Ganjaran Bawa Anak Ambil Vaksin Pneumokokal Influenza Mak Ayah Terima Pelepasan Cukai


Belanjawan 2021 yang baru dibentangkan sebentar tadi pastinya memberi banyak kelebihan kepada kita sebagai rakyat Malaysia. Bukan hanya beberapa faedah dan ganjaran yang diumumkan bahkan turut memberi pulangan berbaloi kepada rakyat terutama melalui skim perubatan dan rawatan buat diri sendiri dan keluarga.
Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz dalam pembentangan Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat, hari ini turut mengumumkan beberapa kelebihan yang bakal diperolehi terutama mengenai vaksin untuk keluarga. Pastinya ia memberi kelegaan buat ibu bapa yang terpaksa menanggung kos yang banyak untuk tujuan ini.
Dengan kos yang agak banyak, memilih untuk memberikan vaksin bukanlah dilihat sebagai keutamaan sedangkan ianya cukup penting bagi kita, lebih-lebih lagi kala terpaksa berdepan dengan penularan wabak pandemik yang mengancam dunia.

Katanya menerusi pengumuman yang berdurasi selama dua jam itu, kerajaan pastinya mengutamakan vaksin Covid-19 yang melibatkan sejumlah kos yang agak tinggi demi memastikan kesejahteraan rakyat Malaysia.
“Kerajaan komited untuk mendapatkan sumber vaksin Covid-19 antaranya melalui penyertaan ke dalam program Covid-19 Vaccine Global Access atau COVAX. Dijangkakan bekalan vaksin Covid-19 ini melibatkan kos melebihi 3 billion ringgit untuk memenuhi keperluan rakyat Malaysia,” katanya.
Paling menarik dan cukup berbaloi pastikan kelebihan pelepasan cukai untuk ibu bapa yang memilih untuk memberikan vaksin kepada anak-anak mereka.

“Selain itu, bagi menggalakkan rakyat mendapatkan vaksinasi mencegah penularan penyakit, Kerajaan juga bersetuju untuk meluaskan skop pelepasan cukai bagi perbelanjaan rawatan perubatan meliputi perbelanjaan vaksinasi seperti pneumokokal, influenza serta Covid-19.
Paling menarik, pelepasan cukai ini juga diberikan ke atas perbelanjaan vaksinasi bagi diri sendiri, pasangan dan anak-anak terhad kepada 1,000 ringgit,” katanya berkongsi.
Pastinya ia satu pelepasan yang cukup berbaloi malah memberi manfaat untuk keluarga agar terus terhindar dari pelbagai penyakit.
Bukan itu sahaja, paling berbaloi, Kerajaan juga akan menaikkan had pelepasan cukai ke atas perbelanjaan rawatan perubatan diri, pasangan dan anak bagi penyakit serius daripada 6,000 kepada 8,000 ringgit dan had pelepasan cukai bagi skop perbelanjaan pemeriksaan kesihatan penuh dinaikkan daripada 500 kepada 1,000 ringgit.
Sebagai tambahan juga, had pelepasan cukai ke atas perbelanjaan bagi rawatan perubatan, keperluan khas dan penjagaan ibu bapa juga dinaikkan dari 5,000 kepada 8,000 ringgit.

Bantuan untuk rakyat
Dalam pada itu, rakyat juga turut menerima pelbagai faedah dan manfaat lain diantaranya termasuklah beberapa bantuan khas seperti Bantuan Prihatin Rakyat kepada isi rumah dengan pendapatan bawah RM2, 500 mengikut bilangan anak dari RM1,200 hingga RM1,800, Bantuan Khas Kewangan kepada kakitangan awam sebanyak RM600 untuk Gred 56 dan ke bawah.
Dalam pada itu, pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang terjejas dengan Covid-19 juga dibenar mengeluarkan simpanan daripada Akaun 1 secara bersasar sebanyak RM500 sebulan selama 12 bulan.
Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
The post Ganjaran Bawa Anak Ambil Vaksin Pneumokokal & Influenza, Mak Ayah Terima Pelepasan Cukai! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ganjaran-bawa-anak-ambil-vaksin-pneumokokal-influenza-mak-ayah-terima-pelepasan-cukai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Tangguh Kalau Anak Ada 10 Tanda Ini Lepas Jatuh Mak Ayah Kena Segera Bawa Jumpa Doktor

Jangan Tangguh Kalau Anak Ada 10 Tanda Ini Lepas Jatuh Mak Ayah Kena Segera Bawa Jumpa Doktor

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 359 hits
Kanak kanak yang nak membesar lasak diaorang memang lain macam Tak terkawal dibuatnya Kadang ada yang jatuh elok bangun main balik tapi sebenarnya ibu ayah kena hati hati jika kecederaan tersebut melibatkan kepala Seperti yang dikongsikan o...
Anak Main Sekejap Fokus Dah Kemana Ini Aktiviti Yang Boleh Mak Ayah Buat Di Rumah Nak Tahu Tahap Fokus Anak

Anak Main Sekejap Fokus Dah Kemana Ini Aktiviti Yang Boleh Mak Ayah Buat Di Rumah Nak Tahu Tahap Fokus Anak

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 396 hits
Membuat aktiviti aktiviti menarik di rumah bukan sahaja dapat mengeratkan lagi hubungan ibu bapa dan anak anak malah ia juga dapat membantu si kecil untuk belajar dan meneroka Namun pasti sukar untuk dapatkan fokus daripada mereka kan Ada y...
Jangan Mudah Label Anak Lembab Mungkin Dia Alami Disleksia Kalau Anak Ada Ciri Ini Mak Ayah Kena Buat Sesuatu

Jangan Mudah Label Anak Lembab Mungkin Dia Alami Disleksia Kalau Anak Ada Ciri Ini Mak Ayah Kena Buat Sesuatu

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 316 hits
Kadang risau bila ada anak yang mengalami masalah sukar mengenal huruf lambat dapat membaca menulis mendengar dan sebagainya Apakah tanda tanda ini menunjukkan anak kita mempunyai penyakit atau masalah pembelajaran Tanda tersebut mungkin di...
Kena Asah Skil Motor Halus Anak Dari Awal Lagi Ini Aktiviti Yang Boleh Mak Ayah Cuba Baru Anak Tak Asyik Dengan Gajet

Kena Asah Skil Motor Halus Anak Dari Awal Lagi Ini Aktiviti Yang Boleh Mak Ayah Cuba Baru Anak Tak Asyik Dengan Gajet

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 432 hits
Perkembangan setiap anak kecil mungkin berbeza beza tapi jika ingin mengasah kemahiran motor halus anak beberapa aktiviti yang akan menyeronokkan si kecil akan mengalihkan perhatian anak dari gajet Malah tak perlu tunggu anak usia enam tahu...
Anak Buat Perangai Mak Ayah Jangan Berkeras Berlembut Sangat Biar Sedang Sedang

Anak Buat Perangai Mak Ayah Jangan Berkeras Berlembut Sangat Biar Sedang Sedang

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 232 hits
Perasan tak bila anak mula buat drama kita sebagai ibu bapa seolah hilang kesabaran Cepat je rasa nak marah atau naik tangan dengan niat nak ajar anak Tapi adakah kita terfikir tindakan ini betul atau salah Selalu mak ayah akan tanya nak be...
Nak Anak Bijak Tapi Mak Ayah Selalu Tersalah Langkah Betulkan 2 Perkara Ni Dulu

Nak Anak Bijak Tapi Mak Ayah Selalu Tersalah Langkah Betulkan 2 Perkara Ni Dulu

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 386 hits
Ibu bapa mana yang tidak mahu anaknya bijak dalam serba serbi Malah untuk pastinya anak bijak dan cemerlang awal awal lagi kita sudah mencari tadika yang dirasakan cukup baik untuk anak kita menimba ilmu Hakikatnya ilmu asas bermula dari ru...
Perangai Anak Suka Berebut Memukul Tu Rupanya Dari Kita Dalam Tak Sedar Mak Ayah Ajar Anak Jadi Pemarah

Perangai Anak Suka Berebut Memukul Tu Rupanya Dari Kita Dalam Tak Sedar Mak Ayah Ajar Anak Jadi Pemarah

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 334 hits
Bila anak anak bermain dengan rakan rakan yang seusia insiden berebut dan memukul akan selalu kita lihat Apakah ini antara persoalan yang sentiasa bermain dalam fikiran ibu ayah Kenapa anak suka berebut dan memukul Menurut Ibu Rose Family L...
Perdana Menteri Korea Selatan Arah Siasatan Kematian 32 Orang Terima Suntikan Vaksin Influenza

Perdana Menteri Korea Selatan Arah Siasatan Kematian 32 Orang Terima Suntikan Vaksin Influenza

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 197 hits
Perdana Menteri Korea Selatan Chung Sye kyun hari ini mengarahkan siasatan menyeluruh dijalankan berhubung kematian 32 orang selepas menerima suntikan vaksin influenza lapor Agensi Berita Yonhap Jumlah korban itu dicatatkan sehingga tengah ...
Kerana Rindukan Ayah Di Singapura Ibu Bawa Anak Lambai Dari Bot

Kerana Rindukan Ayah Di Singapura Ibu Bawa Anak Lambai Dari Bot

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 326 hits
Sejak penularan COVID 19 di Malaysia ramai yang terpisah dengan ahli keluarga dan yang tersayang berikutan pintu sempadan ditutup terutama buat mereka yang bekerja di negara jiran Singapura Baru baru ini tular video memaparkan seorang ibu m...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan