Wanita Hamil Kanak Kanak Sila Hadkan Lawatan Ke Hospital Bimbang Jangkitan Coronavirus


Coronavirus bukanlah sejenis virus yang asing dalam dunia perubatan. Mungkin anda sering mendengar kaitan antara coronavirus dengan penyakit sindrom pernafasan akut teruk (SARS) dan sindrom pernafasan timur tengah (MERS).
Bagi mengekang penularan jangkitan coronavirus di hospital, orang ramai terutama golongan berisiko dinasihatkan mengehadkan lawatan ke hospital terutama bagi urusan tidak penting.

Golongan berisiko termasuklah ibu hamil

Amalkan etika kebersihan


SARS-CoV dan MERS-CoV boleh menyebabkan masalah pernafasan yang teruk terutamanya pada golongan berisiko tinggi seperti obu hamil. Namun, tahukah anda apakah kesan novel coronavirus terhadap ibu hamil ini?
Ibu hamil perlu bimbang ke dengan coronavirus?
Wabak novel coronavirus yang sedang menular di China merupakan fokus utama sektor kesihatan global pada masa kini. Golongan yang berisiko tinggi bakal mengalami simptom yang teruk hingga boleh membawa kepada kematian.
Kehamilan membuatkan tahap imuniti badan ibu mengandung berubah mengikut keperluan biologi. Namun, pada kebanyakan masanya, ia berada pada tahap yang rendah.
Kajian menunjukkan ketika proses implantasi, peningkatan pada kekuatan imuniti badan akan membantu janin untuk bertapak pada rahim ibu.
Selepas fasa tersebut selesai, imuniti ibu berada pada tahap yang rendah hingga menyebabkan si ibu terdedah kepada jangkitan.
Menurut Dr Steven Gordon, pakar penyakit berjangkit daripada Klinik Cleveland, ibu hamil terdedah kepada banyak komplikasi jangkitan virus seperti influenza dan cacar air (chickenpox).
Adakah ibu mengandung perlu bimbang berkenaan dengan wabak novel coronavirus yang sedang melanda?
Jawapannya mungkin. Namun virus influenza dan varicella boleh memberikan kesan yang lebih serius berbanding novel coronavirus yang masih tidak diketahui akan tahap keterukannya ini.
Menurut kajian yang dijalankan oleh Namrata Prasad et al pada tahun 2019, wanita hamil mempunyai risiko 3.5 kali ganda lebih tinggi untuk dimasukkan ke dalam hospital berbanding dengan mereka yang tidak hamil.
Bagaimana pula dengan kesan novel coronavirus terhadap ibu hamil? Oleh sebab terdapat pelbagai jenis persoalan yang masih belum terjawab berkaitan dengan virus misteri ini, risikonya tidak dapat dianggarkan secara tepat.
Mari kita lihat antara kesan jangkitan coronavirus lain seperti SARS-CoV dan MERS-CoV.
Kesan jangkitan coronavirus terhadap ibu hamil
coronavirus terhadap ibu hamil
Masih ingatkah anda akan wabak pandemik SARS pada tahun 2002 dan MERS pada tahun 2012? Kedua-duanya menular dengan kadar yang cepat dan meragut banyak nyawa.
Menurut laporan kes yang diterbitkan dalam laman Jurnal Penyakit Berjangkit pada tahun 2004, jangkitan SARS boleh menyebabkan komplikasi keguguran dan kematian dalam kalangan ibu mengandung.
Perkara yang sama turut berlaku pada tahun 2013 apabila MERS yang turut disebabkan oleh coronavirus menyebabkan wanita hamil mengalami keguguran!
Masalah pernafasan yang dialami oleh ibu boleh menyebabkan penurunan kadar pemberian gas oksigen kepada janin yang sedang membesar.
Akibatnya, setinggi 59% wanita hamil yang dijangkiti pada trimester pertama mengalami keguguran. Bagaimana pula dengan mereka yang berada dalam trimester kedua atau ketiga kehamilan?
Mereka berisiko untuk mengalami kelahiran pramatang kesan daripada kurang bekalan oksigen pada bayi dalam kandungan.
Menurut Pusat Kawalan Penyakit Berjangkit (CDC), novel coronavirus mempunyai persamaan dengan struktur SARS-CoV dan MERS-CoV. Adakah ini bermakna ia akan menyebabkan kesan buruk yang lebih kurang sama dengan kedua-dua virus tersebut?
Setakat ini, gejala yang disebabkan oleh coronavirus jauh lebih ringan berbanding dengan apa yang pernah berlaku ketika wabak SARS dan MERS.
Oleh sebab itulah, Dr Steven menasihati wanita untuk tidak memberikan tumpuan kepada novel coronavirus semata-mata.
Coronavirus lain seperti 229E dan NL63 hanya menyebabkan simptom selesema biasa. Namun, jika anda menunjukkan simptom selesema, anda tidak akan tahu virus apakah yang menjangkiti anda. Maka adalah lebih elok untuk anda mendapatkan khidmat nasihat doktor.
Jangan ambil risiko
coronavirus terhadap ibu hamil
Walaupun kesan novel coronavirus terhadap ibu hamil kelihatan ringan, ia tidak bermakna anda boleh mengabaikan tahap penjagaan kesihatan anda. Ingat! Anda masih tergolong dalam kumpulan berisiko tinggi.
Mereka yang berisiko tinggi mempunyai kebarangkalian untuk mengalami simptom yang teruk, seterusnya boleh mempengaruhi tahap kesihatan secara menyeluruh.
Buat masa ini, tidak banyak perkara yang kita tahu berkenaan dengan novel coronavirus. Oleh itu, adalah lebih bijak jika anda mula mengamalkan langkah pencegahan.
Tiada protokol rawatan novel coronavirus yang telah terbukti berkesan dalam merawat pesakit jenis ini. Virus tersebut berupaya untuk merentasi halangan spesies antara haiwan dan manusia dan menular dalam kalangan masyarakat setempat.
Antara langkah-langkah yang boleh diambil oleh ibu mengandung bagi memastikan mereka terhindar daripada penularan novel coronavirus adalah:
-Cuci tangan secara kerap menggunakan air dan sabun
-Elakkan daripada berhubung dengan individu yang mempunyai simptom seperti demam dan batuk
-Amalkan etika batuk/ bersin yang betul semasa anda berada di tempat awam
-Pastikan anda membasuh tangan dan buang tisu yang digunakan ketika batuk dan bersin
-Dapatkan pemeriksaan kesihatan jika anda mengalami gejala gangguan pernafasan
-Amalkan gaya pemakaian topeng muka yang betul ketika anda berada di tempat awam
-Pastikan anda makan makanan yang telah dimasak dengan betul. Elakkan daripada mengambil makanan mentah atau separa masak
-Elakkan daripada berkongsi peralatan peribadi dengan individu lain terutamanya jika anda mengalami simptom selesema
-Tanpa kawalan jangkitan yang sepatutnya, kesan novel coronavirus terhadap ibu hamil boleh menyebabkan komplikasi yang masih lagi tidak jelas, memandangkan kita kekurangan maklumat mengenainya.
Setakat ini, kes novel coronavirus di Malaysia hanya melibatkan pelancong dari Wuhan yang kini sedang dikuarantin untuk tindakan selanjutnya.
Namun, jangan ambil mudah walaupun simptom yang disebabkan oleh novel coronavirus masih lagi ringan. Ini berikutan kehamilan bukan sahaja melibatkan nyawa ibu, ia juga boleh mempengaruhi tahap kesihatan janin yang sedang membesar.
Jika anda mengalami sebarang simptom selesema atau baru sahaja tiba dari China, dapatkan pemeriksaan kesihatan untuk memastikan anda tidak dijangkiti dengan virus yang boleh mempengaruhi tahap kesihatan anda dan janin termasuklah novel coronavirus.
Setakat ini, kesan novel coronavirus terhadap ibu hamil masih lagi tidak jelas namun, adalah lebih baik untuk kita mengambil langkah awal bagi mencegah jangkitan tersebut daripada berlaku.
Sumber: KKMPUTRAJAYA, Hello Doktor
 
The post Wanita Hamil, Kanak-Kanak Sila Hadkan Lawatan Ke Hospital. Bimbang Jangkitan Coronavirus appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/wanita-hamil-kanak-kanak-sila-hadkan-lawatan-ke-hospital-bimbang-jangkitan-coronavirus/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kanak Kanak China Pulih Jangkitan Koronavirus Dibenar Keluar Hospital Langkawi

Kanak Kanak China Pulih Jangkitan Koronavirus Dibenar Keluar Hospital Langkawi

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 303 hits
Kanak kanak China pulih jangkitan koronavirus dibenar keluar hospital Langkawi Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada
Risiko Jangkitan Coronavirus Terhadap Kanak Kanak Doktor Saran Amal Langkah Pencegahan Elak Dijangkiti

Risiko Jangkitan Coronavirus Terhadap Kanak Kanak Doktor Saran Amal Langkah Pencegahan Elak Dijangkiti

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 298 hits
Penularan wabak Novel Coronavirus yang bermula dari sebuah daerah di Wuhan China kini semakin merebak ke seluruh dunia Sebanyak 6064 kes yang dikenalpasti seluruh dunia dengan jumlah kematian sebanyak 132 di China sahaja pada jam 3 51petang...
Pesakit Kanak Kanak Warga China Bebas Jangkitan Coronavirus Kes Pertama Pulih Di Malaysia

Pesakit Kanak Kanak Warga China Bebas Jangkitan Coronavirus Kes Pertama Pulih Di Malaysia

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 259 hits
29 Januari yang lalu seorang kanak kanak warga China berumur 4 tahun datang bercuti ke Langkawi bersama keluarganya Dengan penularan wabak virus coronavirus ketika itu dia juga turut disahkan positif menghidap virus tersebut Namun dia kini ...
Specialist Hospital Apologises For Including Sabah In Coronavirus Poster

Specialist Hospital Apologises For Including Sabah In Coronavirus Poster

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 310 hits
The poster that made the rounds on social media today KOTA KINABALU A specialist hospital has issued an apology for a blunder it made on a poster asking customers to inform the hospital if they had travelled to coronavirus hit places Beside...
Suka Sangat Gigit Kuku Wanita Derita Jangkitan Kuman Merebak Hingga Ke Lengan

Suka Sangat Gigit Kuku Wanita Derita Jangkitan Kuman Merebak Hingga Ke Lengan

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 617 hits
Seorang wanita memberi amaran kepada golongan yang suka menggigit kuku mereka agar tidak melakukannya lagi selepas rakannya dijangkiti kuman yang mungkin membawa maut Wanita dari Scotland itu telah memuatnaik satu posting di Facebook milikn...
Jangan Panik Tiada Jangkitan Coronavirus Di Terengganu

Jangan Panik Tiada Jangkitan Coronavirus Di Terengganu

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 318 hits
Coronavirus Foto Ehsan GoogleKUALA TERENGGANU 27 Januari Orang ramai khususnya rakyat Terengganu dinasihatkan agar tidak panik dan mempercayai sebarang berita palsu berkaitan jangkitan Novel Coronavirus di negeri itu Pengerusi Jawatankuasa ...
Saintis China Bimbang Virus Mungkin Boleh Berpindah Dari Ibu Hamil Positif Koronavirus Kepada Bayi Dalam Kandungan

Saintis China Bimbang Virus Mungkin Boleh Berpindah Dari Ibu Hamil Positif Koronavirus Kepada Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 354 hits
Virus maut yang dijangkiti oleh golongan ibu mengandung berkemungkinan berpotensi dipindahkan kepada bayi dalam kandungan mereka sekali gus menyebabkan bayi mereka turut dijangkiti kata saintis di China yang bimbang dengan kes bayi yang bar...
Singapore 4 Kes Pertama Coronavirus Jangkitan Manusia Ke Manusia Melibatkan Rakyat Tempatan

Singapore 4 Kes Pertama Coronavirus Jangkitan Manusia Ke Manusia Melibatkan Rakyat Tempatan

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 260 hits
Kementerian Kesihatan Singapura hari ini mengesahkan enam lagi jangkitan koronavirus di negara tersebut dengan empat kes pertama jangkitan manusia ke manusia melibatkan rakyat tempatan Ini menjadikan jumlah keseluruhan kes ialah 24 Tiga kes...
Cegah Jangkitan Coronavirus Kerap Mandi Dan Makan Kangkung

Cegah Jangkitan Coronavirus Kerap Mandi Dan Makan Kangkung

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 396 hits
Cegah Jangkitan Coronavirus Kerap Mandi dan Makan KangkungCegah Jangkitan Coronavirus Kerap Mandi dan Makan Kangkung Coronavirus terkenal dengan sifat takut air jadi kena kerap mandi jaga pemakanan dan hadkan pergerakan Doktor Kesihatan Pro...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened