Gaji Rm6 500 Pun Tak Seindah Yang Dibayangkan Sebab Perlu Bayar Rumah Rm1 000 Kereta Rm1 000 Etc



Semalam, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) melancarkan Buku Panduan Belanjawanku, yang dihasilkan dengan kerjasama dengan Pusat Penyelidikan Kesejahteraan Sosial (SWRC) Universiti Malaya di Bangi. 
Menurut buku panduan itu, individu bujang yang menggunakan pengangkutan awam dan tinggal di Lembah Klang hanya memerlukan sekurang-kurangnya RM1,870 sebulan bagi menampung perbelanjaan harian dei meneruskan kelangsungan hidup. 
Bagi individu bujang yang memiliki kenderaan pula memerlukan RM2,490 sebulan untuk menjalani kehidupan lebih baik di lokasi sama. 
Sementara itu, pasangan berkahwin tanpa anak dianggarkan memerlukan RM4,420 berbanding pasangan berkahwin mempunyai seorang atau dua anak memerlukan RM5,730 dan RM6,620 sebulan. 
Difahamkan, anggaran itu termasuk kos bagi:MakananRumahKesihatanPengangkutanUilitiSmpananPenjagaan diri, belanja tahunan, Aktiviti sosial dan belanja lain serta penjagaan kanak-kanak bagi pasangan berkahwin. Tetapi bagi seorang pegawai kerajaan gred 41 di Putrajaya ini pula mempunyai pendapat sebaliknya. 
"Meskipun hanya memiliki seorang anak berusia lima bulan, namun dalam keadaan ekonomi sekarang, gaji bersih sebagai pegawai kerajaan gred 41 pun tidak cukup untuk menyara keluarga terutama jika tinggal di Lembah Klang. 
"Kenaikan kos sara hidup terutama harga barang keperluan harian menyebabkan pasangan berkahwin seperti kami memerlukan lebih RM5,000 sebulan untuk membayar semua bil dan keperluan harian," kata Muhammad Syazwan Ahmad Kamal, 30. 
Namun, Muhammad Syazwan bersyukur kerana isterinya, Nurul Ayuni Tajudin, 26, juga bekerja membantu menampung kewangan keluarga. Hasil pendapatan kasar bulanan mereka mencecah RM6,500. 
Walaupun jumlah itu kelihatan banyak, tetapi hakikatnya ia tidak seindah yang disangkakan kerana mereka perlu membayar sewa rumah RM1,000, kereta (RM1,000), yuran taska dan keperluan lain untuk anak (RM700), insurans (RM100), utiliti (RM50), bil telefon dan internet (RM200), minyak kenderaan dan penyelenggaraan (RM800) serta dengan barangan dapur RM500. 
"Itu belum termasuk komitmen lain seperti pinjaman, pemberian untuk orang tua, simpanan kecemasan dan sebagainya. Pendek kata, pada zaman sekarang, gaji pegawai pun sekadar cukup makan jika menetap di kawasan bandar," katanya. 
Untuk menambahkan pendapatannya, dia membantu kawannya menjual kenderaan secara sambilan, hasilnya tidak begitu memberangsangkan kerana dia bergantung kepada jumlah jualan. 
Ekoran itu, Muhammad Syazwan terpaksa mengurangkan perbelanjaan keluarganya dengan memasak di rumah dan hanya sesekali menjamu selera di luar. 
"Kami juga bercuti setahun sekali dan jika keluar pada hujung minggu, hanya ke tempat yang tidak memerlukan wang dan hanya sesekali menjamu selera di luar

"Mujur isteri faham dan kami harus utamakan keperluan anak selain menyediakan simpanan kerana gaji bukannya diperolehi setiap hari. 
"Saya harap pihak berkaitan mengkaji kesan kenaikan kos sara hidup kepada rakyat kerana ia membebankanya pasangan muda seperti kami." katanya.

Sumber: Harian Metro

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penlawak.blogspot.com/2019/03/gaji-rm6500-pun-tak-seindah-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minimum Wage Rm1 500 In July 2018 And Now Back To Rm1 000

Minimum Wage Rm1 500 In July 2018 And Now Back To Rm1 000

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 327 hits
On 19th July 2018 Malaysia s Human Resources Minister announced in Parliament that workers across the country can expect the minimum monthly wage to be set at RM1 500 Saying that the RM1 100 minimum wage is too high for some businesses the ...
Dah La Duit Sewa 7 8 Bulan Tak Bayar Bil Elektrik Sampai Rm2 000 Pemilik Rumah Dianiaya Bekas Penyewa

Dah La Duit Sewa 7 8 Bulan Tak Bayar Bil Elektrik Sampai Rm2 000 Pemilik Rumah Dianiaya Bekas Penyewa

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 622 hits
Dah la duit sewa 7 8 bulan tak bayar bil elektrik sampai RM2 000 Pemilik rumah dianiaya bekas penyewaBerat hati netizen lagi berat hati pemilik rumah yang melihat keadaan rumahnya dibinasakan oleh bekas penyewa yang tidak bertanggungjawab M...
Selidik Guna Rm10 Rafizi Namakan Pemilik Akaun Bayar Rm1 4 Juta

Selidik Guna Rm10 Rafizi Namakan Pemilik Akaun Bayar Rm1 4 Juta

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 279 hits
Rafizi Ramli mendakwa nombor akaun yang digunakan untuk membayar editor Sarawak Report melalui cek RM1 4 juta wujud malah beliau mendedahkan individu yang membuat bayaran itu Bekas naib presiden PKR yakin kewujudan akaun itu selepas beliau ...
5 Sebab Ini Kenapa Korang Wajib Elak Dari Beli Kereta Sambung Bayar

5 Sebab Ini Kenapa Korang Wajib Elak Dari Beli Kereta Sambung Bayar

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 381 hits
Nak ambil jalan mudah pilihlah kereta second hand Tapi tu pun kalau pinjaman lulus Kalau tak lulus juga macam mana Ada yang terpaksa pilih untuk mencari kereta sambung bayar Apa yang perlu korang tahu tentang kereta sambung bayar ni ialah p...
Siasatan Rafizi Dapati Akaun Bayar Rm1 4j Milik Bos Glc

Siasatan Rafizi Dapati Akaun Bayar Rm1 4j Milik Bos Glc

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 274 hits
Diterbitkan Hari ini 3 59 petang Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mengambil langkah menyiasat kenyataan bertentangan tentang dakwaan bayaran RM1 4 juta oleh PAS kepada Editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown Menerusi hantaran Facebook har...
Clare Sahkan Hadi Bayar Rm1 4j

Clare Sahkan Hadi Bayar Rm1 4j

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 365 hits
Editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown hari ini mengesahkan dia menerima bayaran RM1 4 juta sebagai sebahagian daripada persetujuan untuk menyelesaikan saman Abdul Hadi Awang di luar mahkamah pada bulan lalu Bagaimanapun Clare menjelas...
Anwar Dakwa Pas Bayar Rm1 4 Juta Tunjuk Bukti Kalau Dicabar

Anwar Dakwa Pas Bayar Rm1 4 Juta Tunjuk Bukti Kalau Dicabar

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 395 hits
Omar Zin SEMENYIH Anwar Ibrahim malam tadi mendakwa PAS membayar RM1 4 juta kepada editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown berhubung penyelesaian luar mahkamah kes saman Datuk Seri Abdul Hadi Awang Kalau nak saman boleh saman dekat mahk...
Anwar Ada Bukti Hadi Bayar Clare Rm1 4 Juta

Anwar Ada Bukti Hadi Bayar Clare Rm1 4 Juta

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 383 hits
Anwar Ibrahim ada bukti dalam bentuk penyata bank yang Abdul Hadi Awang membayar Clare Rewcastle Brown RM1 4 juta Dokumen tersebut berada di dalam salah sebuah dari enam kotak yang masih disimpan oleh Anwar semenjak dari tahun 1998 berkaita...
Menteri Pupr Meski Jadi Rumah Dinas Pns Penghuni Wisma Atlet Tetap Bayar Tiap Bulan

Menteri Pupr Meski Jadi Rumah Dinas Pns Penghuni Wisma Atlet Tetap Bayar Tiap Bulan

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 194 hits
Mengenai pengelolaan dan pemeliharaannya Basuki mengaku ada dua kemungkinan yaitu akan dikelola oleh Badan Layanan Umum atau Perum Perumnas
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte