Gulai Ikan Nasi Berlauk Kelantan



Pagi pagi jika sampai awal ke KL, kami singgah di gerai makan bersebelahan dengan Balai Polis Bukit Aman atau sebelah tempat meletak kereta yang berhadapan dengan Taman Rama Rama. Kebetulan sampai awal kerana ramai orang masih bercuti raya dan cuti sekolah, jadi kami terus ke sana untuk bersarapan. Kebiasaannya nasi berlauk yang disediakan berlaukkan gulai ayam. Hanya hari Isnin disediakan sekali gulai ikan tongkol. 


Tapi pagi tadi, saya bernasib baik kerana mereka menyediakan lauk gulai ikan tongkol untuk tempahan. Jadi dia memberikan saya bahagian kepala ikan, baki dari tempahan. Sedap sangat sangat. Itulah kalau dah orang Kelantan, mana pergi pun mesti nak mencari nasi berlauk. Kalau dah rasa sedap, memang wajib lah saya merisik bahan bahan dan cara memasak. Tinggal dibandingkan sahaja dengan resepi yang memang telah ada dalam kepala saya. 
Gulai kuning lauk nasi berlauk ini juga dikenali sebagai gulai Kunyit Kkuas di Kelantan. Semasa kecil di kampung dulu, bab menumbuk bahan bahan inilah yang saya agak malas. Berat batu lesung dan lama ditumbuk untuk ianya benar benar halus. Inilah gulai yang dimasak oleh keluarga saya untuk ikan. 
Adakala ikan dilumur dengan garam terlebih dahulu dan dibiarkan seketika sebelum dimasak gulai. Untuk gulai yang ikannya digaramkan ini, biasanya menggunakan ikan duri.  Gulai ini biasanya dimasak dengan dimasukkan timun atau kacang panjang sebagai sayuran. Lagi sedap jika dimasukkan cili hijau solok, yang dikatakan memberi rasa maung pada gulai. Saya pun tak tahu apa istilah maung sebenar. 

Ikan pula, sedap digunakan ikan yang telah direbus dan dibiarkan semalaman. Tak kiralah ikan apa pun samada ikan tongkol, ikan kembung atau ikan selar kuning. Ikan mesti ada rasa masin dan masam, baru sedap.

Selain dimakan sebagai lauk nasi berlauk, sedap juga dimakan sebagai lauk nasi dagang Kelantan. Masukkan dua tiga biji telur rebus ke dalam gulai ini. Memang sedap. Buat sambal lada, aduhaai bertambah sedap. 

Alhamdulillah, gulai ikan nasi berlauk saya kali ini menjadi. Bukan sahaja rupanya tetapi juga rasanya. Tambah seronok, bila saya share dalam group whatsApp rakan sekolah, cikgu Roslina menulis "wah...jadi... jadi". Hahaha seronok sangat. Nasi berlauk walaupun simple makan dengan nasi putih, ikan digulai kunyit Kkuas, sambal lada dan hirisan timun tapi menpunyai kesedapan tersendiri terutama pada anak anak Kelantan di perantauan. 

Jom layan resepi di bawah ini. Selamat mencuba..


Gulai Kuning Kunyit Lengkuas 
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor ikan tongkol  hitam 
1/2 kg santan
1-2 keping asam keping
Garam kasar
Gula

Bahan kisar:
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih 
1 sudu besar cili kisar - untuk kuah kemerahan sahaja
1 1/2 inci lengkuas
1 1/2 inci kunyit hidup

Bahan hiasan:
Timun/kacang panjang
Lada hijau
Cili padi – jika suka

Cara cara;Ikan direbus dengan 5-6 keping asam, segenggam garam dan ½ keping gula Melaka dengan air tenggelam ikan. Rebus sehingga air hampir kering. Ikan rebus mesti menpunyai rasa masam dan masin, baru lebih sedap.


Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga terbit minyak. Nota: resepi asal bahan kisar dimasak dengan santan sehingga mendidih dan benar benar masak. Perlu selalu dikacau bagi mengelakkan santan berketul atau di rumah kami, dipanggil gulai "beku". 


Setelah terbit minyak, masukkan sedikit air dan kacau sehingga mendidih. Setelah mendidih, baru dimasukkan santan, asam keping, garam dan gula. 

Sentiasa dikacau sehingga santan mendidih untuk mengelakkan santan dari berketul. Boleh ditambah air jika terlalu pekat.

Setelah mendidih, baru dimasukkan ikan rebus, timun, lada hijau atau kacang panjang. Masukkan juga asam keping, garam dan gula.

Masak dengan api perlahan lama lama sehingga kuah pekat dan cantik terbit minyak. Sesuaikan rasa.

Tutup api dan sedia untuk dihidangkan dengan nasi putih dan sambal sebagai nasi berlauk pagi.

Nota: 
Gulai ini lebih sedap jika ada rasa masin dan manis. Manakala ikan rebus pula mesti menpunyai rasa masin dan masam. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aziekitchen.com/2019/08/gulai-ikan-nasi-berlauk-kelantan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nasi Kerabu Kelantan Yang Paling Sedap

Nasi Kerabu Kelantan Yang Paling Sedap

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 900 hits
Assalamualaikum DAH banyak tempat Sk beli dan makan Nasi Kerabu namun belum ada lagi yang dapat mengalahkan Nasi Kerabu di Warung Kak Yah yang terletak di Kampung Pasir Tampoi Rasanya ini bukan kali pertama Sk cerita tentang Nasi Kerabu Kak...
Nasi Dagang Kelantan Menggunakan Periuk Noxxa Di Hari Raya Aidil Adha

Nasi Dagang Kelantan Menggunakan Periuk Noxxa Di Hari Raya Aidil Adha

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 553 hits
Selamat Hari Raya Aidil Adha buat semua umat Islam tidak kira di mana berada Hari Raya ini juga dikenali sebagai Hari Raya Haji atau Hari Raya Korban Hidup perlukan pengorbanan walau siapapun kita Kadang kadang kita perlu mengorbankan hati ...
Ikan Hari Tu Buat Gulai Ke Disindir Dato Vida Tidak Pandai Jaga Ikan Aliff Syukri Naik Angin

Ikan Hari Tu Buat Gulai Ke Disindir Dato Vida Tidak Pandai Jaga Ikan Aliff Syukri Naik Angin

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 808 hits
Gara gara ikan kelah yang dibela oleh usahawan kosmetik Datuk Aliff Syukri mati hampir 500 ekor tempoh hari ramai yang memberi kecaman terhadapnya dan rata rata mengatakan dia tidak pandai membela ikan BACA Malah Aliff Syukri dihentam teruk...
Gulai Ikan Kering Tumis Darat

Gulai Ikan Kering Tumis Darat

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 680 hits
Saya percaya Allah menduga sesuatu yang boleh kita tanggung Ujian satu per satu yang mendatang adalah kerana Allah kasih dan Allah mahu kita mengingati dan sentiasa memohon rahmatNya Saya merasakan diri diuji supaya saya tidak lupa diri dan...
Gulai Tempoyak Ikan Keli Dan Nenas

Gulai Tempoyak Ikan Keli Dan Nenas

papar berkaitan - pada 18/8/2019 - jumlah : 271 hits
Resepi kali ni gulai tempoyak ikan keli dan nenas sedap wa cakap lu Tak toleh kiri kanan dah Aku dan anak anak makan dengan penuh berselera Habis terbarai segala diet yang ada Tak apa untuk satu hari sahaja Lepas ni jaga pemakanan balik Gul...
Gulai Ayam Lauk Nasi Dagang

Gulai Ayam Lauk Nasi Dagang

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 994 hits
Saya sebetulnya sangat geram dengan apa yang berlaku di IG saya Seorang budak lelaki yang saya percaya seorang Melayu beragama Islam cuba berperangai tidak senonoh melalui DM Kadang kadang kesal dengan budak budak macam ni yang pastinya tid...
Makan Nasi Beriani Di Restoran Gubuk Beriani Tok Aji Bertam Kepala Batas

Makan Nasi Beriani Di Restoran Gubuk Beriani Tok Aji Bertam Kepala Batas

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 1007 hits
Restoran Gubuk Beriani Tok AJi Bertam Kepala BatasRestoran Gubuk Beriani Tok Aji terletak di Bertam Kepala Batas Pulau Pinang Bertentangan dengan pasaraya sunshine Beoperasi setiap hari kecuali hari Ahad Ahad cuti Ada banyak menu nasi beria...
Nasi Lemak Noxxa

Nasi Lemak Noxxa

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 493 hits
Asalamualaikum dan salam hari minggu Sarapan apa kawan2 hari ini jom sama sama sarapan nasik lemak seadanya macam kak rose ni nasik lemak 7 minit dengan noxxa jom sarapan Bahan bahan 3 cawan beras dicuci 1 1 2 cawan santan 2 cawan air 1 inc...
Ride Santai Ke Nasi Bamboo Sungai Klah Sungkai Perak

Ride Santai Ke Nasi Bamboo Sungai Klah Sungkai Perak

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 515 hits
Bersempena dengan Hari Pertabalan Yang di Pertuan Agong ke 16 minggu lepas aku dan rakan telah membuat perancangan untuk ride santai ke Nasi Bamboo Sungai Klah yang terletak di Sungkai Perak Perancangan asal untuk ride empat orang saja teta...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Manusia Tidak Mengetahui Akhir Sesuatu Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Dap Lagi Ambil Tindakan Begini Meggajarnya

Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain