Hari Ke 14 Kes Najib Peguam Dijangka Soal Balas Pengurus Bank


Malaysiakini 
   
KES NAJIB | Ketika perbicaraan mahkamah Najib Razak berhubung dakwaan penyelewengan sebanyak RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd memasuki hari ke-14 hari ini, pasukan peguam bela bekas perdana menteri itu dijangka menyoal saksi ke-30, pengurus cawangan Affin Bank The Curve, Norhayati Mohd Yunus, berhubung transaksi yang melibatkan Akaun Ihsan Perdana.

Ia bermula petang semalam apabila peguam bela tertuduh Farhan Read menimbulkan isu Mail Global Resources Sdn Bhd yang dikatakan menerima RM35 juta daripada akaun Ihsan Perdana melalui tujuh cek bertarikh 13 Januari 2015.

Peguam telah membuat pemeriksaan balas ke atas saksi ke-30 berhubung pengetahuannya tentang transaksi itu, terutama mengenai sama ada dia disiasat berhubung transaksi itu sebelum atau selepas Pilihan Raya Umum ke-13 pada 2013.

Saksi ke-30 itu kemudiannya memberi keterangan bahawa SPRM atau Bank Negara sudah mengambil keterangannya berhubung perkara itu.

Sejauh mana penglibatan Mail Global Resources dalam kes itu akan diambil kira, kerana Naib Presiden PKR Rafizi Ramli sejak 2017 melalui blognya mendakwa bahawa Ihsan Perdana telah mengeluarkan jumlah cek yang sama iaitu sebanyak RM35 juta kepadaMail Global Resources pada tarikh yang sama iaitu pada 13 Jan 2015.

Semalam, peguam utama Najib, Muhammad Shafee Abdullah berkata pasukan pembelaan akan melaksanakan kaedah pemeriksaan balas yang bertujuan menentukan sama ada beberapa saksi telah dipujuk untuk mengubah kesaksian mereka selepas PRU13.

Semasa pemeriksaan utama oleh pihak pendakwa semalam, bekas pegawai Persaraan Dana Diperbadankan (KWAP) Amirul Imran Ahmat memberi keterangan bahawa Najib telah menandatangani jaminan kerajaan persekutuan untuk pinjaman RM2 bilion tambahan dari KWAP kepada SRC International.

Saksi ke-29 itu berkata Najib menandatangani dokumen tersebut pada 2012, atas kapasiti sebagai perdana menteri dan menteri kewangan.

Amirul berkata SRC International telah menerima pinjaman sebanyak RM4 bilion daripada KWAP antara Ogos 2011 dan Mac 2012, dan menyifatkannya sebagai pinjaman terbesar yang pernah diberikan oleh KWAP.

Pada masa itu, SRC International adalah anak syarikat 1Malaysia Development Bhd (1MDB). Ia dipindahkan ke Kementerian Kewangan Diperbadankan pada tahun 2012, selepas menghadapi masalah.

Najib ketika itu adalah pengerusi lembaga penasihat 1MDB dan, mengikut perlembagaan syarikat, dan berkuasa memutuskan pelantikan ahli lembaga, termasuk dalam SRC International.

Amirul boleh kepada dipanggil semula ke kandang saksi untuk disoal balas oleh pasukan pembelaan memandangkan pemeriksaan balas tidak dapat dijalankan semalam kerana peguam Najib Harvinderjit Singh tidak dapat menghadiri prosiding susulan mengalami keracunan makanan.

Pendengaran hari ini di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Mohd Nazlan Mohd Ghazali dijangka bermula pada pukul 10 pagi dan bukan pada waktu yang ditetapkan sebelum ini iaitu 9 pagi, kerana Najib dan Shafee perlu menghadiri urusan yang berasingan di Mahkamah Rayuan di Istana Kehakiman di Putrajaya pada jam 9 pagi tadi.

Urusan berkenaan adalah berhubung keputusan Mahkamah Rayuan mengenai rayuan Najib untuk menggugurkan bekas hakim Gopal Sri Ram dari menjadi sebahagian daripada pihak pendakwaan dalam perbicaraan 1MDB, yang akan didengar di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Collin Lawrence Sequerah pada 19 Ogos.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/hari-ke-14-kes-najib-peguam-dijangka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peguam Bela Najib Soal Pegawai Bank Mana Hilang Rm8 Juta

Peguam Bela Najib Soal Pegawai Bank Mana Hilang Rm8 Juta

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 251 hits
Pihak peguam bela sebelum ini telah berjaya mendapatkan kebenaran mahkamah agar saksi pendakwaan ke 20 Rosaiah Mohamed Rosli yang juga pegawai Affin Bank mendapatkan imej cek bernilai RM8 juta dipercayai dikeluarkan Ihsan Perdana Sdn Bhd ke...
Kes Src Peguam Najib Saksi Bertikam Lidah Di Mahkamah

Kes Src Peguam Najib Saksi Bertikam Lidah Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 344 hits
Astro Awani Peguam pembelaan Harvinderjit mengasak saksi ke 29 Amirul berkenaan dokumen yang diberikan kepada panel pelaburan Kumpulan Wang Persaraan untuk mendapatkan kelulusan berhubung pinjaman RM1 bilion kepada SRC International KUALA L...
Shafee Kata Kes Najib Macam Babak Filem Suspek Utama Jadi Mangsa

Shafee Kata Kes Najib Macam Babak Filem Suspek Utama Jadi Mangsa

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 385 hits
Perbicaraan Najib Razak dalam kes SRC International akan menelanjangkan lebih ramai orang yang akan membuktikan bekas perdana menteri itu adalah mangsa manipulasi kata peguam bela utamanya Kes ini sangat menarik ia akan menelanjangkan ramai...
Ada Pihak Manipulasi Akaun Bank Najib

Ada Pihak Manipulasi Akaun Bank Najib

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 285 hits
KUALA LUMPUR Peguam bela Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah mendedahkan wujudnya pihak yang tidak mempunyai kebenaran telah memanipulasi akaun bank bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Beliau mendakwa pihaknya mempunyai bukti secukupn...
Bicara Src International Najib Tangguh Sebentar Shafee Terpaksa Ke Sebutan Kes Sendiri

Bicara Src International Najib Tangguh Sebentar Shafee Terpaksa Ke Sebutan Kes Sendiri

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 323 hits
Muhammad Shafee Abdullah Foto oleh Astro AwaniBersut hitam dengan tali leher biru bekas perdana menteri Najib Razak masuk ke mahkamah dan duduk di barisan depan galeri awam Bagaimanapun ketua pasukan pembelaannya Muhammad Shafee Abdullah pe...
Bicara Najib Src Pegawai Bank Sahkan Rm50 Juta Dikreditkan Ke Ihsan Perdana

Bicara Najib Src Pegawai Bank Sahkan Rm50 Juta Dikreditkan Ke Ihsan Perdana

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 435 hits
foto sumber internetKUALA LUMPUR Seorang Pegawai Pemprosesan Affin Bank mengesahkan bank tersebut telah mengkreditkan wang tunai ke akaun pelanggannya Ihsan Perdana Sdn Bhd daripada akaun AmIslamic Bank Syarikat Gandingan Mentari Sdn Bhd se...
Peguam Najib Kata Media Tidak Harus Berperangai Seperti Orang Estet

Peguam Najib Kata Media Tidak Harus Berperangai Seperti Orang Estet

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 415 hits
Muhammad Shafee Abdullah mendakwa bekas PM itu bukannya merakamkan gambar tetapi menggunakan mod swafoto kamera sebagai cermin
Bicara Kes Najib Dipadatkan Di Bulan Ramadan

Bicara Kes Najib Dipadatkan Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 291 hits
foto sumber internetPerbicaraan kes bekas perdana menteri Najib Tun Razak berkaitan dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta akan berlangsung dari 9 pagi hingga 3 30 petang sepanjang bulan Ramadan yang akan bermula minggu depan Ha...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven