan tema ‘Formula Menuju Malaysia Berbudi dan Penyayang’ yang berlangsung pada 30 Ogos.
Berlangsung selama sejam dari studio TV Al-Hijrah sebagai penyiar rasmi, Malaysia #QuranHour berjaya mengumpulkan 3,548 lokasi berdaftar di dalam negara dan 18 lokasi di luar negara.
Setiap tahun, Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (WUIF) sebagai penganjur utama akan memilih satu surah utama bagi misi #QuranHour.

Pada tahun ini, Surah Al-Mulk yang bermakna Kerajaan menjadi surah utama yang diangkat bagi membawa misi Malaysia Berbudi dan Penyayang.
Al-Quran Mukjizat Luar Biasa
Pengasas WUIF, Datuk Hussamuddin Yaacub berkata, sasaran Malaysia #QuranHour adalah untuk rakyat Malaysia beragama Islam, di dalam dan luar negara kerana mereka adalah majoriti di dalam negara ini.
“Lebih 20 juta orang beragama Islam daripada 32.7 juta rakyat Malaysia. Kita perlu bangkit menjadi model untuk merawat rakyat kerana bersama dengan kita ada mukjizat luar biasa iaitu Al-Quran.

“Malaysia #QuranHour adalah seruan untuk berinteraksi dengan al-Quran selama satu jam sebagai permulaan sehingga lahir karakter Muslim sejati dengan panduan al-Quran,” katanya.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif WUIF, Marhaini Yusoff berkata, program berinteraksi dengan al-Quran kali ini, kita terus meneroka formula daripada Surah Al- Mulk melalui tadabbur al-Quran dengan al-Quran, iaitu memahami panduan lanjut daripada tujuh Surah Al-Musabbihat sebagai formula kejayaan untuk negara ini.
 
Surah Al-Musabbihat adalah surah yang dimulakan dengan tasbih, iaitu puji syukur kepada ALLAH. Surah terakhir dalam tujuh surah ini, Surah Al-A’la membawa makna Yang Paling Tinggi. Pada ayat 14 dan 15 dalam surah yang sama, ia membawa Solusi daripada Ilahi agar kita zikir dan solat.
“Pelaksanaan #QuranHour bagi dua tahun terakhir ini berlaku dalam musim pandemik Covid-19. Pada tahun ini, kes kematian yang tinggi berbanding tahun lepas, membuat kesedaran untuk hidup berQuran lebih bermakna lagi.
“Berita kematian saban hari semakin dekat dengan kita, ia membuatkan kita berasa amat dekat dengan perintah ingat mati daripada Surah Al-Mulk. Ia mendorong kita agar berusaha untuk melakukan kebaikan berterusan (Ahsanul Amala) dan menjadi motivasi untuk mencipta kejayaan.

“Namun sejak dua tahun ini, fokusnya adalah setiap rumah dan organisasi dapat mengikuti melalui tayangan di TV Al-Hijrah, Astro Oasis, Bernama TV, RTM serta digital di FB Sinar, Bernama Radio, Radio IKIM, WorldQuranHour dan Denaihati Network serta ramai juga yang melakukan secara atas talian Google Meet, YouTube, Zoom dan Facebook,” katanya.
Penaung bagi Malaysia #QuranHour 1443H/2021 adalah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dengan kerjasama rakan sinergi, iaitu Islamic Tourim Centre (ITC), Majlis Pengarah-Pengarah Perpustakaan Awam SeMalaysia (MAPAM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Malaysia Tourism Council, Rumah Ngaji dan Sahabah Al-Quran.
Program Malaysia #QuranHour yang bersiaran selama sejam ini menampilkan pentadabbur, Ketua Pegawai Penyelidik WUIF, Fazrul Ismail dan tetamu jemputan Pensyarah Kanan, Kolej Universiti Islam Antarabangsa, Prof Dr Farid Ravi Abdullah untuk memberi pengisian ilmu.

 
Manakala bacaan Surah Al-Mulk dan 2 Surah Musabbihat dibimbing oleh Qari My #QuranTime, ustaz Ahmad Tarmizi Abdul Rahman dan Ustaz Ahmad Tirmizi Ali.
Orang ramai juga berpeluang turut serta secara langsung Malaysia #QuranHour secara atas talian di platform Zoom. Mereka juga boleh saksikan juga di semua platform digital rakan media sinergi.


Sebanyak 3,548 lokasi berdaftar di dalam negara. Ini termasuk organisasi, Sahabah Al-Quran, Rumah Ngaji, sekolah dan individu.
Antara agensi yang mendaftar ialah Majlis Pengarah-Pengarah Perpustakaan Awam Malaysia (MAPAM) di semua perpustakaan negeri dan daerah di seluruh negara, Pusat Pelancongan Islam (ITC), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Jabatan Penjara Malaysia (25 penjara), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pendidikan Daerah dan sekolah seluruh negara, Bahagian Kanak-kanak di Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM) termasuk 37 Institusi Kanak-kanak JKM dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat, LPPKN dan Institut Sosial Malaysia.
Manakala sebanyak 18 lokasi berdaftar di luar negara dengan Kerjasama Kementerian Luar Negara, Kedutaan Malaysia dan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di luar Negara.
Negara yang turut serta termasuk Australia, Republik Czech, Brunei, Mesir, Jepun, Singapura, Ireland, Netherlands, Arab Saudi, Korea, Thailand, Oman, Indonesia, China, dan Taiwan.
The post Malaysia Quran Hour Sempena Hari Kebangsaan 2021 appeared first on RASA.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2021/08/malaysia-quran-hour-sempena-hari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hari Kebangsaan 2021 Keluarga Malaysia Diajak Tekad Pulihkan Negara Bersatumenerajui

Hari Kebangsaan 2021 Keluarga Malaysia Diajak Tekad Pulihkan Negara Bersatumenerajui

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 296 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengajak Keluarga Malaysia untuk bersama sama memulihkan negara dengan berjuang memerangi pandemik COVID 19 sekali gus memerdekakan Malaysia daripada kegawatan ekonomi dan ketidakstabilan polit...
Flashcard Kenali Malaysia Sempena Hari Kemerdekaan

Flashcard Kenali Malaysia Sempena Hari Kemerdekaan

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 268 hits
Flashcard Kenali Malaysia Sempena Hari Kemerdekaan Sempena dengan Hari Kemerdekaan yang bakal disambut tidak lama lagi kami kongsikan bahan pendidikan yang dapat membantu kanak kanak mengenali serba sedikit mengenai negara Bahan pendidikan ...
Design Poster Malaysia Quran Hour Tabung Haji 2021m 1443h

Design Poster Malaysia Quran Hour Tabung Haji 2021m 1443h

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 440 hits
Design PosterMalaysia Quran HourTabung Haji 2021M 1443H30 Ogos 202121 Muharam 1443H12 hingga 1 tengahariMs Teams Facebook LiveBersama al Fadhil Usatz Rozie Rejab Berminat untuk tempah design poster banner bunting sticker logo editing video ...
Staycation Dan Filem Patriotik Sempena Hari Kebangsaan

Staycation Dan Filem Patriotik Sempena Hari Kebangsaan

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 241 hits
Seperti yang ramai sedia maklum Hari Kebangsaan atau Kemerdekaan negara kita akan disambut pada bulan Ogos Setiap tahun pasti dapat dirasai kemeriahan sambutan dan perarakan kemerdekaan baik di kaca TV di jalan raya mahupun di pusat membeli...
Sambutan Hari Kebangsaan 2021 Hanya 55 Minit

Sambutan Hari Kebangsaan 2021 Hanya 55 Minit

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 225 hits
Oleh AMREE AHMAD Raptai penuh sambutan Hari Kebangsaan yang diadakan pagi tadi PUTRAJAYA Buat julung kali sambutan Hari Kebangsaan 2021 hanya akan berlangsung selama kira kira 55 minit susulan isu kebimbangan trend penularan wabak Covid 19 ...
Vide0 Rai Dalam Kesederhanaan Penuh Rasa Syukur Ini Iklan Terbaik Hari Kebangsaan 2021

Vide0 Rai Dalam Kesederhanaan Penuh Rasa Syukur Ini Iklan Terbaik Hari Kebangsaan 2021

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 311 hits
Tahun ini sekali lagi Hari Kebangsaan disambut dalam suasana yang sederhana tatkala negara sedang berdepan p4ndem1k Orang ramai boleh menyaksikan sambutan Hari Kebangsaan yang ke 64 yang diadakan di Dataran Pahlawan Negara pada 31 Ogos ini ...
Selamat Hari Kebangsaan Malaysia Ke 65 Tahun

Selamat Hari Kebangsaan Malaysia Ke 65 Tahun

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 1053 hits
Selamat Hari Kebangsaan Malaysia Ke 65 Tahun Ia bukan sekadar ucapan yang lalu macam angin ia bukan ucapan yang tiada rasa di jiwa Laungkan semangatmu kerana cintakan negara ini Laungan Merdeka Merdeka Merdeka Dari dulu sampai kini tetap me...
Selamat Hari Kebangsaan 2021

Selamat Hari Kebangsaan 2021

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 277 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraSELAMAT HARI KEBANGSAAN 2021 Apa khabar rakan rakan dan pembaca sekalian Semoga sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera Seperti yang kita sedia maklum tanggal 31 Ogos setiap tahun adalah tarikh keram...
Hari Kebangsaan 2021 Tun M Ajak Rakyat Ambil Iktibar Bersatumenerajui

Hari Kebangsaan 2021 Tun M Ajak Rakyat Ambil Iktibar Bersatumenerajui

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 229 hits
Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air Tun Dr Mahathir Mohamad percaya rakyat Malaysia mampu mengharungi semua cabaran yang dihadapi Tetapi kata Ahli Parlimen Langkawi itu penting untuk kita ambil iktibar daripada apa yang berlaku SUBSCRIBE now ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally