Hargai Ketika Masih Ada Kerana Peluang Hanya Sekali




'Allah Dengar Rungutan Saya Ketika Hamil, Mungkin Sebab Itulah 'Muhammad' Pergi....'



Ibu-ibu mengandung selalu dinasihatkan untuk menjaga segala tingkah laku, perbuatan mahupun percakapan kerana bimbang ia akan memberikan kesan pada anak yang dikandung.
Dalam perkongsian pengalaman mengandung oleh wanita bernama Anis ini, sudah cukup menjelaskan bahawa penting itu ibu-ibu mengandung tidak mengucap sebarang kata-kata yang tidak sepatutnya. Sebaliknya, terimalah perubahan yang berlaku itu dengan baik dan tidak lupa memanjatkan rasa syukur kepadaNya kerana diberikan peluang untuk hamil dan mempunyai zuriat. Semoga bermanfaat.
My second baby, Muhammad bin Ahmad Madzhar
Setiap kali saya jumpa orang, ramai yang bertanya kenapa semasa saya mengandungkan Aira, saya tak beritahu atau war-warkan? Saya nak buat kejutan, kan? Saya mengandung memang jenis tak ada masalah atau alahan apa-apa, sebab tengok saya relaks saja tak ada update apa-apa. Macam tak ada apa-apa, tahu-tahu je keluar Aira.
Saya tak umumkan masa kehamilan Aira Mikayla (3rd pregnancy) bukan sebab nak buat kejutan ke apa tetapi kehamilan kedua membuatkan saya sedar dan muhasabah diri. Hampir dua tahun usaha dan menunggu kehamilan yang kedua. Akhirnya Allah dengar dan perkenankan doa saya. Alhamdulillah bulan Ogos tahun lepas, positive pregnant. Suami pun gembira sangat bila dapat tahu saya mengandung. Jadi bermulalah aktiviti buku merah, ulang alik check up.
Sepanjang kehamilan itu, ada juga saya update di Facebook, tetapi mungkin ada yang perasan dan ada yang tak perasan sebab posting saya tak jelas. Cuma hint saja tetapi update something yang bunyi seperti, "mengeluh dan merungut" sebab tak sihat, sakit-sakit badan, alahan apa semua disebabkan pembawakan.

Anis dan suami - Foto: Anis Atokman

Anis dan suami - Foto: Anis Atokman
Kehamilan kedua saya dijangka due pada bulan puasa lalu. Masa itu saya suka cakap pada suami dan mak, "Aloo, tak syok la kena berpantang time puasa. Tak boleh pakai baju rayalah, tak boleh makan makanan sedap-sedap," memang ayat itu selalu keluar dari mulut saya.
Sakit sikit merungut, "tak sukanya badan sakit-sakit macam ini". Bila muntah-muntah pun merungut, "Tak syoknya muntah-muntah macam ini. Lecehlah..". Masa nak kena check up pun merungut, "Cemuihnya every week/month nak kena pergi sua muka kat misi dan doktor". Kira pendek kata apa saja perubahan fizikal atau mental semasa mengandung, kerja saya memang merungut saja. Pemakanan dan aktiviti pun tak berapa jaga.
Minggu berganti minggu, check up di klinik kesihatan dan swasta. Bulan pertama Alhamdulillah kelibat Muhammad dah mula nampak. Masa itu syok tak tahu nak cakap macam mana. Kalau boleh nak suruh dia besar cepat-cepat. Yelah, kakak pun berusia tiga tahun, rindu nak bau baby lagi.
Dalam kegembiraan itu pun, sepanjang proses nak pergi check up itu pun tak habis-habis mulut merungut. "Ramai orang la, tak larat tunggu turn. Macam-macam la..". Merungut tak habis-habis sebab masa ini alahan dah mula datang. Muntah tak kira masa dan tempat. Fizikal dah mula berubah.
Masuk bulan kedua, check up. Doktor tunjuk degupan jantung Muhammad. Alhamdulillah, Muhammad sedang membesar. Setiap kali scan mesti simpan kertas scan itu walaupun rupa Muhammad masih tak nampak dengan jelas. Tetapi setiap kali bila scan, rungutan di mulut tetap tak berhenti sebab masa ini alahan dah semakin menjadi-jadi.

Anis bersama suami dan anak sulung - Foto: Anis Atokman

Anis bersama suami dan anak sulung - Foto: Anis Atokman

Kehamilan hampir masuk ke bulan ketiga, waktu ini saya dah mula perasan perubahan fizikal yang saya rasa macam sepatutnya ibu-ibu mengandung rasa dah mula tak ada. Muntah-muntah pun dah berhenti, makan pun dah lalu seperti biasa. Saya cuba berfikiran positif, mungkin alahan dah habis agaknya. Tetapi ini kehamilan kedua saya, bermaksud dah ada pengalaman sewaktu kehamilan pertama. Jadi serba sedikit perkara yang negatif datang juga.
Kemudian malam itu, mula rasa sakit pinggang. Tak senang duduk dibuatnya. Esok pergi klinik check up, dua kali doktor scan. First scan seperti biasa, masa itu saya nampak muka doktor seperti ada sesuatu yang tak kena. Saya dah mula berdebar tetapi masih berfikiran positif. 



Doktor kata dia tak nampak kelibat "Muhammad". Kemudian doktor periksa sekali lagi dan kali ini scan direct ke dalam. Masa ini mata saya dah mula berkaca mungkin sebab naluri ibu dah boleh rasa

Selepas scan, doktor kata "Muhammad" mengecut dan tidak membesar. Degupan jantung dah berhenti. Masa ini Allah saja yang tahu perasaan kecewa saya. Masa dalam bilik doktor, perasaan itu masih disorok. Masa berjalan ke kereta, air mata dah mula bertakung tetapi masih disembunyikan lagi. Masuk saja dalam kereta, saya dan suami memang tak putus air mata. Sampai saja di rumah, saya duduk sambil membelek-belek buku merah Muhammad dengan air mata. Masa ini barulah saya sedar rupanya sekali lagi Allah dengar rungutan saya dan Allah perkenankan agar saya tidak muntah-muntah lagi, tidak sakit-sakit badan lagi, tak perlu berulang alik dan tunggu giliran untuk check up, boleh pakai baju raya dan makan sedap-sedap bila hari raya nanti

Masa ini saya juga sedar, sebelum saya kecewa dengan pemergian Muhammad, mungkin Muhammad lebih awal kecewa dengan rungutan saya sepanjang kehadiran dia dalam rahim saya. Mungkin sebab itu dia pergi. Masa dia tak ada, kita bersungguh-sungguh nak dan minta. Bila dia ada, kita merungut pula. Allahu. 

Masa ini saya bersungguh-sungguh meminta ampun dan doa kepada Allah agar masih ada zuriat lagi buat saya dan suami. Dan ternyata Allah itu Maha Pengampun. Bulan Disember, saya disahkan hamil lagi untuk kali ketiga, syukur masih diberikan peluang. 
Masa ini, saya jaga hati, percakapan dan perbuatan. Setiap yang berlaku sepanjang kehamilan, saya panjatkan rasa bersyukur kerana saya tidak mahu Allah tarik sekali lagi dan saya tahu semua itu berlaku tanda anak saya sihat dan sedang membesar di dalam. Semua itu juga sebenarnya satu nikmat sebab di waktu mengandung saja kita boleh merasa semua itu. Selepas sembilan bulan, pasti kita akan rindu semula dengan semua detik-detik itu. 
Masa ini juga saya mengambil keputusan untuk tidak mengumumkan perkara ini sebab dalam masa yang sama saya mahu menjaga hati rakan-rakan yang lain, yang belum ada zuriat. Tunggu dah selamat bersalin nanti, baru saya akan kongsikan. Sekarang, hari ini, syukur Aira Mikayla dah genap dua bulan satu hari. 
Al-fatihah untuk Muhammad, anak syurga Ummi dan Baba. Ingatlah, kata-kata itu satu doa, jangan mengeluh dan jangan merungut. Hargai selagi ada



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.adajew.net/2019/09/hargai-ketika-masih-ada-kerana-peluang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+adajewnet+%28ADAJEW+DOT+NET%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adakah Sah Wuduk Ketika Mekap Masih Ada Jawapan Datuk Prof Dr Muhaya Ini Semua Muslimah Wajib Tahu

Adakah Sah Wuduk Ketika Mekap Masih Ada Jawapan Datuk Prof Dr Muhaya Ini Semua Muslimah Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 544 hits
Adakah Sah Wuduk Ketika Mekap Masih Ada Jawapan Datuk Prof Dr Muhaya Ini Semua Muslimah WAJIB Tahu Kesempurnaan solat itu adalah bermulanya dengan kesempurnaan wuduk itu dan sekiranya solat kita itu tidak sempurna pastinya hidup kita juga t...
Bolehkah Wanita Berwudhu Hanya Mengusap Kerudung Ketika Mendesak

Bolehkah Wanita Berwudhu Hanya Mengusap Kerudung Ketika Mendesak

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 312 hits
Hukum Mengusap Kerudung Saat Wudhu Di kondisi mendesak dmn wudhu di tmpt umum tdk ada Wudhu khusus utk perempuan kmd tdk ada kamar mandi jg apakah boleh wanita ckp mengusap kerudung sebagai ganti mengusap kepala Abu Hammam di Bantul Jawaban...
Perpaduan Kita Masih Hanya Pada Permukaan Sahaja

Perpaduan Kita Masih Hanya Pada Permukaan Sahaja

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 238 hits
1 Masa zaman awal awal buat blog dulu sekitar tahun 2012 aku dan rakan penulis lain begitu ghairah mengecam orang Bila ada ahli politik buat benda merepek kutuk Bila berlaku suatu isu panas kecam Bila orang buat benda bodoh viralkan 2 Namun...
Fx Rudy Tutup Peluang Gibran Maju Pilkada Solo

Fx Rudy Tutup Peluang Gibran Maju Pilkada Solo

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 178 hits
Peluang Gibran Rakabuming Raka untuk bisa ikut meramaikan Pilkada Solo 2020 melalui PDIP tertutup sudah Ketua DPC PDIP Kota Solo F X Hadi Rudyatmo menegaskan panitia telah menutup proses pendaftaran bagi bakal calon wali kota melalui partai...
Bn Ada Peluang Tetapi Mca Susah Dapat Laluan

Bn Ada Peluang Tetapi Mca Susah Dapat Laluan

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 101 hits
MalaysiaGazette Pilihan raya kecil di Tanjung Piai bakal menjadi uji kaji keberkesanan kerjasama UMNO Pas termasuk menguji sejauh mana sambutan masyarakat Melayu dan bukan Melayu terhadap kerjasama itu TANJUNG PIAI Walaupun Barisan Nasional...
Usah Persia Peluang Kedua

Usah Persia Peluang Kedua

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 238 hits
SEBELUM ini nama pelakon jelita Uqasha Senrose tidak pernah sunyi dari kontroversi Bagaimanapun tahun ini membawa pelbagai kenangan manis buatnya dalam bidang lakonan Perjalanan seninya juga semakin baik apabila setiap naskhah lakonannya be...
Mawar Jawab Bila Ditanya Mengenai Peluang Kedua

Mawar Jawab Bila Ditanya Mengenai Peluang Kedua

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 267 hits
Pasangan kita adalah insan yang paling dicintai justeru bayangkan semua saat bagaimana kita disatukan Pada pasangan yang pernah bercinta sebelum disatukan lihat kembali surat cinta atau hadiah pernah kita dapat daripada pasangan yang mengga...
Peluang Untuk Mengubah Diri Nak Ubah Hidup 2019

Peluang Untuk Mengubah Diri Nak Ubah Hidup 2019

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 306 hits
Assalamualaikum Hi korang Siapa yang terlepas menyertai Program Nak Ubah Hidup 2019 tempohari Sangat merugikan tau Rugi bukan kerana apa tapi kerana korang tak dapat timba ilmu yang telah dikongsikan oleh Dr Azizan tempohari Siapa yang dapa...
Peluang Kerja Perawat Ke Korea Selatan Dan Eropa

Peluang Kerja Perawat Ke Korea Selatan Dan Eropa

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 330 hits
Senyumperawat com Pemerintah masih terus berupaya untuk meningkatkan pasar ekspor tenaga kerja perawat ke luar negeri Setelah program G to G dengan Jepang hingga tahun 2019 ini berlanjut negara lain mulai dilirik Pemerintah mencoba untuk me...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Berbuka Puasa Dengan Geng Jdt Blogger Di Nippon Sushi

Ketika Orang Lain Sedang Bergembira

Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini