Harga Minyak Masak Semakin Mahal


  

Assalamualaikum. Sejak akhir2 ini harga minyak masak dalam botol plastik 5kg menjadi semakin mahal. Seingat Abe Kie la...pada 5 thn lepas harganya cuma sekitar RM18. Masa tu BN yang memerintah. Memandangkan harganya x jauh beza dgn harga minyak masak dlm polibeg, jadi abam kie beli yg dalam botol la. Dua tahun kemudian, bila PH memegang tampuk kuasa, harga sudah naik ke paras sekitar RM23. Abam Kie mampu lagi bayar. Alhamdulillah. Maklum la kita dalam golongan M40. Lepas tu bila PN pula memerintah, harga sekitar Rm27 - 29. Masa ni abam kie cuba bertahan. Tapi apabila harga sudah melepasi paras RM31 awal bulan ini, maka Abam Kie tak mampu lagi nak beli minyak masak dlm botol ni. Dah jadi harga kayangan plak. Geram tul dgn KPDNKK yg tak letakkan harga siling minyak masak dalam botol ni


Maka terpaksalah Abam Kie membeli minyak masak dalam polibeg yg berharga RM2.50 ni. Sekali pergi ke kedai semalam, abam kie sambar 3kg (tu yg pekedai tu benarkan). Hari ini pula isteri abam kie beli 3kg lagi sebagai stok. Tahu2 lah ye. Minyak subsidi ni sukar diperolehi di pasaran terbuka. Bila ada depan mata, kita ngap je la! Entah la. Siapa2 yg naik jadi kerajaan sama je. Kebajikan rakyat x terjaga. Ni jenis yg pentingkan tembolok sendiri. Janji diri sendiri dan kaum kerabat dia senang dah la. Peduli apa dgn rakyat marhaen! 
Bersama ini Abam Kie nak kongsikan satu artikel tentang mengapa harga minyak masak botol di negara kita mahal sedangkan kita pengeluar kedua terbesar minyak sawit di dunia! Heran betul kan? Sila baca artikel di bawah untuk lebih faham ye? Terima kasih

1. Hari ini Laman Rasmi KPDNHEP melaporkan kerajaan tidak tetapkan atau kawal harga minyak masak dalam botol kerana ia bukan minyak masak bersubsidi. Buletin Utama jam 8.00 malam pun melaporkan perkara yg sama.
2. Jurucakap bagi laman tersebut juga menyatakan bahawa sebenarnya kualiti minyak sawit bersubsidi dalam pek polibeg 1kg adalah sama kualiti dengan minyak sawit dalam botol. Ini macam bohong sikit nampaknya.
3. Saya fikir memang betul juga kerajaan tak dapat nak kawal barangan yang bukan bersubsidi, jadi saya fikir kerajaan juga tidak berhak untuk mengawal sekiranya ada kenaikan yang luar biasa kepada harga makanan bermasak yg menggunakan bahan asas utama daripada minyak sawit.
4. Peniaga macam saya tak sanggup menggunakan minyak masak bersubsidi. Selain bekalan yg selalu terhad di pasaran, kualiti minyak paket memang jauh daripada kualiti minyak dalam botol dan dakwaan kualiti sama adalah tidak berasas. Malah kos untuk membeli minyak paket menjadi lebih tinggi.
5. Minyak Sawit dalam botol mempunyai ketahanan 5x ganda berbanding minyak dalam paket. Kos 1 paket RM2.50 x 5 kilo = RM12.50. Tukar 5x, kos beli minyak paket = RM62.50 berbanding harga minyak dalam botol terkini RM32.00
6. Kita bukan nak suruh kerajaan kawal, tapi kita nak mintak kerajaan jadi pengantara untuk bincang dan cari solusi supaya kenaikan tidak berlaku terlalu mendadak. Kalau tak dapat bincang dengan semua pengilang, dapat bincang dengan 1-2  pengilang pun jadilah. Buka mulut pun tak, alih-alih kata tak boleh kawal.
7. Minyak masak ALIF dikeluarkan oleh Sime Darby Oils iaitu anak syarikat Sime Darby Plantation. Sementara Sime Darby Plantation Berhad pula dibawah syarikat kolongmerat iaitu Kumpulan Sime Darby Berhad dimana ianya dikuasai oleh Permodalan Nasional Berhad dengan 52% pegangan.
8. Menerusi Sime Darby Oils, kerajaan boleh berbincang supaya mereka boleh menyuntik bagi menambah bekalan domestik dengan menukar pasaran mereka daripada luar negara kepada domestik. Untuk rekod, Sime Darby Oils mencatatkan pengeluaran minyak masak di seluruh dunia berjumlah 4,000,000 tan setahun (4 juta tan) manakala untuk pasaran domestik hanyalah kira-kira 1,000 tan sebulan atau kira-kira 12,000 tan setahun (12 ribu tan). Secara ringkasnya pengeluaran untuk domestik hanya kira-kira 0.3% berbanding 99.7% dibekalkan untuk keperluan eksport.
9. Minyak masak SAJI pula dikeluarkan oleh FGV Holdings Berhad dimana sehingga 5 Februari, 2021 FELDA telah memegang kira-kira 68.3% saham dalam FGV. Saya tidak menemui sebarang carian berkaitan jumlah pengeluaran dan pasaran luar negara dan domestik oleh FGV, tetapi mengikut kajian sepanjang tempoh 2016-2018 warga Malaysia telah memilih SAJI sebanyak 21,479,810 kali berbanding jenama lain.
10. Sime Darby dan FGV, masing-masing adalah syarikat kolongmerat yang berstatus GLC, dan kita yakin dengan barisan peneraju professional, mereka pasti bersedia untuk membantu negara ketika krisis dimana rakyat golongan M40 & B40 sedang menghadapi krisis kewangan yg semakin kritikal.
11. Nampak macam barisan menteri sekarang ni suka lepas tangan. Sorang kata tak mampu nak jaga 32 juta rakyat supaya ikut SOP, seorang pula kata tak boleh kawal bank manakala yg terkini seorang lagi kata tak mampu nak kawal harga barang bukan subsidi.
12. Entahlah..saya pun tak bijaksana, nak kawal berat badan meningkat pun dah tak mampu ni. Ketua Kabilah Dapur saya pula sudah di luar kawalan. Hari ni dalca tetel, esok katanya nangka masak lemak.
MALAYSIAKU MAKMUR."DOA KEPADA ALLAH KUAT-KUAT, SAYANG NABI KETAT-KETAT"~ RAJA MANSOR JB ~


www.zukidin.com {Estd 2012}

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zukidin.com/2021/06/harga-minyak-masak-semakin-mahal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Alhamdulillah Pas Bantah Harga Minyak Masak Mahal Dijual Pada Rakyat Tapi Walaun Sokong Minyak Masak Naik Harga

Alhamdulillah Pas Bantah Harga Minyak Masak Mahal Dijual Pada Rakyat Tapi Walaun Sokong Minyak Masak Naik Harga

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 58 hits
WALAUN MACAMANA NI LEBAI BANTAH HARGA MINYAK Kenyataan Media Penerangan 113 4 November 2016 3 Safar 1438 MINYAK MASAK KERAJAAN SENDIRI PUNCA RAKYAT TERBEBAN Oleh Nasrudin bin Hassan Ketua Penerangan PAS Pusat 1 Kerajaan wajar dipertanggungj...
Peningkatan Harga Minyak Minyak Masak Global Kerajaan Tampung Subsidi Rm8b Tahun Ini

Peningkatan Harga Minyak Minyak Masak Global Kerajaan Tampung Subsidi Rm8b Tahun Ini

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 76 hits
Oleh Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz KERAJAAN bersedia menanggung perbelanjaan subsidi yang lebih tinggi sehingga RM8 bilion tahun ini berikutan peningkatan harga minyak dan minyak masak di peringkat global Menteri Kewangan Tengk...
Rakyat Beli Minyak Masak Pada Harga Eksport

Rakyat Beli Minyak Masak Pada Harga Eksport

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 59 hits
JUNHAIRI ALYASAHarga minyak masak yang dijual di pasaran turut menunjukkan peningkatan sejak kebelakangan ini berpunca daripada peningkatan harga minyak sawit mentah BERITA baik untuk negara ialah harga minyak sawit mentah mencecah paras te...
Kerajaan Tidak Kawal Harga Minyak Masak Dalam Botol Kata Kpdnhep

Kerajaan Tidak Kawal Harga Minyak Masak Dalam Botol Kata Kpdnhep

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 120 hits
Minyak masak dalam botol kerana ia bukan minyak masak bersubsidi kata KPDNHEP PETALING JAYA Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna memaklumkan kerajaan tidak menetap atau mengawal harga minyak masak dalam botol Unit Kom...
Harga Minyak Masak Naik Terima Kasih Menteri Pas

Harga Minyak Masak Naik Terima Kasih Menteri Pas

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 97 hits
Kalau hari ini PAS menjadi pembangkang Semestinya mereka bersama umno akan mengajak segala kerahan tenaga kuasa melayu untuk mempertahankan harga minyak masak Mana taknya malaysia pengeluar minyak masak Mestilah dijual dengan harga murah un...
Harga Minyak Masak Naik Lagi Kpdnhep Dirayu Jangan Tutup Mata

Harga Minyak Masak Naik Lagi Kpdnhep Dirayu Jangan Tutup Mata

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 125 hits
PETALING JAYA Kumpulan pengguna mendesak kerajaan segera campur tangan dalam isu kenaikan mendadak harga minyak masak sehingga lebih RM30 bagi 5kg Timbalan Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia Mohd Yusof Abdul Rahman berkata Kement...
Panas Zolkharnain Dedah Menteri Berbohong Mana Ada Minyak Masak Paket Berjenama Harga Murah

Panas Zolkharnain Dedah Menteri Berbohong Mana Ada Minyak Masak Paket Berjenama Harga Murah

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 59 hits
June 10 2021Sepanjang ingatan saya hampir setiap minggu pergi pasaraya beli barang dapur bersama isteri semenjak sekian lama tak sampai 5 kali saya jumpa minyak masak paket berjenama seperti dlm botol Kalau saya jumpa memang saya beli minya...
Harga Minyak Masak Konsep Tawazun Dalam Dasar Penstabilan Harga Minyak Kerajaan Ph

Harga Minyak Masak Konsep Tawazun Dalam Dasar Penstabilan Harga Minyak Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 73 hits
June 10 20211 Bukan hanya harga komoditi Sawit dan Besi Hari ini Harga minyak Dunia juga berada pada paras tertinggi Harga minyak dunia pada ukuran Brent hari ini berada pada paras USD 72 Jika diukur pada harga pasaran Harga petrol RON 95 s...
Amanah Man Backs Syed Saddiq Lashes Out At Pas Youth Chief

Kesukaran Masuk Gaza Oic Digesa Main Peranan

Apabila Angrybird Bertukar Menjadi Manusia Bagaimana Lah Rupanya

Kalau Lapar Masaklah

Wow Tedia Guna Helikopter Ambil Pesanan Nasi Ganja

Resepi Ubi Kari

Mcdonald S Malaysia Belanja 65 000 Penghantar Makanan

Khidmat Buat Tulisan Khat Thulus



Penyakit Ini Sebabkan Seseorang Tidur 300 Hari HPA Axis Hypersomnia

Kisah Remaja Tuntut Bekalan Snek Coklat KitKat Seumur Hidup Akibat Kecuaian Nestl 2016

10 Penaja Terbesar F1 Dalam Tempoh Sedekad Lalu

5 Ikon Penggerak Kebajikan Paling Terkenal di Malaysia

Serangga Ini Miliki Teknik Mempertahankan Diri Yang Sangat Menyeramkan


Hazama Dengarlah Chord

Satwo Gelap Chord

Nik Abduh Nafi Zahid Hamidi Enggan Komen Positif Covid 19

Buntut Kerumunan Selebgram Di Aceh 2 Anggota Tni Dan 3 Polisi Disanksi

Pemkot Madiun Gunakan Rumah Sakit Lapangan Asrama Haji Untuk Penanganan Pasien Covid

Luhut Ungkap Penyebab Meningkatnya Kasus Kematian Akibat Covid 19