Had Kelayakan Dana Raya Diturunkan Untuk Elak Penyelewengan Exco


KEMAMAN – Kerajaan negeri mengambil keputusan memperketatkan had kelayakan kepada mereka yang berpendapatan isi rumah RM1,100 ke bawah bagi memastikan hanya rakyat yang layak dapat menikmati dana itu kerana sebelum ini didapati banyak berlaku penyelewengan dalam permohonan dana berkenaan.
Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita & Keluarga dan Perpaduan Nasional negeri, Hanafiah Mat berkata, daripada penelitian yang dilakukan, ada pemohon sebelum ini menipu slip gaji dan menyembunyikan kemewahan termasuk kenderaan peribadi milik mereka semata-mata untuk mendapatkan dana raya.
Berikutan itu katanya, Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) diberi peranan untuk mengenal pasti orang miskin dan orang kurang upaya (OKU) yang layak menerima dana itu pada tahun ini.
“Memang kerajaan negeri tahu, pemberian ini tidak akan mempopularkan kerajaan negeri tetapi inilah amanah yang kita tunaikan kepada rakyat selepas kita menjadi sebuah kerajaan.
“Hanya mereka yang layak sahaja akan menerima dana ini. Mengenai rungutan, kalau kita beri dana raya ini kepada ramai penerima pun, tetap akan ada rungutan kerana manusia sentiasa tidak akan berpuas hati,” katanya.
Beliau berkata demikian mengulas mengenai rungutan ramai rakyat negeri ini yang tidak berpuas hati disebabkan jumlah penerima dana itu berkurangan disebabkan had kelayakan pendapatan isi rumah yang lebih rendah ditetapkan tahun ini.
Hanafiah ditemui pada Majlis Iftar Ramadan Eastern Pacific Industrial Corporation (EPIC) Berhad Bersama Pelajar-Pelajar Tahfiz di Dewan Serbaguna Pangkalan Bekalan Kemaman (KSB), di sini, semalam.
Ketika pentadbiran kerajaan BN, isi rumah berpendapatan RM2,500 pada 2015 layak memohon dana raya sebelum had kelayakan dinaikkan kepada isi rumah berpendapatan RM3,000 ke bawah bermula 2016.
Mengulas lanjut, Hanafiah yang juga ADUN Chukai berkata, kerajaan negeri memperuntukan peruntukan sebanyak RM16 juta untuk agihan dana raya tahun ini membabitkan jumlah penerima maksimum sebanyak 2,500 orang bagi setiap 32 DUN di seluruh Terengganu.
Tambah beliau, had kelayakan dana raya tahun ini direndahkan juga berikutan kekangan kewangan yang dihadapi selepas kerajaan pusat melakukan pemotongan pembayaran royalti minyak sebanyak 25 peratus.
“Dengan pemotongan itu, kerajaan negeri hilang peruntukan hampir RM400 juta di mana bajet kerajaan negeri pada tahun lepas adalah RM2.1 bilion dan sekaranh ia tinggal kira-kira RM1.6 bilion sahaja.
“Disebabkan itu kerajaan negeri juga terpaksa memotong semua peruntukan di seluruh jabatan kerajaan negeri termasuklah pemberian dana raya kali ini,” katanya.


Sumber: kulihatlangitbiru.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/05/had-kelayakan-dana-raya-diturunkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dana Raya Hanyalah Pelengkap Kebajikan Rakyat Exco

Dana Raya Hanyalah Pelengkap Kebajikan Rakyat Exco

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 250 hits
Kerajaan Negeri bercita cita dan sentiasa berusaha untuk memenuhi segala kehendak dan keperluan rakyat dengan cara terbaik Kerajaan Negeri juga menjadikan fekah Islam dan siasah syar iyyah sebagai asas dalam mengurus kewangan negeri Fekah I...
Terengganu Peruntuk Hanya Rm16 Juta Sahaja Untuk Dana Raya Tahun Ini

Terengganu Peruntuk Hanya Rm16 Juta Sahaja Untuk Dana Raya Tahun Ini

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 297 hits
KEMAMAN Kerajaan negeri Terengganu memperuntukkan dana raya sejumlah RM16 juta sahaja untuk tahun ini berbanding RM88 7 juta tahun lalu Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Pembangunan Wanita Keluarga dan Perpaduan Nasional negeri Hanafiah Mat ...
Terengganu Belum Tetapkan Jumlah Bonus Dana Raya Akibat Kekangan Kewangan

Terengganu Belum Tetapkan Jumlah Bonus Dana Raya Akibat Kekangan Kewangan

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 340 hits
KUALA TERENGGANU Lebih 12 700 penjawat awam di Terengganu akan menerima bonus sempena Aidilfitri namun jumlahnya masih belum ditetapkan Menteri Besar Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata selain itu kerajaan negeri juga perlu melakukan agihan da...
Longgarkan Syarat Dana Raya Untuk Rakyat Terengganu Ahmad Said

Longgarkan Syarat Dana Raya Untuk Rakyat Terengganu Ahmad Said

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 403 hits
KUALA TERENGGANU Bekas Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said memohon supaya kerajaan negeri meringankan syarat permohonan Dana Raya 2019 dengan mempertimbangkan pendapatan isi rumah daripada minimum RM1 100 kepada RM2 000 atau RM2 ...
Dalam Meriah Raya Jangan Lupa Adab Berkunjung Elak Susahkan Tuan Rumah

Dalam Meriah Raya Jangan Lupa Adab Berkunjung Elak Susahkan Tuan Rumah

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 319 hits
Tak lama lagi sambutan hari raya akan menjelang Inilah peluang untuk menautkan kembali ukhuwah yang antara ahli keluarga sanak saudara dan sahabat handai Dalam merayakan hari yang istimewa ini dengan ahli keluarga adab sopan perlu dititikbe...
Mpkk Perlu Telus Agih Dana Raya

Mpkk Perlu Telus Agih Dana Raya

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 228 hits
SETIU Majlis Pengurusan Komuniti Kampung dinasihatkan agar bersikap telus dan berlapang dada dalam mengagihkan borang permohonan Dana Raya kepada penerima yang betul betul layak Pengerusi Jawatankuasa Pertanian Industri Asas Tani Dan Pemban...
Faham Raya Setahun Sekali Tapi Elak Cium Dukung Anak Orang Bayi Mudah Dijangkiti

Faham Raya Setahun Sekali Tapi Elak Cium Dukung Anak Orang Bayi Mudah Dijangkiti

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 501 hits
Bayi yang masih kecil jangkitan mudah berlaku Cium didukung orang yang individu lain boleh mendedahkan mereka kepada pelbagai penyakit Antibodi bayi tidak sekuat orang dewasa Ketahanan tubuhnya sedang dibina dan ini mendedahkan kepada pelba...
Elak Jem Balik Raya Orang Kelantan Paling Ramai Sewa Helikopter Rm30 000 Sehala

Elak Jem Balik Raya Orang Kelantan Paling Ramai Sewa Helikopter Rm30 000 Sehala

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 696 hits
Elak jem balik raya orang Kelantan paling ramai sewa helikopter RM30 000 sehala Beberapa hari lalu media tempatan melaporkan kira kira sejuta kenderaan akan masuk ke Kelantan sempena cuti persekolahan dan sambutan Aidilfitri ini Terbaru men...
Kelantan Civil Servants To Get Rm500 Raya Bonus

Kelantan Civil Servants To Get Rm500 Raya Bonus

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 197 hits
More than 6 000 state civil servants will receive an RM500 bonus soon for Hari Raya Aidilfitri celebrations Kelantan Menteri Besar Ahmad Yakob said today Ahmad said the bonus payout the same as the one paid out last year will involve some R...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment