Adakah Sah Wuduk Ketika Mekap Masih Ada Jawapan Datuk Prof Dr Muhaya Ini Semua Muslimah Wajib Tahu


Adakah Sah Wuduk Ketika Mekap Masih Ada? Jawapan Datuk Prof Dr. Muhaya Ini Semua Muslimah WAJIB Tahu. Kesempurnaan solat itu adalah bermulanya dengan kesempurnaan wuduk itu dan sekiranya solat kita itu tidak sempurna, pastinya hidup kita juga tidak akan sempurna. Jadi, kunci segala-galanya adalah solat dalam kehidupan seharian kita untuk dunia dan akhirat.
BACA: Setiap Kali Jiwa Rasa Sedih, Resah, Lemah & Terbeban Dengan Hutang, Amalkanlah Doa Yang Diajar Nabi Ini
Adakah Sah Wuduk Ketika Mekap Masih Ada? Jawapan Datuk Prof Dr. Muhaya Ini Semua Muslimah WAJIB Tahu
Zaman sekarang, seorang wanita yang mempunyai kerjaya, bersolek dan bermekap adalah perlu biarpun sekadar memakai bedak atau pun gincu. Bagi wanita yang suka tampil lebih cantik tentunya lebih banyak alat solek yang dipakai seperti maskara, eyeliner, pemerah pipi dan bermacam lagi.
Walau bagaimanapun, satu perkara yang sering menjadi persoalan dan tanda tanya ramai wanita apabila bermekap, iaitu ketika berwuduk. Namun, penjelasan dari Datuk Prof Dr. Muhaya Mohamad ini melalui Nona pasti akan menjawab segala pertanyaan yang berkaitan dengan wuduk sekiranya sisa make up masih melekat di wajah.
Perkara ini kelihatan ringan dan remeh tetapi ianya adalahsesuatu yang sangat berat. Info ini adalah sangat baik untuk semua wanita yang bermekap. Jadi, bacalah untuk menambahkan pengetahuan selain mendapat ilmu yang baik untuk amalan setiap hari.
Make Up dan Wuduk
“Tadi ada seorang patient datang nak check mata dengan saya. Kemudian dia nak bergambar walaupun dah siap bertelekung untuk sembahyang. Saya tengok matanya, dia dah siap berwuduk tapi eyeliner masih ada.
Dia kata takpe Prof, orang kata boleh ambil wuduk macam ni. Jadi saya pun jawab tak boleh, tak sah wuduk. Eyeliner patient tu walau selepas dilap dengan tisu basah pun masih ada sisa yang tertinggal. Terpaksa pakai oil cleanser, barulah bersih dan sah wuduknya.
Saya faham wanita suka pakai eyeliner supaya mata nampak besar. Tapi risikonya adalah tak sah wuduk, malah merugikan masa. Ramai kurang tahu sebenarnya, kelopak mata atas kita adalah sebahagian anggota wudhu.
Berlainan dengan celak. Pakai celak boleh, macam saya pakai ni di kelopak bawah. Ada seorang wanita Arab pernah beritahu, garis bawah mata tu bukan anggota wudhuk. Jadi boleh pakai, macam kita ikut sunah Nabi.
Begitu juga dengan produk mekap mesra wuduk lain yang senang ditanggalkan. Betul boleh pakai tapi masa berwuduk, pastikan ia ditanggalkan.
Saya sebenarnya kasihan dengan ramai di luar sana yang beli macam-macam produk. Saya tak tahulah sempurna ke tidak berwuduk dengannya. There’s no such thing as masih ada maskara atau apa pun ketika wuduk. Sama juga dengan sunblock atau apa saja yang kalis air, jawapannya tak boleh. Lipstik pun sama, especially yang tebal dan susah untuk ditanggalkan.
Saya pernah tanya sorang anak saudara saya di Mekah, macam mana dengan natural oils? Dia jawab boleh. Contohnya kita pakai minyak kelapa, minyak zaitun atau minyak argan dekat muka kemudian ambil wuduk, itu boleh.
Jadi amalkan membawa sebotol minyak yang kecil ke mana-mana. Minyak zaitun contohnya, untuk cuci muka kita bersih-bersih. Lepas solat nanti, pakailah balik mekap yang kita suka tu.”
Hukum pakai bulu mata palsu?
Prof Muhaya turut memberi pendapatnya tentang amalan membuat extension bulu mata. “Saya bukan ustazah tapi setahu saya hukumnya bila kita menyambung bulu mata atau pakai bulu mata palsu ni berdosa.
Dulu saya pun pernah pakai bulu mata palsu masa shooting Mata Ke Hati. Saya tak tahu masa tu tapi seorang Ustaz ni beritahu BERDOSA.”
Sumber: Media Maklumat
The post Adakah Sah Wuduk Ketika Mekap Masih Ada? Jawapan Datuk Prof Dr. Muhaya Ini Semua Muslimah WAJIB Tahu appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/adakah-sah-wuduk-ketika-mekap-masih-ada-jawapan-datuk-prof-dr-muhaya-ini-semua-muslimah-wajib-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Mengambil Wuduk Dalam Keadaan Tak Berpakaian Sah Atau Tidak

Hukum Mengambil Wuduk Dalam Keadaan Tak Berpakaian Sah Atau Tidak

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 308 hits
Hukum Mengambil Wuduk Dalam Keadaan Tak Berpakaian Sah Atau Tidak Suruhan untuk menutup aurat ketika mengambil wuduk tidak ada dinyatakan sebagai satu perkara wajib atau sunat untuk dilakukan Akan tetapi di dalam bab mandi ada dinyatakan ba...
Hargai Ketika Masih Ada Kerana Peluang Hanya Sekali

Hargai Ketika Masih Ada Kerana Peluang Hanya Sekali

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 330 hits
Allah Dengar Rungutan Saya Ketika Hamil Mungkin Sebab Itulah Muhammad Pergi Doktor kata dia tak nampak kelibat Muhammad Kemudian doktor periksa sekali lagi dan kali ini scan direct ke dalam Masa ini mata saya dah mula berkaca mungkin sebab ...
Prof Datuk Dr Teo Kok Seong Orang Cina Kalau Tahu Produk Melayu Mereka Tak Beli

Prof Datuk Dr Teo Kok Seong Orang Cina Kalau Tahu Produk Melayu Mereka Tak Beli

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 445 hits
Walaupun berlainan bangsa Prof Datuk Dr Teo Kok Seong tetap menyokong Kempen Beli Produk Muslim yang dilancarkan bagi tujuan membangunkan ekonomi orang Islam Felo Penyelidik Utama Bersama Institut Alam dan Tamadun Melayu Universiti Kebangsa...
Buru Semua Warga Asing Dapat Mykad Sah Secara Salah

Buru Semua Warga Asing Dapat Mykad Sah Secara Salah

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 359 hits
PULAU PINANG 12 Sept Badan Perhubungan UMNO negeri menggesa pihak berkuasa khususnya Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Imigresen memburu kesemua warga asing yang berjaya mendapatkan MyKad sah secara salah Pengerusinya Datuk Musa Sheikh Fadz...
Penjelasan Bila Terbersin Ketika Solat Adakah Perlu Ucapkan Alhamdulillah

Penjelasan Bila Terbersin Ketika Solat Adakah Perlu Ucapkan Alhamdulillah

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 243 hits
Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW ahli keluarga baginda SAW sahabat baginda SAW serta orang orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW Sebelum kami menjawab persoalan di ...
5 Benda Wajib Bawa Ketika Travel Atau Holiday Bersama Baby Atau Anak Kecil

5 Benda Wajib Bawa Ketika Travel Atau Holiday Bersama Baby Atau Anak Kecil

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 410 hits
5 benda yang mak wajib bawa ketika travel atau holiday bersama baby atau anak kecil Travel bersama keluarga ini bukan perkara yang mudah terutama kepada mereka yang mempunyai anak kecil berumur setahun kebawah ni Percutian bersama anak yang...
Semua Orang Mesti Buat 22 Perkara Ni Ketika Jerebu

Semua Orang Mesti Buat 22 Perkara Ni Ketika Jerebu

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 507 hits
Semua orang mesti buat 22 perkara ni ketika jerebu Jerebu menyesakkan dada Tapi inilah yang kita akan hadap saban tahun Jerebu ni adalah salah satu masalah global MF rasa Macam tak boleh nak elak dah Tambah pula kat negara kita ni banyak pe...
10 Ikan Prasejarah Yang Masih Hidup Sehingga Kini

10 Ikan Prasejarah Yang Masih Hidup Sehingga Kini

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 382 hits
10 HagfishAccording to the fossil record hagfish have existed for over 300 million years which means they were already old when dinosaurs took over the world Found in relatively deep waters these animals are sometimes called slime eels but ...
Bank Permata Peran Kantor Cabang Masih Dibutuhkan Meski Sudah Digitalisasi

Bank Permata Peran Kantor Cabang Masih Dibutuhkan Meski Sudah Digitalisasi

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 166 hits
Direktur Teknologi dan Operasi PermataBank Abdy Salimin mengatakan investasi dalam dunia digital memang harus dilakukan untuk membantu produktivitas perbankan Namun demikian peran langsung karyawan dan kantor cabang masih sangat dibutuhkan
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil