Hanoi Cruise Di Ha Long Bay




Alhamdulillah saya menyambung lagi catatan perjalanan kami dengan aktiviti di Ha Long pula. Ha Long terkenal dengan danau dan pulau pulau yang cantik terletak di Laut Timur. Boleh klik entri lama kami semasa menaiki cruise di SINI. Entri sebelum ini boleh klik di di SINI. 
Aktiviti utama di sini ialah menerokai keindahan dan keunikan salah satu tapak warisan UNESCO yang juga dikenali sebagai salah satu dari 7 keajaiban dunia yang baru. 
Oleh kerana tidak ramai yang menginap di hotel Mithrin Halong, pihak hotel tidak menyediakan sarapan secara buffet. Yang ada, hanya kumpulan kami sahaja. Mereka hanya menyediakan sarapan dengan membuat pesanan dengan pilihan menu yang diberi. 

Selepas sarapan, kami check out dan terus menaiki bas untuk aktiviti cruise di Ha long Bay. Seperti biasa, mesti bergambar secara kumpulan sebagai kenangan di setiap hotel yang kami menginap. 

Kami kemudian dibawa ke Tuan Chau Island di mana ianya adalah tanah yang ditambak untuk pembinaan bangunan restoran dan hotel. 

Kami naik satu private cruise yang hanya kumpulan kami sahaja. Kalau dulu, kami naik bersama sama dengan penumpang lain.


Selepas cruise mulai belayar, baru kami dibenar naik untuk bergambar di tingkat atas yang sangat cantik dengan pemandangan laut hijau kebiruan umpama warna zamrud, gunung dan hutan menghijau serta pulau pelbagai bentuk menarik. 

Cruise berhenti untuk aktiviti menyusuri Gua Bong Tien Chung. Aduhai boleh tahan juga penat menaiki anak anak tangga. Tapi sebab kami ramai ramai, mendaki perlahan lahan sehingga tiba di kemuncak. 
Semua batu batan di gua ini. masih dalam keadaan asal kecuali lantai dan tangga yang dipasang dengan marble untuk memudahkan pergerakan para pengunjung. Saya akan buat entri khas untuk ini. Jangan lupa membacanya tau.
Selepas aktiviti di gua, kembali ke cruise dan dibawa untuk pusing pulau pulau yang memang cantik. Ada juga pulau iconic berbentuk kissing rocks yang terletak di tengah tengah laut. Dan ada pulau yang diabadikan dalam matawang Vietnam. Batu ini berbentuk seperti 2 ekor ayam besar yang sedang bercium. Kissing rocks adalah salah satu yang pengunjung tidak akan melepaskan peluang untuk menikmatinya.   



Alhamdulillah seronoknya dan sangat gembira dapat ikut serta dalam percutian ke Halong Bay sekali lagi. Kalau bukan kerana kawan kawan yang memilih Hanoi sebagai destinasi percutian kali ini, pastinya saya tidak akan ke Hanoi lagi. Saya tidak akan bercuti di suatu tempat lebih dari sekali melainkan ianya tempat yang sangat menarik pada saya. 

Kami kemudian diturunkan untuk aktiviti boat pulak. Kami naik 4 boat dengan didayung oleh wanita Vietnam. Kami dibawa ke gua dengan pemandangan pulau yang sangat cantik. Kena cepat kerana boat tidak boleh masuk ke gua, bila air telah surut. 
Seperti biasa, kemeriahan ialah bila kami bersama sama. Kami kumpulkan boat boat kami dan mula bergambar secara berkumpulan. Saya akan kongsikan satu entri khas untuk aktiviti boat kerana ianya sangat best dan menyeronokkan. Selesai naik boat, kami bergambar sebelum naik cruise untuk makan tengahari. 


Makan tengahari di sini yang pastinya ialah makanan laut. Yang paling saya suka ialah hidangan seperti acar menggunakan jelly fish. Masakan ringkas sahaja seperti steam dan rebus. Tapi cukup sedap kerana makanan lautnya yang segar.


Saya memang sangat teruja dengan keindahan alam gabungan air laut, gunung dan pulau berbatu batan yang sangat cantik untuk diabadikan sebagai kenang kenangan. Cantik dan kagum dengan keindahan alam maya ciptaan Illahi. 


Selepas aktiviti cruise dan boating di Ha Long Bay, kami menaiki bas dan dibawa ke tempat perusahan produk yang diperbuat dari bamboo dan ke ladang ternakan mutiara. Nantikan entrinya di entri akan datang. 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2024/02/hanoi-cruise-di-ha-long-bay.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanoi Ha Long Boat

Hanoi Ha Long Boat

papar berkaitan - pada 22/2/2024 - jumlah : 125 hits
Alhamdulillah saya menyambung lagi catatan aktiviti kami menaiki cruise di Ha long pula Boleh klik entri lama kami semasa menaiki cruise di SINI Entri sebelum ini boleh klik di di Selepas selesai aktiviti menyusuri gua kami diturunkan untuk...
Hanoi Day 2 Makan Malam Di Bandar Ha Long

Hanoi Day 2 Makan Malam Di Bandar Ha Long

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 163 hits
Alhamdulillah saya menyambung lagi catatan perjalanan kami dari bandar Hanoi ke bandar Ha Long pula Boleh klik entri sebelum ini di Sebelum itu jangan lupa untuk klik iklan yang keluar di blog saya tau Terima kasih atas kerjasama anda semua...
Hassan Backs Bersih S Call For Protest Says Reforms Taking Too Long

Hassan Backs Bersih S Call For Protest Says Reforms Taking Too Long

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 184 hits
Pasir Gudang MP Hassan Karim says the slow pace of reforms has left the people disillusioned and disappointed in the unity government PKR veteran Hassan Karim says Bersih should take to the streets to protest the sluggish pace of reforms un...
Were Anwar S Long Conversations On Graft With His Mentor All In Vain

Were Anwar S Long Conversations On Graft With His Mentor All In Vain

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 132 hits
Can Anwar Ibrahim still speak of his affection for Syed Hussein Alatas s ideas on corruption following Najib Razak s commuted sentence Sharifah Munirah Alatas FMT In 2021 PKR president Anwar Ibrahim gave two keynote addresses at the Seminar...
Menginap 3h2m Di Timur Bay Residents

Menginap 3h2m Di Timur Bay Residents

papar berkaitan - pada 12/2/2024 - jumlah : 133 hits
Assalamualaikum WBTSEMPENA cuti Tahun Baru Cina kali ini kami memilih untuk bercuti ke Kuantan Kali terakhir ke Kuantan kali ini kami mencari kelainan dengan menginap di Timur Bay Residents Seafront yang terletak di Beserah berhadapan denga...
Works On Road Linking Miri To Long Terawan Set To Kick Off Next Year

Works On Road Linking Miri To Long Terawan Set To Kick Off Next Year

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 154 hits
Premier Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg 8212 Photo by Sarawak Public Communications Unit MIRI The construction of a road spanning over 100km connecting Miri Marudi Mulu and Long Terawan is expected to commence next year say
2 Malaysians To Remain In Tough Guantanamo Bay Despite Conviction

2 Malaysians To Remain In Tough Guantanamo Bay Despite Conviction

papar berkaitan - pada 9/2/2024 - jumlah : 139 hits
Malaysians Nazir Lep and Farik Amin have been held at the Guantanamo Bay detention centre since their arrest in 2003 PETALING JAYA The two Malaysians who were sentenced to jail last month by a US military court in Cuba after pleading guilty...
Strategic Roofing Solutions For Long Beach Commercial Buildings

Strategic Roofing Solutions For Long Beach Commercial Buildings

papar berkaitan - pada 16/2/2024 - jumlah : 104 hits
As you embark on the path of establishing and expanding your business in Long Beach the significance of a strong and reliable commercial roofing structure can t be overstated Commercial properties must be protected with the most effective r...
Hanoi Gua Bong Thien Cung

Hanoi Gua Bong Thien Cung

papar berkaitan - pada 22/2/2024 - jumlah : 147 hits
Alhamdulillah saya menyambung lagi catatan perjalanan kami dari bandar Hanoi ke bandar Ha long pula Boleh klik entri lama kami semasa menaiki cruise di Entri sebelum ini boleh klik di di Cruise akan memberhentikan kami di sebuah tempat untu...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing