Hanya Keajaiban Boleh Pulihkan Umno Kata Penganalisis


satuberita.my
By SatuBerita
-April 17, 2023
UMNO memerlukan keajaiban untuk pulih dan menarik semula sokongan melayu ke parti itu sebelum Pilihan Raya Negeri (PRN) yang akan diadakan pada tahun ini, kata penganalisis politik Melayu dari Universiti Sains Malaysia, Ahmad Atory Hussain

Pemerhati politik veteran itu berkata, “pertolongan” yang bakal diterima daripada parti kerajaan lain terdiri daripada Pakatan Harapan (PH) kemungkinan besar hanya akan mendorong pengundi Melayu terutamanya di kawasan luar bandar akan beralih ke Perikatan Nasional (PN).

Katanya, keputusan untuk UMNO bekerjasama dengan “musuh lama” yang dipimpin oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat menimbulkan kemarahan ramai termasuk penyokong dan ahli parti itu apabila mereka rasa ditipu selepas Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebelum Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) mengumumkan secara terbuka slogan “No Anwar, No DAP”.

“Keadaan juga bertambah buruk apabila kepimpinan parti memecat dan menggantung keahlian beberapa pemimpin veteran dan individu berpengaruh,” katanya kepada MalaysiaNow.

“Sudah tentu keputusan ini akan menghantui Umno pada PRN nanti sebab individu yang dibuat itu juga mempunyai bilangan penyokong yang kuat dalam parti.”

Pada PRU-15 yang diadakan pada November tahun lepas, UMNO hanya berjaya meraih 26 kerusi Parlimen, prestasi yang paling teruk direkodkan parti itu sejak ditubuhkan.

Bagaimanapun, Zahid enggan meletakkan jawatan meskipun didesak berbuat demikian sebelum mengemudikan parti itu bekerjasama dengan PH untuk menubuhkan kerajaan Persekutuan yang mana beliau dilantik sebagai timbalan perdana menteri.

Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO Nur Jazlan Mohamed baru-baru turut menyifatkan DAP sebagai liabiliti kerana menjangkakan kerjasama antara kedua-dua parti itu akan menyukarkan UMNO menarik semula sokongan Melayu.

Mengulas mengenai perkara sama, Atory menambah bahawa kehadiran PKR dan Amanah untuk membantu UMNO kembali menawan kerusi kawasan luar bandar juga mungkin sukar memandangkan perhatian kelompok pengundi ini lebih ke arah PN.

“Apa yang mereka tak nampak ialah rakyat di luar sana ada pilihan lain. Orang ramai boleh undi selain BN dan PH,” katanya.

Pada masa sama, Atory menjangkakan isu pengampunan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak yang kini sedang menjadi perbualan hangat juga tidak akan mendatangkan manfaat kepada UMNO.

Katanya, sekiranya bekas ahl Parlimen Pekan itu berjaya dibebaskan, beliau juga mungkin tidak dapat pulihkan UMNO melihat kepada prestasi semasa parti itu.

“Yang pro-Najib semua nak beliau keluar dan mereka jangka Najib mampu pulihkan Umno.

“Saya rasa tidak. Najib keluar atau tidak, susah nak pulihkan UMNO sekarang ini.

“Hanya keajaiban saja yang boleh pulihkan UMNO sekarang ini,” tambah beliau.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/04/hanya-keajaiban-boleh-pulihkan-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Hanya Penumpang Dalam Kerajaan Kata Mohamad Hasan

Umno Hanya Penumpang Dalam Kerajaan Kata Mohamad Hasan

papar berkaitan - pada 19/4/2023 - jumlah : 182 hits
Timbalan presiden Umno memberi amaran kepada parti itu agar tidak bertindak seolah olah ia masih memerintah negara ini Keberadaan Umno di dalam kerajaan hanyalah seperti menumpang kasih dan sekiranya parti itu menarik sokongan ia tidak akan...
Dap Ph Akan Lebih Rugi Dalam Pakatan Dengan Umno Kata Penganalisis

Dap Ph Akan Lebih Rugi Dalam Pakatan Dengan Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 21/4/2023 - jumlah : 128 hits
Nur Jazlan berkata demikian sebagai menjawab dakwaan Naib Pengerusi DAP Perak Abdul Aziz Bari bahawa sokongan Melayu telah beralih daripada Umno kepada Perikatan Nasional DAP dan Pakatan Harapan akan lebih rugi dalam pakatan mereka bersama ...
Hanya Anwar Boleh Selamatkan Umno

Hanya Anwar Boleh Selamatkan Umno

papar berkaitan - pada 13/4/2023 - jumlah : 135 hits
NORMAN RADZUANPretasi UMNO tidak pernah meningkat sejak 2008 HANYA ANWAR BOLEH SELAMATKAN UMNO Semalam saya berborak dgn rakan politik mantan UMNO dan skg tidak berparti Dlm pelbagai topik dibualkan dia bertanya adakah UMNO mampu diselamatk...
Mohon Pengampunan Najib Modal Pn Tawan Prn Kata Penganalisis

Mohon Pengampunan Najib Modal Pn Tawan Prn Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 10/4/2023 - jumlah : 204 hits
Umno akan memohon agar Yang di Pertuan Agong mempertimbang memberi pengampunan diraja kepada Najib Razak selepas didapati bersalah dalam kes rasuah SRC International PETALING JAYA Seorang penganalisis politik menyifatkan keputusan Umno memo...
Prn 6 Negeri Penentu Akar Umbi Umno Terima Dap Atau Tidak Kata Ismail Sabri

Prn 6 Negeri Penentu Akar Umbi Umno Terima Dap Atau Tidak Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 282 hits
freemalaysiatoday com 19 Apr 2023 9 00pmBekas perdana menteri berkata Umno menjalin kerjasama secara mengejut seminggu selepas PRU15 Ismail Sabri Yaakob memberitahu perjuangan Umno dan DAP jauh berbeza dan kedua duanya mempunyai sejarah pan...
Umno Dap Tak Dipaksa Kahwin Kata Loke

Umno Dap Tak Dipaksa Kahwin Kata Loke

papar berkaitan - pada 18/4/2023 - jumlah : 127 hits
agendaily com17 04 2023Setiausaha Agung DAP baharu Anthony Loke mengulas kerjasama dengan UMNO Anthony Loke menafikan UMNO dan DAP berkahwin politik secara paksa seperti didakwa oleh bekas Naib Presiden Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Setiau...
Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Tahniah Izzat Upkk

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Student Black Shirt Campaign Not Protest Shows Uitm Identity Vc

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut

Jalan Jalan Tengok Rumah Contoh Dekat Durian Tunggal 2024

Pet Expo Midvalley 2024