Gaji Puluhan Ribu Ringgit Penjawat Awam Akan Dihapuskan


KUALA LUMPUR – Amalan kerajaan terdahulu dalam memberi gaji yang tinggi kepada penjawat awam sehingga puluhan ribu ringgit yang menyamai swasta akan dihapuskan.
Menurut Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, mereka bukan sahaja menerima gaji yang terlampau tinggi malah ‘khidmat’ mereka sebenarnya tidak diperlukan.
“Kerajaan terdahulu yang baru sahaja hilang kuasa sebelum ini telah menubuhkan bermacam-macam badan dengan memberikan gaji cukup besar, kononnya gaji itu perlu sama taraf dengan swasta.
“Ini yang menyebabkan kos meningkat. Semua ini akan kita hapuskan, (gaji) mereka bukan sahaja tinggi malah sebenarnya khidmat mereka tidak diperlukan. Kononnya mereka akan memperbaiki keadaan ekonomi negara.
“Tetapi sebenarnya eknomi negara tidak dapat apa-apa kesan baik daripada tindakan mereka. Badan-badan akan kita hapuskan. Juga ada dalam kerajaan, kerja-kerja yang mampu dilakukan oleh seorang tetapi digajikan tiga orang pula. Kita boleh buat kerja yang sama dengan bilangan yang lebih sedikit.
“Ini juga sebenarnya salah satu amalan pengurusan yang telah diamalkan oleh pihak swasta selama ini. Ini juga satu alasan untuk tambah jawatan dengan memberikan pekerjaan kepada ahli parti. Ini bukan cara kita,” katanya.
Mahathir menjawab persoalan Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Seri Datuk Seri Ismail Mohamed tentang pengurangan penjawat awam ketika sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini.
Tambah Perdana Menteri, beliau berpendapat selepas ini adalah lebih baik untuk mengambil pekerja baharu seandainya ada keperluan terdesak dan bukan sebaliknya.
“Seperti pengambilan anggota polis dan tentera, kita akan lakukan tetapi yang membazir, yang menyebabkan belanja kerajaan semakin meningkat dengan tinggi dan kenaikan gaji sehingga 25 peratus ini tidak dapat diamalkan selepas ini.
“Jika kita amalkan amalan ini, maka wang tersebut untuk tujuan pembangunan negara berkurangan dan negara ini tidak akan dapat dibangunkan selepas ini,” ujarnya.
Mahathir mendakwa penjawat awam sebenarnya telah digajikan oleh kerajaan terdahulu atas agenda mendapatkan sokongan serta undi.
Dakwaan itu menyebabkan Ahli Parlimen Ketereh (BN), Tan Sri Annuar Musa bangkit bertanya bagaimana Mahathir boleh menghina sedemikian rupa.
Malah soal beliau, jika ia berlaku mengapa anggota polis dan pegawai penjara di Semenyih tidak pula mengundi kerajaan PH pada Pilihan Raya Kecil (PRK) baru-baru ini.
“Tidakkah ini satu penghinaan buat tuduhan terhadap penjawat awam sehingga mereka terpaksa ‘dibeli’ untuk mendapatkan undi?
“Jika begitu logiknya, jadi mengapakah penjawat awam seperti polis dan pegawai penjara tidak pula mengundi kerajaan pada PRK Semenyih?” soal Annuar.
Kata Mahathir, bagai terang lagi bersuluh pada Pilihan Raya Umum ke-14, ada kakitangan dan penjawat awam dilihat secara terbuka berkempen untuk kerajaan pemerintah ketika itu.
“Kita lihat dulu kakitangan kerajaan tidak ambil bahagian dalam politik tetapi pada PRU lepas, kita lihat pejawat awam memakai baju biru berkempen. Pergi sana sini, itu adalah hasil daripada apa yang saya cakap tadi,” katanya. – MalaysiaGazette


Sumber: cempedakcheese.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/03/gaji-puluhan-ribu-ringgit-penjawat-awam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
400 Ribu Penjawat Awam Alami Tekanan Emosi Kerana Kos Sara Hidup

400 Ribu Penjawat Awam Alami Tekanan Emosi Kerana Kos Sara Hidup

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 417 hits
Lebih 400 000 penjawat awam yang merangkumi 25 hingga 30 peratus daripada warga sektor itu didapati mengalami tekanan emosi dengan sebahagiannya mempunyai kad rawatan psikiatri demikian dedah Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam...
Gaji Naik Punca Kos Harga Barang Naik Penjawat Awam Perlu Dikurangkan

Gaji Naik Punca Kos Harga Barang Naik Penjawat Awam Perlu Dikurangkan

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 285 hits
Tun M menegaskan penjawat awam perlu dikurangkan Kenaikan gaji mereka juga punca kenaikan kos sara hidup rakyat Saiz perkhidmatan awam yang terlalu besar akan meningkatkan perbelanjaan mengurus kerajaan sekali gus mengecilkan peruntukan per...
Gaji Puluhan Ribu Tapi Balik Rumah Kena Pukul Siti Fatimah

Gaji Puluhan Ribu Tapi Balik Rumah Kena Pukul Siti Fatimah

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 458 hits
Felow Kanan Pusat Kajian Ekonomi dan Kemasyarakatan Institut Kefahaman Islam Malaysia Siti Fatimah Abdul Rahman berucap pada Forum Menangani Gangguan Seksual dan Keganasan Rumah Tangga sempena Hari Wanita 2019 di Institut Tadbiran Awam Nega...
Penjawat Awam Tidak Wajar Sabotaj Kerajaan Dr Wan Azizah

Penjawat Awam Tidak Wajar Sabotaj Kerajaan Dr Wan Azizah

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 260 hits
Penjawat awam tidak wajar sabotaj kerajaan Dr Wan AzizahPosted By on March 04 2019Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengingatkan penjawat awam yang berbeza pendirian politik supaya tidak melakukan sebarang unsur u...
Penjawat Awam Akan Dikurangkan Kerana Kerajaan Mengalami Bebanan Kewangan Kata Tun M Viralhancing

Penjawat Awam Akan Dikurangkan Kerana Kerajaan Mengalami Bebanan Kewangan Kata Tun M Viralhancing

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 540 hits
KUALA LUMPUR Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan sedang mengkaji kaedah sesuai mengurangkan jumlah penjawat awam yang terlalu ramai dengan memindahkan mereka ke sektor swasta Perdana menteri berkata kerajaan menyediakan pilihan kepada penj...
Putrajaya Kaji Kaedah Pindah Penjawat Awam Ke Syarikat Swasta

Putrajaya Kaji Kaedah Pindah Penjawat Awam Ke Syarikat Swasta

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 301 hits
Perdana menteri berkata ia bertujuan mengurangkan jumlah penjawat awam yang terlalu ramai KUALA LUMPUR Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan sedang mengkaji kaedah sesuai mengurangkan jumlah penjawat awam yang terlalu ramai dengan memindahka...
Penjawat Awam Walau Berbeza Pendirian Politik Jangan Ada Unsur Sabotaj

Penjawat Awam Walau Berbeza Pendirian Politik Jangan Ada Unsur Sabotaj

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 222 hits
TIMBALAN Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail semalam mengingatkan penjawat awam yang berbeza pendirian politik supaya tidak melakukan sebarang unsur unsur sabotaj Beliau yang juga Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masy...
Penjawat Awam Filipina Yang Memainkan Permua Ketika Waktu Pejabat Boleh Digantung Kerja Setahun

Penjawat Awam Filipina Yang Memainkan Permua Ketika Waktu Pejabat Boleh Digantung Kerja Setahun

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 415 hits
Rungutan yang sering muncul di media sosial ialah penjawat awam yang tidak melakukan kerja dengan baik ketika waktu pejabat Video penjawat awam yang tidur kerap kali tular sehingga menimbulkan kemarahan warga Di Filipina penjawat awam yang ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly