Harga Rumah Makin Lama Semakin Mahal


Bagi mereka yang memahami mengapa jadikan emas sebagai simpanan jangka panjang, mereka akan bersiplin dan terus menabung emas secara konsisten setiap bulan. Dari pengalaman yang saya dapati, ramai penyimpan emas Tegar atau ‘Regular Gold Saver’ rasa tidak percaya bila melihat aset simpanan emas fizikal mereka makin lama semakin bertambah. Anda pun juga boleh jadi seperti mereka jika mengamalkan simpanan emas secara tetap.
Ada juga yang bertanya saya apa untungnya simpan emas? Untuk menjawab soalan tersebut mari kita lihat kelebihan dan perbandingannya Simpan Wang dengan Simpan Emas.
1. Kadar Faedah Bank NegatifWang yang disimpan di Bank sekarang ini mendapat ‘kadar faedah’ yang sangat rendah setiap tahun. Di Singapura kadar faedahnya kurang dari 1%.  Malahan ada sesetengah negara di dunia contohnya Jepun ‘kadar faedah’ nya bawah 0% (negatif).

Gambar : Kadar Interest untuk Simpanan Tetap Bank di Singapura bawah S$20,000 Sep 2019
Negara Eropah seperti Sweden,  Switzerland  dan  Denmark juga mengenakan ‘kadar faedah’ yang negatif.
Kadar faedah negatif adalah tindakan yang sangat terdesak, isyarat menunjukkan dasar tradisi kewangan terbukti sudah tidak berkesan.
2. Nilai Wang Makin Merosot Dimakan Inflasi.Bahasa paling “mudah” Inflasi bermakna barang naik harga.
Cuba lihat berapakah harga makanan Mee Rebus sekarang? Agak-agak dalam masa satu atau dua tahun dari sekarang berapa pula harganya? Yang pasti harganya tentu akan naik dan bukan itu sahaja harga minyak makan, beras, gula, tepung, minyak petrol, khidmat gunting rambut dan banyak lagi barang2 dan perkhidmatan akan naik harga.
Kalau dulu wang $10 dollar Singapura boleh beli banyak barang sekarang wang $10 dollar dapat barang ciput aje (Lihat Rajah Bawah)  Dalam erti kata lain nilai wang kita semakin merosot.
 

 
Gambar : Kesan Dari Inflasi – Nilai  Mata Wang Merosot
Ya betul.  Nilai wang kita makin lama semakin merosot.  Wang kertas yang sama nilai (10) sepuluh tahun dahulu tidak akan dapat beli barang yang sama sekarang, setuju!
Sebagai contoh tahun 1970 harga rumah HDB 3 Bilik ialah $17,000.  Tetapi sekarang ini, rumah yang sama anda tidak akan dapat beli dengan harga $17,000 sebab harganya sudah mencecah $300,000.
Gambar: Harga Rumah Makin Lama Semakin Mahal
3. Emas Kalis Inflasi.Nilai jangka masa panjang emas lebih terjamin.
Apabila kita faham sejarah nilai 1 Dinar boleh beli seekor kambing 1400 tahun dahulu. Anda tak perlu risau akan harga barang naik (kerana Inflasi) atau kejatuhan nilai wang atau apa sahaja bencana ekonomi dan politik.
Nilai emas dalam jangka masa panjang lebih terjamin berbanding simpan duit di dalam bank.
Kuasa beli 1 Dinar terbukti boleh membeli seekor kambing 1400 dahulu hingga sekarang.  Kuasa beli emas boleh dikatakan kekal sehingga sekarang.

Nak tahu Teori 1 Dinar dan kambing KLIK SINI     kebenaran
4. Nilai Wang Boleh ‘Zero’.Nilai wang ditentukan oleh pemerintahan negara tersebut. Wang Kertas satu-satu negara sudah pasti tidak akan laku atau dapat dibelanjakan di negara yang lain.
Anda harus menukar duit negara anda kepada negara yang anda lawati jika mahu membeli barang sebagai contoh anda mesti tukar duit Singapura ke Malaysia jika mahu pergi ke Malaysia untuk berbelanja dan sebaliknya.
Semasa krisis kewangan, mata wang Malaysia pernah jatuh sehingga bawah 40% dari nilai asalnya.
Sejarah telah berulang kali apabila belakunya kebimbangan mengenai ketidaktentuan politik dan ekonomi nilai matawang akan turun mendadak. Tidak mustahil apabila berlakunya peperangan nilai wang tersebut akan menjadi ‘Zero’.

Gambar : Tahun 1967 Matawang Singapura dan Malaysia Sama Nilai $1.00
Nilai wang Malaysia dan Singapura adalah sama nilainya pada tahun 1967. Tetapi kini nilai RM100 bersamaan dengan Singapore dollar $33
5. Simpan Emas – Kekayaan Di Tangan Kita.Apabila kita memiliki emas kita tidak terikat kepada sesiapa pun
Nilai emas tersebut 100% di dalam kawalan kita. Nilai emas berdiri sendiri tanpa jaminan sesiapa. Tidak siapa pun boleh bekukan dan merampas kekayaan itu. Walaupun kita jatuh bankrap, emas itu tetap milik kita


Emas Adalah Aset yang Boleh diWariskan
Hebatnya dengan emas fizikal jika anda perlukan tunai dapat dicairkan dengan mudah dan segera tanpa banyak urusan.
6. Emas adalah Wang Sebenar.Pernahkan anda terfikir mengapa negara seperti Amerika, German, IMF, China, Russia dan lain-lain negara mempunyai reserve emas yang banyak.  Malah sekarang ini negara seperti China dan Russia berlumba-lumba menambah aset emas mereka dengan membeli emas fizikal setiap bulan.
Gambar : 20 Negara Teratas Yang Mempuyai ‘Reserves’ Emas Terbesar
Tidak dapat dinafikan bahawa Pelabur2 kaya juga menjadikan emas sebahagian dari simpanan mereka. Walaupun emas tidak memberikan hasil ‘cash flow’ tetapi mereka percaya emas adalah Pelindung kepada kejatuhan mata wang dan kekayaan mereka.
Sebab itu setiap negara di dunia mempunyai ‘reserves’ simpanan Emas dan menjadikan emas fizikal sebagai insuran kewangan jika berlakunya keadaan politik dan ekonomi tidak menentu.

Gambar: Jika Emas itu Bukan Duit, Kenapa Bank Pusat Membelinya?
7. KesimpulanTahukah anda jika setiap bulan anda beli emas Sgd$100, ini bermakna dalam masa setahun anda sudah mempunyai lebih kurang simpanan emas 20 gram tanpa disedari.
Perkara ini tak akan sama, kalau anda simpan dalam bentuk wang di bank $100 x 12 bulan, mungkin anda rasa sudah ada simpanan $1200 dalam masa setahun.
Sebaliknya apa yang berlaku samada wang tersebut telah dibelanjakan atau dah berkurangan, sebab kita kalah kepada Emosi bila duit ada di tangan.  Beza paling ketara antara wang dan emas ialah:
“Wang fitrahnya Belanja” dan “Emas fitrahnya Simpan”
Simpan emas, aset kita akan bertambah sementara simpan wang kita berhadapan dengan risiko berbelanja yang bukan-bukan.
Emas fizikal adalah ‘tangible aset’ sama seperti rumah, tanah dan ladang yang kita boleh nampak, pegang dan kawal aset tersebut.
Emas adalah “Wang Sebenar” dan Emas ada “Magnet Kekayaan”.
Semoga penerangan di atas bermanfaat dan memberikan anda ilmu akan kelebihan menyimpan emas berbanding menyimpan wang.
Sila tonton Video di bawah ini untuk penjelasan seterusnya

Saya percaya dari fakta di atas, kita boleh membuat keputusan yang bijak.  Jika Negara, Bank Dunia dan Pelabur2 kaya menyimpan emas? Kenapa  tidak kita? Kalau bukan sekarang bila lagi?
Jika anda perlukan bimbingan Emas boleh follow facebook saya dengan klik nama saya di bawah. Terima kasih kerana sudi membaca! 
MOHD SULIMAN HAFID 







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kluangmanexpress.blogspot.com/2022/04/harga-rumah-makin-lama-semakin-mahal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jualan Dalam Eurusd Semakin Meningkat Apabila Harga Menembusi Di Bawah Paras Terendah 2020

Jualan Dalam Eurusd Semakin Meningkat Apabila Harga Menembusi Di Bawah Paras Terendah 2020

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 124 hits
EURUSD didagangkan di bawah 1 07 Aliran mingguan kekal menurun kerana harga terus didagangkan dalam saluran cenderung ke arah bawah Dua minggu lalu kami memberi amaran bahawa penembusan di bawah garis aliran cenderung ke arah atas yang data...
Tetap Beli Emas Ketika Harga Sedang Mahal Yang Penting Konsisten

Tetap Beli Emas Ketika Harga Sedang Mahal Yang Penting Konsisten

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 158 hits
Tetap Beli Emas Ketika Harga Sedang Mahal Yang Penting Konsisten Mengikut kata pakar emas tetaplah membeli emas walau harga emas itu sedang mahal dan tinggi tetapi dalam jumlah yang kecil Yang penting adalah konsistensi Sewaktu harga emas n...
Sayang Nak Buang Barang Lama Simpan Sampai Penuh Rumah Tanda Masalah Mental

Sayang Nak Buang Barang Lama Simpan Sampai Penuh Rumah Tanda Masalah Mental

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 188 hits
Kita selalu dengar orang tua bercakap Barang yang ada tu simpan takut nanti nak guna Kalau anda nak tahu ini merupakan salah satu ungkapan kegemaran milik pesakit hoarding disorder Nak tahu apa itu hoarding disorder Jom ikuti artikel kami d...
Naksir Mobil Mahal Rizky Billar Raffi Ahmad Siap Tambah Rp200 Juta Dari Harga Beli

Naksir Mobil Mahal Rizky Billar Raffi Ahmad Siap Tambah Rp200 Juta Dari Harga Beli

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 101 hits
Raffi Ahmad berkunjung ke rumah Rizky Billar Di sana ia melihat satu mobil mewah klasik berwarna putih dan langsung naksir Tanpa basa basi Raffi mengaku ingin membelinya Mobil tersebut baru dibeli selama dua bulan oleh Rizky Billar Raffi pu...
Tiket Konsert Aina Abdul Harga Tak Masuk Akal Netizen Mula Pertikai Apa Level Aina Letak Harga Sebegitu Mahal

Tiket Konsert Aina Abdul Harga Tak Masuk Akal Netizen Mula Pertikai Apa Level Aina Letak Harga Sebegitu Mahal

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 168 hits
Siapa saja yang tidak kenal dengan penyanyi hebat iaitu Aina Abdul dimana kian hari namanya menjadi perhatian orang ramai yang bukan saja dari Malaysia malah dari luar negara juga
4 Tips Soraya Ulfa Agar Lebaran Makin Stylish Trendy Dan Fresh

4 Tips Soraya Ulfa Agar Lebaran Makin Stylish Trendy Dan Fresh

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 119 hits
Tetap tampil maksimal saat lebaran dengan manfaatkan promo Shopee Big Ramadan Sale seperti COD Gratis Ongkir Rp0 Cashback 50 5 Waktu dan Serba Seribu hingga 5 Mei 2022
Awalnya Sebesar Biji Guli Ketumbuhan Makin Besar Setiap Minggu Ke Hospital

Awalnya Sebesar Biji Guli Ketumbuhan Makin Besar Setiap Minggu Ke Hospital

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 202 hits
Setiap kali menangis mengadu sakit saya tidak mampu berbuat apa apa dan hanya mampu memujuk anak supaya kembali tidur kata Noraini Aziz 39 selepas anaknya menghidap ketumbuhan di leher sejak berusia tiga tahun Mulanya ingatkan bengkak biasa...
Suara Masih Padu Tapi Peminat Risau Lihat Badan Zamani Makin Membengkok

Suara Masih Padu Tapi Peminat Risau Lihat Badan Zamani Makin Membengkok

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 126 hits
KEADAAN fizikal terkini penyanyi Zamani Slam amat membimbangkan peminatnya Ini berikutan satu video tular yang merakamkan struktur fizikal Zamani semakin berubah di mana bahagian belakangnya kelihatan semakin melengkung atau membengkok Menu...
Nyimak Bintang Emon Jadi Mamang Pop Mie Bikin Ramadan Makin Seru

Nyimak Bintang Emon Jadi Mamang Pop Mie Bikin Ramadan Makin Seru

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 103 hits
Mamang Pop Mie 2022 ini berhasil bikin pertanyaan sederhana para Sobi jadi lebih seru dan kocak khas komedi Bintang Emon
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega