Gila Solidariti Palestin Tapi Jual Saham Pro Israel


 
1. Rancang himpunan solidariti Palestin, tapi BlackRock, Rimpac?
KUALA LUMPUR: “Penyokong Palestin kini sedang bersedih dengan pembunuhan Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh di Tehran, Iran semalam.”

Itu kenyataan penganalisis politik, Nurul Islam Mohamed Yusoff mengenai tragedi menimpa Haniyeh dikaitkan angkara Zionis Israel yang telah menggemparkan satu dunia. 

Menurut beliau, sehubungan itu kerajaan Malaysia dilaporkan telah mengumumkan untuk mengadakan satu himpunan yang dirancang pada hari Ahad (4 Ogos) ini sebagai solidariti kepada Palestin dan kecaman terhadap pembunuhan didalangi Zionis laknatullah. 
Bagaimanapun, Nurul Islam mempersoalkan kenapa pula dalam masa yang sama kerajaan meneruskan hasrat untuk menjual saham MAHB (Malaysia Airports Holdings Berhad) kepada GIP (Global Infrastructure Partner) yang dikuasai syarikat pro-Israel, BlackRock Inc. (BlackRock). 
“Umum tahu siapa BlackRock dan apa peranan mereka dalam konflik di Semenanjung Gaza,” katanya dalam kenyataan media sosial miliknya. hari ini.
Terbaharu menurutnya, kerajaan juga dilaporkan latihan ketenteraan maritim antarabangsa Rim of the Pacific (Rimpac) 2024 yang turut disertai tentera Israel. 
“Sedangkan Mahkamah antarabangsa dah keluarkan waran tangkap ke atas (Perdana Menteri Israel) Benjamin Netanyahu dan mengiktiraf serangan Israel di Gaza adalah genosid. 
“Wahai Perdana Menteri, masih sempat untuk arahkan Khazanah (Berhad) hentikan cadangan jualan saham MAHB dan memanggil semula KD Lekiu yang dalam perjalanan ke Hawaii (bagi sertai Rimpac),” katanya. – HARAKAHDAILY 1/8/2024
(Sila lihat sebelumnya 'Solidariti Ismail Haniyeh: Solat ghaib, hajat 3 Ogos ini') 



2. Harga diesel tak berubah: Rakyat dirompak? 
Chegubard menyatakan harga gas minyak ketika ini mencecah AS$99.32 yang mengikut kadar pertukaran RM4.61 RM4.61 bermakna berharga RM457.87 satu tong.
KUALA LUMPUR: Pengerusi Sekretariat Pembela Tanah Air (PETA), CheGuBard atau nama sebenarnya Badrul Hisham Shaharin menyifatkan kerajaan memerintah ketika ini sedang merompak rakyat melalui harga diesel.

Menurutnya, sejak harga diapungkan apabila subsidi dihapuskan pada 10 Jun 2024, harga diesel tidak pernah berubah sepanjang tujuh minggu berturut-turut pada paras RM3.35 satu liter.
“Biarpun Menteri Kewangan II hari itu kata harga akan disemak setiap minggu, biarpun harga diesel dunia ada penurunan dan nilai ringgit naik sedikit, walaupun masih teruk. Maka logiknya harga diesel wajib turun. 
“Namun, kerajaan umum harga bahan api diesel tidak ada perubahan, (termasuk) minggu ini juga,” katanya  dalam satu kenyataan di media sosialnya, hari ini.
Menurutnya, harga gas minyak ketika ini adalah AS$99.32 yang mengikut kadar pertukaran RM4.61 bermakna berharga RM457.87 satu tong iaitu setiap tong mengandungi 159 liter.
Tambah beliau dengan harga RM2.88 satu liter iaitu meliputi RM0.954 sen bagi kos operasi dan RM0.225 sen untuk margin syarikat minyak serta RM0.10 sen kepada margin stesen minyak dan RM0.4 sen kadar alpha bagi diesel, maka harga sepatutnya adalah RM3.14 satu liter.
Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa Biro Penerangan Bersatu menyatakan, ia adalah mengikut formula Mekanisme Harga Automatik (APM) kerajaan, tetapi harga dijual ketika ini adalah harga pam RM3.35.
“Bermakna kerajaan sedang rompak rakyat 21 sen setiap liter atas diesel sebab harga pam diesel masih RM3.35 satu liter untuk beberapa minggu ini. 
“Kerajaan gagal ini bukan saja gagal bantu rakyat, malah terus rompak rakyat terang-terangan bagi tanggung regim campuran,” katanya. – HARAKAHDAILY 1/8/2024
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah. PAS Wilayah Persekutuan (WP) memilih Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM) bagi menyahut seruan solidariti Palestin.
Solidariti tersebut akan bermula dengan solat Maghrib berjemaah diikuti dengan bermunajat. Solat ajat dan pembacaan Qunut Nazilah pula akan berlangsung selepas solat Isyak.
Solidariti untuk Palestin ini adalah susulan daripada kenyataan media bertarikh 31 Julai 2024 bersamaan 25 Muharram 1446 yang dikeluarkan oleh PAS Pusat untuk menyatakan kebersamaan PAS dalam menentang kezaliman dan keganasan zionis Israel.
Selain itu, dunia telah dikejutkan dengan berita syahidnya tokoh perjuangan ini. Beliau yang dibunuh ketika menghadiri sesi mesyuarat bersama Pemimpin Tertinggi Iran, Ali Khamenei, dan Panglima Tertinggi Briged Seraya Al-Quds.
Satu ceramah umum ‘Solidariti Palestin’ akan menyusul sebaik sahaja selesai program Solat Hajat dan Qunut Nazilah tersebut dan butiran mengenai ceramah umum tersebut akan dimaklumkan dan diedarkan sedikit masa lagi.
Sila panjangkan maklumat ini. – HARAKAHDAILY 1/8/2024  

Sekian.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/08/gila-solidariti-palestin-tapi-jual.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Mohon Maaf Merdeka Palestin Tersasul Laung Hidup Israel Zahid Hamidi Mengaku Khilaf

Saya Mohon Maaf Merdeka Palestin Tersasul Laung Hidup Israel Zahid Hamidi Mengaku Khilaf

papar berkaitan - pada 5/8/2024 - jumlah : 105 hits
Melalui platform media sosial tular video Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tersasul melaungkan 8216 Hidup Israel 8217 ketika memberi pidato di Himpunan Pembebasan Palestin malam tadi Tersasul laung 8216 Hidup Israel 82...
Boikot Majlis Palestin Anjuran K Jaan Xbatal Saham

Boikot Majlis Palestin Anjuran K Jaan Xbatal Saham

papar berkaitan - pada 6/8/2024 - jumlah : 156 hits
1 Ini bukan majlis Palestin anjuran k jaan M sia Tapi Solidariti Al Aqsa Anak Malaysia sambut seruan 3 Ogos di KL M sia Mohamad RosharizanKUALA LUMPUR Anak Malaysia menyambut seruan 3 Ogos bagi mengingati Hari Solidariti Al Aqsa seluruh dun...
Video Zainul Maarif Usai Dipecat Israel Biadab Tapi Enggak Mungkin Saya Pukuli Presidennya

Video Zainul Maarif Usai Dipecat Israel Biadab Tapi Enggak Mungkin Saya Pukuli Presidennya

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 81 hits
PWNU DKI Jakarta menjatuhkan sanksi penghentian kepengurusan kadernya Zainul Maarif usai bertemu dengan Presiden Israel Issac Herzog
Memahami Yahudi Dan Kongsi Maklumat Perang Palestin Israel Di Grup Wasap Dapat Bantu Palestin

Memahami Yahudi Dan Kongsi Maklumat Perang Palestin Israel Di Grup Wasap Dapat Bantu Palestin

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 131 hits
Apa yang berlaku kepada Rakyat Palestin di Gaza sekarang memang satu kekejaman luar biasa yang tidak dapat disangkal Semua orang tahu perkara itu dan rakyat dari berbagai negara bangsa dan agama mengecam Israel dan menyatakan simpati mereka...
Kenapa Ringgit Naik Tapi Pasaran Saham Malaysia Jatuh

Kenapa Ringgit Naik Tapi Pasaran Saham Malaysia Jatuh

papar berkaitan - pada 5/8/2024 - jumlah : 147 hits
First kita kena faham bagaimana asas pasaran modal bergerak Orang yang menggerakkan modal ni ialah pengurus dana So macam mana pengurus dana ni buat keputusan nak letakkan wang mereka di mana Faktor utama adalah resiko So mereka nak letakka...
Foto Protes Kedatangan Pm Israel Pengunjuk Rasa Pro Palestina Di As Bakar Boneka Netanyahu

Foto Protes Kedatangan Pm Israel Pengunjuk Rasa Pro Palestina Di As Bakar Boneka Netanyahu

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 109 hits
Pengunjuk rasa pro Palestina memprotes kedatangan PM Israel Benjamin Netanyahu di Amerika Serikat untuk berpidato dalam Kongres AS
Perhimpunan Solidariti Untuk Palestin Diadakan Ahad Ini Kata Fahmi

Perhimpunan Solidariti Untuk Palestin Diadakan Ahad Ini Kata Fahmi

papar berkaitan - pada 2/8/2024 - jumlah : 78 hits
JABATAN Kabinet memutuskan untuk mengadakan perhimpunan solidariti pada Ahad ini untuk Palestin sebagai isyarat jelas tentang pendirian Malaysia kepada masyarakat antarabangsa Jurucakap Kerajaan Perpaduan Fahmi Fadzil berkata perhimpunan it...
Erdogan Turkiye Mungkin Masuk Israel Bantu Rakyat Palestin

Erdogan Turkiye Mungkin Masuk Israel Bantu Rakyat Palestin

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 125 hits
REUTERSANKARA Presiden Turkiye Tayyip Erdogan berkata Turkiye mungkin memasuki Israel seperti dilakukan pada masa lalu di Libya dan Nagorno Karabakh tanpa menyatakan bentuk campur tangan yang dicadangkannya Erdogan yang menjadi pengkritik t...
Pn Pas Khianat Dalam Isu Palestin Seru Boikot Himpunan Solidariti

Pn Pas Khianat Dalam Isu Palestin Seru Boikot Himpunan Solidariti

papar berkaitan - pada 5/8/2024 - jumlah : 82 hits
HarapandailyAHMAD MURSITiada masalah jika kritik kerajaan tetapi agak melampau bila Ahli Parlimen pembangkang berkempen memboikot himpunan solidariti di Bukit Jalil semalam Ini pengkhianatan kepada perjuangan Palestin yang harapkan bantuan ...
Dpm Fadillah Reveals Drafts Of Government Opposition Mou

Tpm Dedah Draf Mou Peruntukan Ahli Parlimen Pembangkang

Ssm Vs Sspa Perbezaan Kelebihan Soalan Lazim

Kereta Bergoyang Tanpa Henti Petugas Kesihatan Ditangkap Basah Di Tempat Parking Hospital

Kempen Skala Kecil Tampak Prk Mahkota Suram

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Man Cendol Outing


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Doa Susah Tidur Karena Gelisah

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Lebih Rm500 000 Wang Gisbh Dibekukan Babit 96 Akaun Kpn

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation

Ayien Rahman Ale Ale Chord