Hancur Glc Bukan Profesional Urus



Via WhatsApp
Syarikat Berkaitan Kerajaan atau GLC atau Govt Owned/Linked Company lebih kurang 100 syarikat dibawah MKD (Menteri Kewangan Diperbadankan) yg mana Menteri Kewangan memiliki melebihi 51%saham syarikat berkenaan.
Di zaman BN memerintah, majoriti Pengerusi dan beberapa Ahli Lembaga Pengarah GLC adalah ahli2 politik dari parti yang memerintah, yang tidak mendapat jawatan jadi Menteri atau Tim. Menteri. Apabila ahli politik menguasai GLC sudah tentu GLC tersebut akan dipolitikan termasuk aset2 dan kakitangan nya.
Antaranya seperti berikut:
1. Apabila ada PRU atau PRK aset2 dan kakitangan GLC akan dipergunakan dan dikerah utk berkempen kpd parti yang memerintah.
2. Berapa kosnya semua akan ditanggong oleh GLC sepenuhnya. Elaun2, hotel, kos perjalanan, buka booths, entah berapa ribu habis macam tu jea.
3. Melihat apa2 geran kerajaan yang terdapat dlm GLC yang boleh dipergunakan utk diri sendiri, adik beradik, sedara mara, kawan2, kroni2 politik. Usahawan yang betul2 memerlukan geran tak dapat, nak dapat kena ada sesuatu imbuhan dulu.
4. Anak sendiri, anak sedara, anak BOD, anak kawan2 politik, anak2 kroni, akan mengisi jawatan kosong di GLC. Walaupun anak2 tu tak ada kelulusan dan bodoh macam lembu boleh mendapat jawatan dlm GLC.
5. Lawatan ke luar negara dilakukan dan diatur atas dasar kononya nak BELAJAR teknologi baru. Hanya 30% masa lawatan tu nak belajar. Selebih nya 70% melawat tempat2 lain, ada yang lebih teruk lagi cari BETINA di luar negara.
6. Berapa kosnya jangan tanya, boleh beli sebijik rumah banglow mewah. Kos tiket kena ambil 1st Class atau Business Class, hotel luar negara mesti bertaraf 5 bintang, kos entrouge, kos transportation, elaun makan luar negara dan lain2 lagi.
7. Bila buat program politik atau jamuan Hari Raya, sudah tentu dana GLC akan dipergunakan, program hendak lah dilakukan di kawasan politik Pengerusi sendiri. Walaupun jamuan hari raya lebih bersifat perbelanjaan peribadi bukan politik. Di mana mahu korek duit, kalau bukan duit GLC?
8. Berapa kos atau dana GLC hangus, jangan ditanya, kebajikan kakitangan GLC hancus. Ada dikalangan gaji kakitangan masih dibawah B40.
9. Ada yang lebih teruk dari itu, anak2 dan bini2 Pengerusi GLC juga mengambil kesempatan menggunakan driver pejabat untuk urusan persendirian. Driver pejabat digunakan untuk bini2 shopping ke pasar, hantar anak sekolah dan urusan peribadi yang lain. Semua itu dibiayai oleh GLC sendiri.
10. Terlampau byk penyalahgunaan kuasa dan dana oleh orang2 politik dari parti yang memerintah ke atas GLC. Orang kampong dan pengundi2 kampong tak tahu semua ini..
Apabila BN kalah PRU 14, Tun Mahathir telah membuang semua sampah2 ahli2 politik dalam GLC, dengan menggantikan orang koporate yang lebih telus dan tahu tentang tadbir urus koperate. Ini untuk menjamin tiada berlaku penyalah guna kuasa dan dana GLC sepert dulu.
Apabila Mahyuddin berkuasa ia mengembalikan sitiuasi dan suasana GLC seperti zaman BN berkuasa. Melantik kembali ahli2 politik jadi Pengerusi menerajui GLC, tunggu lah saat2 kehancurannya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27854

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perkara Tak Masuk Akal Pengkhianatan Bos Glc Terhadap Orang Melayu Miskin

Perkara Tak Masuk Akal Pengkhianatan Bos Glc Terhadap Orang Melayu Miskin

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 193 hits
Dasar Lintah Darat KEHORMAT Menghisap Darah Rakyat oleh Para KORPORAT Bajingan Penghisap Darah Anjuran Ahli politik Recycle KITA kerap mendengar ahli politik menipu rakyat dan mencuri wang negara Terdapat banyak contoh pada masa ini bagaima...
Pn Reversing Harapan S Glc Reforms

Pn Reversing Harapan S Glc Reforms

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 148 hits
MP SPEAKS Many corporate professional GLC chairpersons such as Mohd Bakke Salleh Nageeb Wahab and Azhar Abdul Hamid have been replaced by politicians or MPs from Perikatan Nasional Umno or PAS recently Notably some of the politicians who ha...
Ph Pasal Cakap Glc Tak Lihat Punggung Sendiri

Ph Pasal Cakap Glc Tak Lihat Punggung Sendiri

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 207 hits
Teo Nie Ching Ahli Parlimen DAP Kulai pertikai kerajaan PN kerana melantik ramai ahli parlimen UMNO kedalam syarikat dan agensi berkaitan kerajaan Untuk rekod Teo Nie Ching adalah bekas Timbalan Menteri Pendidikan bertanggungjawab menyalur ...
Senarai Lantikan Ahli Parlimen Adun Pemimpin Politik Pengkhianat Nasional Ke Glc Dan Agensi Kerajaan

Senarai Lantikan Ahli Parlimen Adun Pemimpin Politik Pengkhianat Nasional Ke Glc Dan Agensi Kerajaan

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 348 hits
Umno 1 MP Jelebu Umno Dato Jalaluddin Alias Pengerusi UDA Holding2 MP Gerik Umno Dato Hasbullah Osman Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad3 MP Cameron Highlands Umno Dato Ramli Pengerusi Amanah Raya Berhad4 MP Padang Terap Umno Dato S...
Umno Mp Questioned On New Rm100m Project One Month After Glc Appointment

Umno Mp Questioned On New Rm100m Project One Month After Glc Appointment

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 341 hits
Former primary industries minister Teresa Kok has raised questions about the RM100 million rubber technology centre project in Jerantut Pahang announced at warp speed by the new Malaysian Rubber Board chairperson Ahmad Nazlan Idris who is a...
Lebih Ramai Mp Pn Pegang Jawatan Glc

Lebih Ramai Mp Pn Pegang Jawatan Glc

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 442 hits
Tiga lagi ahli Parlimen Perikatan Nasional telah dilantik memegang jawatan dalam syarikat berkaitan kerajaan sejak beberapa hari lalu Shahbudin Yahaya dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan Bhd syarikat...
Sony Keluarkan Telefon Pintar Dengan Teknologi Fotografi Profesional

Sony Keluarkan Telefon Pintar Dengan Teknologi Fotografi Profesional

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 282 hits
Sony mengeluarkaan telefon pintar terbaru mereka iaitu Sony Xperia 1 II yang memfokuskan fungsi fotografi profesional Dipadankan dengan tiga kamera di belakangnya kesemua beresolusi 12MP Variasi kameranya adalah sudut lebar telefoto dan sud...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven