Hanya Anwar Boleh Selamatkan Umno







NORMAN RADZUAN


Pretasi UMNO tidak pernah meningkat sejak 2008

HANYA ANWAR BOLEH SELAMATKAN UMNO

Semalam saya berborak dgn rakan politik mantan UMNO dan skg tidak berparti. Dlm pelbagai topik dibualkan dia bertanya adakah UMNO mampu diselamatkan?

Dia bertanya soalan itu bila saya mengatakan UMNO sejak 2008 grafnya semakin menurun dari satu pilihanraya ke satu pilihanraya hinggalah 2022.

Daripada parti dominan mereka kini lebih kecil dari PKR dan PAS. Suatu yg tidak pernah terduga oleh penganalisa politik, ahli UMNO mahupun org Melayu sendiri.

UMNO tersepit kerana org Melayu tidak percaya mereka lagi dan bangsa lain 80% menolak mereka. Org Melayu beralih kpd PAS dan bukan Melayu beralih kpd PKR atau PH.

Saya beritahu rakan tadi dua faktor kenapa UMNO ditolak org Melayu. Pertama kerana kes rasuahnya. Org Melayu lihat UMNO nampak rasuah sb ini era teknologi segala maklumat dihujung jari. Kedua kerana fahaman politik sempit perkauman yg dimainkannya memakan diri.

Jadi mereka tersepit dgn sikap mereka sendiri. UMNO tahu utk pulih mereka perlukan masa. Jadi siapakah yg mampu menyelamatkan UMNO?

Rakan saya kata Najib… saya katakan Najib juga akn ditolak oleh kaum2 lain kerana kes rasuahnya membuatkan Malaysia terkenal seantero dunia. Saya beritahu Anwar Ibrahim… lalu rakan tadi terkejut.

Saya beritahu sebenarnya sudah dua kali Anwar menyelamatkan UMNO. Pertama ketika era 2018 apabila UMNO khabarnya mahu diharamkan tetapi Anwar campurtangan.

Kedua bila Anwar setuju utk menubuhkan kerajaan perpaduan bersama UMNO/BN. Peluang yg ada adalah kesempatan utk UMNO memulihkan partinya. Jika UMNO tanpa kuasa mereka lebih mudah tenggelam kpd dua kuasa parti terbesar iaitu PH dan PN.

Bila pertama kali Anwar memasuki Bangunan UMNO ia umpama seperti sirih pulang ke gangang. Perlu diingat Anwar bukan keluar UMNO tetapi dia disingkirkan oleh Mahathir dari UMNO. Tentu ada pelbagai perasaan Anwar ketika menjejak kaki ke sana selepas lebih 20 tahun.

Mengapa Anwar ? ….sebab beliau dilihat pemimpin yg disenangi oleh bangsa Melayu dan bukan Melayu. Demografi kaum tidak mungkin seorang Perdana Menteri ia hanya disenangi oleh satu kaum sahaja.

Aura Anwar juga dilihat pemimpin UMNO sendiri terikut rentaknya dgn memperbanyakkan aktiviti2 agama. Zahid Hamidi kini penuh dgn aktiviti agama seperti PMX… sindir kawan saya, Zahid sudah dpt hidayah utk bertaubat.

Saya kata itulah pentingnya pemimpin yg berintergriti. A leader most important role is to set the culture of their organization. Tapi jika leader makan rasuah, bersikap ditaktor maka yg di bawah2nya akan mengikut dgn rentak yg sama.

Untuk pulihkan UMNO ia perlukan pemimpin yg bersih rasuah atau yg kuat melawan rasuah kerana UMNO itu dibenci oleh semua kaum kerana rasuahnya. Kedua perkaumannya… jika UMNO dpt pemimpin yg disayangi oleh kaum bukan Melayu sekaligus BN akn kembali kuat.

Malah dpt dilihat kemesraan Anwar bersama Zahid Hamidi, Dr Zambry, Ahmad Maslan, Sharani hingga saya lupa Anwar itu Presiden PKR bukan UMNO. Malah KJ dan Shahril mantan UMNO juga memuji pentadbiran Anwar.

Haaa.. ia sekadar jawapan kpd rakan apakah formula terbaik utk UMNO pulih. Ia jawapan yg tidak masuk akal berlaku tetapi politik apa2 boleh berlaku. Sekadar berkongsi cerita dgn kawan2.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/04/hanya-anwar-boleh-selamatkan-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Keajaiban Boleh Pulihkan Umno Kata Penganalisis

Hanya Keajaiban Boleh Pulihkan Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 18/4/2023 - jumlah : 206 hits
satuberita myBy April 17 2023UMNO memerlukan keajaiban untuk pulih dan menarik semula sokongan melayu ke parti itu sebelum Pilihan Raya Negeri yang akan diadakan pada tahun ini kata penganalisis politik Melayu dari Universiti Sains Malaysia...
Umno Terhutang Budi Kepada Anwar

Umno Terhutang Budi Kepada Anwar

papar berkaitan - pada 12/4/2023 - jumlah : 233 hits
Ada baik juga umno dibubarkan dan ramai ramai sertai PKR dengan nobatkan dan bernaung di bawah Anwar Ibrahim sebagai Presiden Ini adalah pengisian kepada kerajaan perpaduan dan madani bagi menstabilkan politik dan pengurusan negara Ini juga...
Anwar Tak Usah Bimbang Umno Tak Akan Berani Tarik Sokongan

Anwar Tak Usah Bimbang Umno Tak Akan Berani Tarik Sokongan

papar berkaitan - pada 14/4/2023 - jumlah : 121 hits
Terdapat kecenderungan yang ketara sejak kebelakangan ini untuk segelintir penyokong Najib Razak memberi semacam ugutan kepada Anwar Ibrahim dalam kes pengampunan bekas Perdana Menteri itu Mereka tidak ragu ragu menyatakan Anwar akan menjad...
Dr M Ambil Masa 6 Tahun Anwar Hanya 3 Bulan Untuk Kenakan Musuh Politik

Dr M Ambil Masa 6 Tahun Anwar Hanya 3 Bulan Untuk Kenakan Musuh Politik

papar berkaitan - pada 5/4/2023 - jumlah : 266 hits
Hidir Reduan Abdul RashidAhli parlimen PAS Awang Hashim berkata Anwar Ibrahim mengeheret seteru politiknya ke mahkamah hanya dalam tempoh tiga bulan selepas dia dilantik sebagai perdana menteri Dalam pernyataan pembelaan terhadap saman fitn...
Anwar Perlu Umno Untuk Kekal Sebagai Perdana Menteri

Anwar Perlu Umno Untuk Kekal Sebagai Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 10/4/2023 - jumlah : 443 hits
Satu unsur penting yang menentukan ketahanan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke 10 adalah sama ada Umno dapat memainkan peranan penting untuk menetapkan semula dan mengembalikan negara kepada prinsip prinsip asal pembinaan ...
Anwar At Umno S Mercy Double Whammy Of Najib S Royal Pardon Dropping Of Zahid S Graft Charges

Anwar At Umno S Mercy Double Whammy Of Najib S Royal Pardon Dropping Of Zahid S Graft Charges

papar berkaitan - pada 10/4/2023 - jumlah : 249 hits
Even though it goes through a process and I am in that process in the end the question of awarding medals and pardons is the authority and discretion of the YDPA and does not need to be discussed publicly AS the push for the royal pardon of...
Ikut Logik Dap Akan Menang Lagi Pkr Dan Umno Juga Boleh Hadap Pn Jangan Terlalu Yakin

Ikut Logik Dap Akan Menang Lagi Pkr Dan Umno Juga Boleh Hadap Pn Jangan Terlalu Yakin

papar berkaitan - pada 1/4/2023 - jumlah : 144 hits
Nak lantik KM Pulau Pinang Melayu kalau menang PRN Baguslah Tapi Gerakan sanggup ke Bukan ke Pulau Pinang dulu diperintah Gerakan Jangan lupa Gerakan kena menang kalau nak jatuhkan DAP di Pulau Pinang Tak ada masalah lantik Melayu Bagus jug...
Dari Rekod Kepada Kemelesetan Bagaimana Cip Dan Ekonomi Membentuk S P 500

Gigi Coffee Dark Choco Latte With Doughnut And Chocolate Danish

Pemuda Umno Soal Pm Kalau Tiada Blackrock Adakah Mahb Bankrap

Ada Udang Disebalik Batu

Perempuan Pakai Legging Masa Joging Menyakitkan Mata Menjjikkan

Sijil Halal Bantu Kembangkan Perniagaan Kedai Makan India Kata Timbalan Menteri

Rekomendasi Sabun Muka Untuk Pria Kulit Berminyak Dan Berjerawat Dari Kahf

Uefa Larang Topeng Muka Khas Mbappe



Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies

8 Fakta Biodata Aisyah Hijanah Azhari Penulis Buku Isteri Kepada Alif Teega

5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale


Inilah Hasilnya Tanam Bawang Merah Di Pasu Selepas Sebulan

Kesihatan Mental Jangan Ambil Mudah

Doa Jodoh Yang Baik Untuk Lelaki Dan Perempuan

Teori Big Bang Rahsia Alam Semesta

Dulu Pm7 Jumpa Blackrock Minta Masuk Melabur Sekarang Dia Pula Tanya

Dua Beranak Dijel Denda Rm240 000 Seleweng Lpg