Gerakan Muda Agresif Rafizi Beri Saingan Kepada Saifuddin





Pemilihan PKR 2022 kali ini berlaku dalam keadaan parti itu dan Pakatan Harapan (PH) berada dalam keadaan tidak menentu, khususnya dalam menetapkan hala tuju politiknya.
Strategi khemah besar yang sering dicanang pimpinan tertinggi PH nampaknya kurang mendapat sokongan daripada akar umbi.
Strategi khemah besar hanya memperlihatkan pimpinan PKR dan PH seolah-olah kembali menerima pihak yang selama ini disifatkan melakukan pengkhianatan kepada PH.
Justeru, pemilihan kali ini dilihat mampu membuka peluang terbaik kepada calon Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli untuk kembali berada dalam saf kepemimpinan tertinggi PKR, sekali gus menewaskan pesaingnya, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail.
Saifuddin mempunyai kekuatan tersendiri kerana selama ini menjadi orang kepercayaan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau berulang kali bertegas usaha memperkuatkan parti menjadi keutamaan perjuangannya.
Beliau juga berjanji memberikan peranan kepada calon yang kalah dalam pemilihan untuk turut sama memperkuatkan parti tanpa meminggirkannya.
Meraikan perbezaan pendapat tanpa mempunyai pasukan khusus turut menjadi kekuatan Saifuddin dalam menyatupadukan parti menghadapi PRU-15. Konsep 'Kita Semua KeAdilan' menjadi kunci kekuatan Saifuddin merebut jawatan Timbalan Presiden PKR.
Bagaimanapun, suara akar umbi PKR tidak boleh dipandang sepi. PKR dan PH mengalami kekalahan berturut-turut dalam beberapa siri pilihan raya negeri (PRN).
Strategi khemah besar yang cuba diusahakan, walaupun ketika itu belum ada tanda-tanda dapat direalisasikan, menjadikan pimpinan PKR dan PH seolah-olah sudah mati akal untuk mendapatkan kembali sokongan akar umbi.
Pada masa sama, Rafizi pula mempunyai kekuatan ampuh kerana berada di barisan kelompok muda dalam PKR yang turut mendapat sokongan Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar.
Rafizi sememangnya mempunyai pengaruh cukup kuat. Meskipun ideanya menolak strategi khemah besar dianggap sebagai pandangan minoriti dalam kepemimpinan parti, kehadiran beliau dalam saf kepemimpinan tertinggi pasti akan mencorakkan pandangan baharu.
Bagaimanapun, PKR perlu mengelakkan perpecahan dalam parti sekiranya mahu kembali berada di landasan tepat mendapatkan kembali sokongan rakyat.
Di sebalik kemenangan UMNO-Barisan Nasional (BN), terutama dalam dua PRN, iaitu PRN Melaka dan PRN Johor, sokongan rakyat di peti undi tidak banyak berubah.
Oleh itu, PKR perlu menjadi parti utama menggerakkan PH dengan menumpukan usaha untuk mendapatkan kembali sokongan daripada pengundi atas pagar.
Berdasarkan sentimen peringkat bawah, Rafizi dilihat mampu memenangi pemilihan jawatan Timbalan Presiden PKR.
Rafizi selama ini dilihat banyak membantu PKR dan PH menggoyah keyakinan rakyat terhadap UMNO-BN melalui pendedahan dibuat terhadap kerajaan terdahulu sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).
Jangkaan kemenangan Rafizi itu juga berdasarkan gerakan agresif beliau kekal dengan pendirian asal PKR, iaitu meyakini rakyat yang menjadi model kemenangan dalam PRU-14 lalu.
Beliau lantang menolak sebarang kerjasama politik baharu atau jajaran politik baharu dengan mana-mana parti politik khususnya PAS dan BERSATU yang dilihat sebagai punca kejatuhan kerajaan PH.
Gandingan Rafizi bersama saf kepemimpinan muda PKR yang progresif dengan kempen Ayuh Malaysia dilihat mampu memperkuatkan PKR menghadapi PRU-15 dengan pendekatan meyakinkan pengundi atas pagar. Kepemimpinan muda terbabit mampu menjadi barisan pemimpin diyakini.
Bagaimanapun sebarang keputusan pemilihan bergantung kepada kebijaksanaan ahli yang perlu memilih pemimpin muda progresif atau barisan pemimpin dengan 'gaya lama' mengambil pendekatan berbincang merangka strategi parti di bilik tertutup membabitkan elit politik tertentu sahaja.
Dr Ilyas Abdullah
Pensyarah Kanan Sains Politik,
Fakulti Sains Pentadbiran & Pengajian Polisi,
Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kampus Raub



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2022/05/gerakan-muda-agresif-rafizi-beri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Debat Dengan Rafizi Bukan Untuk Saling Serang Kata Saifuddin

Debat Dengan Rafizi Bukan Untuk Saling Serang Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 110 hits
May 9 2022 Saifuddin Nasution dalam sidang media selepas menghadiri majlis malam muhibah Aidilfitri anjuran PKR Sabah di Kota Kinabalu malam tadi KOTA KINABALU Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution berkata debat beliau dengan Naib Preside...
No Debate Between Rafizi Saifuddin Just A Discussion Says Anwar

No Debate Between Rafizi Saifuddin Just A Discussion Says Anwar

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 229 hits
Anwar Ibrahim has advised all candidates in the upcoming party polls to keep the contests clean and not to make it a personal fight PETALING JAYA PKR president Anwar Ibrahim says the May 11 programme involving Rafizi Ramli and Saifuddin Nas...
Saya Pilih Rafizi Bukan Sebab Benci Saifuddin

Saya Pilih Rafizi Bukan Sebab Benci Saifuddin

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 123 hits
Kenapa saya pilih Rafizi tetapi berbeza isu khemah besar SAYA PILIH RAFIZI BUKAN SEBAB BENCI SAIFUDDIN Masih ramai kawan2 bertanya kenapa saya memilih Rafizi tetapi tidak sependapat dgn isu khemah besar Sebenarnya saya telah memberi penjela...
Pemilihan Pkr Debat Saifuddin Rafizi 11 Mei Ini

Pemilihan Pkr Debat Saifuddin Rafizi 11 Mei Ini

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 156 hits
Para peminat politik tanah air dan pengikut PKR berpeluang mengikuti debat secara langsung antara dua calon Timbalan Presiden parti itu Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dan Rafizi Ramli pada 11 Mei
Selangor Perak Penentu Nasib Rafizi Dan Saifuddin

Selangor Perak Penentu Nasib Rafizi Dan Saifuddin

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 121 hits
Pemilihan PKR yang bermula pada 13 Mei lalu menyaksikan hanya lapan peratus anggota parti keluar mengundi sekali gus menjadikan Selangor dan Perak yang akan mengadakan pemilihan hari ini sebagai tumpuan Seramai 331 922 ahli PKR di Selangor ...
Pkr S Ties With Others Focal Point Of Saifuddin Rafizi Debate

Pkr S Ties With Others Focal Point Of Saifuddin Rafizi Debate

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 155 hits
While PKR s internal leadership elections loom the party s external relationships became the focal point of a public debate involving two candidates aspiring to be deputy president A point of contention was PKR s alleged role in cobbling su...
Saifuddin Sidir Rafizi Jangan Campur Urusan Jpp

Saifuddin Sidir Rafizi Jangan Campur Urusan Jpp

papar berkaitan - pada 16/5/2022 - jumlah : 122 hits
Calon timbalan presiden PKR Saifuddin Nasution berkata dia tidak akan campur tangan dalam sebarang keputusan Jawatankuasa Pemilihan Parti yang diketuai Dr Zaliha Mustafa Dia berkata demikian sebagai respons kepada kenyataan pencabarnya Rafi...
Tiada Jambatan Dibakar Dalam Persaingan Rafizi Saifuddin

Tiada Jambatan Dibakar Dalam Persaingan Rafizi Saifuddin

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 120 hits
BIDUK LALU KIAMBANG BERTAUT Peribahasa Pemilihan Parti Keadilan Rakyat 2022 Di dalam Kamus Dewan terbitan tahun 1970 biduk adalah perahu untuk menangkap ikan atau mengangkut barang di sungai Manakala peribahasa biduk lalu kiambang bertaut b...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago