Harga Minyak Masak Konsep Tawazun Dalam Dasar Penstabilan Harga Minyak Kerajaan Ph


 



June 10, 20211- Bukan hanya harga komoditi Sawit dan Besi, Hari ini Harga minyak Dunia juga berada pada paras tertinggi, Harga minyak dunia pada ukuran Brent hari ini berada pada paras USD 72, Jika diukur pada harga pasaran, Harga petrol RON 95 sepatutnya dijual pada harga RM 2.50-2.60..Tetapi kekal pada harga RM 2.05…Pada harga ini Kerajaan terpaksa memberikan subsidi lebih RM 3 Billion setahun..
2- Kenapa harga RON 95 kekal ? Itulah dasar yang diperkenalkan dalam Manifesto PH, Iaitu dasar Penstabilan harga minyak.. Yang memomokkan ” hari ini perintah, Esok turun harga minyak” hanya mainan Jahat politik PAS dan UMNO memetik ceramah dalam kempen PRU 13.. hari ini Kerajaan PN mengekalkan dasar yang sama yang diperkenalkan dalam manifesto PH pada PRU 14.. Biarpun harga minyak Dunia tinggi, Harga dipasaran, kepada rakyat adalah stabil dan terkawal..
3- Sebenarnya Dasar Penstabilan harga minyak lah menyebabkan harga barangan, Keperluan asas ketika zaman PH stabil.. Tidak ada kenaikan yang mengejutkan .. hatta ketika permintaan memuncak ketika perayaan keatas semua barangan. Bukan sekadar harga keperluan asas, Hatta semua produk Industri..
Logiknya zaman yang banyak kedai makan dibuka, Banyak kenduri kendara dan perayaan lah harga akan melambung tinggi disebabkan permintaan, Malangnya pesta kenaikan harga barang berlaku zaman PN, ketika ekonomi ditutup..
4- Suatu ketika ada kejutan peningkatan harga telur akibat virus avian influenze H5 dan H7 (selsema burung), Banyak ladang terpaksa menghentikan pengeluaran, tetapi Menteri Pertanian pada waktu itu Sallehudin Ayyub dan Menteri KPDN Saifuddin Nasution cukup responsif, Ketika itu segera diberikan subsidi 2 sen setiap telur biarpun ianya atas faktor yang luar jangka..
Biarpun masa tu penurunan 2 sen menjadi bahan ejekan UMNO dan PAS, Itulah sikap bertanggungjawab Menteri, Menteri tak kata harga itu munasabah..
5- konsep Penstabilan itu di dalam Islam itu menepati konsep Al-Tawazun yang membawa maksud keseimbangan..Al-Tawazun (التوازن ) berasal daripada perkataan (توازن – يتوازن – توازنا ) yang bermaksud seimbang dalam sesuatu timbangan atau sesuatu urusan, Bukan hanya dalam Siyasah hatta Muamalah(Iqtisad/Ekonomi).
Hatta perkataan bahasa arab menyentuh ekonomi diambil daripada iqtisad yang berasal dari qasad yang membawa maksud kesederhanaan atau pertengahan..
6- Apa peranan Kerajaan dalam mengimbangi antara 2 Keperluan, Industri dan Rakyat..Begitu juga kepentingan Petani. Ianya perlukan kebijaksanaan Kerajaan dan pemimpin, Atau pertimbangan yang tepat.. Dan dasar Penstabilan Kerajaan PH itu terbukti berjaya.
7- Kerajaan terpaksa mengambil jalan tengah Melihat keperluan semua Pihak, Perkataan tawazun itu sendiri hampir kepada maksud “wasatha” yakni pertengahan ,wasathiyah mengikut pandangan Ulama secara etimologi ianya membawa maksud :
وَسَطُ الشَّيْءِ مَا بَيْنَ طَرْفَيْهِ
sesuatu yang berada (di tengah) di antara dua sisi
8 – Menyentuh soal harga minyak sawit, Tidak ada siapa persoal hak 3 juta penanam dan Peneroka Sawit.. Kenaikan harga minyak dan Komoditi hari ini tidak berkait dengan Kerajaan, ia disebabkan pengeluaran ketika ini rendah dikala pendemik dalam keadaan permintaan tinggi, ia melibatkan kenaikan hampir semua komoditi.. Yang Penting bagaimana Kerajaan mengawal kenaikan harga barang.
Sebagai contoh Bila permintaan kepada barangan Latex dan berlaku kenaikan keuntungan dan saham syarikat Berkaitan ia bukan faktor Dasar Kerajaan.. Ia disebabkan Permintaan tinggi disebabkan Pandemik..
9 – Itu sebab aku cukup marah bila ada yang kata, Kerajaan PH dulu tidak reform, Bagi aku.. pengurusan Negara pada zaman PH adalah yang terbaik biarpun tak sempurna, Kita dalam fasa pengstrukturan dan pemulihan Ekonomi. Kerajaan PH hanya diburukkan dengan permainan dan sentimen Perkauman.
10- Pelik bagaimana Menteri yang dulu jaguh dalam PAS kononnya mahu menolak semua bentuk cukai dan kononnya mahu dikembalikan kepada Rakyat, hari ini lebih Kapitalis dari UMNO.. rupanya Menteri PAS lebih cepat lupa diri dan rosak dari UMNO..UMNO perlukan 50 tahun untuk lupa diri, PAS hanya tak sampai setahun.. Mana pergi slogan penyelesaian Islamnya ?
11- Zaman PH, Tak banyak guna Isitilah istilah Arab, Tetapi dasar Penstabilan harga minyak itu menepati Konsep Tawazun.. Dulu ramai yang kata Lim Guan Eng kedekut, Tetapi itulah cara pengurusan yang betul.. Lim Guan Eng berjaya menjimatkan RM 3 billion perbelanjaan Pengurusan pada tahun kewangan 2019,
Atas simpanan dan dasar penjimatan PH itulah Kerajaan PN pada awal pentabiran berjoli sakan.. Dasar penjimatan yang dituduh kedekut itulah Ia menepati Konsep Nabi Yusuf AS menghadapi zaman Kemarau.. Sebagaimana firman Allah..
ثُمَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ سَبْعٌ شِدَادٌ يَأْكُلْنَ مَا قَدَّمْتُمْ لَهُنَّ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّا تُحْصِنُونَ
” Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun kemarau yang besar, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya; kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih)..”
(Surah Yusuf Ayat 48)
12- Apapun aku bersyukur Allah zahirkan dari pengkhianatan ini wajah sebenar pemimpin PAS, Inilah gambaran Ruwaibidhah.. atau kelompok Khawarij dengan gelaran سُفَهَاءُ اْلأَحْلاَمِ (mereka yg Bodoh) Kata Nabi ﷺ…Kelompok ini hanya pandai berbicara, Depa Bodoh dalam Menguruskan urusan Ummah.. Sabda Nabi ﷺ..
الرَّجُلُ التَّافِهُ يَتَكَلَّمُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ…
“Orang Bodoh yang membicarakan urusan manusia(Masyarakat/Politik)…”
Tazkirah
9 Jun 2021
Ipohmali


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/harga-minyak-masak-konsep-tawazun-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Tidak Kawal Harga Minyak Masak Dalam Botol Kata Kpdnhep

Kerajaan Tidak Kawal Harga Minyak Masak Dalam Botol Kata Kpdnhep

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 243 hits
Minyak masak dalam botol kerana ia bukan minyak masak bersubsidi kata KPDNHEP PETALING JAYA Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna memaklumkan kerajaan tidak menetap atau mengawal harga minyak masak dalam botol Unit Kom...
Peningkatan Harga Minyak Minyak Masak Global Kerajaan Tampung Subsidi Rm8b Tahun Ini

Peningkatan Harga Minyak Minyak Masak Global Kerajaan Tampung Subsidi Rm8b Tahun Ini

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 207 hits
Oleh Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz KERAJAAN bersedia menanggung perbelanjaan subsidi yang lebih tinggi sehingga RM8 bilion tahun ini berikutan peningkatan harga minyak dan minyak masak di peringkat global Menteri Kewangan Tengk...
Harga Minyak Masak Naik Menggila Kerajaan Nak Tengok Saja Ke

Harga Minyak Masak Naik Menggila Kerajaan Nak Tengok Saja Ke

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 329 hits
Dua minggu yang lalu kalau tak silap aku aku ke sebuah Pasaraya untuk membeli minyak masak Terkejut juga tengok harganya dulu dalam RM28 90 sekarang dah naik jadi RM32 90 ada kenaikkan 20 disitu Itu membuat aku tertanya tanya sejak bila Min...
Rm600juta Dibelanja Untuk Stabilkan Harga Minyak Masak

Rm600juta Dibelanja Untuk Stabilkan Harga Minyak Masak

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 197 hits
suaramerdeka com8 6 2021Kerajaan melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dan Kementerian Kewangan telah memperuntukkan sebanyak RM600 juta tahun ini berbanding RM528 juta tahun lalu bagi melaksanakan Program Skim...
Alhamdulillah Pas Bantah Harga Minyak Masak Mahal Dijual Pada Rakyat Tapi Walaun Sokong Minyak Masak Naik Harga

Alhamdulillah Pas Bantah Harga Minyak Masak Mahal Dijual Pada Rakyat Tapi Walaun Sokong Minyak Masak Naik Harga

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 176 hits
WALAUN MACAMANA NI LEBAI BANTAH HARGA MINYAK Kenyataan Media Penerangan 113 4 November 2016 3 Safar 1438 MINYAK MASAK KERAJAAN SENDIRI PUNCA RAKYAT TERBEBAN Oleh Nasrudin bin Hassan Ketua Penerangan PAS Pusat 1 Kerajaan wajar dipertanggungj...
Panas Zolkharnain Dedah Menteri Berbohong Mana Ada Minyak Masak Paket Berjenama Harga Murah

Panas Zolkharnain Dedah Menteri Berbohong Mana Ada Minyak Masak Paket Berjenama Harga Murah

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 208 hits
June 10 2021Sepanjang ingatan saya hampir setiap minggu pergi pasaraya beli barang dapur bersama isteri semenjak sekian lama tak sampai 5 kali saya jumpa minyak masak paket berjenama seperti dlm botol Kalau saya jumpa memang saya beli minya...
Harga Minyak Masak Naik Terima Kasih Menteri Pas

Harga Minyak Masak Naik Terima Kasih Menteri Pas

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 260 hits
Kalau hari ini PAS menjadi pembangkang Semestinya mereka bersama umno akan mengajak segala kerahan tenaga kuasa melayu untuk mempertahankan harga minyak masak Mana taknya malaysia pengeluar minyak masak Mestilah dijual dengan harga murah un...
Harga Minyak Masak Naik Lagi Kpdnhep Dirayu Jangan Tutup Mata

Harga Minyak Masak Naik Lagi Kpdnhep Dirayu Jangan Tutup Mata

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 362 hits
PETALING JAYA Kumpulan pengguna mendesak kerajaan segera campur tangan dalam isu kenaikan mendadak harga minyak masak sehingga lebih RM30 bagi 5kg Timbalan Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia Mohd Yusof Abdul Rahman berkata Kement...
Pas Bidas Pas Kerajaan Gagal Kawal 23 Tauke Minyak Masak

Pas Bidas Pas Kerajaan Gagal Kawal 23 Tauke Minyak Masak

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 309 hits
Makin panas nampaknya Pas bidas pas sendiri Fuhhh Ini bukan main main Bukan kami edit Ni bukti https www malaysiakini com news 361721Terbidas diri sendiri ker bro Jadi kerajaan itu pedih bro Jadi pembangkang senang Melalut jer kerja Throwba...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats