Gatal Gatal Di Bawah Waktu Hamil Ia Mungkin Jangkitan Fungal Jangan Abaikan


Sesetengah wanita mengandung mungkin akan merasa gatal-gatal pada kemaluan, ia sering berlaku. Ada yang tidak serius, tetapi terdapat sesetengah kes rupanya ibu hamil tersebut dijangkiti fungal.
Apakah itu jangkitan fungal dan adakah ia sesuatu yang serius? Dr Zubaidi Hj Ahmad ada berkongsi tentang hal ini di laman Facebooknya.
JANGKITAN FUNGAL KETIKA HAMIL Kegatalan pada kemaluan bermakna rasa tidak selesa, rasa mahu digaru dan adakalanya pedih di bahagian kemaluan luar (labia majora dan minora). Selain itu terdapat juga lendiran dari faraj yang berwarna putih, seperti susu basi. Adakalanya mendatangkan ketidakselesaan ketika melakukan jima’ dan rasa pedih dan terbakar ketika kencing.
Artikel Menarik: [Uri Di Bawah Ketika Kandungan 16 Minggu, Jangan Khuatir. Berpontensi ‘Naik’ Semula]
Namun begitu jangkitan fungal pada kemaluan ketika hamil mendatangkan kerisauan kepada ibu yang hamil dari aspek keselamatan ubat yang digunakan dan keselamatan bayi yang dikandungkan.
“Salam doktor…saya sedang hamil 28 minggu. Saya menghadapi masalah keputihan dan apabila kering berwarna kekuningan dan berbau. Sebelum ini saya telah mengambil ubat yang dimasukkan ke dalam faraj ketika kandungan berusia 3-4 bulan. Apa yang perlu dilakukan?”
Jangkitan fungal (yeast infections) juga dikenali sebagai monilial vaginitis atau vaginal candidiasis, disebabkan oleh fungal Candida albicans. Memang terdapat beberapa fungal secara semulajadi di faraj, tetapi jika ia membiak dengan banyak dan dalam kadar yang laju ianya akan mendatangkan masalah.

Ketika hamil, hormone estrogen akan menyebabkan faraj mengeluarkan lebih banyak glycogen, menyebabkan fungal senang membiak. Estrogen juga akan menyebabkan fungal lebih senang melekat di dinding faraj.
Kadang kala wanita hamil suka melakukan douching, iaitu memasukkan air berubat (atau herba) ke dalam faraj ketika mandi. Ini akan membunuh kuman dan fungal yang baik, dan menyebabkan bacteria dan fungal yang merosakkan bertambah banyak. Pengambilan antibiotic tanpa kawalan tanpa nasihat doctor juga menyebabkan masalah yang sama, terutama jika diambil dalam jangka waktu yang lama.
“Bolehkah saya mendapatkan rawatan fungal itu dari farmasi. Saya lihat banyak krim yang dijual di sana..”
Walaupun ubat fungal banyak didapati di farmasi, pastikan anda berjumpa dengan ahli farmasi. Masalahnya pembantu farmasi yang berada di kaunter kadang kala tidak ada pengetahuan mengenai penyakit dan ubat. Berjumpalah dengan doktor supaya pemeriksaan dapat dijalankan untuk memastikan ianya benar-benar jangkitan fungal. Jangan cuba merawat diri sendiri. Kemungkinan kegatalan yang disangkakan sebagai fungal itu sebenarnya disebabkan oleh penyakit lain, seperti jangkitan kuman bakteria.
“Betul ke doktor ubat yang disumbatkan dalam faraj itu tak merbahaya?”
Bagi wanita yang hamil, saya selalu memberikan preskripsi suppository yang dimasukkan ke dalam faraj. Ianya lebih selamat digunakan ketika hamil berbanding dengan ubat tablet yang perlu ditelan, kerana ianya boleh membahayakan kesihatan bayi dalam kandungan. Ianya haruslah dimasukkan ke dalam faraj setiap hari selama seminggu berturut-turut pada waktu tidur.

Krim sapu juga boleh digunakan pada kulit kemaluan di sebelah luar, terutama jika kulit menjadi kemerah-merahan akibat jangkitan fungal yang semakin merebak.
“Tapi saya pernah mencuba suppository tu. Namun ianya berulang..”
Masalah jangkitan fungal yang berulang, bukanlah disebabkan oleh ubat yang tidak bagus. Ianya akan sentiasa berulang-ulang dan wanita itu haruslah menjaga kebersihan diri dengan lebih kerap. Ramai wanita yang tidak sabar dalam rawatan. Selepas beberapa hari, kegatalan semakin berkurang, selalunya pesakit sudah berhenti dari meneruskan rawatan. Akibatnya fungal itu akan membiak semula. Rawatan itu memerlukan beberapa hari sebelum ianya memberikan kesan.
Artikel Menarik: [Mengidam Macam-Macam Waktu Pregnant. Iu yang Nak, Jangan ‘Jual’ Nama Baby]
Buat sementara jika terlalu gatal, boleh tuamkan dengan ice pack atau rendam dalam besen yang mengandungi air sejuk selama sepuluh minit. Membasuh kemaluan luar dengan air (tanpa sabun) juga akan mengurangkan kegatalan pada kemaluan.
”Doktor, boleh tak jangkitan fungal menjangkiti anak saya?”
Jangkitan fungal tidak akan memberi kesan pada bayi dalam kandungan. Namun jika terdapat jangkitan fungal pada kemaluan ibu ketika proses kelahiran, kemungkinan anak yang dilahirkan juga mengalami jangkitan fungal yang sama.
Bayi akan mendapat thrush iaitu keputihan pada sebelah dalam mulut dan lelangit dan kadang kala di lidah. Ianya tidak serius dan boleh dirawat. (Tapi perlu diingat bayi juga boleh mendapat thrush walaupun ibunya tiada jangkitan fungal di faraj)
“Doktor, saya ini kerap mengalami masalah kegatalan dan keputihan ini. Saya malu dengan suami saya. Apa yang perlu saya lakukan untuk mengelak agar tidak berulang?”

Kata kunci utama bagi mengelakkan jangkitan fungal ialah ‘kebersihan diri’. Fungal (kulat) suka tempat yang lembab. Kalau terasa gatal dan lembap, cepat-cepatlah membersihkan diri. Antara tip-tip yang boleh saya berikan ialah :
1. Pakai pakaian underwear yang diperbuat dari kapas dan elakkan menggunakan pantyhouse atau seluar yang ketat terutama diperbuat dari synthetic.
2. Lekas tukarkan pakaian yang basah akibat berpeluh selepas bersenam. Cucilah kemaluan apabila gatal.
3. Cuba tidur malam tanpa menggunakan underwear.
4. Elakkan berendam dalam air buih atau perfumed soap terlalu lama.
5. Bersihkan kemaluan luar dengan air suam. Jangan gunakan teknik douching.
6. Selalu cuci kemaluan dari depan ke belakang, bagi mengelakkan kuman dari anus boleh merebak ke faraj.
7. Mengamalkan yogurt yang mengandungi Lactobacillus acidophilus akan mengurangkan fungal yang tidak baik faraj.
#HealthDrZubaidi
Semoga dengan perkongsian dari Dr Zubaidi ini dapat memberi manfaat kepada ibu hamil yang mungkin sedang mengalami masalah ini. Yang penting, jika ada masalah begini rujuklah dengan doktor dan jangan cuba untuk merawatnya sendiri.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/gatal-gatal-di-bawah-waktu-hamil-ia-mungkin-jangkitan-fungal-jangan-abaikan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Fikir Nak Gah Ceo Muda Ini Kongsi Tips Mula Meniaga Dengan Modal Bawah Rm5k

Jangan Fikir Nak Gah Ceo Muda Ini Kongsi Tips Mula Meniaga Dengan Modal Bawah Rm5k

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 435 hits
Siapa yang baru nak mula berniaga tu boleh take note ya small Cover image via Twitter magmalaya small Semakin ramai yang menceburi dunia perniagaan kini Ada yang lakukannya sekadar untuk suka suka dan i i mencari i side income i namun begit...
Pakar Dakwa Jangkitan Koronavirus Mungkin Boleh Merebak Melalui Mata

Pakar Dakwa Jangkitan Koronavirus Mungkin Boleh Merebak Melalui Mata

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 414 hits
Saintis mendakwa koronavirus mungkin boleh tersebar melalui mata Seorang doktor pakar paru paru Wang Guangfa khuatir dia mungkin terjangkiti virus berkenaan kerana tidak memakai kaca mata pelindung Pakar virus di Kolej Imperial London Profe...
Wanita Hamil Kanak Kanak Sila Hadkan Lawatan Ke Hospital Bimbang Jangkitan Coronavirus

Wanita Hamil Kanak Kanak Sila Hadkan Lawatan Ke Hospital Bimbang Jangkitan Coronavirus

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 486 hits
Coronavirus bukanlah sejenis virus yang asing dalam dunia perubatan Mungkin anda sering mendengar kaitan antara coronavirus dengan penyakit sindrom pernafasan akut teruk dan sindrom pernafasan timur tengah Bagi mengekang penularan jangkitan...
Saintis China Bimbang Virus Mungkin Boleh Berpindah Dari Ibu Hamil Positif Koronavirus Kepada Bayi Dalam Kandungan

Saintis China Bimbang Virus Mungkin Boleh Berpindah Dari Ibu Hamil Positif Koronavirus Kepada Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 354 hits
Virus maut yang dijangkiti oleh golongan ibu mengandung berkemungkinan berpotensi dipindahkan kepada bayi dalam kandungan mereka sekali gus menyebabkan bayi mereka turut dijangkiti kata saintis di China yang bimbang dengan kes bayi yang bar...
Sesekali Cuba Angkat Bibir Tengok Gigi Anak Nampak Tompok Putih Jangan Abaikan

Sesekali Cuba Angkat Bibir Tengok Gigi Anak Nampak Tompok Putih Jangan Abaikan

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 847 hits
Sesekali tu cuba periksa mulut anak anak kita Nak tengok ada ke tidak TANDA TANDA AWAL gigi berlubang Tak susah pun Cuma angkat bibir dan tengok pada permukaan gigi Gigi yang bersih warna macam putih susu Tanda awal gigi rosak ialah adanya ...
Jangan Lepaskan 12 Waktu Terbaik Ini Peluk Anak Walaupun Dah Besar Mesti Buat

Jangan Lepaskan 12 Waktu Terbaik Ini Peluk Anak Walaupun Dah Besar Mesti Buat

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 644 hits
Jangan berhenti memeluk anak anak baik lelaki atau perempuan Walaupun anak dah makin membesar pelukan itu juga mampu beri rasa selamat ketenangan dan meredakan tekanan Pelukan ayah ibu dapat meredakan ledakan emosi yang dialami anak Apabila...
Ladies Jangan Ambil Mudah Jika Period Cycle Tak Teratur Anda Mungkin Ada Penyakit Ini

Ladies Jangan Ambil Mudah Jika Period Cycle Tak Teratur Anda Mungkin Ada Penyakit Ini

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 355 hits
Penyakit ini merupakan Polycystic Ovarian Syndrome small Cover image via The Health Orange small Satu kitaran haid selalunya memakan masa selama 28 hari ada yang lebih atau kurang sedikit bergantung kepada tubuh badan seseorang Hari pertama...
Mengidam Macam Macam Waktu Pregnant Ibu Yang Nak Jangan Jual Nama Baby

Mengidam Macam Macam Waktu Pregnant Ibu Yang Nak Jangan Jual Nama Baby

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 316 hits
Pemakanan yang berkhasiat amat penting untuk memastikan kandungan ibu hamil sihat Semasa mengandung bukan sahaja jumlah pemakanan anda perlu ditingkatkan tetapi apa yang anda makan Artikel Menarik Secara umumnya wanita hamil memerlukan pena...
Waktu Marah Berikan Anak Masa Untuk Fikir Salah Dia Jangan Serang Bertubi Tubi

Waktu Marah Berikan Anak Masa Untuk Fikir Salah Dia Jangan Serang Bertubi Tubi

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 275 hits
Kanak kanak kadangkala akan berkelakuan buruk mengikut emosinya Bergantung kepada tahap keterukan kenakalan mereka time out perlu dilaksanakan Walau bagaimanapun ia perlu dilakukan dengan cara yang betul Ikuti artikel ini untuk mengetahui 6...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord