Halusinasi Level Meroyan Paling Dasyat Untuk Ibu Lepas Bersalin



Mesti anda pernah mendengar orang tua-tua dulu selalu berpesan pada wanita selepas melahirkan anak untuk berpantang dengan betul kerana takut terkena ‘gila meroyan’. Jangan ambil mudah kerana mereka yang mengalami gangguan ini tidak akan menyedari apa yang dilakukan hingga ke tahap boleh mencederakan diri sendiri dan orang sekeliling.

Perkongsian oleh Doktor Taufiq Razif ini diharap dapat memberi penjelasan berkenaan tiga peringkat meroyan menurut bidang perubatan. Paling menakutkan adalah apabila wanita mengalami depresi seakan halusinasi yang menandakan tahap meroyan sudah sampai ke peringkat yang lebih serius.

Keluarga dan para suami terutamanya harus peka dengan perubahan isteri selepas melahirkan anak supaya kaedah dan rawatan yang betul dapat diberikan secepat mungkin. Semoga bermanfaat untuk semua.

Meroyan atau kemurungan postnatum adalah satu masalah yang biasa dialami oleh wanita selepas bersalin. Gila meroyan adalah gangguan perasaan dan jiwa yang serius. Ia sangat berkait rapat dengan penjagaan sewaktu berpantang atau selepas berpantang.

Sesuatu yang serius, kerana ada tahap ini wanita yang mengalaminya mampu melakukan perkara-perkara yang boleh mencederakan diri sendiri, bayi serta orang-orang disekeliling.

Kenapa ada ibu sanggup tikam anak sendiri?

Dalam dunia perubatan benda ni sebenarnya memang wujud. Penyakit ni dinamakan Pospartum Psychosis. Orang Melayu kita biasa panggil Meroyan. Dalam dunia perubatan ada 3 peringkat penyakit yang kita biasa sebut Meroyan ni.

1. Baby blues

Baby blues ni kiranya level meroyan paling rendah la. Biasanya berlaku dua tiga hari lepas bersalin dan boleh berlanjutan sampai dua minggu lamanya.

Benda ni agak biasa la untuk ibu yang baru beranak pertama kali kan. Yela, malam yang dulunya sunyi sekarang dihiasi tangisan bayi kecil yang nyaring dan kuat tu sampai ke pagi.

Dengan jadual waktu tidur si ibu yang entah ke mana dan ditambah lagi dengan suami yang tak reti nak membantu memang la si ibu jadi mudah stress. Suami yang nampak tahi hijau baby pun dah muntah hijau memang membuat si ibu bertambah stress.

Tanda-tanda si ibu dah kena baby blues ni adalah :

– Mood swing

– Mudah cemas

– Selalu menangis

– Kurang selera makan

– Susah tidur

2. Pospartum depression

Ni level Meroyan yang pertengahan. Penyakit ni macam Baby Blues jugak tapi simptomnya lebih teruk dan lebih lama. Biasanya boleh sampai 6 bulan lepas bersalin. Ibu yang kena Pospartum Depression ni biasanya nak jaga baby dia sendiri pun dah tak berapa nak mampu.

Antara tanda-tanda dah kena penyakit ni :

– Mood swing yang teruk

– Menangis yang melampau lampau

– Susah nak bonding dengan baby. Kadang ada rasa benci kat baby sendiri

– Rasa takde tenaga dan tak boleh tidur

– Rasa nak hempas baby ataupun cederakan baby

– Rasa diri tak berguna

3. Pospartum Psychosis

Ni level Meroyan yang paling dasyat. Biasanya yang kena penyakit ni akan berhalusinasi. Kalau si isteri yang dalam pantang dah mula merepek cakap yang bukan bukan atau dia cakap nampak benda yang bukan bukan sila berhati hati. Macam kes Pretty yang sanggup bunuh anaknya sendiri. Bila disoal siasat dia boleh pulak cakap dia cuma bunuh perompak je.

Memang ibu yang kena Pospartum Psychosis ni tak boleh jaga anak sendiri sebab masa tu fikiran dia dah tak rasional dah. Sebab tu suami yang ada isteri baru lepas bersalin sila jaga fizikal dan mental isteri baik-baik. Jangan bagi isteri stress walaupun sedikit.

Jangan bagi isteri fikir kain kat jemuran dah angkat ke belum. Jangan bagi isteri fikir pinggan kat dapur dah cuci ke belum. Biarlah isteri kita cuma fokus pada baby yang baru lahir je. Biarlah dia menyusu dengan penuh tenang dan tenteram.

Isteri kita baru je mengalami kesakitan fizikal yang sangat dasyat masa melahirkan zuriat kita, jangan la kita tambah kesakitan pada jiwanya pula ye. Lebih-lebih lagi dalam tempoh berpantang. Jom bantu isteri kita!

P/ S : Saya Taufiq Razif bukan doktor sakit jiwa tapi saya rasa ilmu ni semua suami kat dunia WAJIB tahu! Bahaya sangat bila suami takde ilmu nak kenalpasti tahap stress si isteri yang baru lepas bersalin. Sila la tag dan share pada pasangan masing-masing. Semoga bermanfaat.

Boleh belajar banyak lagi tentang ilmu mendidik anak anak di Telegram saya ye. klik je sini untuk join t.me/NotaTaufiqRazif

Sumber : Taufiq Razif

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.maitengok.com/2018/06/halusinasi-level-meroyan-paling-dasyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hentikan Ambil Jamu Lepas Bersalin Doktor Kongsi Ibu Lepas Bersalin Alami Kerosakan Hati Bayi Jadi Kuning

Hentikan Ambil Jamu Lepas Bersalin Doktor Kongsi Ibu Lepas Bersalin Alami Kerosakan Hati Bayi Jadi Kuning

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 1184 hits
Sudah menjadi amalan masyarakat melayu mengamalkan jamu sebelum atau selepas bersalin Rata rata beranggapan bahawa pengambilan herba semulajadi tidak akan mendatangkan kesan berbanding ubat ubatan Malangnya tanggapan itu salah sama sekali I...
Ibu Ini Terpaksa Pegang Isi Perutnya Apabila Jahitan Bersalin Terbuka Lepas Czer

Ibu Ini Terpaksa Pegang Isi Perutnya Apabila Jahitan Bersalin Terbuka Lepas Czer

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 606 hits
Apabila tiba masa bersalin pastinya ibu berdebar menjalani proses tersebut seterusnya melalui berpantang Sama ada bersalin normal atau pembedahan ceaser kita semua juga mesti risau risiko jahitan bersalin terbuka yang sudah tentu menjadi sa...
Awas 5 Jenis Ikan Yang Paling Gatal Dan Angin Kepada Pesakit Ekzema Wanita Bersalin Perlu Elak Dari Memakan Ikan Ini

Awas 5 Jenis Ikan Yang Paling Gatal Dan Angin Kepada Pesakit Ekzema Wanita Bersalin Perlu Elak Dari Memakan Ikan Ini

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 1221 hits
AWAS 5 Jenis Ikan Yang Paling Gatal Dan Angin Kepada Pesakit Ekzema Wanita Bersalin Perlu Elak Dari Memakan Ikan Ini Cegahlah Sebelum Terlambat Pernah dengar petua orang tua tua tak bagi makan sesetengah ikan sebab gatal dan angin Benarlah ...
Ibu Bapa Patut Tahu Kenapa Bayi Kena Penyakit Kuning Selepas Bersalin Inilah Sebabnya

Ibu Bapa Patut Tahu Kenapa Bayi Kena Penyakit Kuning Selepas Bersalin Inilah Sebabnya

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 694 hits
Masalah penyakit kuning di kalangan bayi baru lahir adalah fenomena yang kerap berlaku Jika ditanya ramai ibu menyatakan anak mereka kuning ketika minggu pertama selepas kelahiran Tidak kurang pula rawatan tradisional atau alternatif yang d...
5 Tanda Ini Berlaku Bila Dekat Nak Bersalin Ibu Ibu Perlu Peka Cepat Bertindak

5 Tanda Ini Berlaku Bila Dekat Nak Bersalin Ibu Ibu Perlu Peka Cepat Bertindak

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 355 hits
5 tanda ini bukan false alarm atau isyarat bersalin yang palsu lagi Apabila ia muncul ia bermakna anda akan bersalin tidak lama lagi Tanda bersalin setiap wanita tidak sama bahkan tanda bersalin bagi setiap kelahiran untuk seseorang wanita ...
Lepas Bersalin Tiba Tiba Sedih Cepat Terasa Hati Letih Bahaya Jangan Pendam Luah Pada Suami

Lepas Bersalin Tiba Tiba Sedih Cepat Terasa Hati Letih Bahaya Jangan Pendam Luah Pada Suami

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 461 hits
Selain sakit fizikal lepas bersalin cabaran paling besar bagi wanita ialah untuk menstabilkan emosi Hampir 80 peratus wanita hadapi perubahan mood dan perasaan negatif sejurus selepas bersalin Ini fakta realiti tak kira bersalin anak pertam...
Tips Maintain Badan Selepas Bersalin Cara Saya Ibu Kepada 4 Orang Anak Kongsikan Rahsia Rileks Media

Tips Maintain Badan Selepas Bersalin Cara Saya Ibu Kepada 4 Orang Anak Kongsikan Rahsia Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 459 hits
Tips maintain badan lepas bersalin cara saya I am a mother of 3 1 Jarak setahun setahun setengah sorang ya 4 orang anak dlm masa 6 tahun bukan kerja mudah Jaga body figure lagi susah So lets check this out 1 Keep br3ast f3 eding your baby T...
Bersalin Caesar Tak Boleh Makan Lada Hitam Ibu Perlu Tahu Makanan Apa Yang Perlu Dielakkan Selepas Caesar

Bersalin Caesar Tak Boleh Makan Lada Hitam Ibu Perlu Tahu Makanan Apa Yang Perlu Dielakkan Selepas Caesar

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 550 hits
Ada yang kata kalau bersalin caesarean tak boleh makan lada hitam Tapi sebenarnya lada hitam boleh diamalkan oleh semua orang kecuali ibu hamil Ia sangat bagus diambil oleh ibu yang bersalin secara caesarean Kenapa bagus Lada hitam berfungs...
Tonsil Dikeluarkan Sebesar Guli Ibu Kongsi Pengalaman Anak Alami Tonsilitis Pendarahan Lepas Bedah Dalam Pa Ma Tv

Tonsil Dikeluarkan Sebesar Guli Ibu Kongsi Pengalaman Anak Alami Tonsilitis Pendarahan Lepas Bedah Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 711 hits
Anaknya kerap demam bengkak tonsil dan lalui pembedahan untuk membuang tonsil Ibu ini menceritakan detik cemas dilalui akibat komplikasi pembedahan Puan Nurul Shazalina Zainudin ibu kepada Alexander Akil 5 tahun yang telah muncul dalam ranc...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas