Hanya 18 Jam Bertahan Semangat Adik Kuat Berat Dilepaskan Tapi Ibu Reda


Bukan mudah untuk menerima hakikat anak yang dikandung pergi buat selama-lamanya. Namun jika itu yang dah ditakdirkan, sebagai ibu bapa reda itu penting. Walaupun pahit untuk ditelan tapi perancangan Allah lebih dari segalanya.
Pengalaman seorang ibu anak syurga yang dikongsikan oleh Admin Kelab Ibu Hamil & Bersalin Malaysia, Nurul Fikah mengenai pemergian bayi yang sempat dalam kandungan 30 minggu memang tak dijangka.
Semua itu hanya diketahui apabila membuat detail scan dan keputusan doktor benar-benar membuatkannya dan suami tersentak waktu itu.
Pada hari Khamis 4 Julai 2019 merupakan mimpi ngeri buat ibu dan abi. Pada tarikh itu kami membuat temujanji untuk menjalani ujian detail scan bersama doktor pakar dan mendapati anak kami abnormal baby(anencephaly) semasa scan.
Sedih tapi reda dengan takdir Allah
Anencephaly adalah baby yang lahir tanpa otak atau kecacatan otak. Otak tak terbentuk dengan sempurna. Baby yang lahir dengan masalah ini sangatlah berisiko. Baby anecephaly tak boleh hidup lama.

Salah satu faktor yang menyumbang kepada keadaan ini adalah kekurangan asid folik sebelum mengandung dan pada awal kandungan.
Masa scan adik aktif sangat. Siap tendang-tendang lagi perut ibu. Adik macam sorokan je kat ibu dan abi masalah adik. Dua orang doktor pakar scan adik untuk sahkan adik anencephaly.
Doktor pakar bagi ibu dan abi dua minggu untuk tenangkan fikiran dan membuat kata putus keputusan kami. Jika bersalin awal ataupun bersalin normal jangka hayat adik tidak tahan lama. Mungkin satu jam dua jam. Ataupun paling lama 2-3 hari.
Kandungan kami semasa detail scan berusia 7 bulan, lagi dua bulan je adik nak due baru dapat tahu adik tak sihat dalam rahim ibu. Due adik dijangka 30 September tetapi kami memilih untuk bersalin awal untuk kebaikan bersama dan tidak sanggup tengok adik sakit.
Susah untuk terima semua ini, ibu siang malam menangis tanpa henti ingatkan keadaan adik. Segala kelengkapan baby sudah kami beli untuk menanti kehadiran adik. Sungguh besar ujian Allah kepada kami.
Selama 5 bulan lebih ibu alahan, makan tak lama terus muntah-muntah.Tiap malam sebelum ibu tido abi kena gosok belakang baru ibu boleh tidur. Pengalaman ini abi tidak akan lupakan sampai bila-bila.

Kami cuba pergi ke klinik swasta membuat 3d scan untuk mendapatkan kepastian. Tapi sayang adik tak mahu tunjuk wajah adik dekat ibu dan abi. Adik tutup dengan kaki dan tangan adik atas kepala semasa dalam kandungan ibu. Doktor cakap air ketumban sedikit dan menyukarkan ibu melihat dengan lebih jelas. Puas abi usik adik tapi adik tetap tidak mahu tunjuk. Mungkin adik tak nak ibu dan abi sedih tengok keadaan fizikal adik.
Ibu dan abi terkilan kerana tidak dapat menjaga adik sehingga besar. Adik ialah anugerah terindah abi pernah dapat. Saat-saat bersama adik 7 bulan 2 minggu dalam kandungan ibu takkan pernah abi lupakan. Terima kasih ya Allah bagi pinjam adik dalam rahim ibu selama 30 minggu ini.

Sempat 18 jam bertahan
Pada 16 Julai semasa berjumpa doktor, saya dan isteri bersetuju untuk ditahan diwad dan dimasukan ubat bagi bersalin awal. Setelah enam hari berada diwad adik baru keluar. Pada 21 Julai tepat 1410h adik dilahirkan. Alhamdulillah abi orang pertama dapat azankan adik.
Abi bersyukur sangat-sangat dik dapat dengar adik menangis walaupun doktor cakap jangka hayat adik tidak lama. Pada pagi harini adik tinggalkan kami pada jam 0810 pagi. Semangat adik untuk hidup kuat walaupun hanya 18jam. Terima kasih Allah bagi anugerah terindah buat kami.
Saya menyeru kepada para wanita diluar sana supaya mengambil asid folik sebelum mengandung dan pada awal kandungan sebagai persediaan awal bagi mengelakkan unplanned pregnancy yang lead to komplikasi. Mungkin salah ibu dan abi tak prepare dulu sebelum mengandung.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Jangan abaikan pengambilan asid folik 
Saya harap kisah saya dijadikan pengajaran buat bakal-bakal ibu yang tahu mengandung tapi mengabaikan kepentingan vitamin ini. Saya mohon anda share dan tag untuk bakal-bakal ibu nanti sebagai persediaan awal mengandung dan pada awal kandungan. Mencegah lebih baik dari mengubati, namun ingatlah Allah sebaik-baik Perancang.
Abi bersyukur Allah uji ibu dan abi. Allah pilih kami untuk terima ujian yang sebesar ini dan benda yang paling mahal abi dan ibu pernah dapat iaitu anak syurga. Semoga kesedihan ibu dan abi pada harini Allah gantikan dengan kebahagian pada hari-hari akan mendatang. Ingatlah Allah sayang kita sebab tu Allah uji kita. Yang penting kita redha dan ikhlas atas setiap ujian yang diberikan. Janji Allah Itu Pasti
Kredit: Kelab Ibu Hamil & Bersalin Malaysia via Nurul Fikah

Anak-anak Mama dah start merangkak laju?
Serlahkan bakat merangkak si manja di SSPN x PA&Ma Baby Merangkak Race 2020 pada 17-18 Oktober ini!
Hadiah berupa akaun SSPN menanti para pemenang! Bukan tu je, ada award Baby Merangkak WOW! juga (pemenang dipilih berdasarkan likes paling tinggi di IG).
Untuk mendaftar, boleh segera hubungi kami di nombor yang tertera.
 
The post Hanya 18 Jam Bertahan, Semangat Adik Kuat. Berat Dilepaskan, Tapi Ibu Reda.. appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hanya-18-jam-bertahan-semangat-adik-kuat-berat-dilepaskan-tapi-ibu-reda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bestnya Berat Badan Dia Turun Sebanyak 14kg Hanya Minum 2 Kotak Appecut Wow

Bestnya Berat Badan Dia Turun Sebanyak 14kg Hanya Minum 2 Kotak Appecut Wow

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 526 hits
Kita panggil dia COMBO sebab yang dah amik COMBO ni 95 bagi feedback berat dah banyak turun tanpa banyak soal APPECUT MAX adalah serbuk coklat kurang manis yang ada sikit perisa lemon dan akan buat korang kenyang lebih lama Korang akan hila...
Dkpp Pilkada Bisa Ditunda Tapi Hanya Pencoblosannya Saja

Dkpp Pilkada Bisa Ditunda Tapi Hanya Pencoblosannya Saja

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 234 hits
Namun sampai sekarang baik pemerintah DPR maupun KPU belum membuka wacana tentang penundaan Pilkada tersebut Oleh karena itu menurutnya solusi jalan keluarnya adalah bagaimana menekan seoptimal mungkin agar bagaimana protokol Covid 19 ini b...
Ibu Jalani Pembedahan Major Selama 11 Jam Nadzmi Adhwa Mohon Doa

Ibu Jalani Pembedahan Major Selama 11 Jam Nadzmi Adhwa Mohon Doa

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 282 hits
Menerusi entri yang dimuat naik di laman Instagram pelakon Nadzmi Adhwa memberitahu ibunya kini dimasukkan ke hospital bagi menjalani satu pembedahan awal pagi semalam source
Ibu C Zer Memang Kuat Lebam Kiri Kanan Itu Biasa Setiap Hari Kena Cucuk Heparin

Ibu C Zer Memang Kuat Lebam Kiri Kanan Itu Biasa Setiap Hari Kena Cucuk Heparin

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 277 hits
Ibu ibu yang bersalin secara C zer sememangnya sudah terbiasa dengan suntikan Heparin ini Setiap hari ibu ibu ini terpaksa menyucuk diri sendiri dengan ubat ini untuk elak daripada darah beku yang sangat bahaya buat ibu SUNTIKAN HEPARIN PEN...
Baru Semalam Akak Ini Dipuji Kerana Dikatakan Kuat Tapi Hari Ini Ada Individu Beritahu Kisah Lain Di Balik Senyuman

Baru Semalam Akak Ini Dipuji Kerana Dikatakan Kuat Tapi Hari Ini Ada Individu Beritahu Kisah Lain Di Balik Senyuman

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 339 hits
Tular satu kisah di media sosial mengenai seorang isteri yang mengizinkan suaminya berkahwin dengan seorang lagi wanita semalam Menerusi laman Facebook Syiela Rashid memuat naik beberapa posting di sekitar majlis pernik4han suaminya Khubaib...
Khadejah Kuat Ibu Yakin Allah Ada Untuk Awak Sejak Lahir Ada 5 Masalah Kesihatan

Khadejah Kuat Ibu Yakin Allah Ada Untuk Awak Sejak Lahir Ada 5 Masalah Kesihatan

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 264 hits
Ujian setiap orang tak sama Diuji dengan anak sakit bukanlah sesuatu yang mudah jika tiada kekuatan untuk menempuhinya Tiada ibu minta untuk anak yang dilahirkan sakit Namun ketentuan Allah tiada siapa yang mampu menolaknya Kisah anak syurg...
Kisah Pilu Seorang Ibu Ditandu Selama 8 Jam Malah Ditolak Di Puskesmas

Kisah Pilu Seorang Ibu Ditandu Selama 8 Jam Malah Ditolak Di Puskesmas

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 315 hits
Kisah pilu dialami Ibu Mariana warga Makkaliki Kecamatan Kalumpang Kabupaten Mamuju Sulawesi Barat Karena akses jalan di kampungnya yang tidak bisa dilalui kendaraan roda dua maupun roda empat ia pun harus ditandu ke Puskesmas untuk mendapa...
Lelaki Baik Tak Akan Buat Gadisnya Kepayahan Tapi Inilah Alasan Yang Buat Cewek Mau Bertahan

Lelaki Baik Tak Akan Buat Gadisnya Kepayahan Tapi Inilah Alasan Yang Buat Cewek Mau Bertahan

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 181 hits
Kamu selalu punya alasan tepat untuk terus menggenggam tangannya sekalipun banyak jalan berkelok di hadapan kalian
Throwback Keletah Benci Tapi Sayang Abang Adik Dalam My Annoying Brother Dijamin Gelak Menangis

Throwback Keletah Benci Tapi Sayang Abang Adik Dalam My Annoying Brother Dijamin Gelak Menangis

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 288 hits
Filem Korea banyak yang best kan Dan salah satu daripadanya ialah My Annoying Brother atau pun Hyung dalam bahasa Korea yang membawa maksud abang kepada adik lelaki Walaupun dah 4 tahun keluar tapi ramai rasanya yang masih terkesan melihat ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats