Hanya Dengan 5 Langkah Ibu Muda Ini Berjaya Buat Anak 2 Tahun Minat Buku


Tabiat baca buku perlulah diterap dalam diri kanak-kanak sejak mereka kecil lagi. Namun, tidak ramai ibu bapa yang tahu teknik paling berkesan untuk galakkan anak minat membaca. Usah gusar kerana Puan Fathin Suhaila Azman sudi berkongsi lima teknik yang diamalkannya di rumah sehingga si kecilnya itu mendapat kebaikan membaca buku.
Mari ikuti kisah ibu muda ini.

Perkenalkan anak bahan bacaan visual di umur 3 bulan
Muhammad Imaan Faa’iq merupakan kelahiran sulung buat ibu muda ini yang mesra disapa Fathin, dan suaminya, Muhammad Firdaus Haji Ahmad.
Menurut Fathin, anaknya yang kini berusia dua tahun ini merupakan seorang kanak-kanak yang agak hiperaktif dan juga ceria.
Berkongsi cerita mengenai didikan membaca yang diamalkan untuk Muhammad Imaan Faa’iq, Fathin mula memperkenalkan bahan bacaan visual seawal usia anaknya itu tiga bulan.
Namun ia bukanlah bahan bacaan biasa yang dipenuhi dengan huruf dan perkataan.
Sedar anaknya masih kecil, jadi dia hanya memperkenalkan bahan bacaan seperti flash card dan juga soft book yang mengandungi pelbagai gambar dan visual untuk merangsang deria penglihatan bayi.
Selepas Muhammad Imaan Faa’iq berumur enam bulan, barulah ibu ini perkenalkan sensory board book agar anaknya boleh baca buku sambil merangsang motor halusnya.
Ketika si anak sudah mencecah umur dua tahun, dia mula mengajak anaknya untuk ke kedai buku bagi memilih sendiri buku-buku cerita yang ingin dibaca.
Teknik pendedahan secara berfasa ini sememangnya berkesan dalam memupuk minat Muhammad Imaan Faa’iq untuk baca buku sejak kecil.

5 tip ini berkesan untuk pupuk minat anak baca buku
Mendidik anak kecil untuk suka atau minat baca buku bukanlah satu perkara yang mudah. Namun, jika kita tahu teknik yang tepat, segalanya boleh dipupuk dengan berkesan.
Ini 5 kaedah yang Fathin terapkan untuk menggalakkan anaknya minat baca buku:
#1. Ibu dan ayah mesti menjadi role model untuk anak
Bak kata peribahasa Melayu, bapa borek anak rintik. Peribahasa ini menerangkan bagaimana sifat seseorang anak akan menuruti kelakuan ibu dan ayahnya sendiri.
Ini bermaksud, ibu dan ayah perlu menunjukkan minat dan gaya hidup membaca di hadapan anak-anak.
Tambah Fathin,
“Ibu ayah perlu memulakan tabiat membaca bermula daripada diri mereka sendiri sejak awal lagi. Ibu dan ayah juga boleh memberikan hadiah buku kepada anak supaya minat membaca buku itu boleh dipupuk sejak anak masih kecil.”

#2. Baca buku bersama anak
Apabila membaca buku bersama-sama, ia bukan sahaja boleh mengeratkan hubungan antara anak dengan ibu bapa, tetapi anak juga boleh membiasakan diri dengan tabiat membaca buku.
Bonding time seperti ini boleh dilakukan pada waktu malam sebelum waktu tidur anak. Ini merupakan antara kebaikan membaca buku yang mungkin ramai ibu bapa terlepas pandang.
#3. Ibu bapa boleh lakonkan watak dan gunakan bunyi yang sesuai ketika bercerita
Menurut Fathin lagi, ibu bapa juga perlu menjadi contoh pembaca buku yang terbaik untuk anak mereka.
“Ibu ayah perlu menggunakan intonasi suara yang menarik dan melakonkan aksi ketika bercerita. Contohnya apabila ada gambar kucing, ibu ayah boleh membuat bunyi kucing, dan anak akan menjadi teruja setiap kali melihat gambar kucing pada buku tersebut.”
#4. Pilih buku yang menarik untuk anak
Tidak perlu membeli buku yang tebal dan mahal, Fathin berkata, pemilihan buku kanak-kanak cukup sekadar buku yang mudah dibaca dan banyak pengisian berwarna yang menarik minat si kecil.
Untuk bayi, buku seperti soft book adalah pilihan yang paling sesuai kerana ia lebih selamat untuk si manja.
Manakala untuk kanak-kanak berumur satu hingga dua tahun, belikan mereka board book kerana ia lebih sesuai dengan peringkat umur mereka.
Untuk kanak-kanak yang berumur tiga tahun ke atas, berikan peluang untuk mereka memilih sendiri buku kegemaran mereka.
Namun sebagai ibu bapa, pastikan pilihan anak itu benar-benar berkualiti dan bersesuaian dengan mereka.
#5. Sediakan perpustakaan mini di rumah
Dengan kewujudan ruang bacaan atau perpustakaan mini di rumah, ia juga boleh membantu mewujudkan budaya membaca dalam diri anak kita dan juga keluarga.

Menurut Suhaila, ibu bapa boleh bermula dengan pemilihan ruang atau bilik khas yang sesuai dijadikan ruangan membaca.
Seterusnya, beli rak buku yang menarik dan sediakan juga kelengkapan lain seperti meja dan kerusi untuk anak membaca dengan selesa.
Muhammad Imaan Faa’iq kini banyak tahu kosa kata baharu!
Disebabkan kaedah yang Fathin terapkan di atas, anaknya kini amat gemar membelek buku kegemarannya iaitu kamus bergambar.
Muhammad Imaan Faa’iq telah banyak belajar kosa kata baharu daripada kamus bergambar. Malah, sehingga waktu makan pun anaknya itu sempat membelek kamus tersebut.
Disebabkan minat anaknya terhadap buku, Fathin melihat anaknya itu agak kurang menonton televisyen dan menggunakan gajet, dan ini merupakan antara manfaat dan kebaikan membaca buku yang semestinya membuatkan ibu bapa gembira.
Kekangan masa jadi cabaran untuk baca buku bersama
Fathin akui, disebabkan kesibukan dirinya dan suami, pastinya terdapat kekangan masa yang agak terhad untuk memupuk tabiat membaca ini bersama anaknya.
Dia dan suami hanya berpeluang untuk membaca bersama-sama anak pada waktu malam atau hujung minggu sahaja.
Namun, walaupun hanya sebentar, dia dan suaminya tetap memanfaatkan waktu yang ada untuk melakukan aktiviti yang bermanfaat bersama-sama anaknya itu terutamanya membaca buku.
Selain itu, ada kalanya Muhammad Imaan Faa’iq akan meragam sehingga boleh mengoyakkan buku.
Namun dia dan suaminya tetap sabar melayan dan berusaha menarik semula minat anaknya itu agar tetap berminat untuk terus membaca buku.
Kredit: Hello Doktor

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Hanya Dengan 5 Langkah, Ibu Muda Ini Berjaya Buat Anak 2 Tahun Minat Buku! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hanya-dengan-5-langkah-ibu-muda-ini-berjaya-buat-anak-2-tahun-minat-buku/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Makcik Puaka Restoran Melaka Tampil Pertahan Ibu Hanya Berbaiah Bukan Mencarut

Anak Makcik Puaka Restoran Melaka Tampil Pertahan Ibu Hanya Berbaiah Bukan Mencarut

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 246 hits
Bagaikan tidak serik peniaga yang sebelum ini didakwa menghalau seorang usahawan yang juga influencer kini didakwa pula memperlekehkan pelanggan gara gara baki lauk yang dijual tidak banyak untuk pengunjung yang datang beramai ramai Susul
Hiburan Muka Dia Pucat Macam Dah Meninggal Ibu Sangka Lemas Rupanya Anak Umur 5 Tahun Diberi Syabu Oleh Sepupu

Hiburan Muka Dia Pucat Macam Dah Meninggal Ibu Sangka Lemas Rupanya Anak Umur 5 Tahun Diberi Syabu Oleh Sepupu

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 168 hits
Ibu mana yang tidak tergamam apabila mendapati keadaan anak yang baru berusia lima tahun berubah akibat diberikan dadah sejenis methamphetamine selepas pulang dari rumah sepupu Menurut ibu mangsa dia tidak mengetahui sepupu membawa anak bon...
Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bawak Anak Kecil Naik Train Dmu Murah Je Tiketnya

Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bawak Anak Kecil Naik Train Dmu Murah Je Tiketnya

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 108 hits
Kanak kanak biasanya akan teruja apabila ibu ayah selalu membawa mereka berjalan jalan Lebih teruja bila si kecil dapat menaiki train bersama keluarga Tentu sekali ianya akan menjadi memori yang sukar dilupakan Nak bawa anak berjalan tak pe...
Seawal Usia 7 Bulan Dah Diajar Pegang Makanan Ibu Ini Guna 5 Tip Latih Anak Makan Sendiri

Seawal Usia 7 Bulan Dah Diajar Pegang Makanan Ibu Ini Guna 5 Tip Latih Anak Makan Sendiri

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 250 hits
Bukan mudah untuk ajar anak suap makan sendiri lebih lebih lagi jika anak masih berusia tiga tahun ke bawah Namun bak kata pepatah Melentur buluh biarlah daripada rebungnya Ini tip berkesan daripada Puan Asnadirah tentang cara ajar anak mak...
Video Elisya Genap Umur 23 Tahun Sekali Kata2 Fasha Sandha Buat Ibu Meng4ndung Ini Cvri Perhatian

Video Elisya Genap Umur 23 Tahun Sekali Kata2 Fasha Sandha Buat Ibu Meng4ndung Ini Cvri Perhatian

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 346 hits
Baru baru ini aktres Fasha Sandha berkesempatan isi masa bersama adik tersayang yang juga pelakon Elisya Sandha bagi meraikan ulang tahun kelahiran yang ke 23 Turut sama meraikan momen indah itu termasuk suami Elisya Uzair Haqimy Azman dan ...
Anak 2 Tahun Lebih Belum Cakap Buat Ni Dulu Sementara Tunggu Tarikh Pakar

Anak 2 Tahun Lebih Belum Cakap Buat Ni Dulu Sementara Tunggu Tarikh Pakar

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 117 hits
Sejak dari lahir lagi sebenarnya anak kita mula berkomunikasi Walaupun belum boleh cakap tangisannya itu dah memberi isyarat sebelum mulutnya mampu untuk menuturkan perkataan pertamanya Di usia anak mencecah setahun sepatutnya ada beberapa ...
Ibu Bapa Akan Didenda Jika Biar Anak Ponteng Tidak Hadir Sekolah

Ibu Bapa Akan Didenda Jika Biar Anak Ponteng Tidak Hadir Sekolah

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 116 hits
PENAFIAN GAMBAR YANG DIGUNAKAN HANYA SEKADAR HIASAN Golongan ibu bapa yang sengaja menyebabkan anak mereka ponteng sekolah tanpa sebab yang munasabah bakal dikenakan denda Lapor Mirror pihak berkuasa United Kingdom menegaskan langkah
Hiburan Semalaman Nangis Tanpa Henti Ibu Kesal Jiran Bagi Anak Umur 10 Bulan Minum Air Berkarbonat

Hiburan Semalaman Nangis Tanpa Henti Ibu Kesal Jiran Bagi Anak Umur 10 Bulan Minum Air Berkarbonat

papar berkaitan - pada 19/6/2022 - jumlah : 162 hits
Apabila sudah mempunyai anak sendiri untuk ibu bapa mempunyai sifat lebih protective itu sememangnya normal lagi lagi berkaitan dengan bab pemakanan anak anak Bukan semua makanan boleh diberi kepada anak tambahan pula anak masih berusia lim...
Ibu Bekerja Atau Suri Rumah Tiada Istilah Cuti Sakit Pun Fikir Anak Dulu

Ibu Bekerja Atau Suri Rumah Tiada Istilah Cuti Sakit Pun Fikir Anak Dulu

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 158 hits
Hebat sungguh seorang ibu Saat pertama kali dirinya hamil dalam hati dah bertekad anak yang dilahirkan nanti akan dijaga sebaik mungkin Tanpa kenal erti penat dan lelah seawal mengandung pun tak kisah bila perlu berulang ke klinik untuk bua...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Deja Vu For Ringgit As It Heads Towards Dreaded 4 80 Level

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Cara Kongsi Duit Raya Melalui Touch N Go Ewallet

Kepedulian Seorang Pemimpin

Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy