Guan Eng Jangan Buka Mulut Isu Sensitif Kaum Cassa



(Malaysia Gazette) – Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA) merayu kepada Lim Guan Eng agar tidak membuka mulut dalam isu yang boleh menyentuh sensitiviti kaum  di negara ini.
Presidennya, Datuk Dr. Jacob George berkata, rayuan itu dibuat demi menjernihkan kekecohan akibat salah faham segelintir parti dan pemimpin politik berhubung isu menyokong barangan keluaran muslim dan bumiputera.
Jacob berkata, isu itu pastinya tidak menjadi polemik hingga mencetuskan rasa kurang senang dalam kalangan pelbagai kaum di negara ini jika ia tidak dipolitikkan oleh mana-mana pihak.
Tegas, sokongan membeli barangan tempatan tidak kira keluaran bumiputera atau bukan bumiputera telah dilaksanakan sejak dahulu lagi dan ia tidak mencetuskan rasa kurang senang sebelum ini tetapi apabila Setiausaha Agung DAP itu membuka mulut dengan memberi kenyataan berhubung perkara itu, maka ‘bahangnya’ tercetus.
“Jadi, saya merayu kepada Lim Guan Eng dan DAP khususnya, berhati-hati apabila membuka mulut kerana apabila anda membuat kenyataan, anda telah menimbulkan kemarahan dan menimbulkan pelbagai persepsi,” katanya kepada MalaysiaGazette hari ini.
Lantaran itu, beliau meminta Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad memberi amaran kepada semua pemimpin Pakatan Harapan dan kabinet supaya berhati-hati dalam mengeluarkan sebarang kenyataan berbentuk rasis hingga boleh menimbulkan persepsi tidak baik antara kaum.
Ia bukan sahaja mengelakkan perang perdagangan di Semenanjung, sebaliknya yang paling utama mengelak rasa tidak puas hati dalam kalangan kaum di negara ini.
Beliau turut khuatir jika isu itu berpanjangan, Malaysia berdepan dengan tindakan boikot oleh negara-negara maju yang begitu sensitif dengan sentimen seperti ini.
“Saya bimbang yang rugi, yang malu nanti adalah negara kita. Malaysia dikenali di seluruh dunia sebagai sebuah negara yang berbilang kaum yang aman di bawah satu bendera tetapi kini berlaku ketegangan disebabkan isu-isu kecil seumpama ini,” ujarnya lagi.
Lagipun, kata Jacob, sebagai Menteri Kewangan, Guan Eng tidak perlu membuat kenyataan bagi isu-isu yang bukan di bawah kementeriannya kerana menteri yang dipertanggungjawab tahu peranan masing-masing.
Selain itu, katanya, rakyat hari ini sentiasa diingatkan oleh institusi raja agar memelihara hubungan baik antara kaum.
“Yang di-Pertuan Agong, Sultan Perak dan Sultan Selangor sentiasa mengingatkan kita tentang perkara ini, begitu juga dengan perdana menteri. Ia sudah memadai, jangan politikkan perkara yang tidak perlu,” katanya.
Mengulas lanjut mengenai isu sokongan terhadap barangan keluaran Muslim atau bumiputera, Jacob berkata, beliau tidak ada masalah mengenai perkara itu kerana pengguna-pengguna di negara ini semakin bijak menggunakan hak mereka.
“Duit mereka (pengguna), jadi biarlah mereka menentukan belian masing-masing berdasarkan faktor-faktor keagamaan, ketersediaan, keselamatan, kualiti, nilai barangan dan harga.
“Takkan kita hendak marah, jika sesuatu agama menuntut penganutnya membeli barangan halal? Itu tidak patut.
“Perkara itu tidak ada masalah pun sebelum ini, sebab itu saya merayu jangan gunakan isu-isu konsumerisme pula dalam meraih perhatian politik mana-mana pihak dan parti,’ katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/09/03/guan-eng-jangan-buka-mulut-isu-sensitif-kaum-cassa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelabur Lari Setiap Kali Guan Eng Buka Mulut Kata Umno

Pelabur Lari Setiap Kali Guan Eng Buka Mulut Kata Umno

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 254 hits
Umno mendakwa antara punca ekonomi negara merosot adalah disebabkan kenyataan yang dikeluarkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengatakan ia tidak memberi keyakinan kepada pelabur untuk terus melabur di negara ini Ketua Penerangan Umno Shamsu...
Jangan Peralat Isu Sensitif Untuk Kepentingan Sendiri Titah Agong

Jangan Peralat Isu Sensitif Untuk Kepentingan Sendiri Titah Agong

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 239 hits
KUALA LUMPUR 9 Sept Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah hari ini bertitah mengingatkan seluruh rakyat Malaysia supaya tidak memperalatkan isu isu sensitif bagi kepentingan mana mana pihak Titah Seri ...
Mari Berdebat Jangan Lari Ka Siong Cabar Guan Eng Dan Km Pulau Pinang

Mari Berdebat Jangan Lari Ka Siong Cabar Guan Eng Dan Km Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 239 hits
Terus siasat skandal terowong dasar laut Polis Diraja Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sekali lagi digesa menyiasat skandal terowong dasar laut Pulau Pinang Gesaan itu dibuat oleh Presiden MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong y...
Dikecam Kerana Isu Salib Azan Akhirnya Anggun Buka Mulut

Dikecam Kerana Isu Salib Azan Akhirnya Anggun Buka Mulut

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 961 hits
Penyanyi popular Indonesia Anggun baru baru ini mengundang kontroversi apabila penyanyi berusia 45 tahun itu mengulas mengenai isu kes ceramah seorang pendakwah Ustaz Abdul Somad yang yang didakwa menghina agama kristian dengan membincangka...
Hiburan Jangan Saman Pemilik Sahaja Saman Penjual Aksesori Juga Selebriti Komen Isu Ysuku

Hiburan Jangan Saman Pemilik Sahaja Saman Penjual Aksesori Juga Selebriti Komen Isu Ysuku

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 3586 hits
Baru baru ini pihak polis telah memberi amaran kepada pemilik motosikal jenis Yamaha Y15ZR atau popular dengan gelaran Ysuku untuk tidak melakukan modifikasi pada motosikal itu tanpa mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan oleh Jabatan P...
Insiiden Kem4tian Mejar Zahir Ada Faktor Kecuaiian Pihak Polis Buka Mulut Dan Ini Kenyataan Terkini

Insiiden Kem4tian Mejar Zahir Ada Faktor Kecuaiian Pihak Polis Buka Mulut Dan Ini Kenyataan Terkini

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 442 hits
SIASATAN terhadap insiiden Mejar Mohd Zahir Armaya yang m4ut terkena tembakan dalam demonstrasi di Kem Lok Kawi Rabu leInsiiden Kem4tian Mejar Zahir Ada Faktor Kecuaiian Pihak Polis Buka Mulut Dan Ini Kenyataan Terkini
Isu Kaum Cukuplah Beri Amaran Keras

Isu Kaum Cukuplah Beri Amaran Keras

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 415 hits
Suhu perkauman yang meningkat sejak beberapa minggu lalu tidak patut dituding kepada pihak tertentu atau kepada pembangkang kerana secara tradisinya tepuk sebelah tangan tidak berbunyi Isu ini perlu ditangani dengan undang undang kepada ses...
Mengapa Kami Lapor Isu Kaum Agama

Mengapa Kami Lapor Isu Kaum Agama

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 208 hits
Hari ini merupakan sambutan ulangtahun kemerdekaan ke 62 dan dalam masa dua minggu kita akan meraikan ulang tahun penubuhan Malaysia ke 56 Ini adalah waktu untuk kita mengenepikan perbezaan dan mengukuhkan perpaduan sesama kita kerana Malay...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Crisis Management 101

Elok Kita Saja Yang Tanam Bawang Harian Metro 09 05 2024

Tarikh Bayaran Gaji Ogos 2024

Sophia Liana Mahal Chord

Beratnya Tantangan Rusaknya Moral Dari Luar Dan Dalam By Dr Hm Rakib S

Euro Berjaya Melepasi Cabaran