Hafal 30 Juz Dan Hadis Tak Menjamin Manusia Mendapat Hidayah Memeluk Islam


HAFAL QURAN 30 JUZ DAN HADlTS TAK MENJAMIN MANUSIA MENDAPAT HIDAYAH MEMELUK ISLAM

Kisah nyata ini di tuturkan Habib Quraisy bin Qosim Baharun, Cirebon, dr kisah perjalanannya th 1996. Kala itu pesawat melintasi daratan Afrika. Diantara penumpangnya Habib Quraisy dan ibu Tua sekitar 65-70 tahun berpenutup jilbab di sebelahnya. “Dimana asal Anda?” Tanyanya. Tahu Habib Quraisy orang Indonesia, dia mengajaknya berbahasa Indonesia dan amat fasih pula. Ibu Tua itu tersenyum bijak sambil berkata “Saya ‘Alhamdulillah’ menguasai sebelas bahasa dan 20 bahasa daerah”. Ibu Tua mulai mengupas pembahasan Al Qur’an dg indah dan mahir.

Habib pun penasaran atas kehebatannya menjelaskan Al Qur’an, “Apakah Ibunda HAFAL AL-QUR’AN ?” Beliau jawab “Ya, saya telah menghafal Al Qur’an dan saya rasa tidak cukup hanya menghafal Al Quran sehingga saya berusaha menghapal Tafsir Jalalain dan saya pun hafal”.

Tidak sampai disitu saja, Ibu Tua itu melanjutkan bicaranya “Namun Al Qur’an harus bergandengan dengan hadist. Sehingga saya kemudian berupaya lagi menghafal hadist tentang hukum sehingga saya hafal kitab hadist Bulughul Maram di luar kepala”.
“Lantas saya masih belum merasa cukup, kerana di dalam Islam bukan hanya ada halal dan haram tapi harus ada fadhailul amal, maka saya pilih kitab Riyadhus Sholihin untuk saya hafal dan saya hafal”. Kata Ibu itu menuturkan pendalamannya tentang Islam kepada Habib Quraisy.
Ibu itu kembali bertutur “Di sisi agama ada namanya tasawuf, maka saya cenderung pada tasawuf sehingga saya pilih kitab Ihya Ulumuddin dan sampai saat ini saya sudah 50 kali mengkhatamkan membacanya.

Saking seringnya saya baca Ihya Ulumuddin sampai-sampai Bab Ajaibul Qulub saya hafal di luar kepala”. Habib Quraisy terperangah melihat kehebatan dan luarbiasanya Ibu itu. Namun kerana tidak percaya begitu saja, Habib pun akhirnya mencoba test kebenaran perkataannya. Apakah benar Ia telah hafal Al Qur’an? Apakah benar Ia menguasai Tafsir Jalalain ttg asbabun-nuzul dan qaul Ibnu Abbas? Setelah melalui beberapa pertanyaan. Ternyata benar Ibu itu hafal Qur’an bahkan mampu menjawab tafsirnya dengan mahir dan piawai.

Ketika Habib mengangkat permasalahan ihya mawat yang ada dalam kitab Bulughul Maram Ibu Tua itu pun menjabarkannya cukup jelas. Ketika Habib membahas tentang hadist Riyadhus Sholihin maka Ibu Tua itu menyebutkan sesuai apa yang disebutkan dalam kitab Dalailul Falihin sebagai syarah kitab hadist tsb. Dan lagi Ia menjelaskan masalah psikologi hati berbasis kitab Ihya Ulumuddin pada pasal ajaibul qulub. Kembali Habib dibuat heran akan kehebatan Ibu Tua itu dan menggeleng-gelengkan kepalanya.

Pesawat akan mendarat di Airport. Ibu itu mengambil tasnya yang ada di kabin. Kerana sudah merasa kenal, Habib membantu menurunkan 3 tasnya ke lantai pesawat. SubhaanAllah… Saat Ibu itu menunduk untuk mengambil tasnya ternyata keluar dari balik jilbabnya seutas kalung salib.
Seperti petir menyambar di siang bolong, Habib Quraisy menunduk lemah. Ibu itu tersenyum, “Akan kujelaskan padamu nanti di hotel.”

Habib akan transit selama sehari semalam, pun Ibu Tua itu. Maka di ruang tunggu dia tunjukkan nomor kamarnya kepada Habib dan berjanji bertemu di ruang lobbi restaurant.
Keduanya akhirnya bertemu. Kpada Habib Qurasy ia mengatakan, “Saya bukan orang Kristen, mengapa saya keluar dari Kristen ?… kerana saya menganggap Kristen itu hanya dongeng belaka. Dan kalung ini bukan berarti saya Kristen, tapi kalung ini pemberian almarhumah ibu saya”.
Ia mengatakan bahwa Ia telah mempelajari Kristen, Hindu juga Islam. Ia mengungkap ketertarikannya mengenai keagungan yang ada di balik wahyu Allah SWT dan hadits Nabi Muhammad SAW. “Ibu apa agamanya sekarang ?” Habib bertanya.
Dia katakan *“Saya tidak beragama”*
“Andai Ibu masuk Islam, begitu baca syahadat, Ibu akan langsung dapat titel ulama”. Kerana demikian luas ilmu yang dimiliki kata Habib.
Ia menjawab, *“MUNGKIN Kerana SAYA BELUM MENDAPAT HIDAYAH DARI Allah”*
Habib Quraisy meneteskan airmata bersyukur kpd Allah SWT, bagaimana orang seperti dia yang sudah hafal Al Qur’an dan lain sebagainya belum Allah izinkan untuk beriman kepada-NYA.

Sementara kita tanpa usaha apapun, telah dipilih oleh Allah SWT untuk jadi seorang muslim.

Demikianlah kisah ajaib ini. *Semoga dapat diambil iktibar betapa bersyukur kita dianugrahi IMAN & ISLAM... dan semakin bertambah kuat sampai ajal menjemput, sehingga kita termasuk orang yang husnul khotimah. Aamiin…* Ibu tua itu namanya ANNE MARIE SCHIMMEL, ahli terkemuka dalam literature Islam & mistisisme (tasawuf), berkebangsaan Jerman, sebagai professor mengajar di 3 Universitas terkenal di 3 Negara berbeda, dikenal memiliki ingatan fotografis.
Wafat tahun 2003 di usia 80 thn, entah bagaimana tentang keimanannya di akhir hidupnya. “BETAPA MAHALNYA HIDAYAH. SETINGGI-TINGGINYA ILMU, SELUAS-LUASNYA PENGETAHUAN, SEDALAM-DALAMNYA PEMIKIRAN, DAN SEKUAT-KUATNYA HAFALAN AL-QUR’AN 30 JUZ DAN HADlTS TIDAKLAH MAMPU MENGGAPAI HIDAYAH Kerana HIDAYAH DATANGNYA DARI RAHMAT Allah, SEBAGAIMANA SEORANG HAMBA MASUK SYURGA Kerana RAHMAT-NYA. Tidaklah cukup hafal Al-Qur'an dan hadist. MaasyaaAllaah. Sujud syukurku pada -Mu ya Rabb, atas nikmat hidayah ini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://prabuagungalfayed.blogspot.com/2019/06/hafal-30-juz-dan-hadis-tak-menjamin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Diceraikan Suami Selepas Memeluk Agama Islam

Diceraikan Suami Selepas Memeluk Agama Islam

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 316 hits
TUMPAT Tertarik dengan kisah Nabi Muhammad diceritakan oleh guru agama ketika dalam kelas pendidikan Islam ketika di bangku sekolah menyebabkan Ong Po Swan 42 memilih agama Islam Kini menggunakan nama Nur Amalina Ong wanita itu berkata
Saya Tidak Menyesal Wanita Ini Pendam Hasrat 10 Tahun Untuk Memeluk Islam

Saya Tidak Menyesal Wanita Ini Pendam Hasrat 10 Tahun Untuk Memeluk Islam

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 277 hits
WALAUPUN diceraikan suami selepas mengambil keputusan memeluk Islam namun saya tidak menyesali tindakan itu kerana ketenangan yang diperoleh luar biasa kata Nur Amalina Ong Abdullah 42 Nur Amalina atau nama sebenarnya Ong Po Swan berkata su...
Bukan Islam Diberi Tempat Kaji Cadang Subjek Pendidikan Islam Sekolah

Bukan Islam Diberi Tempat Kaji Cadang Subjek Pendidikan Islam Sekolah

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 236 hits
Parti Ikatan Bangsa Malaysia menyelar tindakan Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching yang menubuhkan pasukan khas untuk mengkaji subjek Pendidikan Islam sekolah rendah dengan mengajak individu kumpulan atau institusi tanpa mengira agama...
Latar Belakang Anggota Pasukan Petugas Khas Pendididkan Islam Perlu Diperincikan

Latar Belakang Anggota Pasukan Petugas Khas Pendididkan Islam Perlu Diperincikan

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 358 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan perlu memperincikan latar belakang keanggotaan Pasukan Petugas Khas Pendidikan Islam yang akan mengkaji pelbagai aspek mengenai mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah kebangsaan bagi tujuan menambah b...
Bukan Islam Beri Pandangan Mengenai Islam Amat Berbahaya

Bukan Islam Beri Pandangan Mengenai Islam Amat Berbahaya

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 230 hits
Kerajaan Pas Kelantan menyifatkan tindakan Kementerian Pendidikan meminta pandangan daripada bukan Islam untuk menambah baik silibus mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah kebangsaan adalah ancaman daripada puak liberal yang amat berbah...
Benarkah Islam Mengiktiraf Agama Lain Berdasarkan Ayat Ke 6 Surah Al Kafirun

Benarkah Islam Mengiktiraf Agama Lain Berdasarkan Ayat Ke 6 Surah Al Kafirun

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 510 hits
Soalan Terdapat satu kelompok dalam masyarakat yang mendakwa bahawa agama Islam juga mengiktiraf ajaran agama agama lain Mereka berhujah berdasarkan ayat al Quran dalam surah al Kafirun Mohon penjelasan berkenaan perkara ini Jawapan Al Qura...
Pas Dakwa Kpm Libatkan Orang Bukan Islam Dalam Kajiselidik Pendidikan Islam

Pas Dakwa Kpm Libatkan Orang Bukan Islam Dalam Kajiselidik Pendidikan Islam

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 254 hits
Datuk Dr Mohd Khairuddin AmanKementerian Pendidikan Malaysia digesa untuk mendedahkan keanggotaan Pasukan Petugas Khas Pendidikan Islam dan menjelaskan sama ada penglibatan orang bukan Islam dalam kajian tinjauan dalam talian yang ditubuhka...
Memisahkan Agama Dengan Politik Umpama Menolak Kesempurnaan Islam

Memisahkan Agama Dengan Politik Umpama Menolak Kesempurnaan Islam

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 837 hits
Satu aspek terbesar yang memainkan peranan dalam kehidupan manusia sejagat adalah politik Hendak atau tidak politik tetap berlaku dalam kehidupan setiap insan bagi menjadikan kehidupan mereka normal dan teratur Segala masalah yang berlaku d...
Permohonan Maaf Berpakaian Ala Islam Sambil Membuat Ritual Keagamaan

Permohonan Maaf Berpakaian Ala Islam Sambil Membuat Ritual Keagamaan

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 299 hits
Individu yang terpalit dengan kontroversi yang sebelum ini viral dimedia sosial mengenai dengan klip video tular dimuat naik yang menunjukkan seorang lelaki Cina bersembahyang dengan berpakaian seakan akan pakaian Muslim hari ini tampil mem...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp