Hapus Hutang Peneroka Kerajaan Perlu Tanggung Sukuk Felda




 Penghapusan hutang peneroka Felda menjadi kontroversi ketika ini kerana sengaja disalahtafsirkan oleh pihak tidak bertanggungjawab sehingga menjadi isu besar antara Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas PM Mahiaddin Yassin yang mengumumkan penghapusan hutang pada 2021 lalu.

Menurut kenyataan Felda, penghapusan hutang tersebut bukan sahaja melibatkan dihapus kira dalam akaun Felda tetapi juga hutang berkenaan perlu ditanggung oleh Kerajaan Persekutuan, memandangkan Felda tidak mempunyai kewangan mencukupi untuk menyerap hutang RM8.3 bilion.

Penyerapan hutang itu dilakukan oleh Perdana Menteri ke 10 melalui perjanjian Assignment for Financial Service Reserve Account (FSRA) yang ditandatangani antara Felda dan Kerajaan Persekutuan pada Jun lalu.

"PM semasa Sambutan Hari Peneroka Felda pada 7 Julai 2023 mengumumkan bermula tahun ini, Kerajaan Perpaduan telah meluluskan peruntukan sehingga RM990 juta setahun bagi membolehkan penebusan semula sukuk Felda yang antara lainnya bagi membiayai hapus kira hutang peneroka Felda. Secara keseluruhan inisiatif ini melibatkan bantuan kewangan kepada Felda sebanyak RM9.9 bilion bagi tempoh 10 tahun.

"Walau bagaimanapun, kenyataan Perdana Menteri telah disalah tafsir sehingga menimbulkan kekeliruan dalam kalangan rakyat dengan janji kerajaan terdahulu untuk menghapuskan hutang peneroka Felda berjumlah RM8.3 bilion.

"Penghapusan sejumlah hutang peneroka ini telah dilaksanakan di peringkat Felda tanpa penyaluran peruntukan geran dari Kerajaan Persekutuan pada tahun 2021 dan 2022. Jumlah pelupusan hutang ini telah memberikan impak yang besar kepada aliran tunai dan prestasi Felda," kata agensi itu dalam satu kenyataan.

Menurut Felda lagi, FSRA adalah tanggungjawab yang telah ditunaikan Kerajaan pada tahun ini berikutan usaha Felda meminjam wang daripada pasaran kewangan dengan menerbitkan sukuk bagi perlupusan hutang dan pengambilalihan Felda Global Ventures Holdding (FGV) beberapa tahun lalu.

Kata kenyataan itu lagi, penerimaan sejumlah RM900 juta setahun untuk tempoh 10 tahun akan membolehkan Felda membayar kembali pinjaman sukuk selepas tidak lagi mengutip hutang daripada peneroka.

"Sebagai langkah membantu dan menjamin kelangsungan Felda, Perdana Menteri pada 26 Jun 2023 telah menandatangani perjanjian FSRA bagi penerimaan pertama geran RM990 juta dari Kerajaan Persekutuan untuk penebusan sukuk Felda.

"Perjanjian itu antara lain memberikan ruang kepada Felda menstruktur semula komitmen kewangan terhadap kadar faedah yang dikenakan serta pemansuhan 80 peratus hutang peneroka berjumlah RM8.3 bilion.

"Felda menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan atas komitmen bagi menyempurnakan proses pemulihan Felda demi menjamin kelangsungan sebagai satu institusi gergasi yang menaungi 112,638 keluarga peneroka di seluruh negara," kata kenyataan itu lagi.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/07/hapus-hutang-peneroka-kerajaan-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pmx Tunjuk Dokumen Fsra Berkaitan Sukuk Bukan Hapus Hutang Peneroka

Pmx Tunjuk Dokumen Fsra Berkaitan Sukuk Bukan Hapus Hutang Peneroka

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 111 hits
Dokumen Akaun Rizab Perkhidmatan Kewangan didedahkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas menerima tuntutan saman kerana membuat fitnah terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung isu penghapusan hutang peneroka FELDA Dalam keny...
Itu Dokumen Sukuk Berjaminan Kerajaan Bukan Perjanjian Lupus Hutang Felda Marzuki Beritahu Anwar

Itu Dokumen Sukuk Berjaminan Kerajaan Bukan Perjanjian Lupus Hutang Felda Marzuki Beritahu Anwar

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 156 hits
Dokumen yang dikemukakan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini bukanlah perjanjian pelupusan hutang peneroka Felda tetapi perjanjian mengenai sukuk berjaminan kerajaan yang telah diterbitkan secara berperingkat Bekas Ketua Setia...
Polemik Lupus Hutang Peneroka Felda

Polemik Lupus Hutang Peneroka Felda

papar berkaitan - pada 11/7/2023 - jumlah : 190 hits
Polemik atau perbahasan di media sama ada media cetak mapupun media sosial berkaitan pelupusan hutang peneroka Felda semakin rancak menjelang Pilihan Raya Negeri di enam negeri iaitu Kelantan Terengganu Kedah Pulau Pinang Selangor dan Neger...
Kontroversi Hutang Peneroka Felda Bila Nak Habis Agaknya

Kontroversi Hutang Peneroka Felda Bila Nak Habis Agaknya

papar berkaitan - pada 21/7/2023 - jumlah : 138 hits
MASYARAKAT Felda sudah pasti boleh menarik nafas lega dan bergembira apabila kerajaan pada 9 Julai lalu telah meluluskan jaminan sehingga RM9 9 bilion untuk menerbitkan sukuk bagi menyempurnakan pelaksanaan pelupusan hutang peneroka Kemente...
Felda Hutang Peneroka Diselesai 2021 Pm Tandatangan Fsra Jun Lepas

Felda Hutang Peneroka Diselesai 2021 Pm Tandatangan Fsra Jun Lepas

papar berkaitan - pada 21/7/2023 - jumlah : 117 hits
malaysiakini comLembaga Kemajuan Tanah Persekutuan menjelaskan bahawa perjanjian bagi Akaun Rizab Perkhidmatan Kewangan antara lain memberi ruang kepada agensi itu untuk menstruktur semula komitmen kewangan terhadap kadar faedah dikenakan d...
Menteri Kewangan Dedah Dokumen Lupus Hutang Peneroka Felda

Menteri Kewangan Dedah Dokumen Lupus Hutang Peneroka Felda

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 138 hits
Dokumen skim pengecualian hutang peneroka Felda yang menjadi kontroversi sejak diumumkan ditandangani oleh Menteri Kewangan semasa Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini sebahagiannya didedahkan kepada umum Menurut kenyataan Menteri Kewangan dok...
Dokumen Tersebut Bukan Perjanjian Pelupusan Hutang Peneroka Felda

Dokumen Tersebut Bukan Perjanjian Pelupusan Hutang Peneroka Felda

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 114 hits
Dr Marzuki Mohamad Baru sekejap tadi Perdana Menteri menyiarkan sebahagian dokumen yang dikatakan perjanjian pelupusan RM8 3 bilion hutang peneroka FELDA Sekali pandang saya sudah tahu Dokumen tersebut bukanlah perjanjian pelupusan hutang p...
Penyata Tahunan Bukti Pelupusan Hutang Peneroka Felda Sudah Dilaksanakan

Penyata Tahunan Bukti Pelupusan Hutang Peneroka Felda Sudah Dilaksanakan

papar berkaitan - pada 12/7/2023 - jumlah : 226 hits
Mohd Nor Suparman menunjukkan penyata hutang yang menyatakan hutangnya telah dihapuskan oleh Felda KEPUTUSAN kerajaan melupuskan hutang peneroka Felda seperti diumumkan bekas Perdana Menteri Kelapan Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 2021 telah ...
Check Alat Tulis Anak

10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Penjelasan Isu Blackrock Oleh Pm Diterima Baik

Jangan Bersangka Sudah Beriman

How Brain Drain Can Be Beneficial To Malaysia And Why It Should Be Encouraged

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Plan Nak Pergi Holiday



6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies


Hukum Memakai Pendakap Gigi

Hukum Bawa Anak Istimewa Ke Masjid

Bunga Orkid Rosak

Subsidi Bersasar Bendung Ketirisan Diesel Bersubsidi

Muhyiddin Pernah Cadang Laksana Subsidi Bersasar

Bank Staff Colluded With Syndicate To Steal Client S Money Pula